Ga naar inhoud
bbh_blocked_dnftl

Nieuwe cng rijder met vragen...


Peerware

Aanbevolen berichten

Hoi, ik heb deze week een nieuwe (2de hands) auto met aftermarket cng-installatie gekocht (brc). Maar nu heb ik 2 belangrijke vragen.

1. Er branden 2 lampjes op de brc-switch wat volgens mij betekent dat de tank half vol zat. Ik dacht hem even vol te tanken en er ging ook zo’n 6 kg bij/in. Maar hierna branden er nog steeds maar 2 lampjes. Doe ik iets verkeerd?

2. Ik krijg de cng niet werkend. Het lampje blijft rood. Als de motor uit is en het contact aan en ik druk (3s) op de knop. Dan springt deze even op groen, hoor ik duidelijk ‘iets’ lopen en even later (5s) springt het lampje weer op rood en ruik je een duidelijke gaslucht. Doe ik hier (ook) iets verkeerd? Moet ik langs een servicepunt?

  • Verward 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Oesje, da's niet leuk al zo vroeg problemen ...
Persoonlijk geen ervaring met aftermarket installaties en ook geen idee wat "brc" betekent dus helaas, kan je er niet mee helpen. 
Mss idd beter je eens deftig te bevragen bij de plaatser van de installatie? ?
 


2016 Audi A3 g-tron S-line S-tronic 

183422446_LR.JPG.387a5358ae7015129dece944d6c052cb.JPG  

 

2013 Opel Meriva 1.4 Turbo (140 Pk) Cosmo (2de wagen)

2019 NIU NGT ( E-scooter )

Link naar reactie
Delen op andere sites

@JoBé BRC is het merk van de installatie.  Onlangs stond er hier een onderwerp van een Renault Clio met BRC.

 

@Peerware welke wagen heb je aangeschaft? Bij een garage of particulier? Binnenland of buitenland?

Zat er een groene kaart van de keuring bij of recente keuring van de installatie? 

 

Er kunnen meerdere oorzaken zijn voor deze storingen. Kapot ventiel op de gastanks, algemene motorstoring waardoor je enkel kan rijden op benzine, kapot gasdrukventiel, kapotte regelunit van de gasinstallatie,...

Het is moeilijk te zeggen wat de oorzaak is zonder diagnose. Best een afspraak maken bij een erkende installateur die kan je verderhelpen.


Beheerder van Aardgasrijder.be
Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018)
VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021)

Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI
Citroën C4 Grand Picasso Exlusive 1.6 e-HDI (7pl)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij is bij een garage in belgie aangeschaft, maar die kan ik pas weer volgende week bereiken. 

De wagen is vrijdag gekeurd met groene kaart. Zover ik begrepen heb moest deze op cng lopen bij de keuring dus zou het moeten werken (zover ze dat ook echt controleren?)

 

de cng installatie zelf is net 2 jaar oud en komt van drive systems uit Tienen. Misschien dat ik die eerst maar eens probeer te bellen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 uren geleden, Peerware zei:

Er branden 2 lampjes op de brc-switch wat volgens mij betekent dat de tank half vol zat. Ik dacht hem even vol te tanken en er ging ook zo’n 6 kg bij/in. Maar hierna branden er nog steeds maar 2 lampjes. Doe ik iets verkeerd?

 

Ik denk niet dat je hier iets "verkeerd" doet.  Dat zijn "lampjes en electronica" die hun eigen leven leiden of ergens iets defect is.

Lampjes, kabel, meet sensor zelf van de CNG installatie, etc.

 

16 uren geleden, Peerware zei:

Als de motor uit is en het contact aan en ik druk (3s) op de knop. Dan springt deze even op groen, hoor ik duidelijk ‘iets’ lopen en even later (5s) springt het lampje weer op rood en ruik je een duidelijke gaslucht. Doe ik hier (ook) iets verkeerd?

 

Dit begrijp ik niet ?

Motor uit en je probeert op wat knopjes te drukken in de hoop "dat er iets in orde" geraakt ?

Misschien is dit wel een soort beveiliging dat de motor altijd op benzine start en pas na een tijd op CNG overschakelt ?

Vandaar dat die lampjes niet op groen willen springen ?

 

Mijn tip / raad :

1. start de motor (op benzine)

2. ga rijden

3. na een tijd, als de motor redelijk op temperatuur is (dus niet na 500 meter !) : druk dan op de knop om over te schakelen op CNG.

4. blijf rijden op CNG

5. Probeer onderweg eens af en toe te switchen tussen beide brandstofsoorten. 

Wees geduldig nadat je op de knop hebt gedrukt : de verandering van brandstof gebeurt daarom niet op 1-2-3.

 

Nadien : indien dit allemaal goed is verlopen, blijf dit dan doen totdat de CNG tank(s) helemaal leeg zijn.

Wees zeker dat ze helemaal leeg zijn : het kan soms zijn dat er 's morgens toch nog een beetje CNG in de tanks zit.

Door de nachtelijke temperatuurdaling komt dit terug beschikbaar.

Dan pas ga je opnieuw CNG tanken.

Reden : soms kan het gebeuren, indien de tanks een verschillende grootte hebben, dat één van de tanks niet meer gevuld geraakt.

Als bonus zou het kunnen zijn dat al je lampjes nu wel branden :D  .

 

16 uren geleden, Peerware zei:

Moet ik langs een servicepunt?

 

Dat kan nooit kwaad om een degelijke uitleg te krijgen (die je blijkbaar niet hebt gekregen van de verkoper... 9_9  :()

aangepast door Koen C
  • Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1

Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14

Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas / 100 km   -  6.1 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Gemiddeld verbruik :  6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91

Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren)
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Koen C bedankt, ik had iets te snel gelezen.
Jouw werkwijze is inderdaad correct.

 

@Peerware lees aub bovenstaand bericht van Koen C.


Beheerder van Aardgasrijder.be
Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018)
VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021)

Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI
Citroën C4 Grand Picasso Exlusive 1.6 e-HDI (7pl)

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 uren geleden, Koen C zei:

Door de nachtelijke temperatuurdaling komt dit terug beschikbaar.

 

ok, dat principe moet je me uitleggen, ik dacht namelijk dat bij een temperatuurdaling, gassen kleiner werden in volume..... en dus de druk minder ging zijn.

Wat wel kan zijn is dat je op lage toerental op cng kan rijden omdat er dan geen groot debiet nodig is, en een lage druk kan dan nog net iets geven.


autonomie van mijn Skoda Octavia berline (rio red) 350-400km

 

794532_5.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok , ik beken (nogmaals) : ik was gebuisd voor chemie en fysica... :$

 

Ik ging uit van mijn ervaring dat ik al enkele kilometers op benzine reed ('s avonds) (automatisch overgeschakeld van CNG naar benzine) - de auto parkeer - 's morgens start (automatisch altijd op benzine bij Fiat / Lancia) en dat na enkele honderden meters plots werd overgeschakeld op CNG.

Niet voor lang - dat is ook waar.

 

 


Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14

Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas / 100 km   -  6.1 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Gemiddeld verbruik :  6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91

Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren)
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het bovenstaande geprobeerd, maar helaas wil het niet werken. Sterker nog na het overschakelen slaat de wagen af en switch hij automatisch terug naar benzine. Daarna blijft de schakelaar piepen tot ik deze nogmaals indruk. Ik heb contact gehad met de garage die me daarna verteld dat ze aanraden om op benzine te blijven rijden en dat de cng vooral een belasting voordeel is.... daar heb ik ook niets aan. Dan over 2 weken maar een keer naar drive systems. Misschien kunnen zij me helpen.

  • Verward 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wettelijke garantie van de garagist ?  1 jaar bij een tweedehandsauto.

Zal hij de factuur van Drive Systems betalen ?  Ook goed.

 

  • Vind ik leuk 1
  • Hahaha 1

Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14

Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas / 100 km   -  6.1 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Gemiddeld verbruik :  6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91

Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren)
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Peerware zei:

Ik heb contact gehad met de garage die me daarna vertelt (1) dat ze aanraden om op benzine te blijven rijden en (2) dat de cng vooral een belasting voordeel is.... daar heb ik ook niets aan. 

(1) Dan zou ik -en wellicht ook alle toekomstige (CNG-)klanten- eens willen weten wie die garage is ... ??

(2) Mag ik daaruit (en het feit dat je de auto niet benoemt) afleiden dat het een "dikke bak" is ? ?

 

 

aangepast door JoBé

2016 Audi A3 g-tron S-line S-tronic 

183422446_LR.JPG.387a5358ae7015129dece944d6c052cb.JPG  

 

2013 Opel Meriva 1.4 Turbo (140 Pk) Cosmo (2de wagen)

2019 NIU NGT ( E-scooter )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga voorlopig nog geen namen noemen totdat alles opgelost is of ik ze in iedergeval de kans gegeven heb. Vandaar dat ik ook de auto even buiten beschouwing laat. Het gaat wel om een wagen met een grote motor (V8). 

Maar het is geen kleine tank. (60liter) Dus ook niet echt een rede om aan te nemen dat het ‘nep’ is. Kost me ook aanzienlijk wat kofferbak ruimte.

 

Ik had de hoop dat ik iets simpels fout deed. Maar helaas.... dan nog maar een aantal dagen op benzine blijven rijden tot de garages weer terug open gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uren geleden, Peerware zei:

Het gaat wel om een wagen met een grote motor (V8). 

Maar het is geen kleine tank. (60liter) Dus ook niet echt een rede om aan te nemen dat het ‘nep’ is. Kost me ook aanzienlijk wat kofferbak ruimte.

60L is wel geen klein tankske maar een V8 zal ook wel wat meer verbruiken en dan is dan levert die 60L u geen al te groot rijbereik op. Voor 60L mag je rekenen op zo'n 10kg gas.

Rekening houdend met het hogere verbruik van de V8 schat ik het rijbereik op CNG dan zo rond de 150km... op H-gas uiteraard.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...