Ga naar inhoud
Aardgasrijder Forum - Rijden op aardgas
Aardgasrijder

Esso Heverlee E40 (Eerste LNG/CNG-pomp op autosnelweg)

Recommended Posts

Moet die LNG de hele tijd op -162 graden gehouden worden in die tank? 

En ook in de vrachtwagen?

is dat beter voor het milieu???

----

884152_5.png- Volvo V60 Bi fuel 2.0 213pk BJ2014 - meestal L-gas

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Op 16/5/2019 om 19:38, Sertitude zei:

Moet die LNG de hele tijd op -162 graden gehouden worden in die tank? 

En ook in de vrachtwagen?

is dat beter voor het milieu???

Het LNG wordt niet actief gekoeld, maar door de vacuum isolatie blijft het voldoende lang koud. Uiteraard is het de bedoeling om met de vrachtwagens te rijden, en niet stil te staan, zodat regelmatig nieuw, koud LNG getankt wordt en zodoende de temperatuur onder controle blijft. Idem dito met de opslagtank. Door regelmatig LNG te leveren blijft de boel koud.

Er staat dus geen frigo aangesloten op onze installatie 🙂 . Philippe

• Bedankt 1
  • Hahaha 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Op 15/5/2019 om 14:41, Staralfur zei:

Misschien een domme vraag maar aan welke pompnummer staat de CNG (voor zowel Noord als Zuid)? Ik ben er deze week gepasseerd, maar zag niet meteen signalisatie naar de CNG. Ik was nogal gehaast dus heb er niet lang achter gezocht en ben doorgereden. 🙂

De signalisatie wordt nog aangepast, maar het betreft pomp nummer 17 & 18. Onder de luifel ongeveer in het midden.... (zowel in Noord als Zuid ) . 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Komen er ook nog aanduidingen voor CNG en LNG op zulke witte borden langs de snelweg (zoals dat voor LPG al het geval is)? Is natuurlijk wel de verantwoordelijkheid van Wegen & Verkeer, maar lijkt me handig voor buitenlandse (vrachtwagen)chauffeurs 🙂  Er is allezins nog ruimte voor 😀

Screenshot_2019-05-18 Google Maps.jpg

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
2 uren geleden, Mylan1999 zei:

Komen er ook nog aanduidingen voor CNG en LNG op zulke witte borden langs de snelweg (zoals dat voor LPG al het geval is)? Is natuurlijk wel de verantwoordelijkheid van Wegen & Verkeer, maar lijkt me handig voor buitenlandse (vrachtwagen)chauffeurs 🙂  Er is allezins nog ruimte voor 😀

Screenshot_2019-05-18 Google Maps.jpg

Staat op de planning...

• Vind ik leuk 2

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Op 16/5/2019 om 06:02, LucG zei:

Gisteren proberen te tanken in Heverlee Noord maar spijtig genoeg werkten beide pompen niet (17 en 18) 🙁 Druk was veel te laag. Het systeem werkt dus niet 100%

@Philippe Misschien heb je het bovenstaande nog niet gelezen.

Beheerder van CNG Tankstations in België

Besturingssysteem Bluestar Linux, fotobewerking Gimp

Škoda Octavia Combi G-Tec sinds 2 september 2015 | Op dit ogenblik een verbruik van 4,14 kg/100 km | 242.000 km and counting...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Op 18/5/2019 om 17:46, Philippe zei:

De signalisatie wordt nog aangepast, maar het betreft pomp nummer 17 & 18. Onder de luifel ongeveer in het midden.... (zowel in Noord als Zuid ) . 

image.png.8e975138fd6ee2491e647bafbe7bec97.pngimage.png.b4602ea8d1bd6c00910b65707fec2886.png

• Bedankt 2

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Gisteren gaan tanken richting Luik. De betaalpaal werkt nog niet. Gewoon naar de andere betaalpaal gaan. Hij stopte wel +/- 5 maal bij het tanken. Benieuwd hoe lang ik er mee ga kunnen rijden. Maar ik vermoed wel langer dan van de Dats. 

20190523_172445.thumb.jpg.b7ac219b3849f361093198db1983f3ec.jpg

Met vriendelijke groeten,

Steven

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
4 uren geleden, svermoere zei:

Hij stopte wel +/- 5 maal bij het tanken.

Is normaal bij dit type van stations.

Spritmonitor Skoda Octavia Combi (L en H+ gas gecombineerd): 745990_5.png

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Pomp 17 (zuidkant) deed het niet! Zat geen druk op zo te zien aan de meter? Pomp 18 werkt wel maar daar dacht een of andere vrachtwagenchauffeur anders over toen hij zichzelf rustig een whopper besloot te halen... 

61434910_2307565452839401_2742512364262785024_n.jpg

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
1 uur geleden, Steff zei:

Pomp 17 (zuidkant) deed het niet! Zat geen druk op zo te zien aan de meter? Pomp 18 werkt wel maar daar dacht een of andere vrachtwagenchauffeur anders over toen hij zichzelf rustig een whopper besloot te halen...

Zo te zien is de slang toch lang genoeg om pomp 18 te gebruiken indien je aan pomp 17 staat. Ik heb dat overigens zelf al zo gedaan bij het Esso Express / G&V-tankstation in Zellik een tijd geleden.

Beheerder van CNG Tankstations in België

Besturingssysteem Bluestar Linux, fotobewerking Gimp

Škoda Octavia Combi G-Tec sinds 2 september 2015 | Op dit ogenblik een verbruik van 4,14 kg/100 km | 242.000 km and counting...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
26 minuten geleden, muscles zei:

Zo te zien is de slang toch lang genoeg om pomp 18 te gebruiken indien je aan pomp 17 staat. Ik heb dat overigens zelf al zo gedaan bij het Esso Express / G&V-tankstation in Zellik een tijd geleden.

Zo heb ik het dan ook maar gedaan inderdaad

• Vind ik leuk 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
9 minuten geleden, Steff zei:

Zo heb ik het dan ook maar gedaan inderdaad

2 uren geleden, Steff zei:

61434910_2307565452839401_2742512364262785024_n.jpg

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Gisterenavond aan de zuidkant (richting Luik) aan pomp 18 gaan tanken, om 2330h. Betaalterminal aan die zuil werkte, maar de vuldruk was toch maar "slappe jat". 9.5 kg in een quasi-lege tank (11.8kg normaal), met een laatste "blast" die maar 2 seconden duurde. Tank ver leeg? Last van de warmte?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
1 uur terug, MrFingers zei:

Gisterenavond aan de zuidkant (richting Luik) aan pomp 18 gaan tanken, om 2330h. Betaalterminal aan die zuil werkte, maar de vuldruk was toch maar "slappe jat". 9.5 kg in een quasi-lege tank (11.8kg normaal), met een laatste "blast" die maar 2 seconden duurde. Tank ver leeg? Last van de warmte?

@MrFingers We kijken dit na. Het is wel zo dat de einddruk door de dispenser wordt 'berekend' op basis van een aantal parameter (o.a. temperatuur). In ieder geval was de beschikbare druk voldoende. Je kan er ook rekening mee houden dat het gewicht per kubieke meter gas bij H+ lager is dan van bijvoorbeeld L-gas. Dit geeft dus voor dezelfde druk een iets lager gewicht. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Deze namiddag  ben ik ook een eerste keer gaan tanken met mijn VW Caddy in Heverlee Noord (riching Luik). Het tanken stopte wel enkele keren meer dan we gewoon zijn. Ik had wel het gevoel dat ik minder kon tanken dan normaal. Volgens de display van de wagen kon ik nog 70km rijden met wat er nog in zat, maar ik tankte slechts 19kg terwijl ik normaal gezien 25kg zou moeten tanken als ze volledig leeg zijn. De kostprijs was 0.99€/kg

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Op 3/6/2019 om 15:25, Philippe zei:

Je kan er ook rekening mee houden dat het gewicht per kubieke meter gas bij H+ lager is dan van bijvoorbeeld L-gas. Dit geeft dus voor dezelfde druk een iets lager gewicht. 

Ik tank mijn tanks dus vol met minder kilo's maar wel met meer calorieën? Aan dezelfde prijs prijs als H-CNG of soms zelfs goedkoper? Dubbele winst dus? 

VW Caddy Maxi 2016. 5,0 Kg/100Km volgens BC. 5,2 Kg/100KM volgens eigen bevindingen. (H-gas, snelwegen en dorpskernen)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Discussieer mee

Je kan nu reageren en later registreren Als je een account hebt, login met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Verwijder opmaak

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Nieuwe aanmaken...