Ga naar inhoud
Aardgasrijder Forum - Rijden op aardgas
muscles

Ontplofte aardgasvoertuigen

Recommended Posts

3 uren geleden, Groengas zei:

Een Bericht net op gibgas (denk dat pitpoint dat bedoelt) van volgens gibgas een betrouwbaar persoon:

Hallo, 
habe gerade die Nachricht von VW bekommen, dass das Fahrzeug einen Unfallschaden am Heck hatte und die Flaschen bei der Reparatur wohl nicht getauscht wurden. 
Gruß Gamijoma

Euhm... moet ik me nu zorgen beginnen maken...?
Aanrijding +/- 50 km/u

• Verward 1
  • Triest 1

Beheerder van Aardgasrijder.be en Wallieweb Webhosting & Webdesign
Verbruik van mijn Skoda Octavia Combi 1.4 TSI 110 Pk met powerbox (voornamelijk H-gas)  709858_5.png 50.000 km and counting

Verbruik van onze VW Touran 7-zit gezinswagen 1.4 TSI 150 Pk met trekhaak (voornamelijk H-gas) 901811_3.png 160.000 km  and counting

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
17 uren geleden, Groengas zei:

Een Bericht net op gibgas (denk dat pitpoint dat bedoelt) van volgens gibgas een betrouwbaar persoon:

Hallo, 
habe gerade die Nachricht von VW bekommen, dass das Fahrzeug einen Unfallschaden am Heck hatte und die Flaschen bei der Reparatur wohl nicht getauscht wurden. 
Gruß Gamijoma

Heb je een link voor me ajb?

---

PitPoint clean fuels

Driven by nature, human nature.

www.pitpoint.be

---

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Klopt het dat alle "ontploffingen" plaatsvonden tijdens het tanken? Of zijn er ook geweest tijdens stilstand en/of rijden?

795350_5.png    2016 Audi A3 S-line g-tron S-tronic

2011 VW Touran TSI EcoFuel R-line (7seats):  937341_5.png

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Alle foto's van ontplofte CNG wagens die ik tot op heden gezien is is bij het tanken zelf.

Spritmonitor Skoda Octavia Combi (L en H+ gas gecombineerd): 745990_5.png

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Laut Fahrzeughalter, einem Bau-unternehmen aus Kehl, ist der Audi am hinteren Stoßfänger repariert worden, nachdem er mit Schrittgeschwindigkeit im Parkhaus gegen ein Hindernis gerollt war.

Volgens de eigenaar van het voertuig, een bouwbedrijf uit Kehl, werd de Audi aan de achterbumper gerepareerd nadat hij tegen een obstakel met loopsnelheid in de parkeergarage was gerold.

Maar om daarvoor te besluiten om op dit ogenblik geen CNG-voertuig aan te kopen, zoals Mathias Moetsch schrijft, vind ik serieus overdreven. Er rijden immers duizenden Audi A3s G-Tron die nooit zullen ontploffen. Men moet voorschriften opstellen waardoor het voor carrosseriebedrijven verplicht wordt om de CNG-tanks in detail te inspecteren en desnoods te vervangen na een ongeval, en dat moet ook gedekt worden door de verzekeringsmaatschappijen.

Bron: https://forum.gibgas.de/read.php?9,92981,page=4

Autobild-artikel.jpg

Beheerder van CNG Tankstations in België

Besturingssysteem Bluestar Linux, fotobewerking Gimp

Škoda Octavia Combi G-Tec | Op dit ogenblik een verbruik van 4,14 kg/100 km | 229.000 km and counting...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
9 minuten geleden, muscles zei:

nachdem er mit Schrittgeschwindigkeit im Parkhaus gegen ein Hindernis gerollt war.

nadat hij tegen een obstakel met loopsnelheid in de parkeergarage was gerold.

Schrittgeschwindigkeit is beter te vertalen door stapsgewijs ipv loopsnelheid.

Dat bij zulke lage snelheden de tanks zo beschadigd raken dat ze ontploffen bij tanken is toch niet normaal.

Ofwel was de snelheid in de parkeergarage toch serieus wat hoger dan omschreven.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
2 uren geleden, Lange_666 zei:

Dat bij zulke lage snelheden de tanks zo beschadigd raken dat ze ontploffen bij tanken is toch niet normaal.

Ofwel was de snelheid in de parkeergarage toch serieus wat hoger dan omschreven.

Ligt er ook aan wat de hindernis net was. 

---

PitPoint clean fuels

Driven by nature, human nature.

www.pitpoint.be

---

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
6 uren geleden, Lange_666 zei:

Nog beter : stapvoets.

:)

• Bedankt 1

Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14

Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas / 100 km   -  5.7 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Gemiddeld verbruik :  6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91

Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
5 uren geleden, Pitpoint_BE zei:

In bijlage een persbericht van Zukunft Erdgas over het incident, met raad voor consumenten.

- tanken is en blijft veilig

- voertuigen op CNG voldoen aan de allerhoogste veiligheidseisen

- tanks moeten gecheckt worden na reparaties aan voertuig (bv na een ongeval)

- hoewel tanks onder 200 bar druk staan, zijn ze getest tot 450 bar

20190110_Mitteilung_Unfall in Achern.pdf

Wel jammer dat dat van een belangengroep van de industrie moet komen, omdat de autopers niet objectief kan berichten. Zo creëer je natuurlijk de perceptie dat de informatie getint is.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
50 minuten geleden, nonzerosumgame zei:

Wel jammer dat dat van een belangengroep van de industrie moet komen, omdat de autopers niet objectief kan berichten. Zo creëer je natuurlijk de perceptie dat de informatie getint is.

Als je al zolang als ik (en nog zovele anderen hier op het forum) met een CNG-wagen rijdt en al heel vaak CNG getankt hebt, dan weet je dat die informatie van Zukunft Erdgas correct en waar is.

• Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1

Škoda Octavia Combi G-Tec | Op dit ogenblik een verbruik van 4,14 kg/100 km | 229.000 km and counting...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Zeg nooit nooit Muscles... (one day it might go boom....).

aangepast door Lange_666

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
10 uren geleden, muscles zei:

Als je al zolang als ik (en nog zovele anderen hier op het forum) met een CNG-wagen rijdt en al heel vaak CNG getankt hebt, dan weet je dat die informatie van Zukunft Erdgas correct en waar is.

Wij weten dat wel, ja. Maar ze moeten ons niet meer overtuigen. Ik vrees dat Jan met de pet en de 2 liter diesel dat minder overtuigend vindt.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
24 minuten geleden, Steff zei:

Deze Jan met de pet heeft zich toch laten overtuigen en stapt af van zijn 2 liter diesel ?

En hier zijn we toch ook in die richting aan het gaan. :) (Al komen wij van Cambio, eerder dan een 2 liter diesel. En zouden we sowieso bij cambio blijven, als we niet zouden verhuizen naar een plek waar de dichtstbijzijnde standplaats op 1,6 km ligt.)

• Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Een beschadigde composiettank door gewoon in neutraal in de garage achteruit te bollen????

ik wil niet weten wat er dan gebeurt bij een kop-staart aanrijding...

zijn daar geen crashtests van?

----

884152_5.png- Volvo V60 Bi fuel 2.0 213pk BJ2014 - meestal L-gas

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Dat vroeg ik mij hogerop ook al af.

Ik had afgelopen zomer een kleine aanrijding met mijn auto, ik reed achteruit schuin tegen een geparkeerde auto (snelheid 20km/u), bumper tegen bumper, linksachter op de hoek bij mij.

Mijn tanks zijn zeker niet geinspecteerd ook al omdat de herstelling gebeurd is bij een onafhankelijke carroseriehersteller (ik heb daar zelf ook niet bij stilgestaan). Boem als ik volgende keer ga tanken...?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
3 uren geleden, Sertitude zei:

Een beschadigde composiettank door gewoon in neutraal in de garage achteruit te bollen????

ik wil niet weten wat er dan gebeurt bij een kop-staart aanrijding...

zijn daar geen crashtests van?

Achteruit te bollen tegen een hindernis die daar stond. De hindernis werd niet omschreven in het artikel van Bild en van Autobild.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Het enige wat duidelijk is, is dat er een ongeluk/schade vooraf is gegaan voor het falen van de tank.

Schade was iets van 3000 euro. Dat lijkt meer dan alleen een krasje op de bumper. En een nieuwe bumper kost ook geen 3000 euro (toch?, het is wel een audi ?)

De auto's hebben uitgebreid crashtests gehad en de flessen zelf zijn ook uitgebreid getest. Zo is er een leopard-tank over de flessen gereden, wordt er met groot kaliber op de tanks geschoten etc en de tanks houden dit dan wel, ontploffen niet. De bedoeling is natuurlijk wel dat na een schade de flessen gewisseld worden. Alle tests gaan daar van uit.

Blijkbaar is door het ongeluk de tank toch beschadigd geraakt of beschadigd door het herstellen (lassen? - teveel hitte). Het blijven echter allemaal suggesties. Het onderzoek moet uitwijzen wat de oorzaak is geweest. Belangrijk is vooral dat het geen intrensiek falen van de fles is.

Crash test CNG voertuig:

• Bedankt 2

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Discussieer mee

Je kan nu reageren en later registreren Als je een account hebt, login met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Verwijder opmaak

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Nieuwe aanmaken...