Ga naar inhoud
bbh_blocked_dnftl

A3 g-tron

SanderK

Aanbevolen berichten

Beste

Ik zou binnenkort een nieuwe wagen moeten kopen, en ben aan het overwegen om een Audi A3 g-tron te kopen. Ik ben echter nog  niet helemaal overtuigd en heb mijn twijfels.

Is er iemand die al ervaring heeft met deze wagen?

Wat zijn mijn twijfels:
Het gaat dus over de 1.4 TFSI motor (met S-tronic). In de g-tron levert deze 81 kw/110 pk en een koppel van 200 Nm. Het verbruik (benzine) ligt op 6,5L in stadsverkeer en gecombineerd 5,3L/100km.
In vergelijking met de motorisaties op de gewone A3 Sportback vind ik dat toch redelijk slechte cijfers:
De gewone 1.2 TFSI motor levert ook 110 pk, maar heeft een koppel van slechts 175 Nm. Het verbruik ligt wel lager op 6.1L en 5L. Deze basisversie is ongeveer 2.550 euro goedkoper.
De gewone 1.4 TFSI komt echter met de cylinder-on-demand technologie. 150 pk en 250 Nm koppel. Het verbruik ligt ook lager op 5,9L en 4,8L (door de COD). Deze basisversie is ongeveer 300 euro duurder.
Ik vermoed dat ik toch geregeld op benzine ga moeten rijden, en dan zou ik dus een paar duizend euro meer betalen voor een die meer verbruikt, of spaar ik 300 euro uit maar heb ik een veel minder sportieve wagen die zelfs nog meer verbruikt!     (Waarom is de 1.4 TFSI in de g-tron zo gedowngraded?) 
Combineer dit met het feit dat je 100 liter kofferruimte verliest, op een totale kofferruimte van 380 liter, en er bij mij dicht in de buurt geen CNG-tankstations zijn (wel plaatsen waar ik frequent kom, maar misschien niet meer in de nabije toekomst).

Link naar reactie
Delen op andere sites

@SanderK 
Hoi

Ervaring met deze wagen heb ik zelf niet, misschien anderen op het forum wel.
Je kan altijd een testrit aanvragen via je Audi-dealer, dit kan in Kortenberg, daar kan je ook de gewone benzineversie testen, zodat je een vergelijk hebt tussen beide versies.

Als je prijzen gaat vergelijken denk ik dat je zeker de verbruiksprijs ook zal moeten berekenen, een wagen op benzine verbruikt veel meer dan een wagen op CNG.
Klein voorbeeld om dit te illustreren op basis van mijn Skoda Octavia en dit gaat ook op voor de A3.

Verbruik benzine: 6l/ 100 km (benzine kost 1.20 € / liter)
Verbruik CNG: 4kg/100 km   (CNG kost 0.94 € / kg)

Prijs  per 100 km op benzine: 7.20 €
Prijs per 100 km op CNG =  3.76 € (bijna de helft)

Je zal dus in theorie en ook in realiteit een stuk voordeliger je afstanden afleggen op CNG dan op benzine.
Verder heb je tot 2020 ook geen BIV en wegentaks op de G-tron, ook weer iets dat je kan inbrengen in de verbruikskosten.

Verder is de motor van de G-tron, net zoals alle andere modellen binnen de VAG-groep gedowngrade, je kan altijd achteraf tuning laten doen, maar is het dat wel waard? Een sportwagen op CNG bestaat, maar de meeste mensen kiezen dan dan geen CNG-wagen maar een benzinevoertuig met veel PK's. Ik raad je zeker de testing aan bij Audi, dit kan je beste vergelijk zijn tussen benzine of CNG.

Waarom is het verbruik van de A3 op CNG uitgedrukt liters benzine hoger dan de gewone A3, je wagen is zwaarder aangezien je aardgastanks hebt onder je wagen, dit extra gewicht zal dus ook een hoger verbruik geven, echter is je verbruik vooral bepalend door je rechter voet :D

Het verbruik op H-gas en ook op L-gas van de Audi A3 G-tron volgens spritmonitor ziet er deftig uit: http://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/3-Audi/20-A3.html?fueltype=4&constyear_s=2015&constyear_e=2016&powerunit=2

Iedere CNG-rijder rijdt al eens even op benzine, maar volgens mijn snelle berekening ga je altijd voordeliger uit komen met een CNG-wagen op langere termijn. De paar honderden euro's bij aanschaf heb je snel teruggewonnen door de BIV, verkeersbelasting en lagere rijkosten per km.

Wil je een stukje koffer opofferen en bevalt heb je en je hebtgeen last van de mindere PK's.... dan zou mijn keuze snel gemaakt zijn, echter is deze keuze persoonlijk en zal je ze zelf moeten maken.

Van welke regio ben je? Misschien dat er tankstations gepland zijn in jouw buurt.

• Vind ik leuk 1

Beheerder van Aardgasrijder.be
Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018)
VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021)

Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI
Citroën C4 Grand Picasso Exlusive 1.6 e-HDI (7pl)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor het snelle antwoord. :)
Dat testrijden ga ik zeker eens vragen aan mijn dealer.

Regio Grobbendonk, dichtsbijzijnde stations zijn dus Wommelgem, Lier en Geel. Dat zou altijd even omrijden moeten zijn om te tanken. Dit gecombineerd met het kleine volume van de tank vrees ik dat ik toch vaak zal moeten omrijden om te tanken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kiezen voor CNG is niet alleen een financiële (geen BIV, geen verkeersbelasting, lagere brandstofkosten, ...), maar ook een ideële keuze.  Wat dat laatste betreft lijk je niet echt overtuigd, wat je goed recht is.

Omrijden speciaal om te gaan tanken is uiteraard nooit de bedoeling, je zal er gewoon mee moeten leren leven dat je wat planmatiger te werk zal moeten gaan, want anders doe je de financiële en milieuvoordelen snel teniet met de overbodige kilometers.  Uit persoonlijke ervaring kan ik getuigen dat dat snel went, des te meer omdat er voldoende apps beschikbaar zijn om je blindelings naar een CNG-pomp te loodsen.  Het navigatiesysteem van de A3 G-tron kent ze trouwens ook allemaal.

• Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

20 uren geleden, polarvdc676 zei:

Het navigatiesysteem van de A3 G-tron kent ze trouwens ook allemaal.

Uit financiële redenen zou ik de A3 G-tron zonder GPS kopen :)  
Ik ben nog aan het twijfelen, maar de auto ligt eigenlijk echt maar nipt binnen mijn budget, en dan 1.440 euro betalen voor een navigatiesysteem is iets te veel.

De reden dat ik dan wel voor de Audi A3 wil gaan, is dat ik veel ervaring heb met Audi en dat ik voornamelijk geïnteresseerd bent in de Adaptive Cruise Control. Ik rijd veel snelweg en dit wordt een onmisbaar accessoire voor mij. Deze optie is niet beschikbaar op de goedkopere varianten of op andere goedkopere modellen van andere merken.

aangepast door SanderK
  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Da's veel geld als je 't uit eigen zak moet betalen natuurlijk.  Des te meer omdat dat een functionaliteit is die standaard, en zelfs meestal in betere vorm, op elke smartphone zit.  Met een goeie smartphone-dashboardhouder (bv. een discreet magneetje op je dashboard i.c.m. een metalen plaatje achterop je smartphonehoes) heb je een 1400 euro goedkopere satnav.

Overzichtje van iOS-apps vind je bv. hier.

Die ingebouwde touchscreen-toestanden van Audi/VW/... zijn trouwens heel gegeerd onder auto-inbrekers.

aangepast door polarvdc676
diefstalgevoeligheid
  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

de adaptive cruizecontrol is meerdere merken verkrijgbaar. de golf, octavia en de leon kunnen er ook met uitgerust worden. Ik ben grote voorstander van ingebouwde gps omdat dat allemaal veel ordelijker en "professioneler" lijkt. De mijne zat in een optiepack en was slechts 400 euro ipv 2000+ euro, met nog een heleboel andere opties bij. Dit paket was online niet te zien.  De prijzen waar je nu je budget op maakt, zijn die van configurators op het net? Of van de dealer zelf? Want als je nog niet bij de dealer bent geweest kan je miss nog aangenaam verrast worden. 

Op 27-4-2016 om 16:44, polarvdc676 zei:

Het navigatiesysteem van de A3 G-tron kent ze trouwens ook allemaal.

is dit ook zo voor de skoda octavia? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, cngtom zei:

is dit ook zo voor de skoda octavia? 

Ja.

------------------

Ik ging voor een gewone radio (op de Skoda Octavia) maar daar moest ik meer voor betalen dan voor de ingebouwde GPS (Amundsen) die volledig gratis was, inclusief enkele andere opties. Voor vloermatten moest in dan weer extra betalen. Tot hiertoe ben ik er best tevreden over op 4-tal zaken na:

- Bitching Betty is enkel met een NL tongval te bekomen. Een Vlaamse stem zoals op de meeste losse GPS systemen is niet (direct) mogelijk. Men kan eventueel wel een andere taal kiezen maar Engels ofzo werkt niet echt goed gezien de uitspraak (werkt ook niet goed op een losse GPS, ik neem mijn Garmin steeds mee op reis als ik van plan ben een auto te huren en dikwijls moet je de taal van het te bereizen land kiezen om een deftige "verstaanbare" uitspraak te hebben, vooral van de straatnamen enz...). Ik heb al gezocht naar andere stemmen maar een Vlaamse zit er niet in, ook niet via "derden". Tenzij iemand een oplossing heeft?

- Voice activation: Is rommel, is traag en Bitching Betty NL verstaat mij niet altijd, waarschijnlijk wegens mijn Vlaamse tongval (zonder dialect). En ik vertik het om een Nedelandse R te gebruiken....

- Verkeersinfo via de GPS komt veel te laat, ook al stel je die genoeg op voorhand in.

- Opties op de GPS zijn magertjes tov losse GPS toestellen. 

aangepast door Lange_666
Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uren geleden, cngtom zei:

de adaptive cruizecontrol is meerdere merken verkrijgbaar. de golf, octavia en de leon kunnen er ook met uitgerust worden.

Bedankt voor de antwoorden allemaal.
Ga nu toch ook eens informeren bij de Volkswagen en Seat garage. Misschien hebben zij interessantere voorwaarden.

Ook nog een minpuntje is misschien mijn lengte. Ik weet niet eens of ik in een hatchback pas! Ik heb ooit met een A1-vervangwagen gereden en ik kon me er niet comfortabel in zetten. Bon, we zullen wel zien dit weekend.

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 5 maanden later...
  • 5 weken later...

Gisteren naar deze gaan kijken. Zo goed als nieuwe staat en mooie prijs denk ik. De koetswerkkleur viel heel goed mee, maar die van de lederen zetels was een afknapper! Net alsof het leer te lang in de zon had gelegen: "vergeelde" indruk. Op de foto's viel het nochtans mee.
Verder geen opmerkingen, zeer knappe wagen. Alleen is ie behoorlijk "kleiner"  dan waar ik nu mee rijd ... en dat is even wennen 9_9

aangepast door JoBé

2016 Audi A3 g-tron S-line S-tronic 

183422446_LR.JPG.387a5358ae7015129dece944d6c052cb.JPG  

2013 Opel Meriva 1.4 Turbo (140 Pk) Cosmo (2de wagen)

2019 NIU NGT ( E-scooter )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 27-4-2016 om 15:33, SanderK zei:

In vergelijking met de motorisaties op de gewone A3 Sportback vind ik dat toch redelijk slechte cijfers:

@SanderK Je kan altijd een chiptuning overwegen? 

aangepast door JoBé

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 2 weken later...
Op 8-11-2016 om 19:24, JoBé zei:

Da's idd een hele knappe. Heeft ook een mooie witte Touran (150pk) staan ;-) 

Ben er vorige vrijdag mee gaan rijden: prima ervaring. Heerlijk stille wagen, was er weg van.
Helaas een paar voor mij belangrijke opties te weinig en beloofde inruilprijs voor mijn wagen werd in laatste instantie nog naar beneden gehaald wegens een wat mij betreft non-issue.
Einde verhaal dus. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 8-11-2016 om 21:39, JoBé zei:

@Aardgasrijder Ken je de verkoper dan ?

Er zijn al een aantal stickers die richting uit gegaan ;)

Jammer dat de intruilprijs niet werd gehandhaafd. Op Kapaza staan regelmatig A3's of Tourans te koop of op www.myway.be

Beheerder van Aardgasrijder.be
Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018)
VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021)

Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI
Citroën C4 Grand Picasso Exlusive 1.6 e-HDI (7pl)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Nieuwe aanmaken...