Ga naar inhoud
Aardgasrijder Forum - Rijden op aardgas

Recommended Posts

29 minuten geleden, muscles zei:

@GiovanniB In welke omgeving / provincie woon je? Dan kan ik al zeggen of je daar in de buurt L- of H-gas hebt.

Ik woon in Roeselare.

Bedankt voor de heel duidelijke uitleg! Ik apprecieer het enorm!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik heb nog één extra vraag: klopt het dat als je met CNG rijdt je vaker de olie moet verversen dan met een benzine of diesel? Ik heb dit ergens gelezen, maar ik weet niet of dit klopt.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
1 uur terug, GiovanniB zei:

De autodealer zei ook dat er een volle tank CNG aanwezig zal zijn, maar niet voor de benzinetank.

CNG is af fabriek volledig gevuld met CNG aangezien ze een druktest moeten doen.

De tanks zullen dus bijna gevuld minus het gedeelte dat al opgebruikt is na de druktest (rond- / buitenrijden wagen, eventueel testcircuit, op transport zetten enz...).

In een benzine tank doet men normaal gezien 3L op de fabricagelijn. Wordt bijgevuld met wat extra indien nodig.

Omgeving Roeselare is H-gas.

Olie: Alle 15.000km, gewone olie is voldoene, moet geen longlife zijn (alhoewel ze die er wel dikwijls op doen).

aangepast door Lange_666
  • Vind ik leuk 1

Spritmonitor Skoda Octavia Combi (L en H+ gas gecombineerd): 745990_5.png

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
1 uur terug, GiovanniB zei:

Ik hoop toch dat er iets zal inzitten want ik heb gelezen dat in bepaalde gevallen de motor af en toe benzine nodig heeft: bij -10 graden om te motor op te warmen

Levering is gepland tussen juli - aug.

- De vermoedelijke weersvoorspelling voor juli - augustus 2019 : zonnig en af en toe een bui, bij een temperatuur van + 20 à + 30 °C  😎 .

Oef 🤣

- Roeselare = H-gas (prijs je gelukkig).  Eender waar : Romac, Dats24, Pitpoint, etc.

Dan kan je zo'n 10 à 15 % meer afstand afleggen t.ov. van L-gas.

Ik dacht dat er ook ergens in de streek waar je woont, H+ gas wordt geleverd aan een goede prijs ?

Nog beter om langer te rijden met één tankvulling.

Ruwweg wordt er L-gas geleverd in bijna de hele provincie Antwerpen en groot deel van Vlaams en Waals Brabant.

Stilletjesaan wordt daar overgeschakeld op H-gas tegen 2029.

https://www.google.com/search?q=kaart+planning+omschakeling+aardgas+België&client=firefox-b-d&tbm=isch&source=iu&ictx=1&fir=hOuRTz1-Q1JqiM%3A%2CTWRyigw5KxQZwM%2C_&vet=1&usg=AI4_-kQBUX7_x0NExqdjfHMJd9qBnyUb8A&sa=X&ved=2ahUKEwiovJvAsbTiAhUEalAKHQT1BBIQ9QEwBXoECAkQDA#imgrc=hOuRTz1-Q1JqiM:

https://drive.google.com/file/d/0B6ZOJ0r5ZKXZMEFqSG1MTHNMYWs/view

- Benzine : tank 98 E5 : verbruikt minder dan 95 E10, prijsverschil is er amper, en de 98 E5 blijft langer "goed" dan de 95 E10.

Namelijk 1 jaar tov 1/2 jaar.

Tank gewoon vol nadat je uit de garage bent gereden.

Als het lampje van de reserve gaat branden, kan je een tijd nadien opnieuw voltanken.  De reserve is ruim voldoende om 60 à 80 km tegen een rustig tempo af te leggen (op enkel benzine) en ruim voldoende om die momenten dat het motormanagement het nodig acht benzine te gebruiken ipv aardgas.

- Als CNG rijder is het de bedoeling dat je zoveel mogelijk op CNG rijdt.  En dus aardgas gaat tanken van zodra je kan.

Niet wachten totdat die helemaal op is.

Maar ook niet overdrijven : als er maar 1 balkje of 1 streepje weg is, hoef je nog niet te gaan tanken.

aangepast door Koen C
  • Vind ik leuk 1

Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14

Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas / 100 km   -  5.7 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Gemiddeld verbruik :  6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91

Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
7 minuten geleden, Koen C zei:

Ruwweg wordt er L-gas geleverd in bijna de hele provincie Antwerpen en groot deel van Vlaams en Waals Brabant.

Inderdaad. Wij mogen onze blijkbaar gelukkig prijzen. Niet tanken in Antwerpen en Brussel dus 😛

aardgas.jpg

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

@GiovanniB Hier een overzicht van de huidige toestand van de CNG-stations in West-Vlaanderen:

https://cng.muscleboykanan.com/vlaanderen/west-vlaanderen/

CNG-in-West-Vlaanderen-2019-05-24ste.png

• Vind ik leuk 1

Beheerder van CNG Tankstations in België

Besturingssysteem Bluestar Linux, fotobewerking Gimp

Škoda Octavia Combi G-Tec sinds 2 september 2015 | Op dit ogenblik een verbruik van 4,14 kg/100 km | 246.000 km and counting...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
4 uren geleden, Koen C zei:

Ik dacht dat er ook ergens in de streek waar je woont, H+ gas wordt geleverd aan een goede prijs ?

Klopt, bij Romac in Veurne. Alhoewel, 'in de streek'? Vanuit Roeselare is dat best wel een beetje ver om even te gaan tanken 🤨!

Bij de oude 1.4l motor moet je inderdaad om de 15000km de olie verversen. Geen idee of dat bij de nieuwe 1.5l nog steeds het geval is...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

er is een dats 24 in roeselare, en daardichtbij torhout, ingelmunster, tielt; zie plan muscles

je zit in west vlaanderen echt niet verlegen om een cng station te vinden, en het is allemaal H gas

app voor belgie:  ngva.be, Pitpoint

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
22 minuten geleden, Jan Robert zei:

er is een dats 24 in roeselare, en daardichtbij torhout, ingelmunster, tielt; zie plan muscles

je zit in west vlaanderen echt niet verlegen om een cng station te vinden, en het is allemaal H gas

app voor belgie:  ngva.be, Pitpoint

In Ingelmunster zijn er gewone benzinestations van Esso, Q8 Easy, Texaco en Total maar geen enkele van die stations verkoopt op dit ogenblik CNG. Hetgeen je op de kaart van West-Vlaanderen ziet staan, is het Dats24-station van Izegem. Daar is wel CNG te koop.

Škoda Octavia Combi G-Tec sinds 2 september 2015 | Op dit ogenblik een verbruik van 4,14 kg/100 km | 246.000 km and counting...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
13 uren geleden, muscles zei:

In Ingelmunster zijn er gewone benzinestations van Esso, Q8 Easy, Texaco en Total maar geen enkele van die stations verkoopt op dit ogenblik CNG. Hetgeen je op de kaart van West-Vlaanderen ziet staan, is het Dats24-station van Izegem. Daar is wel CNG te koop.

Het begint allebei met een "i" ...  9_9

En volgens de routeplanner liggen de centrums amper 3.8 km van elkaar (wel het kanaal oversteken).

@Gastanker zei :

Klopt, bij Romac in Veurne. Alhoewel, 'in de streek'? Vanuit Roeselare is dat best wel een beetje ver om even te gaan tanken 

Euh ja : 40 km kortste weg - 1 uur en 8 minuten onderweg.  Of 50 minuten via de autostrades en zomaar even 78 km .

Nee, geen goed idee O.o

• Hahaha 1

Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14

Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas / 100 km   -  5.7 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Gemiddeld verbruik :  6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91

Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
1 uur geleden, pieterdc zei:

Vandaag mijn seat Arona TGI FR in ontvangst genomen. Juist nog de CNG sticker bevestigen :)

Allee, toch iemand die voor een rode auto gekozen heeft 👍! Dat gaat heel goed samen met de letters en cijfers van de nummerplaat 😀 😉.

Proficiat met de aankoop van je CNG-auto en ik wens je heel veel reisplezier en rijplezier toe.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Wij hebben deze gespot in de tijd dat we bij D'Ieteren waren voor de Caddy (en hebben dan de rest van de boetiek ook maar bezocht).

De Arona stond juist op de Transporter voor zijn voorstelling in België.

Te klein voor ons, maar toch tof ding.

Vw Caddy Dark 'n Cool DSG TGI 110 perdjes  Black Nano  :  922073_5.png

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Op 25/5/2019 om 12:03, Koen C zei:

Euh ja : 40 km kortste weg - 1 uur en 8 minuten onderweg.  Of 50 minuten via de autostrades en zomaar even 78 km .

Nee, geen goed idee O.o

De kans is groot dat ik af en toe wel naar daar rij, ik ben afkomstig van Nieuwpoort, dus als ik mijn moeder bezoek eventjes doorrijden naar Veurne, de auto bijtanken, mezelf bijtanken en terug naar Roeselare 😛

• Hahaha 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
3 uren geleden, GiovanniB zei:

mezelf bijtanken en terug naar Roeselare 😛

Hopelijk is dat geen alcoholische drank. Of het moet zijn dat je met jezelf bijtanken het volgende bedoelt:friet-met-kipfilet-932849_1280.thumb.jpg.472ea9928c031f807e4fd633e9d26d22.jpg

Image by tookapic from Pixabay

• Hahaha 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Op 24/5/2019 om 20:58, Gastanker zei:

Klopt, bij Romac in Veurne. Alhoewel, 'in de streek'? Vanuit Roeselare is dat best wel een beetje ver om even te gaan tanken 🤨!

Bij de oude 1.4l motor moet je inderdaad om de 15000km de olie verversen. Geen idee of dat bij de nieuwe 1.5l nog steeds het geval is...

De olie wat eerder vervangen is nooit slechter, zeker als je vaak korte afstanden doet. Er komt namelijk ook altijd wat vocht in de olie (en bij CNG komt er zelfs meer vocht vrij dan bij benzine heb ik begrepen?), en wanneer je niet regelmatig genoeg wat langere afstanden doet dan kan dit vocht niet uit de olie verdampen. Daardoor wordt je olie aangevuld met vocht en wordt de smering alsmaar slechter. Tegenwoordig wordt er daarom ook wel gewerkt met een variabele interval; de boordcomputer houdt de afstanden van de ritten etc bij om dan te bepalen wanneer een oliewissel nodig is. Maar geen idee of de 1.5 dat heeft.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Mijn boordcomputer geeft een range aan van 260km op Gas (ondertussen tweede keer getankt) maar ik doe er ruim 330km op CNG. Past zich dit nog aan?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Normaal gesproken zou je boordcomputer dit correct moeten weergeven.

Als je telkens hetzelfde type gas tankt gaat het in geval van mijn Skoda goed.

Als ik switch tussen H-gas en L-gas dan zit de boordcomputer altijd fout.

Beheerder van Aardgasrijder.be en Wallieweb Webhosting & Webdesign
Verbruik van mijn Skoda Octavia Combi 1.4 TSI 110 Pk met powerbox (voornamelijk H-gas)  709858_5.png 50.000 km and counting

Verbruik van onze VW Touran 7-zit gezinswagen 1.4 TSI 150 Pk met trekhaak (voornamelijk H-gas) 901811_3.png 160.000 km  and counting

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Discussieer mee

Je kan nu reageren en later registreren Als je een account hebt, login met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Verwijder opmaak

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Nieuwe aanmaken...