Jump to content
Aardgasrijder Forum - Rijden op aardgas
KerstKerst
marki

Invoer

Recommended Posts

Hallo , geeft er iemand ervaring met een wagen invoeren vanuit Duitsland ? zo ja , wat moet er zoal gebeuren omdat hij in orde zou zijn om hier rond te rijden ? 

Alvast bedankt voor het lezen . 

Gr Marc 

Hoi

Er zijn enkele leden die het gedaan hebben, zelf heb ik een wagen uit Nederland geïmporteerd.
Alle regels kan je hieromtrent terugvinden op de website van Vlaanderen Mobiliteit.

https://www.vlaanderen.be/nl/mobiliteit-en-openbare-werken/voertuigen/een-voertuig-invoeren-uit-het-buitenland

Ik ben destijds 'vergeten' om transitplaten te nemen of een aanhanger te huren, ik ben gewoon met de nummerplaat van de oude wagen naar België gereden en ben verschillende ANPR-scanners gepasseerd.
Ik heb zo 5 weken regelmatig illegaal rondgereden 

https://www.eccbelgie.be/brochures/detail/een-wagen-kopen-in-de-europese-unie

EEN WAGEN KOPEN IN DE EUROPESE UNIE

Als u een wagen wil kopen, hoeft u zich niet te beperken tot de Belgische markt. Vergelijkende prijsstudies door de Europese Commissie toonden aan dat dat u op sommige modellen duizenden euro’s kunt besparen door ze in een ander Europees land te kopen. Een wagen aankopen in de Europese Unie en invoeren is minder ingewikkeld dan op het eerste gezicht lijkt. Zeker met deze brochure, waarin de stappen die u daarbij moet ondernemen helder en overzichtelijk uiteengezet worden.

(tip) Brochure:   https://www.eccbelgie.be/brochures/detail/een-wagen-kopen-in-de-europese-unie

De invoer is vrij vlot gegaan in mijn geval, ik ze hadden enkel moeite met het type brandstof omwille van het feit dat in NL de letter H werd gebruikt (hybride).

Normaal gesproken gaat invoeren heel vlot. Lees de bovenstaande brochure even door, zorg ervoor dat je je vignet 705 aanvraagt voordat je naar de douane gaat en dat je zeker een wagen hebt waarbij alle documenten aanwezig zijn, zo is invoeren een fluije van een cent.
De brochure helpt je met alle stappen, in mijn geval diende ik de gastanks te laten keuren, ik heb dit bij Drive Systems in Tienen gedaan.
Er was corrossie bij de achterste tanks, deze werden gratis door VW vervangen omwille van een terugroepactie die niet volledig was uitgevoerd op mijn Touran.

Beheerder van Aardgasrijder.be
Verbruik van onze VW Touran 7-zit gezinswagen 1.4 TSI 150 Pk met trekhaak (voornamelijk H-gas) 901811_3.png 170.000 km  and counting

Ik heb mijn Octavia in Duitsland gehaald...

koop je particulier of bij garage?

1 uur geleden, Mat zei:

Ik ook, bij een officiële VAG dealer. Is wel al van begin 2016, dus de details van het proces kunnen al wat veranderd zijn.

Op 6/1/2019 om 08:06, Mat zei:

koop je particulier of bij garage?

Dat zal waarschijnlijk wel die garage gaan . 

12 uren geleden, marki zei:

Dat zal waarschijnlijk wel die garage gaan . 

Met een beetje overtuiging van jouw kant maakt de garagist alles in orde zodat de wagen door jou op transitplaten meegenomen kan worden... (kost eig maar een 135€ - nummerplaat - verzekering - tax - papieren)

-> ik ga er van uit dat de wagen min 6mnd oud is en 6000+ km heeft?

eenmaal in België ga je eerst naar de douane antenne bij jou in de buurt, dan naar verzekeraar, vervolgens douane en DIV...

stuur me gerust een PM als je nog info wil...

bedankt , als ik er een vind stuur ik je nog wel een bericht als dit nodig is ! 

Gr Marc 

Ik kan het verhaal van Niko alleen maar bevestigen. Ik heb dezelfde wagen (uitvoering + kleur ? ) eveneens vanuit Duitsland ingevoerd en dat was zeer eenvoudig. Heb nog het meeste tijd  (een paar uur) verloren bij de Belgische DIV. Nieuwe wagen aangekocht bij neuwagenkauf.com.

• Bedankt 2

Toen ik mn V70 invoerde uit Duitsland in mei dit jaar kon je het douane vignet enkel online aanvragen. Geen probleem, dat gaat vlot maar duurde toch een dag of 2?? Dan keuring natuurlijk, verzekering, DIV. Alles bij mekaar een week denk ik. Ook met de Duitse 'Zoll' platen.