Populair bericht Forenske Geplaatst: 21 februari 2019 Populair bericht Delen Geplaatst: 21 februari 2019 Hallo, Ik heb de overstap naar CNG rijden gewaagd. Daar ik toch een 30.000 km per jaar rijd en het tijd was voor een andere wagen, heb ik gezocht naar wagens met alternatieve brandstoffen die gunstiger zijn voor het milieu en mijn portefeuille ?. Mede dankzij de info op dit forum, heb ik dan besloten om voor een wagen op CNG te gaan. Ook omdat er een DATS tankstation met CNG in de buurt is. Het is een Seat Leon St 1.4 TGI geworden van 2017. Ik ben hem vorige week gaan ophalen en heb er al een aantal ritten mee gemaakt. Wat opvalt is dat de motor heel stil loopt, nochtans mijn VW Golf 1.6 TDI was niet echt lawaaierig. Qua verbruik zit ik momenteel aan een gemiddeld van 4.4 kg/100 km, vooral op snelweg en landelijke wegen gereden. Bij het tanken ging er 16.68 kg CNG in, hij was volledig leeg, ben benieuwd hoeveel km's ik er mee kan doen. Ik heb wel al opgemerkt dat de wagen een paar keer overschakelt tussen CNG en benzine als de CNG tanks bijna leeg zijn, hebben jullie dit ook al opgemerkt? 3 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
muscles Geplaatst: 21 februari 2019 Delen Geplaatst: 21 februari 2019 46 minuten geleden, Forenske zei: Bij het tanken ging er 16.68 kg CNG in, hij was volledig leeg, ben benieuwd hoeveel km's ik er mee kan doen. Ik heb wel al opgemerkt dat de wagen een paar keer overschakelt tussen CNG en benzine als de CNG tanks bijna leeg zijn, hebben jullie dit ook al opgemerkt? Ja, bij mijn Octavia gebeurt dat ook. Dat is normaal. Welkom op het forum. Bij welke Dats 24 tank je? (want er is een verschil tussen laag- en hoogcalorisch CNG. Laagcalorisch kost nu € 0,940 / kg, hoogcalorisch kost € 1,070 / kg) Beheerder van CNG Tankstations in België Cars & Wallpapers | | Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland ! Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Forenske Geplaatst: 21 februari 2019 Auteur Delen Geplaatst: 21 februari 2019 Goed om te weten dat het normaal is. Dats 24 Tongeren is het dichtstbij voor mij, dit zou dan H-gas zijn geloof ik? Wat is jullie mening over het tanken en rijden op benzine? Mijn garage heeft mij verteld dat Euro 98 tanken geen meerwaarde biedt, dit zou enkel nodig zijn voor motoren met veel vermogen (Porsche en andere sportwagens). Natuurlijk is het in de eerste plaats de bedoeling dat ik op CNG ga rijden en sporadisch op benzine. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
muscles Geplaatst: 21 februari 2019 Delen Geplaatst: 21 februari 2019 @Forenske Dats 24 in Tongeren is inderdaad H-gas. Daar ga ik ook meestal CNG tanken. Toch is het veel beter om je benzinetank te vullen met Super 98 (of Euro 98) omdat benzine met octaangehalte 98 langer houdbaar is : tot 1 jaar. benzine met octaangehalte 98 minder verbruikt (daar kom je veel langer mee toe). Op dit ogenblik is Super 98 het goedkoopste bij Dats 24 in Beringen : € 1,348 per liter (evenals in Herstal). In Aarschot zelfs maar € 1,338 per liter (Gabriëls, Lukoil, Esso). Opgelet met Lukoil want enkel op donderdag, vandaag dus, geef Lukoil speciale kortingen. Beheerder van CNG Tankstations in België Cars & Wallpapers | | Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland ! Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aardgasrijder Geplaatst: 21 februari 2019 Delen Geplaatst: 21 februari 2019 2 uren geleden, Forenske zei: Ik heb wel al opgemerkt dat de wagen een paar keer overschakelt tussen CNG en benzine als de CNG tanks bijna leeg zijn, hebben jullie dit ook al opgemerkt? Zoals Muscles aangeeft is dit perfect normaal, dit wil zeggen dat je op dat moment meer vermogen vraagt dan hetgeen geleverd kan worden met de inhoud / druk van je CNG-tank. De gasdrukregelaar regelt de druk van je tank naar je motor, als de druk te laag is in de tank en je hebt dus veel vermogen nodig, dan schakelt de motor over op benzine. Rij je dan terug aan constante snelheid, volt uit of je staat stil aan het licht, dan zal de motor terug omschakelen naar CNG ipv benzine. Je hoeft je hier dus geen zorgen over te maken. 43 minuten geleden, Forenske zei: Wat is jullie mening over het tanken en rijden op benzine? Mijn garage heeft mij verteld dat Euro 98 tanken geen meerwaarde biedt, dit zou enkel nodig zijn voor motoren met veel vermogen (Porsche en andere sportwagens). Natuurlijk is het in de eerste plaats de bedoeling dat ik op CNG ga rijden en sporadisch op benzine. De weinige kilometers die ik rij, rij ik tegenwoordig op Euro 98 (E5). Bij de Esso in mijn buurt is het prijsverschil met Super 95 (E10) heel klein, waardoor die 10-tallen liters die ik jaarlijks tank slechts een geringe meerprijs oplevert. Het verbruik is doorgaans iets lager met E5 tov E10, maar het grootste voordeel is dat E5 langer houdbaar is én minder vocht aantrekt. Benzine trekt door de aanwezigheid van ethanol vocht aan, minuscule waterdruppeltjes komen zo in je benzinetank, maar laat ons dit niet overdramatiseren, de kans dat je problemen krijgt door benzine 1 jaar in je tank laten te zitten is heel klein. Zorg er dus voor dat je slechts een noodvoorraad benzine aan boord hebt, 10-15 liter en geen volle vak van 50 liter ? Beheerder van Aardgasrijder.be Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018) VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021) Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI Citroën C4 Grand Picasso Exlusive 1.6 e-HDI (7pl) Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Jan Robert Geplaatst: 22 februari 2019 Delen Geplaatst: 22 februari 2019 proficiat met je bestelling, cng is bijzonder goed, stille en zuinige motors. bij de volkswagen groep (ik rij met een passat tsi cng, import uit zweden) is cng de primaire brandstof en rijd je pas op cng als de cng tanks volledig leeg zijn. je kunt inderdaad hebben dat bij lege cng tanks de wagen af en toe nog eens overspringt van cng naar benzine. dit is geen probleem. bij de recente uitvoeringen is er wel iets veranderd: bij restwaarde cng voor 10km, sluit de cng af en gaat de motor op benzine draaien; dit voorkomt dan het overspringen. Mbt de benzine (het secundair systeem) gebruik je best oct 98. Aangezien je vooral op cng rijd, blijft de benzine wat langer in de tank als bij een benzine wagen. Benzine op zich blijft niet eeuwig goed, het octaangehalte daalt en de benzine wordt onstabiel (chemisch uiteenvallen). Dus gebruik je best de benzine binnen een paar maanden. Het is dus goed om af en toe eens de cng tanks volledig leeg te rijden en op benzine te rijden. Hierdoor voorkom je ook dat het benzine systeem gaat aanladen (lui worden), dit wordt jammer genoeg zelden vermeldt. Rijd ook niet te lang met een bijna lege benzine tank, dit kan leiden tot condensatie en dus water in de tank; en dat is niet goed! het is een beetje zoeken in begin hoe je dit regelt, afhankelijk van de auto, cng bereik en benzine bereik, locatie beschikbaar cng station (dit worden er steeds meer). 1 1 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen