Jump to content
Aardgasrijder Forum - Rijden op aardgas
Aardgasrijder

Esso Heverlee E40 (Eerste LNG/CNG-pomp op autosnelweg)

Recommended Posts

Hoe komt het dat de vuldruk relatief laag is eigenlijk? Heeft dat iets met de omzetting van LNG --> CNG te maken (al vermoed ik van niet)?

Op 26/6/2019 om 22:31, Mylan1999 zei:

Hoe komt het dat de vuldruk relatief laag is eigenlijk? Heeft dat iets met de omzetting van LNG --> CNG te maken (al vermoed ik van niet)?

De reden weet ik niet, maar ik merkte toen ik vorige week daar heb getankt dat idd de druk op 200 bar blijft, behalve bij de laatste stoot geeft die even 220 bar. Maar uiteindelijk stopt die bij 200 bar. 

Dats en anderen gaan tot 220bar. En dat verschil is natuurlijk nadelig voor het aantal kg's, maar de compressor moet dan wel minder hard duwen. Tanken kan in theorie iets vlugger gaan.

• Bedankt 1

autonomie van mijn Skoda Octavia berline (rio red) 350-400km

794532_5.png

10 minuten geleden, pluxy zei:

vlugger, vlugger, vol moet hij zijn.?

aangezien de tanks net iets meer bars aankunnen dan 220, zijn ze eigenlijk nooit vol in dat opzicht

794532_5.png

Ik weet het , maar wij zijn zo verwend dat 220bar toch het minimum is hé.

Vw Caddy Dark 'n Cool DSG TGI 110 perdjes  Black Nano  :  922073_5.png

Morgenavond ga ik er voor de eerste keer tanken. Maar ik heb wel de aanhangwagen bij. Verslag volgt morgen, of overmorgen.

Beheerder van CNG Tankstations in België

Besturingssysteem Bluestar Linux, fotobewerking Gimp

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland !

1 uur geleden, Dr Nick zei:

De reden weet ik niet, maar ik merkte toen ik vorige week daar heb getankt dat idd de druk op 200 bar blijft, behalve bij de laatste stoot geeft die even 220 bar. Maar uiteindelijk stopt die bij 200 bar. 

Dats en anderen gaan tot 220bar. En dat verschil is natuurlijk nadelig voor het aantal kg's, maar de compressor moet dan wel minder hard duwen. Tanken kan in theorie iets vlugger gaan.

Tanken gaat vlugger maar je staat wel weer eerder/vaker aan de pomp ?

Ja, ik passeer er nu best regelmatig (zowel Noord als Zuid), en de kwaliteit van gas is goed, maar de vuldruk is toch écht wel "ondermaats" (vergeleken met Hoboken, of Dats, of...), zeker op (warme) zomerdagen. Ik heb een schamele theoretische capaciteit van 11.8kg, maar ik ben al blijven steken op 9.5kg met een quasi lege tank. Qua tijdsduur van het tanken duurt het toch ook even lang (of zelfs langer) als bij Dats.

22 uren geleden, MrFingers zei:

Ja, ik passeer er nu best regelmatig (zowel Noord als Zuid), en de kwaliteit van gas is goed, maar de vuldruk is toch écht wel "ondermaats" (vergeleken met Hoboken, of Dats, of...), zeker op (warme) zomerdagen. Ik heb een schamele theoretische capaciteit van 11.8kg, maar ik ben al blijven steken op 9.5kg met een quasi lege tank. Qua tijdsduur van het tanken duurt het toch ook even lang (of zelfs langer) als bij Dats.

De warmte is idd nog nadeliger voor het aantal kg's. 

De theoretische waarde van de inhoud van je tanks is bij 15°C en 200bar. Als je dan ineens tankt bij 36°C, kan je aanzienlijk minder tanken natuurlijk.

• Bedankt 1

794532_5.png

De settings zijn gisteren bijgesteld, zodat de tankdruk nu goed zou moeten zijn...

• Vind ik leuk 1

2 uren geleden, Philippe zei:

De settings zijn gisteren bijgesteld, zodat de tankdruk nu goed zou moeten zijn...

Ik heb gisterenavond na 20 uur bij het oprijden naar Gent toch maar iets van een 13 kg kunnen tanken in Heverlee Noord en mijn CNG-tanks waren leeg. Ook hetzelfde als ik terugkwam ik slechts een 13 kg kunnen tanken in Heverlee Zuid (en ik was dus 5 km op Super 98 aan het rijden).

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland !

Ditto, reeds op benzine ah rijden, dus tank helemaal leeg en er daarstraks slechts 30kg in gekregen (Caddy Maxi is 36kg denk ik?)

3 uren geleden, wannes zei:

Ditto, reeds op benzine ah rijden, dus tank helemaal leeg en er daarstraks slechts 30kg in gekregen (Caddy Maxi is 36kg denk ik?)

Op Gibgas staat dat er 34 kg in de Caddy Maxi gaat maar dat wil ook zeggen dat je er bij koudere temperaturen inderdaad 36 kg of meer kan in krijgen.

Op 3/7/2019 om 09:03, Philippe zei:

Vanmorgen gepasseerd: veel beter inderdaad!

zaterdag gaan tanken: 19.23 kg in een bijna lege tank van 25 kg (het was wel nog warm op de middag).

Opgereden in Noord, dan het sluipbruggetje naar het hotel en dan tanken: mag eigenlijk ook al niet (je rijdt op de parking even tegen de rijrichting).

Pas op. Al 2 maal tegengekomen dat ik daar 's nachts wou tanken (richting Brussel) en dat de betaalterminal geen kaarten aanvaardde.

Toen ik uitleg vroeg aan de pompbediende (2 maal dezelfde) begon hij daar een verhaal te vertellen van Ad-Blue kaarten die enkel werkten met de CNG. Toen ik vroeg waarom de andere betaalterminals ook niet werkten toen ik benzine wou bijtanken, begon hij daar weer met een verhaal van bankkaarten die niet meer werden aanvaard door Esso, vooral niet van Belfius. Toen ik hem fijntjes mijn 2 bankkaarten en mijn 2 mastercards (die alle 4 niet werkten) van KBC toonde, begon hij over over bedrijfskaarten die het logo Ad-Blue moesten hebben. Want de pompen zouden 's nachts enkel werken met ad-blue kaarten, en zeker de CNG. En dan kwam hij nog met de mededeling dat CNG niet zou werken in mijn auto want dat is enkel voor vrachtwagens.

Ben dan maar door gereden naar de Dats.... Ik heb een vermoeden dat het personeel nog niet allemaal opgeleid is.

• Verward 2
  • Triest 1

Met vriendelijke groeten,

Steven

Posted (edited)

Heb ook al regelmatig gehad dat de terminals mijn kaart(en) niet slikten. Maar dan ga ik even naar een andere zuil, en daar gaat het wel. 

De druk op Noord is goed (lange eindpush van 220 bar), maar op Zuid blijft het toch krabbelen, met moeite over de 200 bar, en en eindpush die niet veel harder is als degene die ik produceer nadat ik een Bickyburger gegeten heb.

Edited by MrFingers
  • Hahaha 2

Kunnen ze nu echt die pompen eens niet allemaal gelijk afregelen kwa druk? We zijn reeds 2019... zo technish moeilijk kan dat nu toch niet meer zijn?

• Verward 1

Spritmonitor Skoda Octavia Combi (L en H+ gas gecombineerd): 745990_5.png

14 uren geleden, Lange_666 zei:

We zijn reeds 2019... zo technisch moeilijk kan dat nu toch niet meer zijn?

Maar in 2019 zou heel veel kunnen, zoals :

- (rood) licht beïnvloeding door tram en bus

- dynamische verkeersborden (op veel meer plaatsen) boven de snelwegen (en die correct werken)

- (snel)wegen aanleggen zonder putten en verzakkingen

- comfortabele en brede fietspaden aanleggen (die verder lopen dan de gemeentegrens)

- a-sociale LEZ in Antwerpen en Brussel afschaffen

- pinkers standaard voorzien op Audi's en grote SUV's (ipv een dure optie)

- etc

Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14

Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas / 100 km   -  5.7 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Gemiddeld verbruik :  6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91

Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren)

2 uren geleden, Koen C zei:

- (rood) licht beïnvloeding door tram en bus

- dynamische verkeersborden (op veel meer plaatsen) boven de snelwegen (en die correct werken)

- (snel)wegen aanleggen zonder putten en verzakkingen

- comfortabele en brede fietspaden aanleggen (die verder lopen dan de gemeentegrens)

- a-sociale LEZ in Antwerpen en Brussel afschaffen

Dat is allemaal staat/gewest/of locale materie waar de politiek een héél grote poot tussen de deur heeft.

En waar we onlangs nog eens "verplicht" voor zijn gaan kiezen. Al iets zien bewegen ondertussen?

Spritmonitor Skoda Octavia Combi (L en H+ gas gecombineerd): 745990_5.png