Ga naar inhoud
bbh_blocked_dnftl

SEAT ARONA CNG / TGI / Aardgas

Luc uit Genk

Aanbevolen berichten

@dirk789 Je zou een testrit met die wagen moeten kunnen maken, en als dat evt. kan ook op de autostrade.

Als jouw dealer geen Arona op CNG staan heeft, dan moeten ze maar een afspraak vastleggen met het VAG-center van D'Ieteren zodat je daar dan een Arona TGI kan testen.

Beheerder van CNG Tankstations in België

Cars & Wallpapersflickr-16px.png.a96cf194be2f1a65f743ed59d2d72c97.png | instagram-16px.png.ab5f56b217cfd76329ae67830bb7b958.png

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland !

Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Probeer eerst een gewone arona benzine. Gaat gemakkelijker zijn. en rijd toch hetzelfde.

De testrit in Kortenberg is maar 30min van start tot einde. als je dealer er één staan heeft heb je veel meer tijd. (wij zijn 2u weggeweest en was geen enkel probleem.)

WIj zijn wel naar Kortenberg geweest, maar hebben 2 ritten kunnen regelen (niet via toenmalige verkoper, want die was te lui), rechtstreeks via telefoon. Hebben kort na één een tgi en een automaat geprobeerd. Zo hadden we toch een 1u.

Vw Caddy Dark 'n Cool DSG TGI 110 perdjes  Black Nano  :  922073_5.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, dirk789 zei:

Ga zeker een testrit aanvragen in Kortenberg maar ben benieuwd naar de ervaringen van chauffeurs die reeds enkele maanden met een Seat Arona rondrijden.

De SEAT Arona TGI is nog niet zo lang geleden op de markt gebracht. Heel veel ervaringen ga je dus niet krijgen.

Ik ben op dit ogenblik in de private FB-groep van onze Waalse CNG-collega's aan het kijken want ik dacht dat er daar ook iemand een Arona TGI gekocht had. Of versta je misschien goed Frans? Als dat niet het geval is, dan kan je nog altijd de online DeepL vertaalsite gebruiken. Indien je interesse hebt om die Waalse CNG-groep op Facebook te vervoegen, laat het mij dan in een privébericht weten.

Cars & Wallpapersflickr-16px.png.a96cf194be2f1a65f743ed59d2d72c97.png | instagram-16px.png.ab5f56b217cfd76329ae67830bb7b958.png

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goeie middag, 

Even een heel druk weekend gehad, maar nu toch even de tijd nemen om te reageren.

Ik rij ondertussen sinds eind mei met mijn Arona TGI FR 

Dit weekend mijn eerste klein onderhoud gehad. Ondertussen 17000 km op de teller. Ik doe er dagelijks 100Km Woon werkverkeer mee waarvan 80km autostrade. Altijd cruise control 120-125km/uur haal ik een gemiddeld reëel verbruik van 4.3kg/100km. Met een volle tank doe ik tussen de 300 a 340km.

In de eerste Vitesse heeft hij wat weinig koppel maar op lange afstanden ervaar ik hier echter weinig last van. Verder geniet ik van elke kilometer dat ik ermee rij. Ik heb gekozen voor de full link i.p.v. het navigatiesysteem. En ik ben hier heel tevreden over. (Waze/Google maps) zijn beiden bruikbaar. Enkel de installatie van de app doordat D'ieteren te gierig was voor een licentie aan te schaffen kan wat ingewikkelder zijn. Maar je kan dit online gemakkelijk raadplegen. De koffer is niet zodanig groot maar voor mijn doen zeker genoeg. 

Indien je nog vragen hebt stel ze gerust.

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 1 maand later...

Hier ook Arona TGI versie 2019 (aankoop aug 2019).

Het rijbereik vind ik persoonlijk wat te rooskleurig voorgesteld tijdens de aankoop. Ik haal met CNG er 280 km uit met een volle tank en 100 km met de benzine tankt (zal waarschijnlijk nog vermeerderen omdat ik nog maar een keer de tank heb leeg gereden.

De Arona heeft een goeie grip op de weg en rijdt comfortabel. Ik heb er vierseizoenbanden op liggen. Vroeger heb ik altijd met een witte auto gereden, in de zomer merkte ik wel dat de auto door het zwart dak dus wel iets sneller opwarmt, wat logisch is natuurlijk.

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik rijd ook al sinds augustus met deze wagen

inderdaad 280km is het effectief (winter)bereik met L-gas (in de zomer zat ik rond de 5,4 - 5,5kg/100km, nu in de winter is dit 6kg)

Met H-gas haal ik een 320km dacht ik.

Het benzineverbruik ligt wel hoog heb ik de indruk wat best lastig is met een tank van 9 liter. (Deze kan je wel makkelijk vullen tot 12-13 liter en loopt dan nog niet over)

Ik ben over het algemeen wel tevreden met de wagen. Een tank extra had wel welkom geweest. 14,3kg is weinig als je op L-gas rijdt.

Voor de mensen die denken dat de boordcomputer nog bijleert en correcte voorspellingen gaat doen na een tankbeurt. Vergeet dat maar (al meer dan 4000km gereden):

cng L-gas tanken --> BC zegt dat je er 240 gaat kunnen doen. Deze begint gewoon pas te minderen na 40km --> 280 dus

benzine staat altijd op 100 na vol tanken. Ook daar begint die gewoon pas af te tellen als je effectief er nog 100 kan doen.

de boordcomputer is dus echt wel slecht.

aangepast door Celen
  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

22 uren geleden, Celen zei:

Ik rijd ook al sinds augustus met deze wagen

inderdaad 280km is het effectief (winter)bereik met L-gas (in de zomer zat ik rond de 5,4 - 5,5kg/100km, nu in de winter is dit 6kg)

Met H-gas haal ik een 320km dacht ik.

Het benzineverbruik ligt wel hoog heb ik de indruk wat best lastig is met een tank van 9 liter. (Deze kan je wel makkelijk vullen tot 12-13 liter en loopt dan nog niet over)

Ik ben over het algemeen wel tevreden met de wagen. Een tank extra had wel welkom geweest. 14,3kg is weinig als je op L-gas rijdt.

Voor de mensen die denken dat de boordcomputer nog bijleert en correcte voorspellingen gaat doen na een tankbeurt. Vergeet dat maar (al meer dan 4000km gereden):

cng L-gas tanken --> BC zegt dat je er 240 gaat kunnen doen. Deze begint gewoon pas te minderen na 40km --> 280 dus

benzine staat altijd op 100 na vol tanken. Ook daar begint die gewoon pas af te tellen als je effectief er nog 100 kan doen.

de boordcomputer is dus echt wel slecht.

Dit is heel gelijkaardig aan mijn bevindingen. Hopelijk ben je er anders wel tevreden over?

Link naar reactie
Delen op andere sites

40 minuten geleden, Celen zei:

Nee, volgens mij bestaat er geen Arona TGI met DSG

Dat is onbegrijpelijk! Eigenaardig genoeg kan je op de Arona 1.0 EcoTSI van 115 pk wel een DSG-7-bak krijgen. Bron: Duitstalige Wikipedia.

Bij de VW Polo VI 1.0 TSI van 95 pk kan je eveneens als optie de DSG-7-bak krijgen maar ook niet op de VW Polo VI 1.0 TGI. Is dat maximum draaimoment van 160 Nm bij 1800-3800 toeren dan te klein? Of is die 90 pk te weinig voor een automatic? Nochtans heeft DAF bewezen dat het wel kan met de Variomatic-aandrijving (NL Wikipedia).

Seat_Arona_benzinemotoren-2019.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op ‎12‎/‎12‎/‎2019 om 14:32, muscles zei:

Nochtans heeft DAF bewezen dat het wel kan met de Variomatic-aandrijving

Maar dat is toch een ander principe dan een DSG-bak ?

Ook : die Dafjes wogen wel heel weinig t.o.v. de huidige auto's.

Dus die konden toekomen met heel wat minder Pk's.

Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14

Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas / 100 km   -  6.1 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Gemiddeld verbruik :  6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91

Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren)

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uren geleden, Celen zei:

geen Idee, trouwens nog bijkomende feedback. De sensoren van de Arona doen soms wel raar. In de file ziet die soms dingen die er niet zijn.

Ik heb de indruk dat die zeer gevoelig zijn aan vuil.

Ik heb nog geen enkel probleem ervaren met de sensoren. Ik was hem wel elke week natuurlijk. Ik denk voor een DSG dat hij iets te weinig koppel zou hebben. Als ik plankgas geef aan de lichten in eerste en soms in tweede als het nat ligt slipt hij wel door.

Link naar reactie
Delen op andere sites

23 minuten geleden, pieterdc zei:

Als ik plankgas geef aan de lichten in eerste en soms in tweede als het nat ligt slipt hij wel door.

Dat had ik ook aan de hand met mijn handgeschakelde Skoda Octavia 1.4 G-Tec. Met mijn Seat Tarraco DSG niet meer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 3 weken later...
Op 16/12/2019 om 16:50, pieterdc zei:

Ik heb nog geen enkel probleem ervaren met de sensoren. Ik was hem wel elke week natuurlijk. Ik denk voor een DSG dat hij iets te weinig koppel zou hebben. Als ik plankgas geef aan de lichten in eerste en soms in tweede als het nat ligt slipt hij wel door.

plankgas doe ik niet vaak. Gas is zo al snel genoeg op :D. Dus doorslippen heb ik nog niet voor gehad.

• Hahaha 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Nieuwe aanmaken...