Ga naar inhoud
bbh_blocked_dnftl

Strenge CO2-normen maken wagens onbetaalbaar


muscles

Aanbevolen berichten

"Autorijden wordt iets voor de elite": strenge CO2-normen maken wagens onbetaalbaar, volgens fabrikanten

Erik Kouwenhoven - 13 december 2018 om 08u27 - Bron: HLN

De Europese overkoepelende organisatie van autofabrikanten waarschuwt dat autorijden iets voor de rijken wordt. Dit naar aanleiding van strengere uitstootnormen die auto’s onbetaalbaar zouden maken.

De EU is al maanden verdeeld over hoe strikt de CO2-uitstoot van auto’s en bestelwagens moet zijn. Een daling van 30 procent in 2030 gaat een aantal landen niet ver genoeg en de auto-industrie kan daaraan wel voldoen, maar de conclusie is wel dat auto’s dan extreem duur worden. Daarvoor waarschuwt de ACEA, die vijftien fabrikanten met aanzienlijke Europese belangen vertegenwoordigt.

Deze normen kunnen namelijk niet gehaald worden zonder verregaande elektrificatie van het wagenpark. Nu al blijkt dat elektrische auto’s met een beetje fatsoenlijk bereik al snel 50.000 euro kosten - en dat zonder BPM of andere bijkomende subsidies, een situatie die wellicht ook niet altijd blijft voortbestaan. 

Een verdere daling van de CO2-uitstoot met meer dan 30 procent in 2030 zal volgens de ACEA zware gevolgen hebben voor het dagelijkse leven van de bevolking.

Bedreiging 

Volgens de ACEA is de voorgestelde daling van de CO2-uitstoot erg agressief en betekent het een bedreiging voor de individuele mobiliteit. De organisatie denkt dat de fabrikanten best in staat zullen zijn om auto’s te produceren die de norm gemiddeld gezien halen, maar vreest wel dat daarmee de betaalbaarheid van individuele mobiliteit voor veel lagen van de bevolking in het gedrang komt. 

De prijs van een nieuwe auto zou volgens de organisatie zo duur worden dat alleen de rijke elite deze zich nog kan veroorloven en denkt dat de EU een groot risico neemt door strenge CO2-drempels op te werpen. Ze betwijfelt of de overheid daarvoor op de steun van het volk zal kunnen rekenen. De ACEA verwijst nog net niet naar de gele hesjes in Parijs, maar waarschuwt wel voor ‘verregaande gevolgen’.

  • Triest 1

Beheerder van CNG Tankstations in België

Cars & Wallpapersflickr-16px.png.a96cf194be2f1a65f743ed59d2d72c97.png | instagram-16px.png.ab5f56b217cfd76329ae67830bb7b958.png

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland !

Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik vind het spijtig dat ik niet meer kan meespelen in de discussies, maar weet wel dat men echt 'verkeerd' aankijkt naar de huidige mobiliteit. ( Naar mijn idee dan toch. )

Enkel op CO2 uitstoot, van een auto, zich concentreren is verkeerd. Er komen dankzij die visie heel veel 'andere' vervuilende stoffen vrij die maken dat je 'groene' auto eigenlijk in het echt vervuilender is dan je eigenlijk denkt.

Als men dan eerlijk is, voeg de CO2 taks ook toe aan de luchtvaart en scheepvaart. Dus iedereen gelijk voor de wet ;) . Of beter, schaf die CO2 taks af en belast het gebruik van een auto/vliegtuig/boot/trein ed.  en hou rekening met de 'vervuiling' van het voertuig in kwestie en de omstandigheden ( file, tijdstip, plaats ed ) ed ... .

 

Dat het anders gaat moeten lijkt iedereen duidelijk, ook voor die 'gele hesjes' beweging. Maar het is inderdaad de oneerlijkheid die parten speelt in dit protest .... .

 

De auto-industrie is, naar mijn bescheiden mening, ook deels mede verantwoordelijk en moet nu ook mee op de blaren zitten ;) ... men had al veel langer 'iets minder winsten' kunnen hebben en investeren  in omschakelingen zoals meer voertuigen op CNG of LPG/ hybride etc etc ... .

Of meer echte hybride modellen ( nee niet pure elektriciteit, daar gebruiken we de auto verkeerd voor ;) wel bv cng/elektriciteit of elektriciteit/zonnepanelen zoals SONOS )... neen we teren zo lang als mogelijk op 'oudere' technologie, prutsen hier en daar iets bij of bouwen het wat om ... lang leve de dividenden. Dus eigenlijk had de auto-industrie/politiek 'ons' een beetje sturing moeten/kunnen geven i.p.v. andersom. ik vind dat de bal iets te veel is doorgeslagen naar het gelijk van de 'kleine man' i.p.v. wat goed is voor de maatschappij. Dus het individu boven de massa ... .

 

gr,

Ive

 

 

 

 

 

aangepast door Ivivke
  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

https://www.hbvl.be/cnt/dmf20190218_04183961/limburgs-klimaatbedrijf-wil-ondergrondse-kabel-van-13-kilometer-leggen-naar-gascentrale-maasbracht

En dan gaan ze weer initiatieven nemen om met gas elektriciteit te maken.

Bij elke transitie gaat er energie verloren. Laat ons gas gebruiken waarvoor het bedoeld is (verbranding voor auto's, verwarming, ...) en laat ons elektriciteit milieuvriendelijk opwekken, gebruiken voor onze toestellen en verlichting en zeker niet nog eens gebruiken voor de zaken waar aardgas ideaal voor is. En dit tot er voldoende groene energie beschikbaar is, zonder winterse afschakelplannen en vliegtuigmotoren die ons van elektriciteit moeten voorzien.

  • Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1

VW Caddy Maxi 2016. 5,0 Kg/100Km volgens BC. 5,2 Kg/100KM volgens eigen bevindingen. (H-gas, snelwegen en dorpskernen)

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 minuten geleden, JJR zei:

zonder winterse afschakelplannen en vliegtuigmotoren die ons van elektriciteit moeten voorzien.

 

je bent de "stroomboten" vergeten... :(


Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14

Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas / 100 km   -  6.1 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Gemiddeld verbruik :  6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91

Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren)
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...