Jump to content
Aardgasrijder Forum - Rijden op aardgas
Sign in to follow this  
paulDS

Zelf onderhoud uitvoeren tov merkgarage

Recommended Posts

OPENING NIEUW ONDERWERP IVM OFFTOPIC DISCUSSIE IN HET ONDERWERP ONDERHOUDSKOSTEN VW GOLF TGI.

Op 25/1/2019 om 20:44, Aardgasrijder zei:

Vorig jaar heeft 'voor t zelfde geld' van de VRT ook laten vallen dat een filter van Renault en een merkloze hetzelfde was, enkel het stempeltje van Renault ontbrak toen, maar ze kwamen van dezelfde band gerold.

Bij VAG gebruiken ze als OEM geen merkloze brol; maar meestal een premium kwaliteitsmerk zoal MANN filters. (en het type van Mann staat op de OEM VAG filter ook vermeld). W712/94 voor de oliefilter; op de VAG luchtfilter staat zelfs het Mann Logo geprint !

Maar de kwaliteit van de filters van Renault past wel beter bij de kwaliteit van de auto dus.

IMG_20170331_192210.jpgIMG_20170529_173157.jpg

Daar gaat het maar over een filter, ik ben er zeker van dat andere merken zoals bv Bosch of godbetert Mann zelf even goed scoren voor een lagere prijs. Om een voorbeeld te geven: bij mijn vorige wagen, een Audi A4 ging de elektrische raambediening kapot, herstellingskosten: 300 euro. Ahja, want originele Audi onderdelen. Nog maar krap een jaar later was dat motortje weer kapot. Past zeker bij de kwaliteit van Audi dan.

2 minuten geleden, EricG zei:

Daar gaat het maar over een filter, ik ben er zeker van dat andere merken zoals bv Bosch of godbetert Mann zelf even goed scoren voor een lagere prijs.

Uiteraard, maar idd Bosch, Mahle of Mann zelf zijn minstens even goed, zoals ik zei : premium kwaliteitsmerken Bij VAG i.p.v. naamloze brol bij Renault. Voor de filters althans.

En een oliefilter is toch wél een belangrijk onderdeel voor de motor.

In die jaren dat ik renault reed : 1 ruitensproeiermotor stuk 20€ en 1 cardan. In 18 jaar.

Kan je toch niet veel noemen.

alle onderdelen van vw zijn niet premium: de lampjes zijn van GE en die staan in de verlichtingssector bekend als grootste rommel. Bijna alles vooraan is eruit gegooid en laatste ben aan het wachten voor vervanging.

Vw Caddy Dark 'n Cool DSG TGI 110 perdjes  Black Nano  :  922073_5.png

En over kwaliteit

38 minuten geleden, paulDS zei:

Het ging over filters, niet over lampkes

Probeer tegenwoordig maar eens een lampje zelf te vervangen op sommige plaatsen van de auto.

Dus die lampjes moeten ook van goede kwaliteit zijn en laaaang meegaan.

De facturen zijn al hoog genoeg, daar moet niet regelmatig ook nog eens wat bijkomen voor lampen te vervangen.

Plus het tijdverlies om de auto te brengen, wachten of vervangwagen of naar huis fietsen, terug halen. 

En betalen.

Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14

Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas / 100 km   -  5.7 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Gemiddeld verbruik :  6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91

Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren)

ik kan u garanderen dat lampjes vervangen bij een caddy gelijk staat aan een paar uur werk. Volgens handleiding kan je dat gerust zelf.

Wil ik wel eens zien wie bumper, steunen, koplampunit en dwarslatten verwijdert.

14 uren geleden, pluxy zei:

ik kan u garanderen dat lampjes vervangen bij een caddy gelijk staat aan een paar uur werk. Volgens handleiding kan je dat gerust zelf.

Wil ik wel eens zien wie bumper, steunen, koplampunit en dwarslatten verwijdert.

Vreselijk ☹️

Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14

Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas / 100 km   -  5.7 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Gemiddeld verbruik :  6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91

Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren)

21 uren geleden, pluxy zei:

In die jaren dat ik renault reed : 1 ruitensproeiermotor stuk 20€ en 1 cardan. In 18 jaar.

Kan je toch niet veel noemen.

Dat zijn dan de onderdelen die ze in de garage nog niet vervangen hadden?

wat kwaliteit betreft :

En hoe komt het dat Renault nog steeds geen CNG motor in elkaar gestoken krijgt?

En waarom stonden zoveel Renault 1.5 dCI motoren stil bij de eerste koudeprik ? 

ik heb 2 Renault Espaces  (2.2DCI en 1.9 Dci) gehad als bedrijfswagens (8 jaar), zalig rijcomfort en een zee van ruimte, maar technisch-kwalitatief een regelrechte ramp. (turbo's kapot, waterpomp kapot, batterij kapot, koppeling kapot, veerdempers kapot, airco 3 x kapot, banden en remmen op na 30.000 km...., lampjes in garage laten vervangen, daarna zekeringen kapot (en dus ook nog geen licht)..., bandendruksensoren die even betrouwbaar het weer konden voorspellen als de bandendruk aangeven, banden konden niet tempo 180 weerstaan op een zomernacht).

Op die manier krijg je dus goede vrienden bij de depannagefirma's.

In de garage zelfs een nieuwe Espace op de brug gezien met een kapotte versnellingsbak, vanuit de fabriek had men een bout vergeten, en langs het gat was de olie uit de bak leeggelopen...

Het zal maar uw privé auto zijn !

Edited by paulDS
vervollediging

6 uren geleden, paulDS zei:

Er zit trouwens OSRAM in. Dat heb ik ook al gecheckt.

Zijn dan ook een pak beter als GE.

Mijne is nu 9 maanden oud en stuk.

Voor aan het dimlicht bij een caddy te komen heb je handen van een 6-jarige nodig, voor er tussen te geraken. Het zit zo nauw in elkaar dat je de rubber afdekkap nog niet terug erop krijgt.

2 uren geleden, pluxy zei:

Zijn dan ook een pak beter als GE.

Mijne is nu 9 maanden oud en stuk.

Voor aan het dimlicht bij een caddy te komen heb je handen van een 6-jarige nodig, voor er tussen te geraken. Het zit zo nauw in elkaar dat je de rubber afdekkap nog niet terug erop krijgt.

Ik heb het nog niet bekeken, maar is er geen luik in de wielkast? Ik had vroeger een Opel Zafira B. Als je daar een defecte lamp had moest je je wielen draaien. Dan zat er een luikje in de wielkast dat je kon opentrekken. Van daaruit had je tien keer zoveel ruimte om aan de koplamp te kunnen dan vanuit de geopende motorkap.

Voorbeeld: hier is het wel met een Astra

vw.JPG.99935966a9adfdabcab25ba3ac73b8e2.JPG

Volkswagen Golf Variant 1.4 TGI (2018)

Volkswagen Polo 1.0 (2017)

3 uren geleden, pluxy zei:

ik heb geen klein handjes, maar ik krijg die rubber dop er wel weer op. 

Blijven oefenen hé ?

• Vind ik leuk 1
  • Hahaha 1

wel ik steek er leds in. gedaan met dat geprul.

• Vind ik leuk 1

Op ‎27‎/‎01‎/‎2019 om 20:18, pluxy zei:

wel ik steek er leds in

Hou je ons op de hoogte van je ervaringen ?

Hoe gemakkellijk is de Inbouw?;

Wat is de lichtopbrengst?;

Werkt de hoogteverstelling nog?;

en je ervaringen bij de technische keuring?

• Vind ik leuk 1

@paulDS

Hou je ons op de hoogte van je ervaringen? Zeer tevreden van, ben brildrager en dan is extra licht mooi meegenomen. Verkeersborden zie je veel sneller en van verder.

Hoe gemakkellijk is de inbouw? Wel nu ik weet hoe de Caddy ineen steekt, zal het wel sneller gaan, maar in het begin heeft het lang geduurd.

Wat is de lichtopbrengst? 3600 lumen theoretisch/lamp.

Werkt de hoogteverstelling nog? denk het wel.

en je ervaringen bij de technische keuring? Nog niet geweest.

• Bedankt 1