Ga naar inhoud
bbh_blocked_dnftl

Mijn eerste brandstof-softwarebug (en hopelijk mijn laatste)

CNGarni

Aanbevolen berichten

Wil even mijn eerst bug delen met anderen...B|

Heb een VW Golf, nu bijna 2 maanden oud. Zeer tevreden van de rijeigenschappen, van het verbruik (hoewel ik lang geen 400km haal met H-gas, en ik rij zuinig...320-330km is wat lukt), de DSG, etc.

Plots valt het me op dat mijn groen lampje van CNG uit is, CNG tank 1/3e nog gevuld (wat klopt), kijk op mijn centrale display op het scherm verbruik na starten (auto had al een half uur gereden) 40kg/100km. Benzine 0l/100km.

Auto gestopt, contact uit, sleutel uit, motor opnieuw gestart, lampje CNG terug groen...hopelijk blijft het bij deze ene keer...

Link naar reactie
Delen op andere sites

dag, op skoda octavia ook al zeker 1x meegemaakt, is reeds een maand geleden, gaan melden in de garage toen het niet werkte. Natuurlijk ook auto gestopt en contact uit en toen ik met

de verantwoordelijke ging kijken terug alles opgestart en dan werkte alles weer normaal. Ze zouden het opvolgen maar ze hebben nog niets laten horen.

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

• 2 weken later...

Dit is een vreemd probleem. Normaal gesproken zal je na het tanken maximaal een 2-tal km op benzine rijden, daarna op CNG. Dit heeft te maken met de analyse van het gas in je tank. Er bestaat L-gas en H-gas. Meer hierover in onderstaand bericht.

Beheerder van Aardgasrijder.be
Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018)
VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021)

Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI
Citroën C4 Grand Picasso Exlusive 1.6 e-HDI (7pl)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mij wisselt de duur van de analyse van het gas(mengsel). De ene keer na een minuutje, de andere keer naar verschillende minuten. 5 minuten is eerder aan de lange kant... (Was het werkelijk 5 minuten of was het je perceptie van tijd dat zo lang leek te duren? xD )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Idem hier:

Minimum: zo goed als direct na het tanken wordt er omgeschakeld van benzine naar gas.

Maximum: 2,8km en als de afstand op gas nadien te kort is (nog 1,6km tot thuis op gas) start de wagen de volgende morgen soms weer op benzine en dit met een min van bijna direct overschakelen op gas tot max 1 km.

Het duurt wel veel langer alvorens de kwaliteitswaarde van het gas op de boordcomputer verschijnt.

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

• 4 weken later...

Afgelopen weekend had ik bijna hetzelfde probleem 2x voor: het verbruik van de benzine nam elke minuut met 0.1L/100km toe, maar in tegenstelling tot mijn oorspronkelijke probleem, bleef ik verder wel op CNG rijden. Maar het nog nooit gemerkt/gezien dat het benzineverbruik op de display bleef toenemen zonder op benzine te rijden...

Misschien nog leuke info voor sommige anderen: ben ik van kortrijk tot gent gereden (in gent heb ik nog 1.5km op benzine moeten rijden, hoe goed heb ik dat wel niet uitgerekend :P ) op L-gas (Q8-schoten, 90% op boordcomputer) en in Melle getankt bij Dats (H-gas, 100% op boordcomputer).

Dezelfde autostrade,dezelfde snelheid (met snelheidsbegrenzer), zelfde windrichting, zelfde belading, etc...: 4.4kg/100km op L-gas (0.79€/kg), 3.7kg/100km op H-gas (0.94€/kg). Kostprijs per km is dus -zoals ik eigenlijk al eens had berekend- dezelfde (!), maar deze keer heb ik behoorlijk vergelijkbare data om L-gas en H-gas te vergelijken (wat rijden op de autosnelweg betreft tenminste...). 

Lang leve H-gas als je eentje hebt, maar ben al "blij" dat de kostprijs per km zo goed als gelijk is. Omrijden is dus eigenlijk uit den boze, vind ik persoonlijk.

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

• 3 weken later...

Hier ook de CNG-tank nog 1/4 vol en de melding "CNG-tanken". Na de melding branden zowel het lampje van CNG als van benzine. Na het bekijken van de boordcomputer reden we toch enkel op CNG.

Na de tank terug gevuld te hebben is dit probleem verholpen en niet meer voorgevallen.

VW Caddy Maxi

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 2 weken later...

Ik heb net 17.000 km en ben dus net op onderhoud geweest.
Tot op heden nooit de bug gehad (ook niet na mijn lange rit in 1 stuk naar Slovenië), maar afgelopen weekend 2 maal voorgehad naar de kust en terug.
Foto 1:

Heenrit, getankt na 15 km bij Bruno Winterslag en daarna doorgereden naar de kust. (mijn CNG-tank was niet leeg)
Na 150 km viel het me op dat het verbruik van de benzine op het scherm hoger was dan net nadat ik overschakelde van benzine naar CNG vlak na het tanken, dit bleef iedere  X km iets oplopen.

Normaal gesproken rijd ik altijd met het verbruik op mijn scherm, nu reed ik met het navigatiescherm waardoor het me niet dadelijk was opgevallen.

Foto 2:

Terugrit naar huis, getankt bij Dats in Middelkerke, de tank was niet leeg.
Na Brussel switchte ik van navigatie naar verbruik en zag ik stelmatig het benzineverbruik oplopen.

Wel even opmerken dat de benzinetank bij thuiskomst wel nog steeds op 360 km stond, in tegenstelling tot wat de laatste foto laat zien.

Ik weet niet als het een softwarebug is, of als er wel degelijk benzine in de motor werd gespoten.

IMG_20160806_103710.jpg

IMG_20160809_222921.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 1 jaar later...

Even aanvullen om terug dit onderwerp onder de aandacht te brengen.

Gisteren tank ik te Bree om 17:10u volledig vol en doe vervolgens volgende trajecten:

Bree 17u10 - Dilsen 17u30

Dilsen 18u20 - Neeroeteren 18u30

Neeroeteren 19u20 - Deurne 20u40

Deurne 22u20 - Neeroeteren  23u30

Het benzineverbruik voor de 2 km na het tanken was iets van 7.5l/100km als ik me niet vergis.

Het valt me op, op de heenweg Neeroeteren - Deurne, dat mijn benzineverbruik plots op 14l stond...

Ik kijk ergens op de terugweg Deurne - Neeroeteren weer op de tellers...  17,9 l verbruik...

Tja... het is vreemd.

Ik durf er centen op inzetten als ik vandaag ga rijden dat er geen benzineverbruik extra geregistreerd zal worden.

Dit softwarerprobleem duikt dus enkel en alleen op wanneer ik op kortere tijdstippen na elkaar ritten doe, niet als er bv. een nacht tussen 2 ritten zit.

@CNGarni heb jij dit nog eens een keer voorgehad?

@muscles jij als kilometervreter met je Skoda octavia?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vorige week heb ik een vijftal km op Super98 gereden en het gemiddeld verbruik zat toen tussen 6,1 en 6,3 liter.

Deze week dinsdag ging het niet anders en heb ik 20 km op Super98 moeten rijden en heb ik alleen maar de benzinemeter in de gaten gehouden (Mijn benzinetank is ongeveer 60% gevuld nu).

Als je bijvoorbeeld CNG getankt hebt en je vertrekt dan is het logisch dat je gemiddeld verbruik op 17 liter staat maar naarmate je naar de hoogste versnelling schakelt en gelijkmatig 65 km/u rij, dan daalt dat tot 7 en 6. Maar dat wist je zelf al wel.

Ik geloof echter niet dat ik zo'n hoog verbruik of zogezegd hoog verbruik heb zoals jij.

Beheerder van CNG Tankstations in België

Cars & Wallpapersflickr-16px.png.a96cf194be2f1a65f743ed59d2d72c97.png | instagram-16px.png.ab5f56b217cfd76329ae67830bb7b958.png

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland !

Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

26 minuten geleden, Aardgasrijder zei:

Het benzineverbruik voor de 2 km na het tanken was iets van 7.5l/100km als ik me niet vergis.

Na het tanken van aardgas, wordt minstens 140 ml benzine verbruikt (dus ongeveer 1 liter benzine per 7 tankbeurten gas). Hierdoor wordt vermeden dat de benzineinjectoren en brandstofpompen toeslibben.

Als je die 140 ml verbruikt door volgas weg te rijden uit het tankstation, kan je wel komen tot hoge verbruiken (volgas vertrekken = 50 l/100 km, weliswaar slechts de eerste enkele meters). Als je daarna meteen stopt met meten (door verder rijden op gas), blijft er inderdaad een hoge waarde op de boordcomputer staan.

VW Golf Variant 1.4 TGI DSG

Link naar reactie
Delen op andere sites

@muscles er zitten 2 rotondes tussen waar het altijd aanschuiven is, hierdoor is het verbruik vermoedelijk iets hoger dan bij jou.

Het vreemde blijft die 'bug' als ik langere trajecten afleg. Het is niet dat mijn benzinemeter daalt, waardoor ik denk dat het een softwarematige fout betreft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 17-11-2017 om 15:57, Aardgasrijder zei:

Even aanvullen om terug dit onderwerp onder de aandacht te brengen.

Gisteren tank ik te Bree om 17:10u volledig vol en doe vervolgens volgende trajecten:

Bree 17u10 - Dilsen 17u30

Dilsen 18u20 - Neeroeteren 18u30

Neeroeteren 19u20 - Deurne 20u40

Deurne 22u20 - Neeroeteren  23u30

Het valt me op, op de heenweg Neeroeteren - Deurne, dat mijn benzineverbruik plots op 14l stond...

Ik kijk ergens op de terugweg Deurne - Neeroeteren weer op de tellers...  17,9 l verbruik...

Tja... het is vreemd.

Ik durf er centen op inzetten als ik vandaag ga rijden dat er geen benzineverbruik extra geregistreerd zal worden.

Dit softwarerprobleem duikt dus enkel en alleen op wanneer ik op kortere tijdstippen na elkaar ritten doe, niet als er bv. een nacht tussen 2 ritten zit.

@CNGarni heb jij dit nog eens een keer voorgehad?

@muscles jij als kilometervreter met je Skoda octavia?

Ik heb het niet meer gehad!

(Heb wel een ander probleem -en gemeld aan de garage maar "niets gevonden"- waarbij mijn auto in de lage toeren schokkeriger rijdt (vooral bij koude motor) en bij zeer rustig optrekken. De toerenteller gaat in schokken omhoog.

De ene dag wat erger dan de andere.)

Maar voor de rest super content. :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@C-Sharp Is het bij alle merken zo dat je vertrekt met een bepaalde hoeveelheid benzine? Ik heb eerder op dit forum gelezen dat de meeste merken gewoon op gas vertrekken. Ik merk zelf niet dat mijn benzinepeil zakt na mijn tankbeurt. En ik tank slechts ongeveer 3 keer per jaar benzine (omdat ik mijn tank benzine deels leeg wil rijden). Aangezien ik wekelijks tank zou ik dit toch wel merken na een aantal weken, denk ik.

VW Caddy Maxi 2016. 5,0 Kg/100Km volgens BC. 5,2 Kg/100KM volgens eigen bevindingen. (H-gas, snelwegen en dorpskernen)

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 uren geleden, JJR zei:

@C-Sharp Is het bij alle merken zo dat je vertrekt met een bepaalde hoeveelheid benzine? Ik heb eerder op dit forum gelezen dat de meeste merken gewoon op gas vertrekken. Ik merk zelf niet dat mijn benzinepeil zakt na mijn tankbeurt. En ik tank slechts ongeveer 3 keer per jaar benzine (omdat ik mijn tank benzine deels leeg wil rijden). Aangezien ik wekelijks tank zou ik dit toch wel merken na een aantal weken, denk ik.

Volgens mij starten alle wagens van de VW groep op benzine.  Mijn Opel Zafira Tourer start op CNG.  Fiat ook dacht ik, maar daar ben ik niet zeker van.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mannekes hier enkel foto's van 'het probleem':

Ik gestopt te Q8 Houthalen Helchteren om te tanken.

Vervolgens doorgereden naar Aalter, een half uur gestopt.

Doorgereden naar Utrecht, 15 minuten gestopt en daarna naar Maaseik gereden.

Dit zijn mijn waardes.

Ter info, na Aalter had ik 350 kg aan computers in mijn wagen liggen :D

20171120_134428.thumb.jpg.1cba4d5d0ec13ecf120e24d9e4da50b0.jpg20171120_160818.thumb.jpg.4ef8dd469ecf13c6054c287633ca67e6.jpg20171120_163649.thumb.jpg.cff40098c1a46ed14d13bf43ddce037f.jpg20171120_172737.thumb.jpg.9a937ae4e9cce0ebf6140e566bfd3be0.jpg20171120_195853.thumb.jpg.ae49c59e204a2b32deb56a2a79e3773d.jpg

20171120_152927.jpg

20171120_152938.jpg

• Vind ik leuk 1

Link naar reactie
Delen op andere sites

22 uren geleden, stefanmiler zei:

Volgens mij starten alle wagens van de VW groep op benzine.  Mijn Opel Zafira Tourer start op CNG.  Fiat ook dacht ik, maar daar ben ik niet zeker van.

Ik dacht dat het net andersom was ?

VW en Skoda starten op CNG (sinds enkele jaren, oudere modellen starten op benzine).

Fiat (en Lancia) start altijd eerst op benzine en na een tijd (afhankelijk van temperatuur) schakelen ze over op CNG.

Opel start blijkbaar ook eerst op CNG, volgens jouw ervaring. 

Voor de Combo lijkt me dat niet meer dan normaal : dat is een re-badge Fiat Doblo.

Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14

Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas / 100 km   -  6.1 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Gemiddeld verbruik :  6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91

Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Nieuwe aanmaken...