Ga naar inhoud
Aardgasrijder wordt gesponsord door Bol.com
Bij iedere aankoop op bol.com via deze link krijgt aardgasrijder een (pro)centje dankzij jouw bestelling, zodat we de website kunnen draaiende houden.
Black Friday 2018
Log in om dit te volgen  
JTO

Keuren CNG tank + Sticker

Recommended Posts

Goede dag, 

Ik ben hier nieuw en ik ben zojuist trotse eigenaar geworden van een Caddy Maxi 2.0 Ecofuel van 2011.

Nu had ik twee vragen, ten eerste is een CNG sticker in Nederland verplicht op de auto?
En klopt het dat de prijzen in NL voor het keuren van de CNG-tanks wat elke 48 maanden moet gebeuren zo duur is?

Er zitten 4 cilinders in mijn wagen, welke ca. 150EU voor de eerste en ca. 80EU voor elk daarop volgende kost (!)
Dan zou ik dus elke twee jaar uitkomen op ca. 390EU ?? Dan is het in België stukken goedkoper. Is deze informatie correct?

Bij voorbaat dank,

Jesse

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

@JTO Hoi Jesse

Een CNG-sticker voor een personenvoertuig is in Nederland niet verplicht, dit is enkel verplicht voor onder andere bussen en taxi's.

In België is een CNG-sticker wel verplicht voor ieder voertuig dat uitgerust is met CNG.

Wat betreft de CNG-tanks / cylinders, ik kan je niet helpen met de prijzen uit NL, ik kan enkel aangeven dat de prijs in België goedkoper is voor 4 tanks, dan jij aangeeft.

In België kost de inspectie doorgaans 60 euro excl BTW per tank. In jouw geval dus 240 € excl BTW., dus 100 euro goedkoper dan in NL.

De keuring is in NL ook 4-jaarlijks verplicht, dit is een Europese richtlijn ivm veiligheid.

Mvg Jurgen

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Bedankt Jurgen, voor de duidelijkheid!

Hoe zit het met vervangen van bougies?
De verkoper vertelde mij dat dit sneller moet gebeuren dan benzine/diesel auto's (rond de 30.000km) omdat de verbranding optimaal moet zijn.
Op internet lees ik dat dit langer/zelfde meegaat door de schone verbranding.

Mvg Jesse

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
1 uur geleden, Aardgasrijder zei:

Dit is doorgaans 60.000 km bij een VW Caddy op CNG. De gebruikte bougies zijn wel van een ander type dan bij een benzinewagen.

Merci voor de duidelijkheid! 😀

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
11 uren geleden, JTO zei:

Dit is doorgaans 60.000 km bij een VW Caddy op CNG. De gebruikte bougies zijn wel van een ander type dan bij een benzinewagen.

Ik ben er niet zeker van.

Dit is helemaal correct voor de 1.4 TSI Ecofuel, maar ik weet niet of dit ook klopt voor de 2.0 van JTO ; dit is een gans andere motor.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Binnenkort moet ik binnen bij Rietje voor de 4 jaarlijkse CNG keuring. Mijn bougies werden niet vervangen op 60.000 km.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Goede avond, bedankt voor de antwoorden.

Even iets anders, deze auto heb ik op mondelinge afspraak gekocht en zou ik ergens volgende week op kunnen halen.
Echter heb ik de luxe gehad via een kennis die de wagenhistorie kon achterhalen, en daar schrok ik eigelijk van...

Zo is de auto in 2018 4x (maart, mei, juni, en augustus, ca om de 1000km) naar de garage geweest...
Echter is er wel weer veel vervangen (gunstig)...Ik twijfel nu of ik de verkoop moet door laten gaan. De auto ziet er verder prima uit, ook het blok
en aan de foto's vermoed ik dat het een probleem met het aardgas is....Helaas kan ik maar 1 foto tot 2mb toevoegen.

IMG_1286 3.jpg

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

1 van de problemen zal een lekkende GDR (gasdrukregelaar) zijn geweest vermoed ik.
Ik heb bij de aankoop van mijn 2dehands touran uit NL aan de hand van het chassisnummer dat ik via de verkoper gekregen had gevraagd aan de lokale VW-garage wat de historiek van de wagen was.
Ik heb dit netjes telefonisch doorgekregen. Het waren kleine prullen zoals een zekering van de stoelverwarming, nieuwe koplamp, maar ook vervanging van de GDR op 80.000 km wegens een terugroepactie, de CNG-tanks werden vervangen in 2016 enzovoort.

Probeer dit te achterhalen en je weet de volledige historiek.
2018-03-26 kan bv. bandenwissel zijn
2018-05-15 groot onderhoud

2018-06-26 vervanging koplamp

De inhoud van de werkorders is belangrijk 🤤

@JTO je kan de foto's eventueel uploaden via https://www.mupload.nl/ en ze dan hier plakken, dan werkt het zeker

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Log in om dit te volgen