Ga naar inhoud
Lange_666

Euhm...

Recommended Posts

Waar is de leuke discussie naar toe ivm de opwarming van de aarde?

Ik heb nog wel gezien dat het topic gesloten was omdat iemand de discussie niet konnen winnen maar is dat een reden om het te sluiten en te verwijderen?

Ruikt naar diktatuur...💩

• Bedankt 1
  • Hahaha 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

De aarde warmt op als de zon opkomt en koelt af als de zon ondergaat.

Als er in de nacht een grote bewolking is dan koelt de planeet minder snel af.

Opwarming van de aarde bestaat dus maar niet door invloed van de mens.

En nu mag men van mijn part opnieuw de discussie voeren, echter: het kan mij niet schelen of ik de discussie nu win of niet.

Ik wil gewoon feiten, ben ik mis dan ben is mis maar ik ben wel van mening dat de opwarming zoals het verkocht wordt door de media niet bestaat.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik vind het ook niet kunnen dat een topic zo maar verwijderd wordt omdat men zijn gelijk niet kan halen.

Het verloop van de temperatuur op aarde sinds 1880 is mooi te zien op deze grafiek:

langnl-1024px-Global_Temperature_Anomaly_svg.thumb.png.7bc558e3aa1a59bf151a5e151e485416.png

Als er volgens LEZ geen opwarming is, waarom smelten dan de gletsjers af? En waar is de "eeuwige" sneeuw op de Klimanjaro naar toe? Foto links van februari 1993, foto rechts van februari 2000

mg20727794.400-2_800.jpg

• Bedankt 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
3 uren geleden, Lage Emissie Zone zei:

Ik wil gewoon feiten, ben ik mis dan ben is mis maar ik ben wel van mening dat de opwarming zoals het verkocht wordt door de media niet bestaat.

LEZ: Als je feiten wil, bekijk even de grafiek in bovenstaande post (of de foto, niet alleen de Kilimanjaro heeft er last van maar ook andere gletjers, zoek maar even op foto's van gletjers van vroeger en nu). Dat zijn feiten waaraan je een stelling kan toetsen!

Volgens uw stelling warmt de aarde op door meer bewolking 's nachts. Ahwel... ik wil deze extra bewolking dan in een "officiële" grafiek zien. Dan zijn de feiten bewijsbaar.

aangepast door Lange_666

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
1 uur geleden, Lange_666 zei:

LEZ: Als je feiten wil, bekijk even de grafiek in bovenstaande post (of de foto, niet alleen de Kilimanjaro heeft er last van maar ook andere gletjers, zoek maar even op foto's van gletjers van vroeger en nu). Dat zijn feiten waaraan je een stelling kan toetsen!

Volgens uw stelling warmt de aarde op door meer bewolking 's nachts. Ahwel... ik wil deze extra bewolking dan in een "officiële" grafiek zien. Dan zijn de feiten bewijsbaar.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

laat dergelijke discussies over aan de wetenschappers, die zijn er voor opgeleid en er de hele tijd mee bezig ! 

Je kunt ook je kop in het zand steken zoals de struisvogels doen bij gevaar, dat is ook wat Trump en zijn gevolg doen !

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
4 uren geleden, EricG zei:

Ik vind het ook niet kunnen dat een topic zo maar verwijderd wordt omdat men zijn gelijk niet kan halen.

Het verloop van de temperatuur op aarde sinds 1880 is mooi te zien op deze grafiek:

langnl-1024px-Global_Temperature_Anomaly_svg.thumb.png.7bc558e3aa1a59bf151a5e151e485416.png

Als er volgens LEZ geen opwarming is, waarom smelten dan de gletsjers af? En waar is de "eeuwige" sneeuw op de Klimanjaro naar toe? Foto links van februari 1993, foto rechts van februari 2000

mg20727794.400-2_800.jpg

Waarom groeien de gletsjers in de winter weer aan en kan jij een foto geven van de kilimanjaro in de winterperiode want je laat de periode waarin de fotos geschoten zijn niet zien..

aangepast door Lage Emissie Zone

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Op ‎8‎/‎12‎/‎2018 om 09:08, Lage Emissie Zone zei:

En nu mag men van mijn part opnieuw de discussie voeren, echter: het kan mij niet schelen of ik de discussie nu win of niet.

Hier heb je uiteindelijk wel een beetje gelijk, het grootste broeikasgas is waterdamp. En waaruit bestaan wolken? WATERDAMP.

ik ga ook akkoord dat de media en alles eromheen het verkeerd aanpakt, CO2 wordt gezien als de grote boosdoener, maar er zijn zoveel meer broeikasgassen, die meer aanwezig zijn, of sterker zijn. CO2 kunnen we oplossen door terug meer groen te introduceren, overal! Methaan bv daarentegen, komt vrij bij het smelten van de ijskappen, en daar valt weinig tegen te doen. Wij CNG-rijders verbranden methaan (dat een veel sterker broeikasgas is) om naar CO2. Uiteindelijk is dat goed, als de methaan niet uit de grond werd gehaald. Dus biogas, dat wordt opgevangen bij afvalverwerking, is dus al een hele stap naar een mindere opwarming. Maar dit wordt nog niet op grote schaal toegepast jammer genoeg

aangepast door Dr Nick

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik heb vorig jaar eens met een wijnboer gepraat die al 40 jaar in de business zit, hij zei dat het heel voelbaar is dat het klimaat gewijzigd is.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Op 8/12/2018 om 16:00, Lage Emissie Zone zei:

Who the fuck is Ron Martin? 😂 Altijd grappig wanneer mensen die geen wetenschappers zijn een uitgesproken afwijkende mening hebben over klimaatopwarming.

Een paar van deze argumenten zijn regelrecht hilarisch. "Opwarming van de aarde is niet slecht omdat mensen liever in Florida wonen dan in Antartica". Dat tweede klopt, maar ik denk niet dat de pinguïns en walrussen onze mening zullen delen. Negeer trouwens anders alle andere negatieve effecten van het smelten van de ijskappen. Om nog maar te beginnen: als de zuidpool smelt, stijgt de zeespiegel met 58m. Succes met uw woonst in Florida dan, ge gaat een duikboot nodig hebben om tot uw voordeur te geraken.

Niemand zegt dat opwarming meer tornados veroorzaakt. Om tot zulk een conclusie te komen is er niet genoeg data, de metingen werden pas sinds de jaren '50 uitgevoerd. Er is wel een vermoeden dat opwarming de -orkanen- -krachtiger- gaat maken.

Grappig ook dat hij denkt dat enkel en alleen de oceanen verdampen. Het verdampen van de rivieren en meren op het land zijn één van de grote oorzaken van droogte. Warmere temperaturen veroorzaken ook verdamping in grond waar planten en gewassen zitten.

De aarde is vandaag in vergelijking met sommige fasen in verleden niet warmer of CO²-rijker, maar de ommeslag is zelden zo plots gebeurd. Serieuze fluctuaties in temperatuur gebeurden vroeger over miljoenen jaren, terwijl ze nu relatief tot de vorige fluctuaties plots gebeurt. Daarbij, het feit dat er vroeger warmere perioden waren wil niet zeggen dat die er waren om dezelfde redenen. De grafiek die hij gebruikt in zijn Lie #2 is trouwens enkel van Groenland, en geeft geen juist beeld over klimaat op een globaal perspectief.

Daarbij, het is niet omdat het vroeger ook warmer werd, dat de redenen voor die opwarming per definitie hetzelfde moeten zijn. Dat is zoals een rechercheur die een lijk met een mes in de rug onderzoekt en zegt: "Vroeger waren er ook mensen die natuurlijk dood gingen, dus deze persoon is ook een natuurlijke dood gestorven".

Wetenschappelijke consensus is niet gelijk aan stemmen. Als jij in mei (of vroeger) naar de stembus gaat stemmen, dan doe je dat op subjectieve basis. Kandidaat X wil maatregel Y implementeren en jij vindt dat wel tof dus je stemt voor kandidaat X.

Wetenschappelijke consensus houdt in dat de theorie getest wordt en opnieuw getest door andere wetenschappers in dezelfde discipline. Als de conclusie dezelfde is, is er een wetenschappelijke consensus, dus gebaseerd op data.

• Bedankt 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Eén opmerking over de opwarming van de aarde. In het verleden is het ook al voorgekomen dat in zeer korte tijd de aarde opwarmde. Een voorbeeld daarvan is het einde van de laatste ijstijd.
Het einde van de ijstijd verliep in Europa als volgt:

er was eerst een warmere periode: Allrod
Daarna een zeer koude periode: De jonge Dryas
En daarna begon het Holoceen met de periode Preboriaal. Die laatste opwarming verliep in zo'n 50 jaar en daarbij werd het meer dan 5°C graden warmer dan ervoor. In sommige delen van Ierland was de opwarming zelfs ronde de 10°C. Qua snelle opwarming kan dat tellen.
De bewijzen daarvoor zijn vooral de boorkernen van de ijskap in Groenland (voor de timing) en de fossielen voor het soort klimaat. De vermoedelijke oorzaak van de snelle opwarming is de verandering van de Golfstroom.
Tijdens de Jonge Dryas was er geen Golfstroom en werd het zeewater afgekoeld door de reusachtige smeltende ijsbergen. In 50 jaar tijd ontstond dan de Golfstroom die warm water aanvoerde (en nog altijd aanvoert) vanuit de subtropen.

• Vind ik leuk 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
13 uren geleden, Pieter V zei:

Eén opmerking over de opwarming van de aarde. In het verleden is het ook al voorgekomen dat in zeer korte tijd de aarde opwarmde. Een voorbeeld daarvan is het einde van de laatste ijstijd.
Het einde van de ijstijd verliep in Europa als volgt:

er was eerst een warmere periode: Allrod
Daarna een zeer koude periode: De jonge Dryas
En daarna begon het Holoceen met de periode Preboriaal. Die laatste opwarming verliep in zo'n 50 jaar en daarbij werd het meer dan 5°C graden warmer dan ervoor. In sommige delen van Ierland was de opwarming zelfs ronde de 10°C. Qua snelle opwarming kan dat tellen.
De bewijzen daarvoor zijn vooral de boorkernen van de ijskap in Groenland (voor de timing) en de fossielen voor het soort klimaat. De vermoedelijke oorzaak van de snelle opwarming is de verandering van de Golfstroom.
Tijdens de Jonge Dryas was er geen Golfstroom en werd het zeewater afgekoeld door de reusachtige smeltende ijsbergen. In 50 jaar tijd ontstond dan de Golfstroom die warm water aanvoerde (en nog altijd aanvoert) vanuit de subtropen.

bronnen?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Voor zover ik me herrinner is het stilvallen en starten van de Golfstroom een gevolg en niet een oorzaak van.

En heeft dit enkel een effect op het noordelijke gedeelte van de Atlantische oceaan en de aangrezende zeëen en land.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
3 uren geleden, Lange_666 zei:

Voor zover ik me herrinner is het stilvallen en starten van de Golfstroom een gevolg en niet een oorzaak van.

En heeft dit enkel een effect op het noordelijke gedeelte van de Atlantische oceaan en de aangrezende zeëen en land.

Dat werkt in 2 richtingen hé

die stroom komt origineel van de zuidpool, gaat zo langs de golf van mexico, en dan door richting ons en dan noordpool,

dus de polen warmen lichtjes op door de golfstroom, wij zijn ook iets gematigder, en op de evenaar is het lichtjes frisser daardoor.

Maar aan de andere kant zorgt deze stroom ook voor andere stromen die vanalles in gang zetten. 

Ik heb ooit een mooie docu gezien op NatGeo hierover, en heb hier ook les over gehad. Het gaat verder als alleen de golfstroom natuurlijk.

Uiteindelijk is het een cirkel die doorbroken wordt met de opwarming

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
22 uren geleden, Pieter V zei:

Eén opmerking over de opwarming van de aarde. In het verleden is het ook al voorgekomen dat in zeer korte tijd de aarde opwarmde.

Klopt, meestal te wijten aan vulkaanuitbarstingen of inslagen van meteorieten. In één geval had het tot gevolg dat de dino's uitstierven. Dat is net hert gevaar bij snelle klimaatsveranderingen, de soorten die zich niet kunnen aanpassen sterven uit. de aarde zelf trekt zich daar niets van aan, sterft de éne groep uit, krijgt een andere de kans om te heersen. Of  de soort van de Homo Sapiens zich tijdig kan aanpassen valt nog te bezien. Mogelijk wel, maar het leven zal er anders uitzien dan wij gewend zijn.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
10 uren geleden, Dr Nick zei:

bronnen?

Op wikipedia heb ik een aantal bronnen gevonden:
https://en.wikipedia.org/wiki/Boreal_(age) => lees gewoon de referenties onderaan de tekst

https://en.wikipedia.org/wiki/Younger_Dryas => lees de referenties onderaan de tekst
Wat ik hier verteld heb, is zeker niet iets dat ik uit mijn duim gezogen heb. Er bestaat daarover uitgebreide wetenschappelijke studies.
De boorkernen van de ijskap van Groenland zijn een héél belangrijke bron over klimaatveranderingen in het verleden.

De eerste keer dat ik van zoiets gehoord heb is in de jaren '80 in één van de cursussen toen ik aardrijkskunde studeerde.

• Vind ik leuk 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
11 uren geleden, Pieter V zei:

Op wikipedia heb ik een aantal bronnen gevonden:
https://en.wikipedia.org/wiki/Boreal_(age) => lees gewoon de referenties onderaan de tekst

https://en.wikipedia.org/wiki/Younger_Dryas => lees de referenties onderaan de tekst
Wat ik hier verteld heb, is zeker niet iets dat ik uit mijn duim gezogen heb. Er bestaat daarover uitgebreide wetenschappelijke studies.
De boorkernen van de ijskap van Groenland zijn een héél belangrijke bron over klimaatveranderingen in het verleden.

De eerste keer dat ik van zoiets gehoord heb is in de jaren '80 in één van de cursussen toen ik aardrijkskunde studeerde.

ik vroeg het dan ook puur uit interesse en was zeker niet als verwijt bedoeld. Wou nooit suggereren dat er aan duimzuigerij werd gedaan ;)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen