Ga naar inhoud

CNG sticker buiten België

Recommended Posts

Hallo,

vermoedelijk is het al wel een keer aangehaald in een ander topic, maar ondanks de zoekfunctie kon ik er niet meteen iets over terugvinden op het forum.

Wij hebben zo'n spuuglelijke "Belgische" CNG sticker op de wagen. Enkel en alleen omdat het moet.

Maar hoe zit het met andere landen? Is elders in Europa zo'n CNG sticker verplicht? En vooral: is de "Belgische" CNG sticker dan conform in andere landen?

Ik wil dus vooral weten of we met onze wagen op vakantie kunnen vertrekken zonder een bijkomende of andere CNG sticker te moeten kleven om "in regel" te zijn.

En ja ik weet het: er is hier een groene sticker verkrijgbaar die wel conform is elders in Europa, maar ik wil dus vooral gewoon weten of ik iets moet veranderen aan de huidige sticker om "in regel" te zijn.

Groeten,

Didier

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik weet niet in welke landen zo"n sticker verplicht is.

Nederland al niet, dacht ik.

Maar : als je wagen conform de Belgische wetgeving is, kan een ander land je niet verplichten om ook nog eens "hun" stickers te plakken.

Uitgezonderd de reflecterende rood/witte plaat bij uitstekende voorwerpen (fietsdrager achterop een motorhome / caravan in o.a. Italië), reservelampjes in Kroatië, 2e bril in Spanje (?), etc.

Maar extra stickers CNG ?  Nee, nog nooit iets van gelezen / gehoord.

Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14

Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas / 100 km   -  5.7 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Gemiddeld verbruik :  6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91

Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren)

Link naar bericht
Delen op andere sites

Eigenlijk is heel dat verhaal van Belgische / Europese stickers een beetje fake news. Er is slechts één geldige sticker, Belgisch, Europees, internationaal, namelijk de rechthoekige. Uitzonderlijk is wel dat België deze ook verplicht voor gewone personenwagens.

Ik beschouw de ruitvormige sticker dan ook als de enige echte 'Belgische' sticker. Wat is er namelijk Belgischer dan "Ik weet dat ik een sticker moet kleven, ik wil dat eigenlijk niet, en dus ga ik een sticker kleven maar wel één die enigszins anders is dan eigenlijk zou moeten." Altijd een beetje recalcitrant, die Belgen. ?

Als je wil kan je het uitgebreide verhaal nog eens nalezen in deze post: 

PS: Zelf heb ik ook een ruitvormige sticker, ik ben dan ook een echte Belg ?

• Hahaha 2
Link naar bericht
Delen op andere sites

De Europese verordening geeft het ruitje als Europese sticker. België heeft de sticker rechthoekig gemaakt zoals deze ook voor LPG wordt gebruikt. Je moet eens letten op de nieuwe labels van de brandstoffen.... ook allemaal mooie ruitjes ?

Ze zullen je wagen heus niet in Zweden of Duitsland verbaliseren als je geen sticker hebt plakken hoor. 

Beheerder van Aardgasrijder.be
Verbruik van onze VW Touran 7-zit gezinswagen 1.4 TSI EcoFuel 150 Pk met trekhaak (voornamelijk H-gas) Verbruik VW Touran 1.4 TSI Eco Fuel 180.000 km  and counting :D

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 5 maanden later...
3 uren geleden, GiovanniB zei:

Mag je die sticker gelijk waar plakken achteraan?

Ja, zolang dat die goed zichtbaar is. Ik heb/had die officiële sticker links onderaan op de achterruit geplakt.

Beheerder van CNG Tankstations in België

Cars & Wallpapersflickr-16px.png.a96cf194be2f1a65f743ed59d2d72c97.png | instagram-16px.png.ab5f56b217cfd76329ae67830bb7b958.png

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland !

Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 4 weken later...
33 minuten geleden, MrFingers zei:

Mag je die sticker aan de binnenkant van de (ongetinte) achterruit kleven?

Dat mag.

Cars & Wallpapersflickr-16px.png.a96cf194be2f1a65f743ed59d2d72c97.png | instagram-16px.png.ab5f56b217cfd76329ae67830bb7b958.png

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland !

Link naar bericht
Delen op andere sites
Op 16/12/2018 om 11:06, Gastanker zei:

@Aardgasrijder

Echt niet hoor:

58fc735f4d634_StickerEU.thumb.JPG.d87871e24075e89bb416219650a48ad3.JPG

Vreemd - er is daar zelfs een parlementaire vraag over gesteld aan Ben Weyts, zie http://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1401660. Hier lijkt toch enige verwarring over te zijn. (Ook de Belgische wetgever lijkt ervan uit te zijn gegaan dat dit etiket een overname is van de Europese regelgeving, zie o.a. het Verslag aan de Koning, waar men stelt:

" 10. Hoofdstuk V (artikel 17) legt de verplichting op om een etiket aan te brengen op de achterzijde van ieder cng-voertuig. Bijlage G bepaalt het model van dit etiket. Het model (voorzien in bijlage G) werd echter aangepast teneinde overeen te stemmen met het cng-merkteken dat door Reglement 110 wordt opgelegd voor voertuigen van het openbaar vervoer.
   Dit etiket moet ervoor zorgen dat deze voertuigen nog beter kunnen worden geïdentificeerd, met name in het raam van de brandbestrijding in gesloten parkeergebouwen.
   Dit etiket moet worden verwijderd op het moment dat de volledige installatie wordt verwijderd (artikel 10). "

Het Belgische KB dateert van 2013, en in een oudere versie van het reglement (zie https://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/?qid=1561553472483&uri=CELEX:42008X0314(02) en https://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2011:120:0001:0108:NL:PDF) lijkt inderdaad enkel zo'n ruit te worden opgelegd (maar: zie het verslag aan de Koning hierboven). Maar aangezien zowel het Belgische KB als de laatste versie van Reglement nr. 110 ook de witte/reflecterende omkadering voorzien, denk ik dat je ook op Europees niveau niet langer kan spreken van een rechtsgeldige sticker, als je enkel die ruit hebt hangen.

(Nog los van het feit dat de vereiste om die op personenwagens te plakken een Belgische vereiste is, het reglement legt dit enkel op voor voertuigen klasse M2 en M3.)

• Bedankt 1

Skoda Octavia Combi 1.5 G-TEC: 1039789_5.png

Link naar bericht
Delen op andere sites
1 uur geleden, Ivivke zei:

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20190703_04492594

iemand die dit wil testen met de sticker ;)

Ik ga pas binnen veertien dagen naar de keuring. Ik weet nog niet exact wanneer: 15, 16 of 17 juli.

• Vind ik leuk 1

Link naar bericht
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Nieuwe aanmaken...