Ga naar inhoud
Aardgasrijder Forum - Rijden op aardgas
Aardgasrijder wordt gesponsord door Bol.com
Bij iedere aankoop op bol.com via deze link krijgt aardgasrijder een (pro)centje dankzij jouw bestelling, zodat we de website kunnen draaiende houden.
Black Friday 2018
muscles

Opnieuw een aardgasauto ontploft in Duitsland

Recommended Posts

En een crashtest langs achteren? Vooraan lijkt mij niet zo’n probleem.

----

884152_5.png- Volvo V60 Bi fuel 2.0 213pk BJ2014 - meestal L-gas

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Hallo,

Dank alleszins om dit nieuws bekend te maken.  

Ik rij met een A4 G-tron, met composiettanks dus, en bereken net dat ik 125 maal CNG getankt heb.

Tijdens het tanken ga ik steeds aan de voorzijde van de wagen staan, je weet maar nooit.

Het vergt wat moed om dit onderwerp weer maar eens aan te kaarten maar wij als CNG-rijders moeten ons er bewust van zijn dat er geen nul risico is tijdens het tanken. Anderzijds moeten we het gebeuren in het juiste perspectief bekijken en het onderzoek afwachten. Als ik het goed begrepen heb betreft het dus een vrij nieuwe A3 G-Tron met toch een gekend schadegeval aan de achterzijde van de wagen, tenminste dat verneem ik hier. 

Ik meen te weten dat alle gekende explosies van CNG-tanks in Europa uiteindelijk te wijten waren aan corrosie van de stalen tanks. 

Ik meen ook te weten dat er explosies gebeurd zijn in landen als Iran, Pakistan, India en Brazilië maar dat in die gevallen er vaak "elementen" waren die zich in Europa niet meteen zullen voordoen.

Ik denk hier bv dat er wel eens tanks / ventielen ed zouden kunnen worden gebruikt die niet aan onze reglementeringen voldoen of die reeds zeer oud zijn en nog nooit gecontroleerd zijn.

Alleszins lijkt dit - het ongeval met de A3 composiettanks - een andere nieuwe oorzaak te hebben.

Het zou goed zijn dat we hier ooit de ware toedracht van kennen.

Ik vraag me even het volgende af.

Stel als bestuurder tank je CNG en - wat gelukkig in België nog nooit gebeurd is - er volgt een explosie van één van de gastanks van je wagen, met een toevallige voorbijganger die gewond is.

Wie of welke verzekering betaalt wat ? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
53 minuten geleden, GuyL zei:

Ik vraag me even het volgende af.

Stel als bestuurder tank je CNG en - wat gelukkig in België nog nooit gebeurd is - er volgt een explosie van één van de gastanks van je wagen, met een toevallige voorbijganger die gewond is.

Wie of welke verzekering betaalt wat ?

Jouw familiale verzekering normaal gezien. Ik weet niet of dit tegenwoordig inbegrepen is in een autoverzekering.

In het Nederlandstalige Wikipedia-artikel over autoverzekering staat alles in detail uitgelegd over de situatie in Nederland maar niks over België.

De website wegcode echter wel. En hier heb je de officiële site van justitie van België over deze wet in detail.

• Bedankt 1

Beheerder van CNG Tankstations in België

Besturingssysteem Bluestar Linux, fotobewerking Gimp

Škoda Octavia Combi G-Tec | Op dit ogenblik een verbruik van 4,14 kg/100 km | 222.000 km and counting...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

@NickVG onze dichtst bijzijnde standplaats voor Cambio is net geen 5 km. Zeker niet te ver als alternatief ipv tweede wagen. Als enige auto lijkt me dit inderdaad te ver, maar als je niet te vaak een auto nodig hebt (Niet dagelijks maar 1 of 2x per week), lijkt 1,6 km (5 min fietsen) me toch te doen. 

VW Caddy Maxi 2016. 5,0 Kg/100Km volgens BC. 5,2 Kg/100KM volgens eigen bevindingen. (H-gas, snelwegen en dorpskernen)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Is je burgerlijke aansprakelijkheid als verzekering niet bedoeld om schade die je andere burgers berokkent met je wagen te vergoeden? Volgens mij ligt dit voorbeeld in de lijn van de bedoelingen van de BA. 

• Bedankt 1

VW Caddy Maxi 2016. 5,0 Kg/100Km volgens BC. 5,2 Kg/100KM volgens eigen bevindingen. (H-gas, snelwegen en dorpskernen)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

We moeten inderdaad voorzichtigheid in acht houden. Maar wie haalt er b.v. zijn kinderen uit de auto bij het tanken? Ik denk dat het risico op een aanrijding in een druk tankstation groter is als je ze uit de auto zet dan het ontploffen van een tank als je ze erin laat zitten. 

• Hahaha 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik heb gehoord dat er een beschermingsplaat tussen de tanks en het personengedeelte zit. Dat zorgt ervoor dat de druk naar buiten weggaat en de inzittenden beschermt. Ik en de kinderen blijven lekker zitten. Ik ga er niet meer achter staan.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Dat moet nogal een plaat zijn die zo'n druk kan omleiden. Ik heb 7 zitplaatsen en tanks voor 37kg. Waar zou die plaat dan zitten dat de tanks geen schade berokkenen in de buurt van de inzittenden? Toch eens navragen bij mijn garage. Ik zou een stuk geruster zijn (Maar erg ongerust ben ik nu ook al niet).

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
20 uren geleden, JJR zei:

@NickVG onze dichtst bijzijnde standplaats voor Cambio is net geen 5 km. Zeker niet te ver als alternatief ipv tweede wagen. Als enige auto lijkt me dit inderdaad te ver, maar als je niet te vaak een auto nodig hebt (Niet dagelijks maar 1 of 2x per week), lijkt 1,6 km (5 min fietsen) me toch te doen. 

Het is te doen, maar het is niet evident. Zeker omdat er telkens een isofix autostoel in en uit moet. Dat betekent ook dat (zolang ons kindje te jong is om alleen thuis te blijven) we steeds met twee moeten zijn om die wagen te gaan halen.

Maar we zijn nog in dubio, hoor. :) Mijn vrouw haar argument is dat zij die autostoel niet samen met ons kind naar de cambio standplaats wil (en kan) zeulen (en ik eigenlijk ook niet).

We houden wel ons abonnement als "tweede" wagen, maar gaan dan terugschakelen op het goedkoopste abonnement.

EDIT: ik denk dat we hier wel in een verkeerd topic beland zijn, om de één of andere reden. :D

Opmerking van Muscles : ik heb het juiste topic gevonden en het hier aan toegevoegd.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Deze zwarte balk vangt de aanrijding achteraan op (bij mijn wagen).
Ik heb een aanrijding langs achter gehad op de autosnelweg.

+/- 50 km per uur schat ik de aanrijding.

De balk is niet verwrongen, niet krom en er was geen schade te bemerken buiten blikschade aan de bumper en kofferklep.

image.png.0d70855749d9601aad2b06d88235c4c9.png

• Vind ik leuk 1

Beheerder van Aardgasrijder.be en Wallieweb Webhosting & Webdesign
Verbruik van mijn Skoda Octavia Combi 1.4 TSI 110 Pk met powerbox (voornamelijk H-gas)  709858_5.png 50.000 km and counting

Verbruik van onze VW Touran 7-zit gezinswagen 1.4 TSI 150 Pk met trekhaak (voornamelijk H-gas) 901811_3.png 160.000 km  and counting

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Sommige overdrijven toch hoor.

Ik rij lekker op aardgas! 

Ik denk dat de kans dat je sterft in een auto ongeluk veel groter is dan dat u cng wagen ontploft. Gaan we dan ook niet meer met een auto rijden? 

• Vind ik leuk 2

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
8 minuten geleden, Brembos zei:

Bij een aanrijding met 50 km/u heb je wel meer schade denk ik.15 km/u lijkt me realistischer.

Ik vertrok net toen de aanrijding gebeurde ?

De achterligger zei toen dat ze 50km/u op haar teller had toen ze de bumper aanreed

Beheerder van Aardgasrijder.be en Wallieweb Webhosting & Webdesign
Verbruik van mijn Skoda Octavia Combi 1.4 TSI 110 Pk met powerbox (voornamelijk H-gas)  709858_5.png 50.000 km and counting

Verbruik van onze VW Touran 7-zit gezinswagen 1.4 TSI 150 Pk met trekhaak (voornamelijk H-gas) 901811_3.png 160.000 km  and counting

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Op 29/12/2018 om 13:56, Lage Emissie Zone zei:

Diesel maakt misschien wel een comeback..

Liefst niet. Ik ben nooit een fan geweest van diesel in personenwagens, en ik hoop dat ze nu ook wegblijven.

Niets rijdt zo aangenaam als een SI-motor (zijnde het benzine, ethanol, lpg of CNG).

Op 1/1/2019 om 21:42, Lage Emissie Zone zei:

Wat mij stoort is dat diesel goedkoper is dan CNG in een buurland als Nederland.

Je moet het hele plaatje bekijken: CNG is goedkoper, maar volgens mij brengt 1 kg je wel verder dan 1 liter diesel?
Daarnaast is het een beetje een actie-reactie-verhaal. Een dieselauto kopen in Nederland is echt niet zo interessant, daarom ook dat er heel veel mensen daar een benzine kopen, ookal kost dat daar dan €1,60/l of zo. Andere optie voor benzine is lpg, maar dat is dan ook weer extra duur. En toch had (en heeft) benzine daar het grootste aandeel, tegenover België, waar diesel op zijn toppunt de 80% heeft aangetikt.

Over een 'Europa' kan je niet spreken, als het ene land belasting berekent op motorinhoud, het andere op gewicht (en je al meer betaalt door het gewicht van bv. lpg), het andere land op... kleur van de wagen? ...

Weet er iemand ondertussen wat de oorzaak was? Ziet er wel intens uit.

Kijk eens hoe die tank opengescheurd is en hoe de benzineslangen van de pomp geslingerd zijn...

Hoe veilig iets ook berekend is, bij de kleine (en ik herhaal: kleine) kans dat zoiets misgaat, merk je wel dat je ineens met een druk van 200 bar aan het spelen bent. Ik geloof best dat dit véél slechter had kunnen aflopen...

• Bedankt 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
2 uren geleden, jkb.dnf zei:

Weet er iemand ondertussen wat de oorzaak was? Ziet er wel intens uit.

Die Audi A3 is in een parkeergarage achteruitgebold tegen een niet nader omschreven obstakel.

De auto werd hersteld maar de hersteller heeft nagelaten om de CNG-tanks extra te controleren of alleszins niets opgemerkt aan de CNG-tanks. Die CNG-tanks hadden moeten verwijderd worden en vervangen door nieuwe, wat niet gebeurd is.

Beheerder van CNG Tankstations in België

Besturingssysteem Bluestar Linux, fotobewerking Gimp

Škoda Octavia Combi G-Tec | Op dit ogenblik een verbruik van 4,14 kg/100 km | 222.000 km and counting...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
1 uur geleden, muscles zei:

Die Audi A3 is in een parkeergarage achteruitgebold tegen een niet nader omschreven obstakel.

De auto werd hersteld maar de hersteller heeft nagelaten om de CNG-tanks extra te controleren of alleszins niets opgemerkt aan de CNG-tanks. Die CNG-tanks hadden moeten verwijderd worden en vervangen door nieuwe, wat niet gebeurd is.

Mja, dat is tenminste wat we lezen op Duitse fora, maar is er al een officiële verklaring van Audi of fabrikant van de tanken of van de expert?

----

884152_5.png- Volvo V60 Bi fuel 2.0 213pk BJ2014 - meestal L-gas

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
4 uren geleden, muscles zei:

Achteruitgebold? Dat klinkt niet als een hevig accident / grote impact? Misschien aan maximum 15 km/u?

Als die tank daarvan al voldoende beschadigd raakt om zoiets hevigs als dit te veroorzaken?... dan moet Audi/VAG toch echt iets doen qua bescherming of plaatsing.

Maar waarom zou de tank dan niet eerder ontploft zijn? Ze was toch al zwakker met nog steeds een hoge druk in de tank?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites