Ga naar inhoud
bbh_blocked_dnftl

Mobiel tanken en betalen met een app

muscles

Aanbevolen berichten

DATS24 lanceert mobiel betalen met de Xtra-app

Datum publicatie: 
donderdag, 10 januari, 2019
(Foto doc. DATS24)

De Xtra-app van Colruyt Group heeft een gloednieuwe functie: mobiel tanken. Dat kan voortaan bij DATS 24, de brandstofleverancier die behoort tot de retailgroep. Na een geslaagde testperiode met zo’n 80 medewerkers is tanken met de smartphone nu ook beschikbaar voor de particuliere klanten. De focus ligt integraal op snelheid, eenvoud en klantbeleving: aanrijden, pomp selecteren, tanken, pistool inhaken en terug doorrijden. De betaling gebeurt net zoals met de Xtra-kaart via domiciliëring. Xtra is de klantenkaart en -app voor de 10 winkelformules en webshops van Colruyt Group, en heeft als belangrijk doel de klanten een extra gemak te bieden tijdens het winkelen bij de groep. In het najaar van 2017 verving deze kaart ook de DATS 24-tankkaart.  "Die operatie is goed verlopen, maar had toch wel wat voeten in de aarde voor onze klant. En dus hebben we 1.000 klanten opgebeld die met de Xtra-kaart tanken. Hun ervaringen namen we mee bij de ontwikkeling van de tankfunctie op de app", aldus Raf Flebus, Business Unit Manager van DATS 24. "Het proces van de auto voltanken wordt zelden als echt aangenaam beoordeeld. Met het gebruiksgemak van de Xtra-app wil DATS 24 hier verandering in brengen: we maken het de klanten nu nog makkelijker. Daarnaast willen we ook relevant zijn voor jongere klanten. Voor hen is eender waar digitaal betalen de norm geworden", vervolledigt Raf Flebus.

Wie de Xtra-betaalfunctie reeds activeerde, hoeft enkel de app te downloaden of te updaten. Na aanvaarding van de algemene voorwaarden en registratie van de telefoon via de app wordt de tankfunctie geactiveerd. De dag erna kan de klant tanken met z’n smartphone. Het mobiel tanken gebeurt in slechts 3 kliks: klik 1, het openen van Xtra-app;
klik 2, het aanklikken van tankfunctie (de app registreert automatisch op welk tankstation de gebruiker staat); klik 3, het kiezen van het pompnummer. Onmiddellijk daarna kan worden getankt. Na de tankbeurt haakt de gebruiker het pistool gewoon in. Zodra hij of zij terug in de wagen stapt, verschijnt de afrekening al op het scherm van de smartphone. Deze blijft trouwens in de wagen tijdens het tanken. Een ticket printen is overbodig geworden. De gegevens van de tankbeurt zijn daags nadien beschikbaar in verschillende formaten in de historiek van het Xtra-klantprofiel. Raf Flebus: "En voor wie de betaalfunctie nog dient te activeren: we maken ons sterk dat dit na aanvraag in slechts één week kan. De gebruiker kan dit ganse proces dan ook digitaal doorlopen".

DATS 24 selecteerde zo’n 80 medewerkers binnen Colruyt Group om de tankfunctie op de app te testen. Elk van hen komt op de een of andere manier in contact met de klant. Dat betekent meteen dat ze goed gewapend zijn om de klant bij te staan in de omschakeling naar mobiel tanken. Linda Van Gugte, medewerkster binnen het contact center van Colruyt Group, was één van hen. "Het ganse proces verliep verrassend vlot en eenvoudig. De dag nadat ik m’n smartphone koppelde aan de tankfunctie, kon ik mobiel tanken. En dat verliep echt goed, snel en makkelijk. Ik ben volledig overtuigd en zal deze app verder gebruiken voor al m’n tankbeurten."

DATS 24 is overtuigd dat tanken met de smartphone tanken makkelijker maakt voor de gebruiker. Daarnaast wordt milieuwinst geboekt met mobiel tanken tov klassiek tanken met tank- of bankkaart. Zo betekent minder tickets minder papier- en inktverbruik. Tot slot is het de verwachting dat er ook minder nood is aan plastic kaarten. Flebus: "Zo verduurzaamt het proces van tanken alweer iets meer". Voor dit project werkte DATS24 samen met CarPay Diem.

Bron: Service Station Magazine

Beheerder van CNG Tankstations in België

Cars & Wallpapersflickr-16px.png.a96cf194be2f1a65f743ed59d2d72c97.png | instagram-16px.png.ab5f56b217cfd76329ae67830bb7b958.png

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland !

Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

aangepast door muscles
Eerst gedeelde YouTube-video is privé en kan hier dus niet bekeken worden. Daarom een andere.

2016 Audi A3 g-tron S-line S-tronic 

183422446_LR.JPG.387a5358ae7015129dece944d6c052cb.JPG  

2013 Opel Meriva 1.4 Turbo (140 Pk) Cosmo (2de wagen)

2019 NIU NGT ( E-scooter )

Link naar reactie
Delen op andere sites

@pluxy : nope, kom enkel in uiterste nood nog bij Dats ... maar lijkt me wel gemakkelijk, bijvoorbeeld als je portefeuille bent vergeten mee te nemen.
Gebeurt me wel eens vaker, en ben dan altijd blij dat ik mijn telefoon bij heb zodat ik toch geld op kan nemen ?   

• Vind ik leuk 1

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, JJR zei:

@JoBé je hebt jeroom identiteitskaart en rijbewijs waarschijnlijk ingescand als je zonder portemonnee de baan op gaat. 

Jeroom ken ik niet, maar is een goede tip: heb meteen een ? van beide gemaakt en opgeslagen op Phone ?

• Hahaha 1

Link naar reactie
Delen op andere sites

De spellingssugestie op mijn smartphone doet soms de vreemdste dingen. In een reactie op een bericht van Muscles heb ik ook buitenlands Nederlands geschreven. Zoals ze vroeger op school hebben aangeraden zal ik alles best eerst eens nalezen. 

• Hahaha 1

VW Caddy Maxi 2016. 5,0 Kg/100Km volgens BC. 5,2 Kg/100KM volgens eigen bevindingen. (H-gas, snelwegen en dorpskernen)

Link naar reactie
Delen op andere sites

19 uren geleden, JJR zei:

@JoBé je hebt je identiteitskaart en rijbewijs waarschijnlijk ingescand als je zonder portemonnee de baan op gaat. 

Als je van Oostenrijk terug Duitsland binnenrijdt, en na enkele kilometers zet de Polizei jouw aan de kant, dan wil ik wel eens zien of ze een gescande identiteitskaart en rijbewijs in je smartphone aanvaarden.

• Hahaha 1

Cars & Wallpapersflickr-16px.png.a96cf194be2f1a65f743ed59d2d72c97.png | instagram-16px.png.ab5f56b217cfd76329ae67830bb7b958.png

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 19/1/2019 om 10:18, JoBé zei:

Jeroom ken ik niet, maar is een goede tip: heb meteen een ? van beide gemaakt en opgeslagen op Phone ?

Zonder de spelbreker te willen zijn, maar: een foto van een identiteitskaart en een foto van een rijbewijs zijn niet gelijk te stellen met het document op zich. Als je dus enkel de foto bij hebt, is dat (voor het rijbewijs) gelijk aan rijden zonder houder te zijn van een rijbewijs. Ook een e-ID dien je steeds bij je te hebben, een kopie volstaat niet.

Je kan die foto natuurlijk wel gebruiken in geval van verlies of diefstal, dan kan je je identificeren bij de politie/de ambassade.

• Vind ik leuk 1

Skoda Octavia Combi 1.5 G-TEC: 1039789_5.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lukoil lanceert ook eens een keer een app om te tanken !

Dinsdag, 15 januari 2019 - Bron: Service Station Magazine

Sinds 15 januari kunnen automobilisten in België voor het eerst via een bankapp een tankbeurt afrekenen met hun smartphone (Fout: Dats 24 was de eerste !!! Ik beschouw de XTRA-app ook als een bankapp). Vanaf dan tanken 1,2 miljoen actieve gebruikers van de Belfius mobile app in alle Belgische LUKOIL benzinestations zonder nog langer hun bankkaart of cash te moeten boven halen. De betaling regelen ze vanuit hun wagen met hun smartphone en de Belfius Mobile app. Brandstofleverancier LUKOIL en Belfius werkten hiervoor samen met Carpay Diem, een start-up die een platform ontwikkelde waarmee mobiele apps of connected auto’s een benzinepomp kunnen activeren en de betaling kunnen regelen vanuit de auto. Bankkaarten en cash geld blijven nog wel even de populairste betaalmiddelen. De digitalisering van onze economie vindt echter in sneltreinvaart plaats en vooral de jongere generaties zien de voordelen van betalingen uitvoeren met hun smartphone.

Vanuit de auto betalen met de smartphone is dan ook veel eenvoudiger en makkelijker voor de chauffeur. Wanneer de auto aankomt bij het tankstation, activeert de Belfius gebruiker de “kaartloos tanken” applicatie. Via geolocalisatie verschijnt het LUKOIL benzinestation waar hij zich bevindt op zijn scherm. De chauffeur hoeft nog enkel het nummer van de pomp die hij wenst te gebruiken te selecteren. En vervolgens wordt hij uitgenodigd om te tanken. Na zijn tankbeurt verschijnt het transactiebewijs op zijn scherm. De klant vindt de transactie makkelijk terug in de bank-app en ziet het overzicht van zijn maandelijkse tankbeurten verschijnen op zijn rekeninguitreksels.

Op korte termijn is het de bedoeling om gebruikers van het “kaartloos tanken” tijdens hun bezoek aan het LUKOIL benzinestation ook gepersonaliseerde commerciële aanbiedingen te sturen zoals – bijvoorbeeld een korting voor een ontbijt in de shop –of een extra korting op hun volgende tankbeurt.

"Het is een strategische keuze om te kiezen voor dit partnership,” legt Bulat Subaev, Managing Director LUKOIL Western Europe, uit. “Door de samenwerking met een speler als Belfius trekken we voluit de kaart van de smartphone als mobiel betaalmiddel. Naast het extra gebruiksgemak voor de automobilist zetten we maximaal in op een gepersonaliseerd aanbod voor onze klanten waarbij we op termijn kijken op welke manier we deze betaalmogelijkheid kunnen aanbieden aan al onze klanten, inclusief de gepersonaliseerde diensten.”

Lukoil-klanten die hun rekening bij een andere bank hebben, blijven gewoon in de kou staan. De Lukoil-website is trouwens allesbehalve klantvriendelijk. Je moet een heel pak persoonlijke informatie ingeven op hun contactformulier wat mij niet aanstaat. Hun FB-pagina is een internationale, dus niet specifiek voor België. Het enige positieve aan Lukoil is dat sommige van hun tankstations tenminste een deftige korting geven op Super 98.

Heeft er trouwens iemand al succesvol kunnen tanken met zijn of haar XTRA-app bij Dats 24 in Tongeren?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vanavond heb ik dan voor de eerste keer succesvol kunnen tanken met de XTRA-app in Tongeren. Nu had ik 4G iets vroeger ingeschakeld en ter controle een streaming radio station opgezet. Nadat ik pompnummer 5 gekozen had en op OK gedrukt, heb ik maar heel even moeten wachten voordat het bericht verscheen dat ik aan pomp 5 kon tanken.

Maandag 21 januari was het namelijk niet gelukt, ook niet na verschillende pogingen. Na het contactformulier op hun site ingevuld te hebben toen, heb ik daar tot op vandaag echter nog geen antwoord op gekregen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uren geleden, muscles zei:

Lukoil lanceert ook eens een keer een app om te tanken !s mobile app in alle Belgische LUKOIL benzinestations zonder nog langer hun

Brandstofleverancier LUKOIL en Belfius werkten hiervoor samen met Carpay Diem, een start-up die een platform ontwikkelde waarmee mobiele apps of connected auto’s een benzinepomp kunnen activeren en de betaling kunnen regelen vanuit de auto. 

Eén (kleine) bank en een start-up, terwijl iedereen met Payconiq kan werken ... ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 minuten geleden, JoBé zei:

Eén (kleine) bank en een start-up, terwijl iedereen met Payconiq kan werken ... ?

Payconiq heeft gisteren, 24 januari 2019, overigens bekendgemaakt dat het samensmelt met de betaalapp van Bancontact !!!

Vliegende start voor nieuwe Payconiq by Bancontact betaal-app

De langverwachte Belgische betaal-app Payconiq by Bancontact is gelanceerd. De nieuwe app vervangt de bestaande mobiele betaal-apps van Bancontact en Payconiq. U kan er mobiel mee betalen overal waar u dit al met Bancontact of Payconiq kon doen, zowel in winkels en webshops als tussen particulieren. De app is bijzonder intuïtief en gebruiksvriendelijk.
“De nieuwe betaal-app is er dus resoluut voor alle Belgen. Van bij de start wordt ze ondersteund door 20 banken en kan ze bij maar liefst 290.000 betaalpunten in België gebruikt worden. De app werkt zowel op de besturingssystemen iOS als Android, waardoor ze bruikbaar is op haast alle smartphones! Alles samen is dit een heuse krachttoer en innovatie,” benadrukt Nathalie Vandepeute, CEO van Bancontact Payconiq Company.

De gebruikers van de Bancontact-app krijgen in de komende dagen een uitnodiging om hun app te updaten naar de Payconiq by Bancontact-app. De gebruikers van de Payconiq-app kunnen heel makkelijk hun bestaande Payconiq-account in de nieuwe app activeren, nadat ze de Payconiq by Bancontact-app hebben gedownload. Voor handelaars die vandaag Bancontact of Payconiq als betaalmethode aanbieden aan hun klanten verandert er niets. Zij kunnen via hun bestaande oplossingen betalingen blijven ontvangen met de Bancontact-kaart of Payconiq by Bancontact-app voor de realisatie van dit project. De handelaar kan via een QR-code, op sticker of scherm, betalingen ontvangen en opvolgen via zijn tablet, computer of smartphone nadat de consument een QR-code gescand heeft. Zo worden mobiele betalingen ook toegankelijk voor kleine handelaars, zelfstandigen en vrije beroepen. En niet alleen kleine handelaars springen op de kar, maar ook grote winkelketens wensen hun klanten het gemak van de nieuwe betaal-app aan te bieden. Binnenkort zal het ook mogelijk zijn om bij Decathlon (op dit moment als eerste: Decathlon Nijvel) en McDonald's met de Payconiq by Bancontact-app te betalen zonder betaalterminal. Handelaars kunnen de betaaloplossing ook steeds integreren in hun kassa-systeem.

Bron: Service Station Magazine

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 5 weken later...

Vandaag eens getest.

Bij de eerste poging deed hij de bank app open.

Bij de tweede ging het wel.

Pomp ingeven en tanken.(gsm wel terug leggen in auto)

Je kan wel geen ticketje printen.

In de xtra-app kan je uw tankbeurt niet zien.

online wel.

Vw Caddy Dark 'n Cool DSG TGI 110 perdjes  Black Nano  :  922073_5.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

@pluxy De allereerste keer dat ik de xtra-app gebruikte kreeg ik een Timeout Error. Dat was eind januari.

Bij de tweede keer ging alles perfect. Vanaf de derde keer kreeg ik telkens een Timeout Error maar toen ontdekte ik dat pomp 5 in gebruik was (waar ik stond) en ik geprobeerd had met mijn gewone bankkaart te tanken, toen had ik het spelleke door. Die timeout error belette mij niet om toch te tanken.

Sinds gisteren werkt de xtra-app zoals het echt moet. Pompnummer ingeven, op OK drukken, even wachten tot ie aangeeft "je kan tanken aan pomp 5". Ik steek mijn smartphone op zak en stap uit om te tanken. Als ik aan het tanken ben kan ik op mijn smartphone zien "je bent aan het tanken" of zoiets gelijkaardig. Ik ga tijdens het tanken terug in de auto zitten. Als ik gedaan heb met tanken, het pistool terug ingehangen en in mijn auto gestapt ben, dan verschijnt in mijn xtra-app het aantal kg CNG dat ik getankt heb en het bedrag.

Het is uiteraard de bedoeling van Dats 24 dat je niks meer print. Dus schrijf ik mijn kilometerstand en afgelegde kilometers op (en datum).

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden, pluxy zei:

@musclesgsm laat ik uit veiligheids redenen in de auto, altijd.

Ik ga zelf ook niet zitten sms'en of bellen wanneer ik aan het tanken ben. En de meeste tijd laat ik 'm ook in de auto liggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Nieuwe aanmaken...