Ga naar inhoud
Aardgasrijder Forum - Rijden op aardgas
Aardgasrijder

Colruyt mag stroom leveren !

Recommended Posts

Colruyt mag stroom leveren

HALLE

DATS 24, de brandstofdochter van de Colruyt-groep, heeft van de Vlaamse energieregulator Vreg een vergunning verkregen voor het leveren van elektriciteit via het distributienet, dus aan gezinnen en bedrijven. Dat blijkt uit een publicatie in het Staatsblad en het bericht wordt bevestigd door het bedrijf. Over de concrete plannen laat DATS 24 weinig los. “Met deze leveranciersvergunning wil DATS 24 een actieve rol opnemen in de energietransitie, haar netwerk verder uitbouwen en bijhorende producten en diensten ontwikkelen”, klinkt het op de zetel in Halle. De groep verwijst ook naar het netwerk van laadinfrastructuur voor elektrische wagens dat DATS 24 uitbaat.

Vorige maand kondigde de jonge Hasseltse energieleverancier Energy People dan weer aan te stoppen met de verkoop van gas en elektriciteit. De klanten van Energy People kregen, net zoals die van Comfort Energy, de mogelijkheid aangeboden om over te stappen naar het Luikse Mega. (dc/b)

https://www.hbvl.be/cnt/dmf20181112_03937557/comfort-stopt-met-stroom-en-gas

Beheerder van Aardgasrijder.be en Wallieweb Webhosting & Webdesign
Verbruik van mijn Skoda Octavia Combi 1.4 TSI 110 Pk met powerbox (voornamelijk H-gas)  709858_5.png 50.000 km and counting

Verbruik van onze VW Touran 7-zit gezinswagen 1.4 TSI 150 Pk met trekhaak (voornamelijk H-gas) 901811_3.png 160.000 km  and counting

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

En zal Colruyt zelf stroom produceren ?

Of gewoon als "trader" handelen ? (zoals Energy People en Comfort Energy)

Plakken ze dan op de aangekochte fossiele en nucleaire electriciteit het etiket "groen" ? (omdat er toch een overaanbod is van de certificaten "garanties van oorsprong")

Ranking (en die met 20/20 zijn de échte groenestroom leveranciers) :

https://mijngroenestroom.be/#ranking

Iets over de "garanties van oorsprong" (ivm de zogenaamde "groene stroom" die vele leveranciers aanbieden)  :

Om in België elektriciteit als groen te laten bestempelen, volstaat het dat de leverancier ‘garanties van oorsprong’ kan voorleggen.

Die kan hij kopen in andere Europese landen.

Wat niet moeilijk is:  slechts weinig landen gebruiken deze labels waardoor ze in grote aantallen beschikbaar zijn, voor spotprijzen.
Deze labels tonen aan dat eenzelfde hoeveelheid stroom ergens anders in Europa werd geproduceerd uit hernieuwbare bronnen maar ze zijn absoluut geen bewijs dat de elektriciteit die bij jouw thuis uit het stopcontact komt, ook groen is.

In België zijn er bijvoorbeeld leveranciers die voor hun volledige aanbod garantielabels hebben, en die dus 100 % groene contracten kunnen aanbieden.

Wie de kleine lettertjes leest, merkt dat alle stroom die ze aankopen of zelf produceren afkomstig is van gas- of steenkoolcentrales.

https://www.greenpeace.org/belgium/nl/nieuws/nieuws/Is-jouw-groene-stroom-echt-groen/

• Bedankt 1

Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14

Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas / 100 km   -  5.7 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Gemiddeld verbruik :  6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91

Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik meende niet lang geleden gelezen te hebben dat ook vele groen certificaten uit de VS komen, waar ze zelfs gewoon hout verbranden tot stroom ?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Eén grote oplichterij is die hele certificaten bazaar.

Spritmonitor Skoda Octavia Combi (L en H+ gas gecombineerd): 745990_5.png

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ecopower, WaseWind, energie 2030, Cociter en Trevion zijn wel 100% groen met eigen productie. Je kan de lijst opvragen op de site van Greenpeace.

VW Caddy Maxi 2016. 5,0 Kg/100Km volgens BC. 5,2 Kg/100KM volgens eigen bevindingen. (H-gas, snelwegen en dorpskernen)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

En dan... iedereen groen kan toch niet op dit moment.

Op het moment dat er meer zijn die volledig groene stroom willen dan het aanbod zullen er altijd een deel zijn die grijze stroom krijgen, willen of niet.

Ik wil de eerste nog wel eens tegenkomen die bewust geen electriciteit (auch weer geschreven met een "c") afneemt omdat die niet (tijdelijk) groen is.

• Bedankt 2

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

het verkopen van groene energie is dus zever in mijn ogen.

Je kan groene energie opwekken, maar je kan die niet op een groen netwerk zetten. Er zal altijd energie door de draden stromen die zowel groen als grijs is. Je kan ze er niet tussenuit filteren ofzo.

Als je kijkt welk klein percentage energie effectief groen wordt opgewekt, kan het nooit dat al die aanbieders effectief groene stroom aanbieden

autonomie van mijn Skoda Octavia berline (rio red) 350-400km

794532_5.png

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik ben coöperant van ecopower en krijg van hen volledig groene energie.

Zij wekken alleen energie op via waterkracht of zonnepanelen of windmolens. 😀

BMW moto oldtimerfanaat  :D

Golf TGI Highline (2015)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
1 uur terug, Bij zei:

Ik ook. Trouwens al verschillende jaren.

Beheerder van CNG Tankstations in België

Besturingssysteem Bluestar Linux, fotobewerking Gimp

Škoda Octavia Combi G-Tec | Op dit ogenblik een verbruik van 4,14 kg/100 km | 229.000 km and counting...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ja OK maar:

- Niet iedereen kan dat krijgen aangezien er niet genoeg groene energie opgewekt wordt voor iedereen.

- Iedereen kan echter wel intekenen voor groene energie, ik heb nog nooit de melding gekregen dat ik op een wachtlijst kom bij veranderen van leverancier die 100% groene energie beloofd. Ergens klopt er iets niet.

- Het is niet omdat je 100% groene energie aankoopt dat je die ook effectief krijgt, hij wordt alleen op't net gezet (anders moet men per leverancier een apart circuit hebben en dat is niet het geval). Je kan dus best grijze geleverd krijgen ook al ben je bij Ecopower, uw groene gaat dan naar iemand anders.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
11 uren geleden, Bij zei:

Zij wekken alleen energie op via waterkracht of zonnepanelen of windmolens. 😀

Dus jij hebt een aparte kabel getrokken zodat je zeker bent van groene energie?

• Hahaha 2

autonomie van mijn Skoda Octavia berline (rio red) 350-400km

794532_5.png

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
32 minuten geleden, Dr Nick zei:

Dus jij hebt een aparte kabel getrokken zodat je zeker bent van groene energie?

Nee, zo werkt het niet! Als Ecopower op een bepaald ogenblik alle opgewekte groene energie uitgeleverd heeft dan worden hun klanten automatisch afgeschakeld van het net tot er weer voldoende geproduceerd is! 🤔 

Ben benieuwd of ze dan nog zoveel klanten zouden hebben. Het zou nochtans de logische consequentie moeten zijn voor een leverancier die enkel in groene stroom handelt. Als de bioworteltjes uitverkocht zijn in de biowinkel dan zijn er tijdelijk geen worteltjes meer te krijgen. Punt. Ze gaan dan ook niet snel wat 'gewone' worteltjes halen in de Aldi om te kunnen blijven verkopen. (enfin, dat hoop ik toch...) 

• Hahaha 2

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
14 uren geleden, Bij zei:

Moi aussi. van 2005 of 2006.

Vw Caddy Dark 'n Cool DSG TGI 110 perdjes  Black Nano  :  922073_5.png

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Hier thuis zijn we ook Ecopower-coöperant sinds we zonnepanelen hebben (werd ons aangeraden vanuit de installateur). Maar de lage score voor EDF vind ik enigszins bullsh*it eerlijkgezegd. Is een wereld zonder kernenergie veiliger en beter? Jazeker. Hebben we kernenergie momenteel nodig? Ja. Is kernenergie relatief uitstoot? Ja.

aangepast door Mylan1999

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ecopower moet mijn verbruik aan eleKtriciteit op het net zetten. In mijn huis komt eleKtriciteit binnen, welke dan ook. Maar ik weet dat mijn verbruik 100% gedekt is door groene stroom. Als uiteindelijk heel België zover is, weet ik pas zeker dat mijn gebruikte stroom echt groen is. (Als iedereen dan ook bij de opgesomde leveranciers zit, anders kan er nog certificatenhandel met Scandinavië zijn)

VW Caddy Maxi 2016. 5,0 Kg/100Km volgens BC. 5,2 Kg/100KM volgens eigen bevindingen. (H-gas, snelwegen en dorpskernen)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
17 minuten geleden, JJR zei:

Ecopower

Ecopower , wat een gekke naam toch. 

Ik moet dan altijd denken aan "OMO Power", een naam van een ooit op de markt gebracht waspoeder (van 'n bekende Nederlandse  multinational)

Dat poeder had inderdaad veel "Power" , na enkele wasbeurten hiermee zaten er gaten in de kleding (naar verluidt).

Daarna is het een stille dood gestorven.

Hoop dat ecologische energie niet dezelfde weg opgaat.

• Hahaha 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
12 uren geleden, JJR zei:

Ecopower moet mijn verbruik aan eleKtriciteit op het net zetten. In mijn huis komt eleKtriciteit binnen, welke dan ook. Maar ik weet dat mijn verbruik 100% gedekt is door groene stroom. Als uiteindelijk heel België zover is, weet ik pas zeker dat mijn gebruikte stroom echt groen is. (Als iedereen dan ook bij de opgesomde leveranciers zit, anders kan er nog certificatenhandel met Scandinavië zijn)

Dit is exact verwoord hoe het werkt 👍

En de mensen bij ecopower kennende gaan die nog wel een hele tijd doorgaan.

BMW moto oldtimerfanaat  :D

Golf TGI Highline (2015)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Discussieer mee

Je kan nu reageren en later registreren Als je een account hebt, login met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Verwijder opmaak

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Nieuwe aanmaken...