Jump to content
Aardgasrijder Forum - Rijden op aardgas
Aardgasrijder wordt gesponsord door Bol.com
Bij iedere aankoop op bol.com via deze link krijgt aardgasrijder een (pro)centje dankzij jouw bestelling, zodat we de website kunnen draaiende houden.
AutoAuto
muscles

Ontplofte aardgasvoertuigen

Recommended Posts

Posted (edited)

Hallo

https://www.hln.be/nieuws/buitenland/stockholm-opgeschrikt-door-explosie-in-bus~a5e42503/

Als we het onderstaande lezen

"The #explosion in #stockholm was caused by a bus hitting the top of the entrance to a tunnel. The gas tank which was above exploded on impact. We were in the car next to them. The bus was empty. They hit the height warning device behind them but didn't notice"

Dan lijkt me dat dit spijtig ongeval ook enigszins het gevolg is van onvoorzichtigheid en onoplettendheid. Het lijkt me dat het gebeuren geen argument is om niet meer met CNG te rijden.

Edited by GuyL
Geklungel met quoting
  • Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1

Constructeurs van zulke aardgasbussen dienen sensoren te plaatsen ter hoogte van de gastanks op het dak zodat zulke ongevallen in de toekomst vermeden worden.

• Vind ik leuk 1

Beheerder van CNG Tankstations in België

Besturingssysteem Bluestar Linux, fotobewerking Gimp

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec sinds 2 september 2015 | Op dit ogenblik een verbruik van 4,30 kg/100 km | 256.000 km and counting...

Tuurlijk is het geen reden om met CNG te stoppen, maar misschien wel zoals muscles zegt voorzorgsmaatregelen te nemen.

• Bedankt 1

Hoi iedereen,

ik heb een klein en flauw vermoeden dat dit een mooie non-go was voor de busschauffeur ;)

https://www.skoften.net/skft/93478/zweedse-bus-ontploft-nadat-deze-een-te-lage-tunnel-inrijdt

Al goed dat er geen passagiers op zaten ... had dat niet willen overzien .... of als het ingangsbord er niet was .. in de tunnel gebeurde ...  .

(Ik vermoed cng gezien zweden zich hard heeft ingezet op dat gebied de afgelopen 10 jaren.)

gr,

Ive

het lijkt me onlogisch om gastanks bovenop te monteren. dat doen ze toch ook niet met benzine of diesel tanks?of ben ik hier totaal verkeerd?

Onder de vloer zou misschien beter zijn, maar dan kan je weer geen lagevloerbus behouden. Er zijn natuurlijk ook mogelijkheden om de tanks in de bus zelf te installeren en daar dan bovenop telkens stoelen te plaatsen (zoals met wielkasten nu ook al gebeurd). Probleem is waarschijnlijk dat een bus primair ontworpen wordt voor dieselversies, en dat de aardgasversies daar dan op gebaseerd worden.

Ik dacht dat zo'n tanks aan zware testen onderworpen werden? Of ligt dit dan aan de plaats waarop ze geïnstalleerd zijn op de bus?

Inderdaad, een klein tikje en ze ontploffen al....

----

884152_5.png- Volvo V60 Bi fuel 2.0 213pk BJ2014 - meestal L-gas

Ik vraag me af of de fles ontploft is. Laatst is in NL ook een bus tegen een viaduct gereden. De flessen lagen eraf maar zijn niet ontploft. We was er een knal en dat kwam omdat leidingen werden losgerukt en van 200 bar srukloos werden. Dat geeft een goede knal maar is wat anders dan dat de flessen ontploffen. 

• Vind ik leuk 2

6 minuten geleden, Groengas zei:

Wel was er een knal en dat kwam omdat leidingen werden losgerukt en van 200 bar drukloos werden. Dat geeft een goede knal maar is wat anders dan dat de flessen ontploffen. 

Klopt, maar mogelijk is er tijdens de impact van de metalen flessen op de betonnen brug enkele vonkjes getrokken.......

Hoi  iedereen,

als ik de laatste beelden bekijk van mijn link, merk ik op het einde op dat 1 fles nog op het dak ligt en 2  half naar beneden hangen, ze lijken nog vrij heel( 31 sec ). Dus misschien idd. eerder iets rond het hoge drukgedeelte ? Als je goed kijkt naar de vertraagde beelden zie je eerst een plotse 'wolk' ontstaan en die ontbrandt iets later ... ( Misschien t.h.v. de kraan of uitgang van de fles zelf, die lijkt naar voor gericht te staan bij bouwtekeningen.) Als ik ze heel goed bekijk zie ik niet echt een implosie van de tank of een bleve.

Altijd de moeite, maar het is geen indicatie om cng plots te mijden.

gr,

Ive

• Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1

45 minuten geleden, G-007 zei:

Op 06-05-2019 werd het voertuig online op Autoscout24 te koop aangeboden door een autodealer uit Neuburg voor de prijs van 11999€ met 4687km op de teller.

Dit klopt echter niet met de kilometerstand op 24-12-2018 dag van de ontploffing waarbij het parket zelf foto's genomen had van de kilometerstand. Daar loopt nu een onderzoek bij het parket in Passau.

Waaat ???  Is dat wrak nog gerepareerd ?

En de vraagprijs daarvoor.... Schandalig !

• Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1

Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14

Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas / 100 km   -  5.7 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Gemiddeld verbruik :  6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91

Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren)

21 minuten geleden, Koen C zei:

Waaat ???  Is dat wrak nog gerepareerd ?

En de vraagprijs daarvoor.... Schandalig !

Daarom dat ik het nog vermeld heb in het verslag. Hiervan kom je gewoon woorden te kort. Gruwelijk.

• Bedankt 1

2 uren geleden, G-007 zei:

Als slot van het rapport stond nog het volgende vermeld:

Voor alle Audi A3 G-Tron eigenaren zijn er geen veiligheidsrisico's in hun voertuigen omtrent de CNG werking alsook het CNG gasdrukvat vanwege de gebeurtenis in Achern.

Dit is al bij al uitstekend nieuws

maar die tanks zijn toch onverwoestbaar? welk ongeval kan dit nu veroorzaken? Op films op internet laten ze aardgasauto's van een torenkraan vallen en zijn de tanks nog intact.

----

884152_5.png- Volvo V60 Bi fuel 2.0 213pk BJ2014 - meestal L-gas

Posted (edited)

En als het op internet staat is het waar...

Edited by JJR
  • Vind ik leuk 1

VW Caddy Maxi 2016. 5,0 Kg/100Km volgens BC. 5,2 Kg/100KM volgens eigen bevindingen. (H-gas, snelwegen en dorpskernen)