Ga naar inhoud
bbh_blocked_dnftl

Golf en polo TGI

Ivivke
 Delen

Aanbevolen berichten

https://www.volkswagen.nl/nieuws/drie-wereldprimeurs-volkswagen-presenteert-nieuwe-hybridesystemen-aardgasmotoren-en-turbodiesels/

Volgens deze 'vw' bron zou ie nog 190 km op benzine rijden ... ( oude NDEC testen en NL site  ) of er moet via die nieuwe configuratie onderaan een iets grotere tank zitten .. .

Het punt is dat op hun site je niet erg veel info krijgt .. vind ik zelf ...

gr

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet waar Gibgas zijn informatie vandaan haalt maar voor de Golf 1.5 TGI geeft die zelfs maar 150 km reikwijdte op.

Voor de Polo hebben ze niks qua benzine-reikwijdte. Ik denk dat de Polo 1.5 TGI ongeveer 380 km kan afleggen met H-gas.

vw-golf-en-polo-15-tgi_details.png

Beheerder van CNG Tankstations in België

Cars & Wallpapersflickr-16px.png.a96cf194be2f1a65f743ed59d2d72c97.png | instagram-16px.png.ab5f56b217cfd76329ae67830bb7b958.png

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland !

Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Lange_666 zei:

Er staat: Verder kan de Golf ook nog 400 km rijden op benzine....

Met dat nieuwe kleine benzinetankske van +/- 11 liter. Wil ik nog wel eens zien.

Ik wil dat ook nog es zien ?  Dat artikel trekt op niet al te veel, de journalist zou beter eens zijn bronnen nagaan ; daar staan verwijzingen in die misschien wel gelden voor het buitenland (Duitsland) maar zeker hier niet.  E-gas productie in België?!  ?

Volgens VW.de is de gezamenlijke inhoud van de drie gastanks voor de 1.5TGI 17,3 kg en ... amper 9 liter benzine ?.  Zie https://www.volkswagen.de/de/models/golf-tgi.html . Als ik ervan uitga dat 1.5 TGI een gelijkaardig verbruik (of iets meer?) zal hebben dan 1.4 TGI: dan wordt rijbereik op gas  ~410km met een noodreserve op benzine van nog geen 160km. Ik vond het al erg genoeg met de 19l benzine tank voor een A4/A5 g-tron), maar 9L... komaan zeg, da's onbruikbaar in landen met relatief weinig CNG infrastructuur tenzij je rondtoert met een paar stevige jerrycans ?

• Bedankt 1

Audi A3 g-tron 2016  760540_5.png760540_35.png

51.000km - Max. CNG vulling: 16.78kg (Total Kallo) - Max. rijbereik CNG: 437km (Total Kallo)

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 minuten geleden, muscles zei:

Ik weet niet waar Gibgas zijn informatie vandaan haalt maar voor de Golf 1.5 TGI geeft die zelfs maar 150 km reikwijdte op.

Voor de Polo hebben ze niks qua benzine-reikwijdte. Ik denk dat de Polo 1.5 TGI ongeveer 380 km kan afleggen met H-gas.

De informatie op gibgas.de is niet correct.   Best eens nagaan op vw.de of zelfs via de configurator op vw.be...

https://www.volkswagen.de/de/models/polo-tgi.html 1.0 motor, 11,6kg CNG  (bij de polo staat : reikwijdte met beide tanks (gas en benzine) gevuld tot 1310km! ?

https://www.volkswagen.de/de/models/golf-tgi.html  1.5 motor, 17,3kg CNG

Audi A3 g-tron 2016  760540_5.png760540_35.png

51.000km - Max. CNG vulling: 16.78kg (Total Kallo) - Max. rijbereik CNG: 437km (Total Kallo)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor de Polo is dit geloof ik (zeer) oud nieuws. Je hebt twee versies van de Polo TGI,

• de eerste met een 11.8kg Gascapaciteit en een volwaardige benzinetank van 45 liter, met een 1.0 motor en handgeschakelde vijfbak (die heb ik).
  • de tweede met een gascapaciteit van 16.5 kg, en een mini benzinetank van 9 liter, met dezelfde motor als de eerste versie, maar dan gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak. Vanaf Mei 2018 kon je alleen nog maar de tweede variant bestellen in België.

Je reikwijdte op gas gaat er dus redelijk op vooruit, maar de totale reikwijdte gaat serieus naar beneden. Als je in een regio woont die goed voorzien is van CNG tankstations is dat geen probleem natuurlijk, maar als dat niet zo is (of je moet regelmatig naar Frankrijk), dan kan het wel eens een Processie van Echternach worden, rijdend van tankstation naar tankstation voor telkens een paar druppels benzine.

aangepast door MrFingers
Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uren geleden, tonton zei:

Dat artikel trekt op niet al te veel, de journalist zou beter eens zijn bronnen nagaan ;

Dat vond ik ook.

Alleen de titel al : 3 brandstoftanks voor de VW’s Golf en Polo TGI

Als je dan toch een "opvallende" / "aandachttrekkende" titel wil, het zijn wel 4 brandstoftanks : 3 x CNG en 1x benzine.

Die 400 km op benzine vond ik ook verwarrend / twijfelachtig (dankzij de info op dit forum).

Met al de weetjes van op het forum ivm de nieuwe 1.5 motor van VW (in combinatie met kleinere benzinetank), is dit wel heel misleidend voor wie voor het eerst een CNG Golf overweegt aan te kopen (en nog niet veel of niks op dit forum heeft gelezen).

Nu is het dan aan de dealer om het te gaan uitleggen aan de potentiële klant (en die journalist zijn verzinsel tegen te spreken).

Gezellige job, verkoper. :)

• Hahaha 1

Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14

Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas / 100 km   -  6.1 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Gemiddeld verbruik :  6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91

Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Slotconclusie:  de Caddy Maxi is het paradepaartje in het CNG verhaal.

Mijn actieradius is in de winter op H+ gas 770km en in de zomer 820 km, standaard bandenspanning, 7 personen en een rustige rijstijl.

De 900 km actieradius op aardgas alleen is mij in tegenstelling tot een andere aardgasrijder met een Caddy Maxi niet gelukt.

• Vind ik leuk 1
  • Hahaha 1

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (7 personen; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik op aardgas; seizoenen: winter / zomer via Total Kallo met H gas: 4,9kg / 100 km.

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (1 persoon; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik ( super 98 + ) zomer augustus: 7,5l / 100km; na 155 km te hebben gereden heb ik bijgetankt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

17 uren geleden, Lage Emissie Zone zei:

Slotconclusie:  de Caddy Maxi is het paradepaartje in het CNG verhaal.

Ik vraag me af of ze de nieuwe Caddy (of liever T7 Life) bij de release in 2020/2021 ook meteen gaan voorzien van CNG.

In 2020/2021 stuur ik namelijk mijn Golf Variant TGI "op pensioen" (einde contract) dus ik hou al rekening met mogelijke opvolgers.

Niet dat ik te kort heb met de actieradius van mijn Golf Variant TGI, maar de kinderen worden uiteindelijk groter en sleuren meer mee.

https://www.autobild.de/artikel/vw-caddy-t7-life-2020-11643831.html

PS: de foto is nog een "render", dus geen idee hoe hij er uiteindelijk zal uitzien

T7 Life.JPG

• Vind ik leuk 2

vw.JPG.99935966a9adfdabcab25ba3ac73b8e2.JPG

Volkswagen Golf 7 "IQ Drive" 1.0 TSI (2020) - Petrol Blue

Volkswagen Golf 8 "Active" 1.0 TSI (2021) - Kings Red

Link naar reactie
Delen op andere sites

53 minuten geleden, DeNbEiRe_84 zei:

de nieuwe Caddy (of liever T7 Life)

Dus die nieuwe Caddy wordt een kleine Transporter, als ik het goed begrijp ?

Maar Autobild fantaseert soms graag...

• Vind ik leuk 1

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Link naar reactie
Delen op andere sites

Van ons mag het ... als ik de nieuwe zafira bekijk ( zelfde als peugeot traveller ..) mag het voor ons. De ruimte daarin is welkom alleen te verkrijgen in diesel en dat wilden we eigenlijk niet ... tegen 2020 electrisch.. maar we zochten eerder plug in hybride qua rijgedrag momenteel ...

gr Ivivke

aangepast door Ivivke
  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Koen C zei:

Dus die nieuwe Caddy wordt een kleine Transporter, als ik het goed begrijp ?

Van mij mag het zeker. In mijn “jeugd” (ben nu 34) huurden wij via onze VW-dealer elke vakantie een Transporter/Caravelle/Multivan om naar Zwitserland enzovoort te trekken.

Ik heb daar dus een grote liefde voor die modelreeks vanaf de T4 facelift aan overgehouden, meer bepaald voor de Multivan. Maar goed uitgerust is dat geen spek voor mijn bek.

Dus een goed uitgeruste Caddy / T7 Life kan ik zeker smaken ?

aangepast door DeNbEiRe_84
  • Vind ik leuk 1

vw.JPG.99935966a9adfdabcab25ba3ac73b8e2.JPG

Volkswagen Golf 7 "IQ Drive" 1.0 TSI (2020) - Petrol Blue

Volkswagen Golf 8 "Active" 1.0 TSI (2021) - Kings Red

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uren geleden, Ivivke zei:

Van ons mag het ... als ik de nieuwe zafira bekijk ( zelfde als peugeot traveller ..) mag het voor ons. De ruimte daarin is welkom alleen te verkrijgen in diesel en dat wilden we eigenlijk niet ... tegen 2020 electrisch.. maar we zochten eerder plug in hybride qua rijgedrag momenteel ...

gr Ivivke

Een plugin hybride is quasi identiek als de primaire brandstof, de batterij heeft een beperkte actieradius. 

Als je gaat laden via zonnepanelen Ok, maar via kernenergie zwijgen ze over die nucleaire rotzooi die ze moeten DUMPEN.

• Bedankt 1

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (7 personen; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik op aardgas; seizoenen: winter / zomer via Total Kallo met H gas: 4,9kg / 100 km.

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (1 persoon; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik ( super 98 + ) zomer augustus: 7,5l / 100km; na 155 km te hebben gereden heb ik bijgetankt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 uren geleden, Lage Emissie Zone zei:

Een plugin hybride is quasi identiek als de primaire brandstof, de batterij heeft een beperkte actieradius. 

Als je gaat laden via zonnepanelen Ok, maar via kernenergie zwijgen ze over die nucleaire rotzooi die ze moeten DUMPEN.

Hoi wij hebben zonnepanelen en gaan er idd bij plaatsen als het zover is. ( Sommige automodellen kunnen die energie opslaan en afgeven al naargelang de noodzaak dus deels smart grid .. :) )

De prijs voor plugin is redelijker dan pure EV. ( ook kan je met dezelfde hoeveelheid 'cellen' tot 4 auto's voorzien van een doenbare EV modus ipv 1 auto die puur EV rijdt. 60 KwH batterij naar 4 à 5 stuks van bv 14 KwH )

Wij rijden tot 25 a 50km/rit/dag en soms maar meer ( o.a. vakanties ed. met totaal van 20 a 25d per jaar ) dus kunnen we dit op EV/hybride modus doen.  Zo rijden we in steden ed. EV en op snelwegen benzine ( en wie weet misschien lpg na inbouw ).

Ook zijn de batterijen niet onschuldig qua ecologie/economie/ontginning ( hopelijk snelle omschakeling naar recyclage naar analogie van aluminium ) zie het als een 'tussenschakeling - omschakeling' naar de toekomst. Net zoals met CNG dit het geval is.

(En rond kernenergie heb ik al veel opgezocht rond Thorium ed. ... wat me fairder lijkt voor onze kinderen t.o.v. de huidige technologie  zie bv: https://wisenederland.nl/kernenergie/thorium)

Onze voorkeur gaat naar de Mitsubishi Outlander .. alleen spijtig van die 2 extra zitjes die daar ook weer weg zijn ... anders waren we al omgeschakeld ... .

Link naar reactie
Delen op andere sites

LPG is aantrekkelijk omdat het goedkoop is maar ik raad het je af als je ondergronds zou willen parkeren ( want dat mag niet volgens de letter van de wet wegens ontploffingsgevaar bij een weggegooide sigaar / sigaret / vuur  omdat LPG zwaarder is dan lucht en op de bodem blijft hangen. Ook zijn er gevallen op LPG bekend waar de wagen ontploft tijdens het rijden: 

Bij CNG zie je enkel ontploffingen bij het tanken en dat komt dan door verroeste tanks of beschadigde tanks na een auto ongeluk.

Om terug te komen bij je plug-in hybride: die wagen kan de batterij opladen terwijl je gaat rijden.

Krijg je dan niet net MEER vervuiling omdat je meer benzine gaat uitstoten door de energie die extra nodig is om de batterij te herladen?

Zo groen is een plugin hybride dus niet, aardgas CNG is groener, zelfs op het gebied van waterstof is CNG groener omdat er voor de opwekking van waterstof meer dan 95% aardgas wordt verbruikt heb ik ergens gelezen.

CNG synthesebrandstof die wordt opgewekt door windmolens, kan het nog schoner?

( ik spreek niet over GTL brandstof want dan zijn die vervuilende dieselwagens opeens heel propere wagens ).

aangepast door Lage Emissie Zone

Link naar reactie
Delen op andere sites

19 uren geleden, Lage Emissie Zone zei:

Om terug te komen bij je plug-in hybride: die wagen kan de batterij opladen terwijl je gaat rijden.

Krijg je dan niet net MEER vervuiling omdat je meer benzine gaat uitstoten door de energie die extra nodig is om de batterij te herladen?

De batterij bij een hybride wordt opgeladen door recuperatie van remenergie, vertraging door gas lossen.

De motor dient niet om de batterijen op te laden.

Dat is wel zo met een elektrische auto met "range-extender" zoals een bepaald type van de BMW i3 en de 1e generatie Opel Ampera / Chevrolet Bolt (de i3 is nu niet meer nieuw leverbaar, de Opel ook niet meer, dacht ik) .

Die benzinemotor laadt de batterij op als ze (bijna) "leeg" is, zodat je nog verder kan (en geen schrik moet hebben om zonder stroom te vallen).

De motor draait wel op een "ideaal" toerental : minste uitstoot, beste rendement voor het benzineverbruik.

Dus niet afhankelijk van het gaspedaal / gebruikte versnelling / etc dat door de "domme" bestuurder zou bediend worden.

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 2 jaren later...

Artikel + foto's van de VW Polo (facelift), die nog altijd beschikbaar is met een CNG installatie.

https://www.autointernationaal.nl/2021/05/in-detail-de-facelift-van-de-volkswagen-polo/

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

• Nieuwe aanmaken...