Ga naar inhoud

Aankoop nieuwe wagen, ombouw naar LPG of CNG?

Tom VM
 Delen

Aanbevolen berichten

Hoi iedereen,

in maart gaan we onze nieuwe auto hebben. Het betreft een DS7 Crossback 1.2 PureTech 130 manual.

We gaan deze laten ombouwen naar CNG of LPG bij Van Coillie in Deinze.

Iemand goede raad, opmerkingen, to do's en dont's?

Mvg, Tom.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Tom VM zei:

1.2 PureTech 130 manual.

We gaan deze laten ombouwen naar CNG of LPG bij Van Coillie in Deinze.

Kan deze motor CNG of LPG aan ?

Heb je al geïnformeerd bij Van Coillie ?

Ik vermoed dat de installatie van LPG goedkoper is dan CNG.

Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14

Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas / 100 km   -  5.7 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Gemiddeld verbruik :  6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91

Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Tom VM kan je aangeven wat het prijsverschil is voor de inbouw? Daar ben ik nieuwsgierig naar.

Tegen het forum in zou ik je adviseren om LPG te installeren, simpelweg omwille van de makkelijkere inbouw (ringtank) en zodat je geen plaatsverlies in je koffer hebt.
Dit is het probleem vind ik persoonlijk met naplaatsing, je verliest te veel ruimte door de CNG-tanks.

Beheerder van Aardgasrijder.be
Verbruik van onze VW Touran 7-zit gezinswagen 1.4 TSI EcoFuel 150 Pk met trekhaak (voornamelijk H-gas) Verbruik VW Touran 1.4 TSI Eco Fuel 180.000 km  and counting :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

26 minuten geleden, Koen C zei:

Kan deze motor CNG of LPG aan ?

Heb je al geïnformeerd bij Van Coillie ?

Ik vermoed dat de installatie van LPG goedkoper is dan CNG.

Volgens de garage van DS is ombouw mogelijk. Afspraak bij Van Coillie moet ik nog maken maar ik wou via deze weg nog wat info verzamelen die ik kan meenemen... Garantie op de wagen blijft ongewijzigd heb ik al vernomen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 4 weken later...

@Tom VM Welke is het nu voor u geworden?

Wij kijken ook al eventjes uit naar een extra auto, en de Peugeot 3008 met driecilinder viel wel in de smaak, maar de DS7 ziet er iets exclusiever uit en de 1.6 is waarschijnlijk beter voor snelwegkilometers.

We hebben nog nooit een Franse auto gehad, en of de motor heel geschikt is voor lpg, is ook maar een raadsel.

Wij hebben ook nog een andere auto op lpg, en dat gaat best goed. Jammer dat er niet meer zo'n auto's zijn, maar ook best fijn dat de pomp vrijwel altijd vrij is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

53 minuten geleden, LucDB zei:

Mag je wel een nieuwe auto ombouwen naar CNG met betrekking voor de garantie? Je wijzigt wel zelf iets aan het voertuig.....

Zolang al als ik rij met VAG-auto's (nieuw aangekocht) heb ik nog nooit een beroep moeten doen op de garantie.

• Vind ik leuk 1

Beheerder van CNG Tankstations in België

Cars & Wallpapersflickr-16px.png.a96cf194be2f1a65f743ed59d2d72c97.png | instagram-16px.png.ab5f56b217cfd76329ae67830bb7b958.png

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland !

Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, LucDB zei:

Mag je wel een nieuwe auto ombouwen naar CNG met betrekking voor de garantie? Je wijzigt wel zelf iets aan het voertuig.....

Dat is inderdaad de discussie die kan ontstaan als je iets voorhebt tijdens de garantie (of zelfs nadien - "coulance"regeling).

Het gehakketak kan dan beginnen tussen de garage / importeur en de installateur van de CNG (of LPG) installatie.

En jij bent de speelbal...

Rechtsbijstand zou kunnen helpen - als die hun werk goed doen. 

(maar daar heb ik zelf geen goede ervaring mee gehad enkele jaren terug)

aangepast door Koen C

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja, en dan heb ik nog een WeCare genomen van 4 jaar, mezelf beduveld dus......

Rij met Skoda Karoq 1.5 150 pk, prachtwagen, luxe tot en met, alle veiligheidszaken, dsg, leder, schuifdak..... alleen dat verbruik ?

Had gerekend op een 7-8 ltr maar geraak daar niet aan... na 20 jaar diesel een grote teleurstelling

Het enige dat ik niet graag doe, na van 1979 in auto te rijden is te tanken.... enkel CNG kan mij anders doen denken en wl gaan tanken met het idee dat ik milieuvriendelijk rij

Ik mis mijn VW Golf (had er al 3), hopelijk komt de GOLF 8 met de variant in cng uit.....

Golf 7 1.6 diesel weggedaan voor de rug en de benen en hogere gewild met dsg, kwam op deze demowagen uit, zoals ik zeg topauto alleen..... het verbruik

aangepast door LucDB
typfout
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, LucDB zei:

Tenzij je een auto koopt van een merk waar ze CNG op promoten en waar de garage / importeur de CNG installatie laat plaatsen door een installateur die zij gekozen hebben.

Zoals enkele hybride Toyota's, SangYong met 2 modellen, Suzuki met 1 model (?) (vroeger toch), VW met de Transporter (niet de Caravalle / minibus).

Als er dan een garantie geval is, kan je achteroverleunen en (Tom Lenaerts' gewijs) zeggen : "Los het op"

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, LucDB zei:

Skoda Karoq 1.5

Maar die 1.5 kan misschien wel zonder problemen omgebouwd worden naar CNG ?

Indien dit dezelfde is als in de CNG versies van grote Audi's, VW's etc.

Kans op problemen (qua oplossingsbereidheid) met de "garantiegevallen" is dan een pak kleiner dan bijvoorbeeld een Renault, Mazda die je laat ombouwen.

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 1/2/2019 om 14:41, LucDB zei:

ik ben slecht in de kleine lettertjes, maar zou er een Vlaamse, federale (Belgische) of Europese wet zijn die dit wel toelaat en het automerk verplicht om toch de garantie te laten zoals hij is bij aankoop?

Of het er op Belgisch, of Europees vlak is, weet ik niet. Maar voor lpg ben ik er vrij zeker van dat het wel in het Verenigd Koninkrijk bestond of bestaat, en ik dacht in Nederland ook.

Maar dat is altijd een spel van geluk. Als er dan iets aan je auto voorvalt dat eigenlijk niet echt met de lpg (of CNG) te maken had en de garage steekt het toch daarop... begin dan maar eens te bewijzen. Of stel je eens voor dat je een probleem met de kleppen hebt, dat eigenlijk al van fabrieksuit verkeerd zat... Jouw woord tegen het zijne, en hij is garagist (hoewel ze daarom niet allemaal even eerlijk zijn).

Dat is zoals onderhoud: je kan niet verplicht worden tijdens de garantieperiode bij de dealer op onderhoud te gaan, maar als er iets aan de auto mankeert, zullen ze het wel op foutief / onvolledig / ... onderhoud steken. Dat kunnen ze niet als je ook bij de dealer (tijdens de garantieperiode) op onderhoud gaat, want elke fout was dan automatisch ook door hun uitgevoerd en onder hun verantwoordelijkheid.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een Opel Zafira op LPG (nu 172.000 km). Toen ik hem nieuw kocht vroeg ik bij Opel naar garantie bij ombouw. Ze maakten daar geen enkel probleem van, zolang ik maar bij een erkend installateur van LPG ging. Ik heb tijdens de garantieperiode een probleem gehad met de sluiting van de ramen maar ze hebben het niet op de lpg gestoken ?.

Ik heb al een autootje of 5 gehad op lpg. In het begin zal je normaal gezien geen problemen hebben. Het is maar nadat je de 100.000 km heb overschreden dat er af en toe wel eens een hapering kan zijn. Zo heb ik een kapotte injector gehad (300 euro) en een kapotte temperatuursensor.

Het is best dat je eerst eens aan de installateur vraagt of dit wel een goede motor is om op lpg te draaien en dan aan de garage vraagt hoe het zit met de garantie. Sommigen maken er absoluut geen probleem van (Hyundai, Opel, Ssanyong). Anderen zijn als de dood voor lpg oa Dacia, terwijl je in Nederland en Duitsland een Dacia af fabriek op lpg kunt kopen bekijken ze je hier of je van Mars komt als je vraagt naar lpg.

• Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Flat Twin Power zei:

Zo heb ik een kapotte injector gehad (300 euro) en een kapotte temperatuursensor.

En dat zijn dingen die ook in een niet-LPG benzine motor kapot kunnen gaan.

Een slechte injector heb ik zelf voorgehad met mijn (2e hands) Y op +/- 120.000 km (na 40.000 eigen kilometers).

• Bedankt 1

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Link naar reactie
Delen op andere sites

dit kreeg ik terug van de klantendienst van Mercedes:

Geachte heer De Backer,

Ik schrijf u naar aanleiding van uw chat die ik op 1 februari 2019 van één van mijn collega's ontving.

Hierin vroeg u ons informatie aangaande het inbouwen van CNG en hoe het zit met de garantie.

Allereerst wil ik mijn excuses aanbieden voor het verlate antwoord.

Ik heb dit intern navraagd bij onze technische afdeling en heb inmiddels een antwoord van hen mogen ontvangen.

Als u nadien CNG laat inbouwen dan komt de garantie te vervallen. Een wijziging van de motor leidt tot verlies van de garantie. Maar de garantie is niet verloren voor alle voertuigcomponenten. Alleen de getroffen componenten als gevolg van de wijzigingen hebben geen garantie meer. Bijvoorbeeld de LED-koplampen als er geen oorzakelijk verband is.

Mocht u nog vragen hebben, dan kunt u ons bereiken op het servicenummer: 0xxxxxx of via email: xxxxx @cac.mercedes-benz.com.

Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

en dit van de firma Vanmeenen om mijn Skoda Karoq 1.5 tsi om te laten bouwen naar CNG-versie.....

Geachte

Tot mijn spijt u meedelen dat, tot op heden, het niet mogelijk is om dit type motor met directe injectie (FSI) op CNG te plaatsen.

• Triest 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 1/1/2019 om 15:22, Tom VM zei:

Volgens de garage van DS is ombouw mogelijk. Afspraak bij Van Coillie moet ik nog maken maar ik wou via deze weg nog wat info verzamelen die ik kan meenemen... Garantie op de wagen blijft ongewijzigd heb ik al vernomen.

Heeft Citroën/DS dat zwart op wit bevestigd? Dat zou ik heel straf vinden.

Denk er ook aan dat het belastingsvoordeel (Vlaanderen) niet geldt op LPG.

---

PitPoint clean fuels

Driven by nature, human nature.

www.pitpoint.be

---

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

• Nieuwe aanmaken...