Ga naar inhoud
Aardgasrijder Forum - Rijden op aardgas
Aardgasrijder

Esso Heverlee E40 (Eerste LNG/CNG-pomp op autosnelweg)

Recommended Posts

Ik ben benieuwd of Ranst E34-E313 er ooit van gaat komen.. 

Alleszins goed nieuws voor diegene die er elke dag voorbijkomen.

Nu nog de vraag of de tarieven niet te hoog zijn doordat het naast de autostrade is.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
2 uren geleden, Shortlease zei:

Ik ben benieuwd of Ranst E34-E313 er ooit van gaat komen.. 

Alleszins goed nieuws voor diegene die er elke dag voorbijkomen.

Nu nog de vraag of de tarieven niet te hoog zijn doordat het naast de autostrade is.

 

ik snap al niet dat ze toen in Zolder Zonhoven niets voorzien hebben. Splinternieuw tankstation (ook van Total dacht ik) en geen nieuwe brandstoffen voorzien. Zover ik weet ook geen laadpalen ofzo


autonomie van mijn Skoda Octavia berline (rio red) 350-400km

 

794532_5.png

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
12 minuten geleden, Dr Nick zei:

ik snap al niet dat ze toen in Zolder Zonhoven niets voorzien hebben. Splinternieuw tankstation (ook van Total dacht ik) en geen nieuwe brandstoffen voorzien. Zover ik weet ook geen laadpalen ofzo

Ja, het is inderdaad van Total:

Richting Maasmechelen (zuidkant): http://store.total.be/nl_BE/NB005637 maar beschikt wel over een laadpaal en LPG i.p.v. CNG !!!

Richting Brussel (noordkant): http://store.total.be/nl_BE/NB005636

  • Vind ik leuk 1

Beheerder van CNG Tankstations in België

Besturingssysteem Bluestar Linux, fotobewerking Gimp

Škoda Octavia Combi G-Tec sinds 2 september 2015 | Op dit ogenblik een verbruik van 4,30 kg/100 km | 248.000 km and counting...

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
8 uren geleden, Aardgasrijder zei:

De redactie van aardgasrijder.be kreeg vandaag een bericht dat langs de drukke E40 in Heverlee op de terreinen van Texaco Heverlee de eerste CNG/LNG-pompen van het land zullen worden geplaatst, direct langs de autosnelweg. De huidige tankstations van Texaco in Heverlee, zowel in de richting van Brussel als in de richting van Luik zullen worden uitgerust met LNG voor vrachtwagens en CNG voor personenvoertuigen en lichte bedrijfswagens.

Over de exacte details van het aantal pompen op beide tankstations is het nog even wachten maar volgende belangrijke gegevens zijn wel reeds bekend.
De openingsdatum is voorzien voor maart 2019 en het aangeboden gas zal gewonnen worden uit LNG. Hiermee zal er H+ gas aangeboden worden, net zoals er reeds wordt aangeboden bij Total Kallo, Total Hoboken en Romac Fuels in Veurne. De tankstations in Kallo en Hoboken werden gebouwd door Drive Systems uit Tienen, de pompen van Texaco zullen tevens worden gebouwd door deze erkende installateur.

Afbeeldingsresultaat voor drivesystems

De evolutie van CNG op de autosnelweg is hiermee wel ingezet, we hopen samen met jullie dat dit het eerste initiatief is en dat er nog vele nieuwe CNG-tankstations langs onze snelwegen mogen bijkomen. Wanneer we kijken naar de kaart met Belgische CNG-stations merken we nog een aantal blinde vlekken op. De E40 is een drukke verkeersader in België, dit tankstation is strategisch goed gelegen.

Een kleine frustratie die CNG-rijders al eens kunnen hebben is het feit dat je de autosnelweg enkele kilometers dient te verlaten alvorens je kan tanken. Door de inplanting van de pompen op bestaande tankstations langs onze autosnelwegen kan deze frustratie tot het verleden behoren.

 

Meer info over Drive Systems kan je vinden op hun website.

 

c104xefmz3org7sgfdfoautql.jpg

 

https://www.aardgasrijder.be/blog/eerste-cng-tankstation-langs-de-autosnelweg/

HAHA, gij dus.

 

 

De redactie van aardgasrijder.be kreeg

  • Hahaha 1

Vw Caddy Dark 'n Cool DSG TGI 110 perdjes  Black Nano  :  922073_5.png

 

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
2 uren geleden, pluxy zei:

HAHA, gij dus.

 

 

De redactie van aardgasrijder.be kreeg

Tja, het emailadres is redactie @aardgasrijder.be , dus... (Ik heb de email ook mogen lezen op voorhand).


Beheerder van CNG Tankstations in België

Besturingssysteem Bluestar Linux, fotobewerking Gimp

Škoda Octavia Combi G-Tec sinds 2 september 2015 | Op dit ogenblik een verbruik van 4,30 kg/100 km | 248.000 km and counting...

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

@pluxy klinkt toch professioneel, niet? ?

  • Bedankt 1
  • Hahaha 1

Beheerder van Aardgasrijder.be en Wallieweb Webhosting & Webdesign
Verbruik van mijn Skoda Octavia Combi 1.4 TSI 110 Pk met powerbox (voornamelijk H-gas)  709858_5.png 50.000 km and counting

Verbruik van onze VW Touran 7-zit gezinswagen 1.4 TSI 150 Pk met trekhaak (voornamelijk H-gas) 901811_3.png 160.000 km  and counting

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

Dat is goed nieuws voor mij. Rijd 3 tot 4 keer per week via de E314 naar brussel. Benieuwd of ze wegens de ligging langs de autosnelweg dan ook hogere prijzen gaan hanteren. 

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
3 uren geleden, Kris81 zei:

Dat is goed nieuws voor mij. Rijd 3 tot 4 keer per week via de E314 naar brussel. Benieuwd of ze wegens de ligging langs de autosnelweg dan ook hogere prijzen gaan hanteren. 

Ja maar, ja maar !!! Het is zo precies alsof jullie zelf een hogere prijs verlangen ?. Het is helemaal niet verstandig hier op het forum te staan roepen om hogere prijzen. Want als jullie dan achteraf reclameren, dan krijg je gegarandeerd als antwoord : jullie hebben het toch zelf gewild ?

  • Hahaha 1

Beheerder van CNG Tankstations in België

Besturingssysteem Bluestar Linux, fotobewerking Gimp

Škoda Octavia Combi G-Tec sinds 2 september 2015 | Op dit ogenblik een verbruik van 4,30 kg/100 km | 248.000 km and counting...

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

Ze zitten daar natuurlijk met een DATS24 tankstation (L-gas wel) achter de hoek, dus qua prijszetting denk ik niet dat ze absurd hoog zullen gaan. Anders rijden de chauffeurs gewoon de volgende afrit eraf en gaan ze bij DATS tanken.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik denk dat die prijzen gewoon conform de andere aanbieders zal zijn .. niet hoger als ergens anders .. 

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

Weet je, als dat zo moest zijn dat Texaco beslist om daar een hogere CNG-prijs te vragen, dan tank ik op voorhand bij Dats 24 in Sint-Truiden van zodra hier aardgas te krijgen is en rij ik door tot in Zellik en tank ik daar CNG, dat ook hoogcalorisch is.


Beheerder van CNG Tankstations in België

Besturingssysteem Bluestar Linux, fotobewerking Gimp

Škoda Octavia Combi G-Tec sinds 2 september 2015 | Op dit ogenblik een verbruik van 4,30 kg/100 km | 248.000 km and counting...

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
2 uren geleden, muscles zei:

 en rij ik door tot in Zellik en tank ik daar CNG, dat ook hoogcalorisch is.

Zeker?


Spritmonitor Skoda Octavia Combi (L en H+ gas gecombineerd): 745990_5.png

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

Leuven wordt goed bedeeld. Ik heb nog opgevangen dat Total in Winksele, net naast de afrit van de E314, ook CNG zal krijgen.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
3 uren geleden, Lange_666 zei:

Zeker?

In het begin heb ik ook altijd getwijfeld dat Zellik hoogcalorisch CNG zou hebben. En eigenlijk vraag ik mij nu ook af hoe men daar H-gas zou kunnen verkopen. Heel dat gebied is toch L-gas.


Beheerder van CNG Tankstations in België

Besturingssysteem Bluestar Linux, fotobewerking Gimp

Škoda Octavia Combi G-Tec sinds 2 september 2015 | Op dit ogenblik een verbruik van 4,30 kg/100 km | 248.000 km and counting...

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
38 minuten geleden, Sertitude zei:

In Tielt-Winge is dat ook zo

Hoe bedoel je? Tielt-Winge is officieel op 1 juni 2018 overgeschakeld op hoogcalorisch aardgas.


Beheerder van CNG Tankstations in België

Besturingssysteem Bluestar Linux, fotobewerking Gimp

Škoda Octavia Combi G-Tec sinds 2 september 2015 | Op dit ogenblik een verbruik van 4,30 kg/100 km | 248.000 km and counting...

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
Op 13/11/2018 om 17:11, muscles zei:

Ja, het is inderdaad van Total:

Richting Maasmechelen (zuidkant): http://store.total.be/nl_BE/NB005637 maar beschikt wel over een laadpaal en LPG i.p.v. CNG !!!

Richting Brussel (noordkant): http://store.total.be/nl_BE/NB005636

't is voor mij al lang geleden dat ik daar gestopt ben, maar dat elektrisch laadpunt is mij nog niet opgevallen iig

 


autonomie van mijn Skoda Octavia berline (rio red) 350-400km

 

794532_5.png

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

Hier is al iets meer info over de nieuwe CNG- en LNG-installatie die bij Texaco in Heverlee zal geplaatst en geïnstalleerd worden.

Texaco-tankstation langs snelweg gaat LNG en CNG verkopen

Gepubliceerd op 06 december 2018 om 09:57 - Bron: TankPro
 

Klanten van het Texaco-snelwegstation langs de E40 bij het Belgische Heverlee, net ten zuiden van Leuven, kunnen binnenkort aan de pomp terecht voor het tanken van LNG (vloeibaar aardgas) en CNG (aardgas onder druk). Het station zal in gebruik worden genomen door Drive Systems in samenwerking met EG Group. Het Nederlandse bedrijf LIQAL heeft het contract in de wacht gesleept om het project technisch mogelijk te maken. Het wordt volgens de initiatiefnemers de eerste snelweglocatie voor LNG in Noordwest-Europa.

 

Het openbaar toegankelijke LCNG-tankstation wordt in het eerste kwartaal van 2019 in gebruik genomen en zal geïntegreerd worden in het bestaande Texaco-station. De LNG-opslagcapaciteit bedraagt 80.000 liter. Er komt een pomp om vloeibaar aardgas aan vrachtwagens te kunnen leveren en twee LCNG-pompen voor voertuigen op gecomprimeerd aardgas, zowel aan de noord- als de zuidkant van de snelweg E40.

Ook heeft de site een speciale pomp voor het vullen van CNG-tubetrailers voor CNG-dochterstations die worden beheerd door Drive Systems. Om een degelijke en betrouwbare werking te garanderen, heeft LIQAL functies toegevoegd in het gepatenteerde stationsontwerp, zoals onder meer een eigen geavanceerd ‘online monitoring en trending systeem’ en een MID-gecertificeerde LNG-dispenser in het eigen stationsontwerp. Het station bestaat uit gestandaardiseerde en geprefabriceerde systemen om de investeringskosten en de doorlooptijd voor montage op locatie tot een minimum te beperken.

Overstap naar CNG en LNG

Drive Systems is een grote speler op het gebied van beheer van aardgasbrandstofstations in België. Aangezien het Belgische beleid de vervanging van diesel door schonere transportbrandstoffen ondersteunt, maken steeds meer voertuigeigenaren en transportbedrijven de overstap naar CNG en LNG. Drive Systems anticipeerde op deze trend door in 2014 het eerste LCNG-tankstation van België te bouwen.

Joost Jansen, Business Development Manager bij LIQAL, was onlangs te gast als een van de sprekers tijdens het Nationaal Tankstation Congres. “We zijn verheugd dat nog een stationbeheerder de voordelen van onze technologie en geïntegreerde aanpak erkent. Het is geweldig om de kans te krijgen om deze nieuwe snelweglocatie te bouwen. Met de toevoeging van deze site in Heverlee, de vijfde Belgische tankfaciliteit van LIQAL, versterken we opnieuw onze leidende positie in Noordwest-Europa”.

Eerste snelweglocatie

Met de nieuwe tankinstallatie in Heverlee, de eerste snelweglocatie voor LNG in Noordwest-Europa, heeft Drive Systems een primeur. Het project ontvangt financiering van de EU via het Connecting Europe Facility (CEF) programma. “Deze ondersteuning was zeer welkom, omdat het aantal voertuigen op LNG of CNG voorlopig nog laag is. Dit initiatief toont de inzet van de Europese Commissie om alternatieve brandstof-infrastructuur langs de voornaamste routes uit te rollen,” zegt Philippe Desrumaux, directeur van Drive Systems.

Hij voegt eraan toe: “De geïntegreerde aanpak van LIQAL – van ontwerp, productie en realisatie op locatie, inclusief de technische toepassing van het station, was de doorslaggevende factor voor het contracteren van LIQAL. Bovendien zijn ze in staat om het station te leveren binnen het door ons opgelegde veeleisende tijdschema”.

Het Belgische transportbedrijf Ninatrans, een voorloper op het gebied van LNG-aangedreven vervoer, is blij met de nieuwe locatie. “Alternatieve brandstoffen zoals LNG zijn de toekomst voor het wegvervoer, maar deze moeten gemakkelijk toegankelijk zijn,” zegt Benny Smets, CEO van Ninatrans. “Het LNG-station op de Texaco-locatie aan
de E40-snelweg, dichtbij ons hoofdkwartier, past perfect in onze strategie om onze activiteiten koolstofarm te maken. We hebben besloten om tien extra LNG-trucks te bestellen en er zullen meer eenheden worden toegevoegd als we de oudere dieseltrucks vervangen”.

Liquefied natural gas

LNG is een afkorting van liquefied natural gas. De brandstof bestaat grotendeels uit methaan. Ook bevat het restgassen die uit ethaan, propaan, butaan en stikstof bestaan. Aardgas wordt vloeibaar door het te koelen tot een temperatuur van -162 graden Celsius. Daardoor is LNG veel beter op te slaan en te vervoeren dan aardgas dat gasvormig is. Bovendien kan er in de brandstoftanks een grote hoeveelheid LNG worden opgeslagen, wat zorgt voor een aanzienlijke actieradius. De brandstof is vooral interessant voor zwaar vrachtverkeer en voor de scheepvaart. Juist met deze voertuigen kan een aanzienlijke vermindering van uitstoot behaald worden.

Een groot aantal bedrijven, waaronder Shell, Rolande en PitPoint, zet op dit moment in op LNG. Ook heel wat andere partijen houden zich bezig met vloeibaar aardgas. Zo’n 25 bedrijven hebben zich aangesloten bij het Nationaal LNG Platform. Sinds 2013 verbindt het platform bedrijven en overheden met het doel om LNG op de kaart te zetten. Op de lijst staan onder meer Shell, Vopak, PitPoint, GasUnie, Rolande, Port of Rotterdam en vrachtwagenfabrikanten zoals IVECO, Volvo en Scania.

Teruggaafregeling

Truckfabrikanten en organisaties uit de transportsector zijn ontstemd over het schrappen van de teruggaafregeling op LNG. Staatssecretaris van Financiën Menno Snel besloot deze regeling, die eind dit jaar afloopt, in 2019 niet door te zetten. De beslissing om de teruggaafregeling op LNG niet te verlengen na 2018 komt op een ogenblik dat andere Europese landen maatregelen nemen om de verspreiding van natuurlijk gas in de transportsector juist te ondersteunen. Onlangs heeft het federaal Duits parlement een resolutie aangenomen om gasaangedreven voertuigen boven de 7.5 ton vrij te stellen van tol op autosnelwegen voor de volgende 2 jaar. Vanaf 2021 wordt de luchtvervuilingscomponent uitgesloten voor dergelijke voertuigen, zodat enkel de infrastructuurcomponent en de geluidscomponent meetellen in de tolheffing.

Deze vrijstelling komt bovenop de subsidies die de Duitse regering eerder dit jaar introduceerde om de aankoop van zowel CNG- als LNG-trucks te promoten. De Poolse regering kondigde aan om de accijnzen op LNG tot 0 te herleiden en de ontwikkeling van LNG-infrastructuur te ondersteunen door diesel te belasten. Frankrijk en Italië hebben recentelijk decreten uitgevaardigd om het gebruik van bio-methaan uit de productie van koeienmest en agrarisch afval te promoten, dit naast de financiële ondersteuning bij aankoop van CNG- en LNG-aangedreven voertuigen op basis van hun lagere ecologische voetafdruk.

Heverlee-station-1024x778.jpg


Beheerder van CNG Tankstations in België

Besturingssysteem Bluestar Linux, fotobewerking Gimp

Škoda Octavia Combi G-Tec sinds 2 september 2015 | Op dit ogenblik een verbruik van 4,30 kg/100 km | 248.000 km and counting...

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

Discussieer mee

Je kan nu reageren en later registreren Als je een account hebt, login met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Verwijder opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...