Ga naar inhoud

DATS Heverlee vs DATS Machelen

Recommended Posts

Hallo,

wij wonen in Melsbroek en ik werk in Heverlee, dus heb de "luxe" van twee CNG tankstations vlakbij m'n woon-werk route te hebben.

We hebben onze nieuwe Caddy Maxi TGI nu bijna twee weken, en hebben twee tankbeurten achter de rug. In beide gevallen met volledig lege tanks.

Die tweede tankbeurt ben ik nog aan het "oprijden", dus over bereik / verbruik kan ik nog niets zeggen. En waarschijnlijk ook niets zinnigs, want hoe zwaar is m'n voet in deze "cyclus"...

Maar wat me wel opvalt: alhoewel dat Machelen en Heverlee nagenoeg dezelfde calorische waarde aardgas hebben (10.3062 vs 10.3074) toont onze Caddy een noemenswaardig verschil in kwaliteit in het aardgas (90% t.o.v. 80%). En dat voor dezelfde prijs. Ik ben dus heel benieuwd hoe dat zich zal vertalen naar verbruik toe. Al vraag ik me af in welke mate die meting in de VW betrouwbaar is, ik neem aan dat die opgave van calorische waarde officieel meer waard is en dus veel accurater zal zijn als maatstaf.

Groeten,

Didier

Link naar bericht
Delen op andere sites

De calorische waarde op de DATS website is telkens van de voorbije maand. Het kan zijn dat men nu lager zit dan die 10.3 en dat dit daarom 80% weer geeft op uw boordcomputer.

Tevens zou het kunnen zijn dat je net op de grenswaarde zit waarop de BC beslist of het 80% of 90% kwaliteit is (altijd gemeten in stappen van 10%). Ik heb dat ook al 1x voorgehad.

Spritmonitor Skoda Octavia Combi (L en H+ gas gecombineerd): 745990_5.png

Link naar bericht
Delen op andere sites

@Didierb Ja? Ik weet het zo wel niet. Omdat ik gisterenavond nog naar Baarle-Hertog moest rijden, ben ik noodgedwongen bij Dats in Hasselt CNG gaan tanken. Ik heb vastgesteld dat ik slechts 173 km afgelegd had wanneer de pijl van mijn CNG-meter verticaal stond (op 12 uur 's middags zogezegd). Als ik daarentegen bij Dats in Tongeren getankt heb, dan kan ik wel 220 of soms 240 km rijden vooraleer die pijl verticaal staat. Dat is dus een serieus verschil. Bij deze lanceer ik dan ook officieel een nieuwe soort CNG, M-gas. M-gas is beter dan laagcalorisch CNG, maar slechter dan H-gas. Het is tussenin.

• Hahaha 2

Beheerder van CNG Tankstations in België

Cars & Wallpapersflickr-16px.png.a96cf194be2f1a65f743ed59d2d72c97.png | instagram-16px.png.ab5f56b217cfd76329ae67830bb7b958.png

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland !

Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG

Link naar bericht
Delen op andere sites

Hou er ook rekening mee dat die stand van je brandstofmeter afhangt van hoeveel gas er in je tank gepropt wordt bij het tanken. Het ene tankstation pompt wat harder dan het andere, en daar kan best wel wat verschil op zitten (heb al 10kg meegemaakt, en ook al 13.2kg, voor een tank die aangeduid staat als 11,8kg).

Link naar bericht
Delen op andere sites
17 minuten geleden, MrFingers zei:

Hou er ook rekening mee dat die stand van je brandstofmeter afhangt van hoeveel gas er in je tank gepropt wordt bij het tanken. Het ene tankstation pompt wat harder dan het andere, en daar kan best wel wat verschil op zitten (heb al 10kg meegemaakt, en ook al 13.2kg, voor een tank die aangeduid staat als 11,8kg).

Awel, ik had toch 14,29 kg getankt in Hasselt en er zat nog wat in de CNG-tanks van bij Total in Kallo. Dus daar kan het niet aan liggen.

Cars & Wallpapersflickr-16px.png.a96cf194be2f1a65f743ed59d2d72c97.png | instagram-16px.png.ab5f56b217cfd76329ae67830bb7b958.png

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland !

Link naar bericht
Delen op andere sites
Op 20/12/2018 om 20:29, MrFingers zei:

Ik doelde op het wijzertje dat de hoeveelheid aangeeft.

Ja, we hebben het over hetzelfde wijzertje.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 4 maanden later...

Ivm Dats Machelen : de pin-automaten zijn een crime !

Als je je bankkaart erin steekt, moet je die een klein beetje omhoog houden en dan je code ingeven.

Anders geven beide (!) terminals aan dat je kaart "onleesbaar" is...  :(

Zowel bij de bankkaart van mijn vrouw (vandaag en verleden week) als die van iemand anders (vandaag en ook al andere dagen).

Ikzelf ben daar enkele weken geleden gaan tanken en had het probleem toen niet.

Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14

Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas / 100 km   -  5.7 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Gemiddeld verbruik :  6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91

Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren)

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 10 maanden later...

Ivm Dats Machelen : de druk van de installatie (of de installatie zelf ?) is belabberd >:(

Vandaag en 2 weken geleden gaan tanken, zowel aan de ene als de andere pomp : telkens ging er te weinig aardgas in.

Bij een lege tank : amper 10.38 kg en vandaag bij een bijna lege tank (nog voor 20 km rijbereik) : nog minder !

Namelijk amper 8.56 kg  :o.

Vergelijk met Pitpoint Zoersel bij een lege tank : 12.47 kg en bij een bijna lege tank : 11.07 kg (theoretisch 12 kg inhoud).

Hopelijk leest Dats mee ?

aangepast door Koen C

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Link naar bericht
Delen op andere sites
1 uur terug, Koen C zei:

Hopelijk leest Dats mee ?

@Aardgasrijder zou je dat kunnen vertellen, maar ikzelf denk niet dat Dats 24 hier meeleest.

Het liefste hebben ze dat je dit meldt via hun Facebook-pagina of hun eigen website.

Link naar bericht
Delen op andere sites
14 uren geleden, Koen C zei:

Ivm Dats Machelen : de druk van de installatie (of de installatie zelf ?) is belabberd >:(

Vandaag en 2 weken geleden gaan tanken, zowel aan de ene als de andere pomp : telkens ging er te weinig aardgas in.

Bij een lege tank : amper 10.38 kg en vandaag bij een bijna lege tank (nog voor 20 km rijbereik) : nog minder !

Namelijk amper 8.56 kg  :o.

Ik heb van iemand hier de tip gekregen om dan opnieuw te tanken, bijvoorbeeld 12.7 kg getankt, dit terwijl ze volledig leeg zijn en er 15kg zou in moeten..

Terug opnieuw heel het betaalproces voltooien, waarop er weer gas ingaat..

Dat al eens geprobeerd?

Duurt wel langer soms, maar dan zijn de tanks wel vol..

Link naar bericht
Delen op andere sites
2 uren geleden, Shortlease zei:

Ik heb van iemand hier de tip gekregen om dan opnieuw te tanken

Waarschijnlijk zal dat dan niet lukken : mijn vrouw heeft al voorgehad dat, bij iets meer dan halfvolle tanks, de installatie direct afslaat.

Ook : Dats Machelen is 's avonds na het werk.  Dan heb ik niet veel zin om de hele handeling opnieuw te doen.... raprap voor de grote file naar huis :D

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Link naar bericht
Delen op andere sites
15 uren geleden, muscles zei:

Het liefste hebben ze dat je dit meldt via hun Facebook-pagina of hun eigen website.

Ze mogen ook eens aan de klanten denken en hier meelezen ?

De installatie is niet kapot en bijvoorbeeld Grijpgraag heeft geen problemen.

Dus is het misschien maar op bepaalde momenten dat er weinig in de tanks gaat ?

Vergelijk het met net voor jou een camionette / vrachtwagen  die zijn tanks heeft gevuld : druk is minder, installatie kan niet volgen.

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Link naar bericht
Delen op andere sites
Op 11/3/2020 om 09:58, grijpgraag zei:

Ik tank sedert kort regelmatig bij DATS Machelen, en ben zeer tevreden van de druk en het betalen.

Maar ja, als je de Vosseschijn hebt als enig alternatief...

Ik betaal met de DATS professional tankkaart (ja, die met de tweecijferige code)

• Vind ik leuk 1
Link naar bericht
Delen op andere sites

Al eens aan gedacht om te belaten met de Xtra app?

Deze detecteert aan welk station je staat, vraagt het pompnummer en geeft na ingave het gevraagde pompnummer vrij.

Geen kaart meer nodig.

Spritmonitor Skoda Octavia Combi (L en H+ gas gecombineerd): 745990_5.png

Link naar bericht
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Nieuwe aanmaken...