Jump to content
Aardgasrijder Forum - Rijden op aardgas

Recommended Posts

Posted (edited)
Op 2/5/2019 om 10:12, Pitpoint_BE zei:

Ze zijn in Spanje gaan testen, moest dat helpen.

En zo oppervlakkig vond ik beide tests (Leon, Arona) niet. Ze leggen voor- en nadelen uit, geven de juiste info over de update en afwerkingsniveaus, ...

Vergeet niet dat ze een heel algemeen doelpubliek hebben, en ze niet op uitzonderlijk goed geïnformeerde CNG-geeks mikken ?

In Spanje gaan testen ! Ge moest eens weten hoe plezant dat is !?

Edited by deverhelst
tikfout
  • Vind ik leuk 1
  • Hahaha 1

In Geraardsbergen kan ook ?

Programma

Van 11u tot 18u :

• Testritten met het CNG-gamma van SEAT (Ibiza, Arona en Leon)
  • Ludiek parcours met de elektrische step eXS KickScooter van SEAT powered by Segway
  • Springkasteel, van 7 tot 77 jaar
  • Hapjes en drankjes

Om 11u30 - 14u -16u :

• Demonstratie over het gebruik van CNG
  • Tips & Tricks door DATS 24

https://events.dieteren.be/seat/cngdriving/nl/

• Bedankt 2

---

PitPoint clean fuels

Driven by nature, human nature.

www.pitpoint.be

---

Heeft er iemand toevallig hier een realistischer beeld over het verbruik. Voor mij zal het in ieder geval een nieuwe aanpassing worden daar ik nu 1000 km kan rijden met 1 tankbeurt met mijn bedrijfswagen.

Ik lees voor de Arona hier dan 400km, waar de info ook vandaan komt. Ergens anders lees je dan weer 260 km.

Ik heb vandaag hier dus ook gelezen dat er L en H gassen zijn. Ik vermoed dat ik L gas zal hebben. Ik woon namelijk in Geel (wel maar 0,91 euro/kg bij DATS24).

3 uren geleden, Celen zei:

Heeft er iemand toevallig hier een realistischer beeld over het verbruik. Voor mij zal het in ieder geval een nieuwe aanpassing worden daar ik nu 1000 km kan rijden met 1 tankbeurt met mijn bedrijfswagen.

Ik lees voor de Arona hier dan 400km, waar de info ook vandaan komt. Ergens anders lees je dan weer 260 km.

Ik heb vandaag hier dus ook gelezen dat er L en H gassen zijn. Ik vermoed dat ik L gas zal hebben. Ik woon namelijk in Geel (wel maar 0,91 euro/kg bij DATS24).

Wij hebben er binnenkort eentje op kantoor, dan kan ik het eens IRL checken.

De 5 kilo die Autogids aanhaalt lijkt me onrealistisch. Mijn Golf Variant (vorige generatie) is zelfs zuiniger.

https://www.autogids.be/autotests/eerste-test/seat-arona-tgi-suv-cng.html

---

PitPoint clean fuels

www.pitpoint.be

---

1 uur geleden, Celen zei:

Ik lees voor de Arona hier dan 400km, waar de info ook van kom komt. Ergens ander lees je dan weer 260 km.

Er staat er op dit moment maar eentje in de Spritmonitor: https://www.spritmonitor.de/en/detail/1018578.html

H-gas en bijna nooit een volledige vulling. De km standen per tankbeurt zijn nogal aan de lage kant en met een vebruik van 4,57kg/100km op 100% autosnelweg wordt het "gas" vermoedelijk vrij diep ingedrukt.

Beetje aan eco driving doen levert al snel een pak meer kms op.

Geel is inderdaad L-gas.

Spritmonitor Skoda Octavia Combi (L en H+ gas gecombineerd): 745990_5.png

handige site precies. Thx. Even er van uit gaan dat je best alle 300km gaat tanken dus :)

Posted (edited)

't Zal er allemaal vanaf hangen wat uw rijstijl is, veel rond de kerk of veel langere wegen zonder veel te moeten vertragen en optrekken, druk verkeer of niet, enz.

De praktijk zal het uitwijzen...;)

Kijk maar eens op mijn Spritmonitor link (zie handtekening) op pagina's 4/5. Dit is ook nog L gas, verbruik daarmee was 4,5kg/100km gemiddeld (met zachte voet, 80% autostrade, +/- 110km/u, meestal alleen in de wagen).

Nadien wordt het H+gas (Spritmonitor maakt geen onderscheid tussen H- en H+ gas) en zakt het verbruik naar ongeveer 3,75kg/100km gemiddeld (zelfde rijstijl, zelfde traject maar meestal met 2 en soms met 3 in de wagen).

Goede vuldruk levert ook al snel een 30km extra op.

Aangezien je je wagen van de zomer geleverd krijgt zal het warm zijn en dit heeft een negatieve invloed op de hoeveelheid gas die je kan tanken, dus niet meteen panikeren als je die 300km niet haalt.

Tip: Zware voet is sneller gaan tanken, lichte voet zorgt ervoor dat je ietsiepietsie langer onderweg bent maar er een extra rit kan uitpersen. Het één compenseert het andere.

Ik heb mijn rijstijl zo aangepast dat ik x-tal keer mijn werktraject kan doen met een volle tank en dat dus na x-keer over weer bollen de tank zo goed als leeg is. Lukt niet altijd 100% maar meestal wel.

Edited by Lange_666
  • Vind ik leuk 1

Spritmonitor Skoda Octavia Combi (L en H+ gas gecombineerd): 745990_5.png

Op 9/5/2019 om 17:51, Celen zei:

Klopt, een wagen waarmee getest mag worden in de garage. Heb op de bestelbon laten noteren dat hij schadevrij geleverd zal worden. Dus heb mezelf ingedekt. Hopelijk gaan ze er niet mee racen ;)

Niet alle schade kan je visueel zien, schadevrij? dan moet de wagen 2 jaar rijden zonder schade want anders ben je blij gemaakt zoals politici dit doen ( veel beloven en weinig geven; doet de zotten in vreugde leven ).

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (7 personen; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik op aardgas; seizoenen: winter / zomer via Total Kallo met H gas: 4,9kg / 100 km.

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (1 persoon; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik ( super 98 + ) zomer augustus: 7,5l / 100km; na 155 km te hebben gereden heb ik bijgetankt.

Ik heb er normaal nog 2 jaar garantie op. Staat toch zo in de bestelbon :)

Zonet bericht gehad van de garage dat mijn arona volgende week binnen is. Normaal voorzien voor eind augustus.

• Vind ik leuk 2

4 uren geleden, pieterdc zei:

Zonet bericht gehad van de garage dat mijn arona volgende week binnen is. Normaal voorzien voor eind augustus.

Da's goed nieuws! Nog net voor de verkiezingen ??

Dan verwacht ik en enkele andere geïnteresseerden hier één of een paar foto's van je splinternieuwe Arona.

Beheerder van CNG Tankstations in België

Besturingssysteem Bluestar Linux, fotobewerking Gimp

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec sinds 2 september 2015 | Op dit ogenblik een verbruik van 4,30 kg/100 km | 261.500 km and counting...

Idd en ervaringen, verbruik. In afwachting van de mijne wel interessant om mee te volgen :)

Op 10/5/2019 om 21:18, Celen zei:

Even er van uit gaan dat je best alle 300km gaat tanken dus :)

Eigenlijk hangt het er van af hoeveel kilometers je dagelijks aflegt. Van zodra je merkt dat je niet gaat toekomen ga je automatisch vroeger CNG tanken dan na 300 km. En het is ook afhankelijk van het feit of je onderweg naar je werk / vrijetijdsbesteding een CNG-station passeert.

• Vind ik leuk 1

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec sinds 2 september 2015 | Op dit ogenblik een verbruik van 4,30 kg/100 km | 261.500 km and counting...

12 uren geleden, muscles zei:

Eigenlijk hangt het er van af hoeveel kilometers je dagelijks aflegt. Van zodra je merkt dat je niet gaat toekomen ga je automatisch vroeger CNG tanken dan na 300 km. En het is ook afhankelijk van het feit of je onderweg naar je werk / vrijetijdsbesteding een CNG-station passeert.

Wanneer ik ga werken passeer ik altijd een dats24 dus dat zal al zeker geen probleem zijn ?. Ik maak me alleen zorgen als we deze wagen gaan gebruiken om op reis te gaan (Frankrijk) ?. Dat zal dagelijks benzine tanken worden daar denk ik.

21 uren geleden, pieterdc zei:

Dat is snel! Wanneer heb je hem besteld?

---

PitPoint clean fuels

www.pitpoint.be

---

Op 16/5/2019 om 18:42, pieterdc zei:

Op 17/5/2019 om 15:54, Pitpoint_BE zei:

Dat is snel! Wanneer heb je hem besteld?

Wauw dat is precies snel ja! Ik wil ook wel weten waar en wanneer je hem hebt besteld
ik heb mijn Ibiza eind november besteld en hij is er nog niet :/  was deze maand voorzien maar is al een maand achteruit geschoven

Eind Maart besteld seat arona FR met een paar opties. Normaal deze of volgende week komt hij binnen in garage RAES in Oostkamp.

18 uren geleden, pieterdc zei:

Eind Maart besteld seat arona FR met een paar opties. Normaal deze of volgende week komt hij binnen in garage RAES in Oostkamp.

Nu ben ik wel een beetje jaloers :D 

Alvast veel rijplezier ermee in ieder geval! 

(ik ga Ceulemans nog maar eens contacteren voor die van mij?)

Posted (edited)

Ook wij zullen waarschijnlijk nu zaterdag intekenen voor een Arona Move met extra opties. Levering is gepland tussen juli - aug.

Ik vraag mij af of de kwaliteit van DAT24 voldoende is? Zijn er betere plaatsen dan DATS24? Is dit L-GAS of H-GAs bij DATS24? En wat is het verschil exact?

Wel al veel ingelezen, maar sommige dingen zijn totaal nieuw voor me ?

Hopelijk wordt het geen al te grote aanpassing. Voordien hadden we een oude Toyota Yaris met een volle tank deden we daar ook maar iets meer dan 500 km per tankbeurt, dus ik veronderstel dat we ons niet zoveel zullen moeten aanpassen?

De 9 liter tank is wel wat aan de kleine kant vind ik persoonlijk voor de Arona. Daar geraak je niet ver mee.

De autodealer zei ook dat er een volle tank CNG aanwezig zal zijn, maar niet voor de benzinetank. Ik hoop toch dat er iets zal inzitten want ik heb gelezen dat in bepaalde gevallen de motor af en toe benzine nodig heeft: bij -10 graden om te motor op te warmen, na het tanken om een aantal dingen (vraag me niet wat ? ) van de motor te reinigen.

Ik vraag me dan ook af of het goed ik om na het CNG tanken ook meteen altijd de benzinetank vol te gooien.

Edited by GiovanniB

@GiovanniB In welke omgeving / provincie woon je? Dan kan ik al zeggen of je daar in de buurt L- of H-gas hebt.

Met H-gas rij je meer kilometers dan met L-gas.

Als je je wagen in ontvangst genomen hebt, en wegrijdt, dan zou ik onmiddellijk Super 98 gaan tanken. Je Seat Arona zal twee tot drie kilometer op benzine rijden nadat je CNG getankt hebt (voor de smering van de motor) en dan automatisch overschakelen op CNG. En in jouw geval zou ik maken dat de benzinetank altijd vol is met Super 98. Super 98 verbruikt namelijk minder dan Euro 95 E10.

• Vind ik leuk 1