Ga naar inhoud
bbh_blocked_dnftl

VW-dealers in en rond het Leuvense: ervaringen?

Chris3020
 Delen

Aanbevolen berichten

Dag dames en heren gasliefhebbers aardgasrijders, heeft er iemand ervaring met VW-dealers in en rond Leuven? Ik heb offertes aangevraagd voor een Volkswagen Caddy 1.4 TGI bij Auto Center Zaventem (D'Ieteren), Ceulemans in Herent en Mees in Leefdaal. Zijn er nog andere opties? Ik hoor ook graag positieve en negatieve ervaringen over dit automodel. De proefrit bij het testcentrum van D'Ieteren in Kortenberg kon me alvast bekoren, al vond ik het wel jammer dat er nog steeds geen testmodel met manuele versnelling is. 

Voor wie het interesseert en me advies wil geven: momenteel moet ik voor mijn bedrijfsvoertuig (ben zelfstandige) de knoop doorhakken tussen een goedkopere (maar relatief dorstige) Opel Combo Life (tussen 6,5 en 9 liter/100 km als ik Spritmonitor mag geloven) en de bovenstaande VW Caddy. Ik rij 15.000 km per jaar met mijn huidige tweezitter, een Peugeot Partner 1.9 diesel, maar wil wegens gezinsuitbreiding een wagen met 5 zitjes. Het milieuvriendelijke aspect van CNG kan me wel overtuigen, maar eerlijk gezegd is het ook mooi meegenomen dat het verbruik een stuk lager ligt, de aardgasprijzen (zowel L- als H-aardgas) nog vrij gunstig zijn en je geen inschrijvingstaks of verkeersbelasting (tot 31/12/2020) moet betalen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 uren geleden, Chris3020 zei:

Dag dames en heren gasliefhebbers aardgasrijders, heeft er iemand ervaring met VW-dealers in en rond Leuven? Ik heb offertes aangevraagd voor een Volkswagen Caddy 1.4 TGI bij Auto Center Zaventem (D'Ieteren), Ceulemans in Herent en Mees in Leefdaal. Zijn er nog andere opties? Ik hoor ook graag positieve en negatieve ervaringen over dit automodel. De proefrit bij het testcentrum van D'Ieteren in Kortenberg kon me alvast bekoren, al vond ik het wel jammer dat er nog steeds geen testmodel met manuele versnelling is. 

Voor wie het interesseert en me advies wil geven: momenteel moet ik voor mijn bedrijfsvoertuig (ben zelfstandige) de knoop doorhakken tussen een goedkopere (maar relatief dorstige) Opel Combo Life (tussen 6,5 en 9 liter/100 km als ik Spritmonitor mag geloven) en de bovenstaande VW Caddy. Ik rij 15.000 km per jaar met mijn huidige tweezitter, een Peugeot Partner 1.9 diesel, maar wil wegens gezinsuitbreiding een wagen met 5 zitjes. Het milieuvriendelijke aspect van CNG kan me wel overtuigen, maar eerlijk gezegd is het ook mooi meegenomen dat het verbruik een stuk lager ligt, de aardgasprijzen (zowel L- als H-aardgas) nog vrij gunstig zijn en je geen inschrijvingstaks of verkeersbelasting (tot 31/12/2020) moet betalen.

Lijkt me  een zeer logische en doordachte redenering, en hier valt weinig aan toe te voegen buiten het feit dat het nog veel aangenamer rijdt met CNG doordat de motor een pak stiller is.

De automaat kan ik zelf ook niet over mee spreken, maar mijn volgende zou sowieso een automaat worden.

autonomie van mijn Skoda Octavia berline (rio red) 350-400km

794532_5.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 uren geleden, Dr Nick zei:

Lijkt me  een zeer logische en doordachte redenering, en hier valt weinig aan toe te voegen buiten het feit dat het nog veel aangenamer rijdt met CNG doordat de motor een pak stiller is.

De automaat kan ik zelf ook niet over mee spreken, maar mijn volgende zou sowieso een automaat worden.

Inderdaad, bij mijn proefrit was de motor van de Caddy opmerkelijk stiller. Kon zowel met benzine-versie als CNG rijden en die laatste reed zeer aangenaam.

Toch nog dit: Ben je tevreden over de service bij jouw auto? Het is alweer 15 jaar geleden dat ik nog een auto van de Volkswagen Groep heb gekocht, dus hoor graag ervaringen van andere leden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar soms gaat het niet anders, vooral als je auto plots meer lawaai maakt vanaf de vierde versnelling. Na een testrit waarbij ikzelf reed en de jongeman van het atelier naast mij zat om te luisteren, blijkt dat het rollement van mijn linkerachterwiel vervangen moet worden. Ik moet vrijdag terug gaan. Er is één uur werk aan. Gelukkig is Peusens nog steeds eigenaar van zijn eigen garage (Skoda).

Ik weet niet of dit veel goedkoper zou zijn bij Vanholst (Quality garage) in Alken.

• Vind ik leuk 2

Beheerder van CNG Tankstations in België

Cars & Wallpapersflickr-16px.png.a96cf194be2f1a65f743ed59d2d72c97.png | instagram-16px.png.ab5f56b217cfd76329ae67830bb7b958.png

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland !

Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op ‎14‎/‎01‎/‎2019 om 18:39, Chris3020 zei:

Voor wie het interesseert en me advies wil geven: momenteel moet ik voor mijn bedrijfsvoertuig (ben zelfstandige) de knoop doorhakken tussen een goedkopere (maar relatief dorstige) Opel Combo Life (tussen 6,5 en 9 liter/100 km als ik Spritmonitor mag geloven) en de bovenstaande VW Caddy. Ik rij 15.000 km per jaar met mijn huidige tweezitter, een Peugeot Partner 1.9 diesel, maar wil wegens gezinsuitbreiding een wagen met 5 zitjes. 

Je huidige auto is dus een Partner van de 1e generatie (1996 - 2011) ?

Alle merken hebben dit type van wagen "laten groeien" in de loop der jaren : dus qua ruimte zullen die wel voldoen (zowel privé als werk).

- Op CNG zijn er de VW Caddy (korte en lange) en de Fiat Doblo (korte en lange).

- Op CNG is er ook de Fiat Qubo : die is wel iets kleiner dan je huidige Partner.

- Op LPG heb ik al eens Dacia Dokker gezien : de ruimte van je huidige Partner en de vriendelijkste prijs van allemaal.

- Dan heb je nog het trio (volledig nieuw in 2019) Peugeot Rifter (= nieuwe naam voor de Partner) / Citroen Berlingo / Opel Combo.

Maar of die omgebouwd kunnen worden naar CNG of LPG, is best op voorhand te vragen bij een erkende installateur zoals Drive Systems in Tienen of AGS in Olen.

(en anderen zie lijst :  https://mobilit.belgium.be/nl/Resources/publicaties/wegvervoer/pub_cng_lijst  ) . 

De verkoper van de auto zal het je waarschijnlijk afraden... -_-

- De Renault Kangoo vind ik het beste qua gebruiksgemak om de zetelrij in de laadruimte op te klappen voor meer laadruimte : die zetels verdwijnen volledig in de bodem.

Bij de huidige Rifter / Berlingo / Combo weet ik het niet.  Bij de vorige kon die zetel enkel dichtgeplooid worden of uitgenomen (17 kg... ).

Of de Renault naar CNG of LPG kan omgebouwd worden ? Eerst contact opnemen met een installateur.

- Ford Tourneo Connect / Transit Connect / Courier / Tourneo Courier : geen idee hoe die er eigenlijk van binnen uitzien en hoe groot ze zijn.

Er zijn ooit Ford's geweest die op CNG reden.

aangepast door Koen C
  • Vind ik leuk 1

Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14

Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas / 100 km   -  6.1 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Gemiddeld verbruik :  6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91

Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren)

Link naar reactie
Delen op andere sites

44 minuten geleden, Koen C zei:

Maar of die omgebouwd kunnen worden naar CNG of LPG, is best op voorhand te vragen bij een erkende installateur zoals Drive Systems in Tienen.

Opgelet: Drive Systems is verhuisd ! Beste klant, wij zijn sedert 1/09/2018 verhuisd naar onze nieuwe locatie te Halen, Stadsbeemd 1420C.

http://www.drivesystems.be/news/40

Drive_Systems_Halen_op_kaart.png

• Bedankt 2

Cars & Wallpapersflickr-16px.png.a96cf194be2f1a65f743ed59d2d72c97.png | instagram-16px.png.ab5f56b217cfd76329ae67830bb7b958.png

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland !

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, Chris3020 zei:

Dank voor alle tips en advies, iedereen! Ik heb testritten gedaan met alle modellen die Koen C. hier vermeldde, en nog een paar buiten de ludospace/monovolume-categorie. Ik heb uiteindelijk een korte CNG-versie van de VW Caddy besteld. Kennissen van mij hebben het lange model en zijn er zeer tevreden over.

Wat betreft het onderhoud is het nog wat afwachten. Ik heb geen onderhoudscontract genomen. Als de gewone onderhoudsservice van de VW-garage me niet bevalt, kan ik gelukkig nog terugvallen op een ervaren garagist die me al jaren "depanneert".

Proficiat. Goed gekozen! Laat ons iets weten wanneer ie geleverd wordt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 1 maand later...
  • 4 maanden later...

Inmiddels rij ik 4,5 maanden met de Caddy. Over het algemeen ben ik zeer tevreden met mijn aankoop.

Pluspunten: 

• De lage prijs van de brandstof en het gemak van de bifuel-motor.
  • De ruimte in de auto.
  • Het rijcomfort.
  • De pechverhelping van VW Assistance.

Neutraal:

• De acceleratie. Het is inderdaad geen sportieve wagen, maar dit stoort me helemaal niet.

Negatief:

• Bij CNG-auto's zit geen reservewiel. Helaas heb ik de afgelopen maand twee keer een lekke band gekregen. VW Assistance kwam snel ter hulp, maar de garagist had tot mijn verbazing de banden niet op voorraad. Mijn auto zal dus twee dagen in de garage staan voor een lekke band. Ook twee nabijgelegen bandencentrales in het Leuvense konden me niet meteen helpen. Blijkbaar rij ik met een stel exotische banden (voor de kenners: Continental EcoContact 6 195/65 R 15 91H)...
Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, Chris3020 zei:

Negatief:

• Bij CNG-auto's zit geen reservewiel. Helaas heb ik de afgelopen maand twee keer een lekke band gekregen. VW Assistance kwam snel ter hulp, maar de garagist had tot mijn verbazing de banden niet op voorraad. Mijn auto zal dus twee dagen in de garage staan voor een lekke band. Ook twee nabijgelegen bandencentrales in het Leuvense konden me niet meteen helpen. Blijkbaar rij ik met een stel exotische banden (voor de kenners: Continental EcoContact 6 195/65 R 15 91H)...

Ik heb een "nieuwe" 2-de hands thuiskomer gekocht, inclusief krik en die ligt gewoon in de koffer.

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

• Nieuwe aanmaken...