Ga naar inhoud
bbh_blocked_dnftl

Golf 1.5 CNG vs Golf 1.4 CNG


Josy

Aanbevolen berichten

Beste forumleden

 

We staan voor een nieuwe auto en ik had graag jullie mening over mijn vergelijking tussen het nieuwe model Golf op CNG en het vorige. De auto zal zolang mogelijk moeten meegaan. Onze huidige auto wordt over enkele maanden 14 jaar oud en we zouden met de nieuwe graag even lang doen. Het forum heeft daarbij trouwens al een schat aan informatie voor me opgeleverd.

 

Waar ik een beetje tegenaan loop is het volgende: het nieuwe model van de Golf op CNG heeft een brandstoftank van 12 liter en gasreservoirs voor in totaal 18 kg aardgas. Het oudere heeft 50 liter benzine aan boord en een aardgascapaciteit van 15 kg. Ik begrijp dat dit moest om aan Europese regelgeving te voldoen, maar je verliest wel 400 kilometer aan rijbereik (gecombineerd). Als ik mij niet vergis, is VAG nog de enige constructeur die personenvoertuigen levert af fabriek, nadat de andere merken hebben afgehaakt.

 

Ik vraag me dus af of het hele CNG verhaal dus wel duurzaam is. Daarom ben ik eerder geneigd om een tweedehands of stockvoertuig te kopen met de benzinetank met een inhoud van 50 liter. Wanneer er in de toekomst slechter gas te verkrijgen is (slechtste geval), heb je nog steeds een bruikbare auto die op benzine kan rijden; terwijl het nieuwe model dan nog amper bruikbaar zou zijn (om de 200 kilometer benzine tanken.) Hoe kijken jullie hier tegenaan? Zal er nog 15 jaar vlot gas te verkrijgen zijn omdat ook steeds meer bedrijfsvoertuigen op aardgas rijden? Of zien jullie ook aanbieders van CNG afhaken?

 

Verder over het vorige model en het huidige model heb ik volgende 'bedenkingen':

 

1.4 tsi CNG (110 pk):

 

+ bewezen goed uitontwikkelde techniek

+ grote benzinecapaciteit wanneer aardgas tanken onmogelijk

+ direct leverbaar (stock of tweedehands)

+ quasi 1 jaar langer vrijgesteld van verkeersbelasting (momenteel 2.4 diesel)

 

- lager vermogen dan nieuwe 1.5 tsi motor

- wordt in de toekomst misschien niet aanzien als volwaardig voertuig op CNG i.v.m. lage emissiezones door de grote benzinetank

 

1.5 tsi

 

+ hoger vermogen 1.5 (130 pk) dan 1.4 tsi (110 pk)

+ heel klein beetje zuiniger dan 1.4 tsi

+ zal altijd volwaardig CNG voertuig blijven voor de overheid (lage emissiezones)

 

- levertijd 7,5 maanden

- lage autonomie op benzine

- nieuw ontwikkelde motor met mogelijk ongekende toekomstige defecten en dure wisselstukken door toepassen nieuwe techniek (variabele geometrie turbo), denk maar aan de problemen met de olieschraapveren en distributiekettingen in het verleden.

 

Elke bijdrage van het forum is welkom.

 

Alvast bedankt!

Josy
 

edit: VW gewijzigd naar VAG

aangepast door Josy
Link naar reactie
Delen op andere sites

over het feit of gas binnen 15jaar nog wel beschikbaar zou zijn? ik zou daar niet al te veel schrik voor hebben. Ze zijn zelfs bezig om gas te gaan verrijken met waterstof, dus kwaliteit gaat er zeker niet op achteruit gaan.

Zoals hierboven gezegd, je gaat sowieso het max op CNG rijden omdat het een pak goedkoper is. Die 'beperkte' autonomie is zeker niet storend, integendeel, je tankt met een glimlach als je ziet dat de rest er voor 70-80€ in moet doen, en jij 2x voor 15-16€

Ik zou persoonlijk voor het nieuwste model gaan, niet zozeer voor het extra vermogen, maar vooral voor het misschien rond fiscaliteit. Je gaat iets meer kwijt zijn aan aankoop, maar uiteindelijk waarschijnlijk wel langer profiteren van de fiscaliteit. Ook al gezegd, dit is gokken, want niemand weet wat de toekomst brengt, maar Europa legt op, en België gaat meestal strenger optreden


autonomie van mijn Skoda Octavia berline (rio red) 350-400km

 

794532_5.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 21/11/2018 om 23:18, Josy zei:

Onze huidige auto wordt over enkele maanden 14 jaar oud en we zouden met de nieuwe graag even lang doen.

 

Hou rekening in je voor- en nadelen dat je op die tijd 3x een keuring moet laten doen voor je CNG tanks (indien auto nieuw aangekocht).

Mocht je het idee hebben om nog langer dan 14 jaar te rijden met je wagen, zal in het 16e jaar nogmaals een keuring moeten gebeuren.

Na 20 jaar zijn de tanks aan (wettelijke) vervanging toe. Kostprijs ?

Vermoedelijk is de wagen dan eigenlijk nog net de schrootprijs waard.


Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14

Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas / 100 km   -  6.1 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Gemiddeld verbruik :  6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91

Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren)
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Bij zei:

Maar ondertussen heb je dan toch al 16 jaar met die auto gereden hé?

Tenzij je ergens toch eens zware kosten zou hebben denk ik toch dat je goedkoop gereden hebt.

 

Ja, zeker en vast.

Ik bedoel vooral : als je maar 10.000 km per jaar zou rijden, dan zit je aan "amper" 200.000 km na 20 jaar.

Wil je dan nog verder rijden met een CNG'er (van 20 jaar oud dus) sta je voor grote kosten - die je bij een diesel of gewone benzine niet hebt.

De verkoopwaarde van zo een auto is dan (volgens mij) de prijs van het schroot / afbraak.

De prijs van een gelijkaardige diesel / benzine met zo'n leeftijd en kilometerstand kan nog 1.000 tot 2.000 € bedragen (indien een geliefd / gezocht model).

aangepast door Koen C

Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14

Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas / 100 km   -  6.1 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Gemiddeld verbruik :  6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91

Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren)
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 21/11/2018 om 23:18, Josy zei:

Verder over het vorige model en het huidige model heb ik volgende 'bedenkingen':

 

1.4 tsi CNG (110 pk):

 

+ bewezen goed uitontwikkelde techniek

+ grote benzinecapaciteit wanneer aardgas tanken onmogelijk

+ direct leverbaar (stock of tweedehands)

+ quasi 1 jaar langer vrijgesteld van verkeersbelasting (momenteel 2.4 diesel)

 

- lager vermogen dan nieuwe 1.5 tsi motor

- wordt in de toekomst misschien niet aanzien als volwaardig voertuig op CNG i.v.m. lage emissiezones door de grote benzinetank

 

1.5 tsi

 

+ hoger vermogen 1.5 (130 pk) dan 1.4 tsi (110 pk)

+ heel klein beetje zuiniger dan 1.4 tsi

+ zal altijd volwaardig CNG voertuig blijven voor de overheid (lage emissiezones)

 

- levertijd 7,5 maanden

- lage autonomie op benzine

- nieuw ontwikkelde motor met mogelijk ongekende toekomstige defecten en dure wisselstukken door toepassen nieuwe techniek (variabele geometrie turbo), denk maar aan de problemen met de olieschraapveren en distributiekettingen in het verleden.

Beste Josy, het is vooreerst een goed idee om de plus- en minpunten eens uit te schrijven. Ik zit ergens met dezelfde vragen. De punten die je aangeeft zijn terecht.

 

Ivm grotere reikwijdte capaciteit is het inderdaad zo dat de totale gecombineerde reikwijdte inderdaad groter is met de 1,4 tgi, maar hoeveel keer per jaar rijd je bvb in één keer naar zuid-frankrijk om op reis te gaan ? Om maar te zeggen, het belangrijkst lijkt me toch als CNG-rijder om zo weinig mogelijk naar het tankstation te moeten rijden om CNG te tanken. De nieuwere motor heeft een tank van 19 kg en lijkt iets zuiniger ter zijn, waardoor je minder naar een tankstation gaat rijden doorheen het jaar. Aangezien CNG-stations minder dun gezaaid zijn, lijkt me dat een dikke plus.

 

Het extra vermogen van de 1,5 TGI spreekt mij duidelijk wel aan, maar ik kan me inleven in het idee dat niet iedereen dat zo ziet. Dus voor mij zeker een dikke plus waard.

 

Het verhaal van de BIV en verkeersbelastingen is moeilijker mijns insziens. Zelf woon ik in Luxemburg, waar geen BIV bestaat en waar de verkeersbelasting traditioneel zeer laag is. Echter, voor de Belgische staat zijn die twee belastingen echte melkkoeien. Indien er minder auto’s op diesel en benzine gaan rijden ten voordele van auto’s op elektriciteit en CNG, gaat de Belgische staat met het huidig systeem merkelijk minder inkomsten derven. Het is m.i. enkel een kwestie van tijd of men gaat de elektriciteit/CNG-chauffeur aan de kassa laten passeren, zij het direct of indirect. De IoT-technologie gaat zo snel vooruit zodat het perfect mogelijk wordt om je te laten betalen op basis van het aantal gereden km’s op een jaar. Voor mij is dat dus een min.

 

Een belangrijke vraag is hoever je moet omrijden om een CNG-tankstion te vinden in de buurt waar jij woont. Is dat station goed bezocht ? De vraag is m.i. belangrijk omdat het in onze stressige wereld niet leuk is om ver om te moeten rijden om te gaan tanken op CNG. Daarmee dat het punt van de reikwijdte op CNG zo belangrijk is en daar kan enkel jijzelf een plus of min aan geven.

 

Binnen een aantal maanden komt de nieuwe Golf uit met heel wat nieuwe techniek erin. Misschien loont het de moeite om daarop te wachten als dat nog mogelijk voor je is. De technologie gaat zo snel vooruit en aangezien je je auto heel lang wilt behouden, kan dat dus wel belangrijk zijn. Dus dat is maar een heel klein minnetje in je lijst.

 

Motortechniek: belangrijk lijkt me om in te schatten of je een bekwame garagist in je streek hebt die zich met CNG uitkent - met een nieuwe motor kan je inderdaad wel eens een verrassing krijgen en een competente garage te hebben in de streek is zeker een troef.

 

Ik denk dat ik persoonlijk geneigd zou zijn om voor de nieuwere 1,5 TGI te gaan.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

18 uren geleden, Koen C zei:

Ja, zeker en vast.

Ik bedoel vooral : als je maar 10.000 km per jaar zou rijden, dan zit je aan "amper" 200.000 km na 20 jaar.

Wil je dan nog verder rijden met een CNG'er (van 20 jaar oud dus) sta je voor grote kosten - die je bij een diesel of gewone benzine niet hebt.

De verkoopwaarde van zo een auto is dan (volgens mij) de prijs van het schroot / afbraak.

De prijs van een gelijkaardige diesel / benzine met zo'n leeftijd en kilometerstand kan nog 1.000 tot 2.000 € bedragen (indien een geliefd / gezocht model).

Ik vind dit een rare redenering. Waarom denk je dat binnen 20 jaar diesel of benzine nog aantrekkelijker gaat zijn dan bv CNG? Alles wijst er op dat we richting elektrisch/waterstof gaan.

Ik zou zeggen, profiteer ervan zolang het nog duurt, maar verbrandingsmotor is ten dode opgeschreven, tenzij ze uiteindelijk gaan inzien dat er andere oplossingen zijn dan de motor aan te pakken (bv. de brandstof zuiver maken. Is trouwens al volop in ontwikkeling)

 


autonomie van mijn Skoda Octavia berline (rio red) 350-400km

 

794532_5.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uren geleden, Dr Nick zei:

Ik vind dit een rare redenering. Waarom denk je dat binnen 20 jaar diesel of benzine nog aantrekkelijker gaat zijn dan bv CNG? Alles wijst er op dat we richting elektrisch/waterstof gaan.

Ik zou zeggen, profiteer ervan zolang het nog duurt, maar verbrandingsmotor is ten dode opgeschreven, tenzij ze uiteindelijk gaan inzien dat er andere oplossingen zijn dan de motor aan te pakken (bv. de brandstof zuiver maken. Is trouwens al volop in ontwikkeling)

Omdat je aan die CNG-wagen na 20 jaar zeer grote kosten zal hebben om die cng-tanks te vervangen. Die moeten vervangen worden na 20 jaar om nog door de keuring te geraken.

Mijn huidige wagen is nu ook meer dan 20 jaar oud. Met een cng-wagen is dit uitgesloten omdat niemand die grote kosten zal doen voor een wagen die zo oud is.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uren geleden, Dr Nick zei:

Ik vind dit een rare redenering.

Zie antwoord van @bartd (herhaling van mijn antwoord 6 posts hierboven, net voor dat van Bij).

 

7 uren geleden, Dr Nick zei:

Waarom denk je dat binnen 20 jaar diesel of benzine nog aantrekkelijker gaat zijn dan bv CNG.

Dat beweer ik niet / heb ik niet geschreven.

Wel : als je 20 jaar of meer wil rijden met een CNG'er, kom je voor grote kosten voor het vervangen van de CNG-tanks.

Dàt heb je niet bij een diesel of benzine.

Al de rest wat aan een brandstofmotor (diesel / benzine) kapot kan gaan, kan ook kapot gaan bij een CNG. 

Maar ik ga er van uit dat je "geluk" hebt met zo'n oudje van 20 jaar en 200.000 km en dat je dus amper iets extra moet vervangen.

 

7 uren geleden, Dr Nick zei:

Alles wijst er op dat we richting elektrisch/waterstof gaan.

Als het aan de politiekers ligt ; ja.

Of het vanuit milieustandpunt OK is, is een andere kwestie.

Lokaal : heel proper.

Globaal : export van de vervuiling naar grondstoffendelving.  Energie voor recyclage, vervuiling door storten / verbranden van de afgedankte materialen.  Verplaatsing van de vervuiling voor het maken van waterstof en elektriciteit.

Zolang er onvoldoende elektriciteit van hernieuwbare bronnen is, is er geen tot amper verbetering van de globale CO2-uitstoot.

Zolang er bakbeesten van 2 tot 2.5 ton worden gemaakt om elke dag in de file naar Brussel te staan, wordt er niets gedaan aan het verbruik van brandstof (welke energie ook om "voort te bewegen") en het gebruik van grondstoffen.

Hou ook rekening met de vernietiging van auto's die niet meer de weg op mogen als de LEZs worden uitgebreid naar heel Vlaanderen / België / Europa.  Of de dieselban in Duitse steden. 

Eigenlijk is dat kapitaalvernietiging - kapitaal van de burger die maar 1 auto heeft en zijn Euro maar 1 keer kan uitgeven.

  • Bedankt 1

Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14

Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas / 100 km   -  6.1 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Gemiddeld verbruik :  6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91

Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren)
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor een goede vergelijking kun je de huidige diesel- en benzinewagens niet vergelijken met die van 20 jaar geleden.

Ik ben benieuwd in hoeverre de opgepepte motoren en uitlaatgas nabehandelingsystemen het 20 jaar uithouden. Katalysatoren, ADBlue-systemen en roetfilters zijn ook niet goedkoop te vervangen. En de vraag is of die voertuigen over 20 jaar nog een stad in mogen. Mijn gevoel zegt op basis van ervaringen van de CNG-auto’s om mij heen dat de aangepaste CNG-motoren sterker zijn dan de benzine zusjes. Ik hoor weinig problemen met de motoren en veel rijden makkelijk grote km standen. Mijn gevoel zegt dat de motoren wat meer marge hebben (geharde kleppen, andere katalysator, schone CNG verbranding etc)

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, Groengas zei:

Voor een goede vergelijking kun je de huidige diesel- en benzinewagens niet vergelijken met die van 20 jaar geleden.

Klopt helemaal.

 

4 uren geleden, Groengas zei:

Ik ben benieuwd in hoeverre de opgepepte motoren en uitlaatgas nabehandelingsystemen 20 jaar uithouden. Katalysatoren, ADBlue-systemen en roetfilters zijn ook niet goedkoop te vervangen.

Die houden het geen 20 jaar uit.  Onlangs heb ik de katalysator van mijn Y uit 2001 moeten vervangen.

Inderdaad niet goedkoop.  En "economisch" onverantwoord -_- .

 

4 uren geleden, Groengas zei:

En de vraag is of die voertuigen over 20 jaar nog een stad in mogen.

Met de huidige heksenjacht : waarschijnlijk niet.

(maar de cruiseschepen mogen tot aan het Steen varen, de vliegtuigen mogen over Brussel, Zaventem, Diegem, Deurne, Berchem, etc wel laag overvliegen op de moment dat ze het meeste uitstoten).


Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14

Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas / 100 km   -  6.1 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Gemiddeld verbruik :  6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91

Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren)
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan je geen ongelijk geven met je keuze en beslissing.

Veel rijplezier !

 

PS : wanneer wordt die geleverd ?

PS 2 (voordat muscles of denbeire ze stelt) : foto's ?  ? ;)

  • Hahaha 2

Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14

Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas / 100 km   -  6.1 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Gemiddeld verbruik :  6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91

Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren)
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 8 maanden later...
Op 27/11/2018 om 00:40, Josy zei:

We hebben vandaag getekend voor de laatste VW Golf 1.4 TGI die in België in stock was. Ik denk dat dat de meest economische keuze is. De bewezen techniek van de oudere motor heeft toch wel een zeker aandeel gehad in die keuze. Ik heb persoonlijk altijd een beetje wantrouwen in nieuwe modellen/nieuwe techniek die zich nog niet heeft bewezen over langere tijd. De tijd zal leren of dit de beste beslissing is geweest. De auto is minder compleet uitgerust dan wanneer we een nieuwe hadden besteld (enkel business pack), maar daar valt mee te leven. Alvast bedankt voor jullie bemerkingen.

 

Dat zijn wel heel mooie verbruikscijfers! 

 

Dat is inderdaad iets waar ik helemaal niet aan had gedacht. Goed opgemerkt. Als we al eens zestien jaar (probleemloos) kunnen rijden met de auto, zou dat al heel mooi zijn. Veel meer kun je volgens mij niet verlangen. En de kost van de keuring is natuurlijk verwaarloosbaar als je ziet wat er allemaal niet stuk kan gaan, voornamelijk wanneer je vergelijkt met een moderne diesel.

 

Wanneer je je auto koopt om lang te gebruiken, is dat inderdaad het geval. Veel schiet er na afloop niet over, zeker met nog wat gebruikssporen erbovenop. De auto wordt alleszins niet gekocht met verkoopwaarde in het achterhoofd.

 

Het verste dat ik waarschijnlijk met de auto ga rijden, is nu toevallig Luxemburg. Ik vind het een prachtig land en ga er graag fietsen (meestal in het noorden). Dat het autobezit en gebruik er zo goedkoop is, is ook heel goed te merken aan het wagenpark en de autocultuur die er leeft. Het valt me vooral op hoe vaak je de zwaardere motoruitvoeringen ziet rijden van bepaalde modellen (Golf GTI en R, Cupra modellen van Seat en de RS'en van Skoda). Al vind ik wel dat er over het algemeen een heel pak dwazer wordt gereden dan hier. Zeker als fietser niet altijd even fijn. (Als automobilist ook niet trouwens.) 

 

CNG te tanken op 5 kilometer van de deur en op termijn ook op 7,5 kilometer op beide grote invalswegen.

 

Hebben hier in de Antwerpse Kempen een grote VW garage en ook een bekwame zelfstandige garagist die zich aan het specialiseren is in CNG modellen van VAG, dus wat dat betreft geen probleem.

 

Zelf kies ik liever voor bewezen techniek dan voor nieuwe geïntroduceerde techniek, zeker wanneer je bedenkt hoe het in het verleden is gelopen bij VAG en hoe de gedupeerden toen in de kou zijn blijven staan.

 

Ik heb je verhaal hier op het forum gelezen, en ga zeker volgen hoe het afloopt.

 

Toevallig een Mercedes? En daarnaast een elektrische tweewieler uit Zwitserland?

 

@Josy,

Perfecte Keuze!!

 

Een collega van mij heeft een Skoda Combi met de 1.4 motor, met 15 kg CNG en 50l benzine en haalt bij 2 volle tanks vlotjes een rijbereik van 1.000 à 1.100 km!! Dus met gemak een ritje Côte d'Azur heen en terug met 2 à 2,5 tankbeurten!

 

Ik heb sedert 2 maanden een Skoda Combi met de 1.5 CNG motor versie met 17,7 kg CNG en 11,5l benzine en ben er vorige maand ook mee heen en terug naar het Zuiden van Frankrijk op reis geweest en het was EEN COMPLETE RAMP!!!

 

IK HEB OP DE 2.500 KM DIE IK HEB GEREDEN MAAR LIEFST 21 (!!!!!!!!!) KEER MOETEN TANKEN OP HETZELFDE TRAJECT!!

 

 

Als ik in Vlaanderen rond rijd heb ik toevallig een CNG station op 5 min van mijn deur, dus voor dagelijks gebruik ben ik uiterst tevreden over de wagen en de prestaties.

 

Bij beide volle tanks geeft de indicator normaal +/- 440 km op CNG en +/- 110km op Benzine, wat in theorie een totaal rijbereik geeft van om en bij de 500 à 550 km.

Dus voldoende om ter plaatse rond te rijden en meestal rij ik hier enkel CNG.

Maar wanneer je niet ter plaatse bent (in een regio die je kent) of vb. voor je werk een verdere verplaatsing (van 120-200 km) moet maken, verandert het hele verhaal!

 

Als ik een tijd niet op benzine rijd wordt het gemiddeld verbruik blijkbaar gereset naar een belachelijke waarde waardoor het aangegeven brandstof bereik opeens maar 90 à 100km wordt.

Op zich niet zo'n probleem, maar wel als je CNG leeg is en je ergens bent waar je niet direct weet waar er een CNG station te vinden is en je auto er de helft van de keren ook geen vindt binnen de 50-60 km.

 

Dan mag je beginnen gokken en van benzine pomp naar benzine pomp rijden, wat uiterst plezierig is als je een tank hebt van amper een goeie 11l, die dan nog eens een onbetrouwbaar rijbereik geeft als de CNG 'uitvalt', en daarnaast al vanaf je nog een paar liter over hebt bereik 0km aangeeft!!

 

Vb. Het volgende bezine station is op 70 km, die erna op 120 km en je auto geeft een (verkeerd) bereik aan van 100 km, ga je door rijden en gokken dat je er wel raakt omdat je weet dat de teller niet helemaal juist is, of ga je al na 70 km tanken?!?!

 

Op reis (en zeker in vb. Frankrijk) wordt dit nog eens een factor erger.

Als je niet op voorhand een gedetailleerde lijst + een aantal apps en een live internetverbinding hebt (voor het laatste nieuws via Gibgas ivm. eventuele defecten etc.) is het in eerste instantie onmogelijk om in Frankrijk een CNG station te vinden.

 

Enkel bij de stations van L' Air Liquide ben ik er in geslaagd om telkens deftig en volledig vol te tanken.

2x bij Engie proberen te tanken, 1x sloeg de pomp aan 9,4 kg af en één keer besliste de pomp zelfs aan 1,3 kg dat mijn tank van 17,7kg vol genoeg was!!

 

1x bij GNVert geprobeerd te tanken, maar die pomp deed helemaal niets, en de laatste pomp de ik kon nemen tussen Marseille en Macon (380 km) was simpelweg defect (sedert een paar dagen), dus mocht ik het hele traject van Marseille tot Macon rijden in stukjes tussen de 70 en 110 km (!!!!!) en heb ik meer dan 15 u gereden op een traject van 1.200km waaronder 2u extra tijdverlies, enkel maar om te tanken.

 

Gelukkig is dit een wagen die ik via mijn werk heb anders deed ik hem vandaag terug naar de garage om een 2018 model op de kop te proberen tikken.

 

Die 11,7 l bezine tank in de 1.5 versie is enkel maar een reservetank en maakt deze auto in de praktijk ONBRUIKBAAR als goedkoper, milieuvriendelijk alternatief voor een (diesel) reiswagen.

 

Groeten,

Joris,

  • Triest 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

lijkt me zeer frusterend allemaal.

Ik heb in Frankrijk een beetje dezelfde ervaringen gehad op het gebied dat mijn tank niet volledig op druk werd gebracht. Ik heb telkens 2x getankt op dezelfde plaats, maar nog werd ze niet volledig gevuld.

Ik heb gelukkig wel nog 45-50L benzine aan boord en met de terugreis heb ik dan maar geopteerd om volledig op benzine tot in Luxemburg te rijden.


autonomie van mijn Skoda Octavia berline (rio red) 350-400km

 

794532_5.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

bavq83l.png


Ja, tanken in Frankrijk, het blijft een miserie, met de (r)overheid daar die alles op elektriciteit inzet. Collega CNG-rijder lost het op door gewoon twee jerrycans van 20 liter mee te nemen in zijn koffer als hij in het Rijk der Escargots moet zijn. Hij begint er gewoon niet meer aan met te zoeken of het stressen van "ik kan nog zoveel km op naft rijden". En ik moet ook toegeven dat ik met veel plezier de oude VW Dieselstoof van mijn ouders leen als ik doorheen Frankrijk moet (zoals onlangs naar Zwitserland). Dat ik dan klink als een volwaardige blitzkrieg, en evenveel fijn stof uitstoot als een volledige Duitse pantserdivisie is dan maar zo.

aangepast door MrFingers
  • Hahaha 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het openstellen van stations die enkel voor vrachtwagens toegankelijk zijn zou al helpen.

Ook het gedoe met de (klanten)betaalkaarten is een rommeltje, openingsuren is nog zoiets dat niet meer van deze tijd is (kennen ze in Italië ook wat van).

Om nog niet te spreken van de staat waarin sommige stations zich bevinden.

Maar aangezien noch Renault, noch de PSA groep een gasgestookte wagen in aanbieding hebben zal het de Fransen geen zak kunnen schelen.

 

  • Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 8/8/2019 om 10:54, JD 3 zei:

EEN COMPLETE RAMP!!!

 

IK HEB OP DE 2.500 KM DIE IK HEB GEREDEN MAAR LIEFST 21 (!!!!!!!!!) KEER MOETEN TANKEN OP HETZELFDE TRAJECT!!

 

21 keer gaan tanken? Het moet erg frustrerend zijn om zo onderweg te zijn. En lijkt me ook niet direct bevorderlijk voor de sfeer in de auto.

 

Op 8/8/2019 om 10:54, JD 3 zei:

Maar wanneer je niet ter plaatse bent (in een regio die je kent) of vb. voor je werk een verdere verplaatsing (van 120-200 km) moet maken, verandert het hele verhaal!

 

Daar ben ik het mee eens. Je bent goedkoper maar langer onderweg, ook in België. Wanneer je de autosnelweg moet verlaten in bijvoorbeeld Bilzen (E313), Tessenderlo (E313) of Houthalen (E314) ben je zo (meer dan) een kwartier kwijt. Maar wat mij betreft weegt dat niet echt op tegen het feit dat je goedkoper en schoner op weg bent.

 

Nu wil de ironie wel dat voor ons de beperkte capaciteit van de benzinetank geen probleem zou vormen. Het verst dat de auto tot nu toe van de deur is geweest, is 250 kilometer. Zuid-Frankrijk zal de auto waarschijnlijk niet zien. Maar ik ben het zeker met je eens dat voor Frankrijk de auto behoorlijk onbruikbaar wordt. (En met jerrycans en trechter rondrijden lijkt me ook twee keer niks - los van het feit dat het vaak niet mag.)

 

Alleszins bedankt voor je leerrijke reisverslag. Wanneer mensen vragen naar het rijden met een wagen op CNG - waar ik erg positief over ben - is dat zeker een kanttekening die ik ga vermelden. (21 keer gaan tanken!)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...