Ga naar inhoud
Luc uit Genk

Tivoli of Xlv?

Recommended Posts

Een goede raad ? Koop een Octavia 🙂 . Even ruim , waarschijnlijk een betere herverkoopwaarde , een moderne zuinigere motor en een veel beter geintegreerde CNG installatie.

  • Vind ik leuk 1

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik heb een XLV testgereden bij de verkiezing van de VAB Gezinswagen. Ik was daar niet echt laaiend over. Zeker niet in vergelijking met mijn Golf Variant. Zoals @Brembos zegt ben je inderdaad veel beter af met een Octavia (Combi) denk ik.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

Ieder heeft zijn smaak maar ik zou sowieso al nooit voor een aftermarket installatie gaan.

En dan valt Ssangyong af...

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
5 uren geleden, Luc uit Genk zei:

Ik twijfel tussen Tivoli(mooier) en model XlV...er is een aardgasrijbereikverschil heb ik begrepen...iemand goede raad ?

 

Ben je al eens gaan testrijden met beide wagens?

Belangrijk is ook je gevoel in een wagen.

 

https://www.ssangyong.be/nl/acties/xlv-op-cng-vanaf-e19-490/

 

Als ik het aantal kg bekijk, dan kan je met de Tivoli niet zo heel ver rijden.
10.8 kg CNG aan boord, zal een rijbereik van +/- 230 km op H-gas geven
De XLV schat ik op +/- 300 km H-gas voor zo'n 16 kg gas.

 

EDIT: staat in de tekst op SsangYong

"

  • Dit levert een CNG-actieradius op van ± 300 km voor de XLV en ± 200 km voor de Tivoli. Gecombineerd met benzine kunt u nog 600 km extra rijden."

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
19 uren geleden, Aardgasrijder zei:

Gecombineerd met benzine kunt u nog 600 km extra rijden."

 

En dat wil je eigenlijk niet doen van zodra je een CNG auto hebt.

Dan wil je zo veel mogelijk op gas rijden en amper of nooit op benzine.

 

Dit is een "reclame" gemaakt voor mensen die angst hebben dat ze zonder brandstof zullen vallen.

Want in de praktijk zullen er amper hun CNG én hun benzine oprijden.  En dan pas gaan tanken.

 

Dàt is pas het risico lopen dat al je brandstof op is ! :D

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
27 minuten geleden, Brembos zei:

Met flutgas kom je dus nog geen 200 km ver . Niet echt een aanrader dus.

 

Met de tankinhoud van onze auto geraak ik ook maar zo'n 240 km ver op flutgas.

Net voldoende om tweemaal / 2 dagen op CNG naar mijn werk te rijden en terug.  (+/- 110 km per dag)

 

Stel dat @Luc uit Genk in Tongeren werkt  (en in Genk woont :D ) ? 

Dat is zo'n 65 km per dag (32 enkel) -> driemaal / 3 dagen op CNG en dan pas opnieuw tanken.

 

Maar in Limburg is het toch bijna allemaal H-gas -> andere berekening dus.

 

Of stel dat die gepensioneerd is en elke dag ... O.o  tja, wat doet een gepensioneerde de hele dag ???  :D

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

Trouwens, de CO2-uitstoot van zowel de Tivoli als de XLV is veel te hoog. Als de CNG-installatie geplaatst is, gaat die CO2-waarde op de papieren van de auto niet veranderen want CNG-installateurs mogen en kunnen dat niet veranderen. Of SsangYong België de papieren van de auto achteraf nog wijzigt, dat weet ik niet.

Maar ik zou zelf de SsangYongs op CNG niet aanschaffen.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
12 uren geleden, muscles zei:

Trouwens, de CO2-uitstoot van zowel de Tivoli als de XLV is veel te hoog. Als de CNG-installatie geplaatst is, gaat die CO2-waarde op de papieren van de auto niet veranderen want CNG-installateurs mogen en kunnen dat niet veranderen. Of SsangYong België de papieren van de auto achteraf nog wijzigt, dat weet ik niet.

Nee, de Tivoli en XLV zijn en blijven gehomologeerd als benzinewagen.

  • Bedankt 1

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
55 minuten geleden, pluxy zei:

dus geen biv en taks voordeel?

Toch wel. Elke aftermarket-CNG-installatie komt in aanmerking voor het BIV- en taksvoordeel.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
Op 7/1/2019 om 18:52, Brembos zei:

Een goede raad ? Koop een Octavia 🙂 . Even ruim , waarschijnlijk een betere herverkoopwaarde , een moderne zuinigere motor en een veel beter geintegreerde CNG installatie.

Een Octavia is geen SUV en kost voor dezelfde luxe veel meer...

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

Verhoog de Octavia en je hebt ook een SUV😀. Je vindt vast één of ander tunerke die dat kan doen. Ik begrijp heel die SUV heisa niet goed. Enig voordeel is misschien dat je een iets hogere instap hebt.Voor 23.000 euro heb je in Duitsland al een goed uitgeruste Skoda met een grote goed afgewerkte kofferbak (in tegenstelling tot die Sanjun waar het maar een rommeltje is achterin) , een moderne zuinige motor met voldoende kracht (in tegenstelling tot de dorstige , slome en ouderwetse Sanjun motor) , aan CNG gebruik aangepaste instrumenten (in tegenstelling tot de Sanjun waar de boordcomputer niet behoorlijk werkt met de CNG installatie) en een behoorlijke reikwijdte (tot 450 km met de nieuwe tanks tov een schamele 250-300 km). De eventuele meerprijs haal je er makkelijk uit door de met zekerheid hogere tweedehandswaarde van de Skoda en het veel lagere verbruik.

aangepast door Brembos

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
20 minuten geleden, Brembos zei:

Verhoog de Octavia en je hebt ook een SUV😀. Je vindt vast één of ander tunerke die dat kan doen. Ik begrijp heel die SUV heisa niet goed. Enig voordeel is misschien dat je een iets hogere instap hebt.Voor 23.000 euro heb je in Duitsland al een goed uitgeruste Skoda met een grote goed afgewerkte kofferbak (in tegenstelling tot die Sanjun waar het maar een rommeltje is achterin) , een moderne zuinige motor met voldoende kracht (in tegenstelling tot de dorstige , slome en ouderwetse Sanjun motor) , aan CNG gebruik aangepaste instrumenten (in tegenstelling tot de Sanjun waar de boordcomputer niet behoorlijk werkt met de CNG installatie) en een behoorlijke reikwijdte (tot 450 km met de nieuwe tanks tov een schamele 250-300 km). De eventuele meerprijs haal je er makkelijk uit door de met zekerheid hogere tweedehandswaarde van de Skoda en het veel lagere verbruik.

Ik ook erger me SUF aan die SUV's !😄

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
46 minuten geleden, Luc uit Genk zei:

Een Octavia is geen SUV en kost voor dezelfde luxe veel meer...

Ik raad jou dan toch aan om eens een bezoek te brengen aan de officiële Skoda-dealer Peusens in Hasselt. Die geeft namelijk serieuze kortingen tijdens de maand januari.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

De specificaties van de Sanjun motor zeggen al genoeg : 128 pk vermogen , slechts 160 nm koppel bij 4600 t/m en een opgegeven verbruik van 7.5 l/100 km. Voor de cng versie doen ze niet eens de moeite om het cng verbruik en de tankinhoud te vermelden. Dit zijn waarden van de vorige eeuw. De 1.5 tgi : 130 pk , 200 nm koppel vanaf 1400 t/m en een opgegeven verbruik van 5.3 l/100 km.

  • Bedankt 2

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

×