Ga naar inhoud
bbh_blocked_dnftl

Fiat 500l twin air Natural power Sputterende motor cng


Bossie75

Aanbevolen berichten

Beste collega cng-ers

 

Ik kocht recent een Fiat 500 l cng twin air motor 875 cc die dapper en enthousiast roffelend rondrijdt. Sinds kort geeft alarmlicht motormanagment probleem aan bij rijden op cng in hogere toeren gepaard met vermogensverlies. Garage heeft geen idee waaraan dit zou kunnen liggen en stelt uitlezen en resetten voor. Heeft er iemand enig idee wat oorzaak zou kunnen zijn? Men heeft me al verteld dat dit condens of vervuiling injectie zou kunnen zijn. Iemand ervaring met goede cng garage regio Leuven?

Hartelijk dank voor jullie reacties.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarschijnlijk de Twin-air module die vervuild is geraakt.  Ook wel eens kleppenregelblok genoemd.

Meeste "hits" vind je op het internet onder "twin-air module" of multi-air module" (voor de 4 cilinders).

 

Oplossing die ik al gelezen heb : spoelen van de motor (flushen) : soms helpt dit.

De garage waar wij gaan, oordeelde dat de module in zijn geheel moest vervangen worden.

Een mooi gegoten blok metaal werd ons getoond en ze lieten zien waar het probleem was : een of meerdere kanaaltjes die verstopt waren.

 

Kostprijs : zo'n 1.100 € (waarvan +/- de helft werkuren).

Je kan best heel goed van je oren maken dat ze hunne prul helemaal GRATIS onder garantie vervangen ? .

Ook de werkuren !  ?

Zelf hebben we ongeveer de helft van de kosten moeten betalen : de werkuren.  ?

Het materiaal werd "gratis" geleverd door de importeur.  ?

Probleem heeft zich voorgedaan rond 60.000 km na 2 1/2 jaar = net buiten de garantie van 2 jaar die we wettelijk hadden.

 

Ah, mijn bloeddruk...

 

Good luck met de afhandeling !


Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14

Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas / 100 km   -  6.1 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Gemiddeld verbruik :  6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91

Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren)
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

18 minuten geleden, Brembos zei:

Voortaan 100% terugbetaling eisen

 

Lees en word bedroefd (3e post) :

 

https://www.aardgasrijder.be/forum/topic/271-onderhoudskosten-lancia-ypsilon-cng-aardgas/?tab=comments#comment-17990

 

Quote

of beter nog 4 jaar totale waarborg vragen

 

Voor verlengde garantie (tegen betaling) waren we uit het oog verloren.  Dit was mogelijk in het 1e jaar (of ook nog in het 2e ? )

 

Quote

zoals in het buitenland.

 

Kennen ze dat hier in België ?

aangepast door Koen C

Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14

Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas / 100 km   -  6.1 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Gemiddeld verbruik :  6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91

Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren)
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 uren geleden, Koen C zei:

https://www.aardgasrijder.be/forum/topic/271-onderhoudskosten-lancia-ypsilon-cng-aardgas/?tab=comments#comment-17990

Voor verlengde garantie (tegen betaling) waren we uit het oog verloren.  Dit was mogelijk in het 1e jaar (of ook nog in het 2e ? )

Hoi ,

 

In sommige verkoopsperiodes gaven ze automatisch 4 jaar garantie ... waarom niet altijd ... hopelijk valt het voor jullie mee. Bij ons heeft de kleine motor ook al zijn probleempjes gehad ... De eerste keer net in het 2e jaar (koppeling vliegwiel doorgebrand, iets met veertje dat was blijven hangen...) en dat was volledige garantie. Dank zij de relatie garage - fiat België.

 

De laatste problemen waren van langere duur. Probleem kwam af en toe op (en verergerde keer op keer) en daarom moeilijk te vinden: ook regelmatig vermogensverlies waardoor de snelheid serieus terugliep en dat lampje 'motormanagement' brandde regelmatig ;). Dit meestal na een 20-25 km rijden als alles goed warm was. Men zag ook dat er waarschijnlijk ooit een bezoek van een marter was geweest en dacht eerst aan de elektrische boom. Naderhand werd de totaaloplossing gevonden: ook nog 1 turbo (misschien nevenschade??) volledig vervangen .. totale kostprijs +3000 euro.

 

Door zulke voorvallen en gesprekken met de garagisten van diverse andere merken hebben wij besloten om nog even te wachten op de nieuwere technieken (en iets grotere motor-inhouden) om over te schakelen. Dus onze omschakeling ligt niet aan de garage met hun excellente service, garantie of niet, cng of niet ... maar aan de fabrikanten die de fiscale regels trachten te volgen om hun producten te slijten. Door 'deels verkeerde' regels zijn er nu veel zaken scheef getrokken. (mini motors met 2 turbo's e.d.) Wat is nu duurzaam rijden als je auto na x km al op is. Cradle to cradle?

 

Hopelijk valt het voor jullie mee. We volgen je post mee op....

gr,

Ive

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 7 maanden later...

Hey,

 

is het opgelost geraakt ondertussen ... ??

Nu zitten wij weeral met wss grote kosten ... we kunnen niet meer schakelen ... de 2e en 4e lukken ons niet meer .... niet normaal meer te noemen ... . We durven zelfs nog niet naar de garage te gaan, al gaan we moeten, omdat we weten dat ze weer goed gaan doorrekenen... .

 

gr,

Ive

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...