Ga naar inhoud
Aardgasrijder Forum - Rijden op aardgas
Aardgasrijder wordt gesponsord door Bol.com
Bij iedere aankoop op bol.com via deze link krijgt aardgasrijder een (pro)centje dankzij jouw bestelling, zodat we de website kunnen draaiende houden.
Black Friday 2018
muscles

Opnieuw een aardgasauto ontploft in Duitsland

Recommended Posts

Op 28/12/2018 om 14:13, muscles zei:

Opnieuw is er in Duitsland een aardgasauto ontploft tijdens het tanken van CNG.

Net wanneer je een nieuwe CNG wagen hebt aangekocht ?. Komt dit vaker voor dan (aangezien de "opnieuw" in het bericht)? Hopelijk is de oorzaak snel duidelijk!

• Hahaha 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Er waren vroeger al eens problemen met corrosie van stalen tanks die daardoor al eens de pijp Maarten durfden te geven (Touran en Passat van rond 2010-2011).

Er was een terugroepaktie voor een bepaalde soort stalen tanks en bij VW en Audi werden de stalen tanks voor de nieuwe modellen al vervangen door composiettanks (deze roesten niet).

Voor zover ik weet waren enkel VAG wagens betroffen.

Spritmonitor Skoda Octavia Combi (L en H+ gas gecombineerd): 745990_5.png

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
3 uren geleden, Lage Emissie Zone zei:

De onderzoekers gaan nu het overdrukventiel controleren, wanneer dit niet gefaald heeft dan zit de fout in 1 van de tanks.

Straks een terugroepactie ivm die composiettanks. Maar better safe then sorry...

Knipsel.JPG.5f00e32586493e9e88e16a99c5d1bee0.JPG

Volkswagen Golf Variant 1.4 TGI (2018)

Volkswagen Polo 1.0 (2017)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ja ik vind dit ook nog niet zo een tof bericht eerlijk gezegd.

Maar we volgen de instructies maar goed op denk ik maar.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
22 minuten geleden, G-007 zei:

Laat ons beginnen met het goede nieuws dat die man sinds gisteren het ziekenhuis heeft mogen verlaten. Hopelijk brengt het onderzoek naar de oorzaak snel meer duidelijkheid. Ik volg het op.

Als de oorzaak bekend is en je leest het hier nog niet, probeer dan de eerste te zijn om dit te posten.

Aardgas is veilig, kijk maar naar Italië http://cngeurope.com/natural-gas-vehicles/ daar rijden meer dan 800-duizend wagens op aardgas zonder 1 bekend incident?!

• Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (7 personen; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik op aardgas; seizoenen: winter / zomer via Total Kallo met H+ gas: 4,9kg / 100 km.

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (1 persoon; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik ( super 98 + ) zomer augustus: 7,5l / 100km; na 155 km te hebben gereden heb ik bijgetankt.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
55 minuten geleden, Lage Emissie Zone zei:

Aardgas is veilig, kijk maar naar Italië http://cngeurope.com/natural-gas-vehicles/ daar rijden meer dan 800-duizend wagens op aardgas zonder 1 bekend incident?!

Maar dat zijn dan ook vooral auto's B| met de fijnste ?? Italiaanse ?? mechaniek en techniek !   ?    :D

• Hahaha 1

Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14

Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas / 100 km   -  5.7 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Gemiddeld verbruik :  6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91

Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
1 uur terug, Koen C zei:

Maar dat zijn dan ook vooral auto's B| met de fijnste ?? Italiaanse ?? mechaniek en techniek !   ?    :D

Dat is waar, maar er rijden ook zeer veel VW Golfs TGI (CNG-auto's) rond in Italië.

Waarom gebeuren deze ongevallen enkel en alleen in Duitsland? Zijn die CNG-installaties van Shell wel veilig?

Beheerder van CNG Tankstations in België

Besturingssysteem Bluestar Linux, fotobewerking Gimp

Škoda Octavia Combi G-Tec | Op dit ogenblik een verbruik van 4,14 kg/100 km | 222.000 km and counting...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Faber is de marktleider in Italië waar de tanks worden gemaakt.

Interessant op hun site is een filmpje dat ongeveer 2 minuten duurt.

Link: http://www.faber-italy.com/

Voor het gedeelte CNG: http://www.faber-italy.com/eng-product-cng.asp

• Bedankt 1

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (7 personen; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik op aardgas; seizoenen: winter / zomer via Total Kallo met H+ gas: 4,9kg / 100 km.

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (1 persoon; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik ( super 98 + ) zomer augustus: 7,5l / 100km; na 155 km te hebben gereden heb ik bijgetankt.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
2 uren geleden, Koen C zei:

Terwijl die Jeep Renegade onderhuids een Fiat 500 X is en in dezelfde fabriek wordt gemaakt.

Raar volk, die Romeinen :D

Niet alleen de Romeinen hebben daar last van.

• Hahaha 1

Spritmonitor Skoda Octavia Combi (L en H+ gas gecombineerd): 745990_5.png

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik heb reeds 2-maal meegemaakt dat mijn Caddy Maxi via het start/stop systeem ging starten ( na stelgelegde motor en sleutel in contact ) ZONDER de koppeling in te duwen.

Is dit de oorzaak van het ontploffen van een CNG auto?

Sleutel op het contact laten zitten, en motor die aanspringt tijdens het tanken zonder menselijke toestemming? ( moord boordcomputer ...)

Mij kan het in ieder geval niet overkomen want telkens ik ga tanken leg ik de motor af en zit de sleutel in mijn broekzak ( als het hieraan zou liggen, dit is een denkpiste ).

• Bedankt 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ondertussen uit het ziekenhuis, geen verdere details bekend.

Beheerder van Aardgasrijder.be en Wallieweb Webhosting & Webdesign
Verbruik van mijn Skoda Octavia Combi 1.4 TSI 110 Pk met powerbox (voornamelijk H-gas)  709858_5.png 50.000 km and counting

Verbruik van onze VW Touran 7-zit gezinswagen 1.4 TSI 150 Pk met trekhaak (voornamelijk H-gas) 901811_3.png 160.000 km  and counting

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
6 uren geleden, Man van het zuiden zei:

Je mag er niet aan denken dat je kinderen in de auto zitten als er zo een ontploffing gebeurt. Hoe gaat het met het slachtoffer van deze ontplofte auto ? Enig nieuws ?

In sommige landen moet iedereen uitstappen als je CNG tankt

----

884152_5.png- Volvo V60 Bi fuel 2.0 213pk BJ2014 - meestal L-gas

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
17 uren geleden, Lage Emissie Zone zei:

Ik heb reeds 2-maal meegemaakt dat mijn Caddy Maxi via het start/stop systeem ging starten ( na stelgelegde motor en sleutel in contact ) ZONDER de koppeling in te duwen.

Is dit de oorzaak van het ontploffen van een CNG auto?

Sleutel op het contact laten zitten, en motor die aanspringt tijdens het tanken zonder menselijke toestemming? ( moord boordcomputer ...)

Mij kan het in ieder geval niet overkomen want telkens ik ga tanken leg ik de motor af en zit de sleutel in mijn broekzak ( als het hieraan zou liggen, dit is een denkpiste ).

Hier zou ik toch mee naar de garage gaan, dat is echt wel een fout die ik niet zou accepteren

als het contact afstaat, mag de motor nooit draaien. Wat is anders het nut van dat contact?

Wat zou kunnen is dat de motor stilvalt door start-stop, en dan terug start als het systeem dat nodig vind. Maar zodra ik mijn deur open doe (van de bestuurder) dan vervalt alles en moet ik handmatig starten.

autonomie van mijn Skoda Octavia berline (rio red) 350-400km

794532_5.png

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
58 minuten geleden, Dr Nick zei:

Wat zou kunnen is dat de motor stilvalt door start-stop, en dan terug start als het systeem dat nodig vind. Maar zodra ik mijn deur open doe (van de bestuurder) dan vervalt alles en moet ik handmatig starten.

Het systeem vond dit 2 keer nodig ( in 2 diverse ritten ) aan een rood licht waar ik minimum 2 minuten stilstond.

Zin 2 van jou moet ik eens testen.

Misschien komt er ooit een terugroepactie voor alle wagens van de VW groep om de boordcomputers te herprogrammeren want wat als iemand toevallig staat te tanken en de boordcomputer beslist via het start/stop systeem om de motor actief te zetten.

Heeft iemand een idee of dat er explosie gevaar bestaat wanneer een wagen start terwijl je tankt!? Bij benzinemotoren is dit gekend.

https://www.drivespark.com/four-wheelers/2018/refuelling-filling-fuel-while-engine-is-on-running/articlecontent-pf86389-025425.html

aangepast door Lage Emissie Zone

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
58 minuten geleden, Dr Nick zei:

Hier zou ik toch mee naar de garage gaan, dat is echt wel een fout die ik niet zou accepteren

Hoezo fout? Dat is toch de normale werking? Als de start/stop automaat de motor stillegt en de stop duurt te lang, dan slaat de motor terug aan. Omdat de temperatuur in de wagen te hoog of te laag wordt, omdat de batterijspanning te veel zakt, of weet ik veel welke andere reden...

De bezorgdheid van LEZ is dat als je begint te tanken terwijl de motor stilligt door de start/stop automaat en je hebt zelf het contact niet afgezet dat de motor dan vanzelf terug zou kunnen aanspringen tijdens het tanken. Interessante denkpiste, maar ik denk niet dat het mogelijk is... Om te tanken zal je je deur moeten openen en volgens mij zal dat de start/stop automaat resetten. Ik zal dit wel eens uitproberen. 

Maar los daarvan zie ik niet in wat het probleem zou zijn. Waarom zou er iets catastrofaals gebeuren als je de motor zou starten tijdens het tanken? Tanken doe je aan de hogedruk kant van het circuit, de motor zit aan de lagedruk kant, de gasdrukregelaar 'isoleert' de twee kanten van elkaar. Bovendien zou hij hoogstwaarschijnlijk starten op benzine, zoals hij altijd doet na het tanken (en ook tijdens het tanken???).

• Bedankt 2

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Als je gaat tanken leg je toch de motor stil door het contact uit te zetten,  dan kan dat start/stop systeem die toch niet terug laten aanslaan?

• Vind ik leuk 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
1 uur terug, EricG zei:

Als je gaat tanken leg je toch de motor stil door het contact uit te zetten

Ja, maar de vraag is, stel dat je vergeet om het contact uit te zetten (omdat je verstrooid bent en omdat de motor sowieso al stilligt door het start/stop systeem). Wel ik heb het geprobeerd: van zodra je de deur opent schakelt het contact automatisch uit en het start/stop systeem kan de motor dus niet meer terug laten starten.

PS: Ik heb keyless entry and start, ik start en stop de motor dus met een startknop. Iemand zou nog eens moeten checken wat er gebeurt bij een wagen met traditioneel contactslot.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites