Ga naar inhoud
bbh_blocked_dnftl

Renault Clio op CNG


BioClio

Aanbevolen berichten

Dag iedereen,

 

Sinds augustus rijden wij met een tweedehands Clio Grandtour die we lieten ombouwen naar CNG. Jammer genoeg hebben wij voorlopig nog niet echt een goede ervaring. Onze wagen begon een paar weken (ongeveer 2500km) na de ombouw af en toe te trillen en de motor begon te sputteren met de nodige lampjes erbij (onderhoud, stop, motorblokje). In eerste instantie werden de bougies vervangen in de Renault garage. Dit bleek niet te helpen en dus gingen we naar een gasspecialist. Die zei dat de bobine vervangen moest worden en gelijktijdig werden ook opnieuw de bougies en bekabeling vervangen. We hoopten dat het hier mee opgelost zou zijn maar een week later merkte ik opnieuw dat de wagen begon te sputteren (maar nog geen lampjes) op gas. Ben dan overgegaan naar benzine en heb zo nog een paar dagen kunnen verder rijden. Na ongeveer 400km echter ook op benzine opnieuw hetzelfde gevoel gekregen en wel terug de lampjes die uit en aan gaan. 

Iemand al gelijkaardige problemen gehad? Waar we de wagen gekocht hebben (en eigenlijk 1 jaar garantie hebben) en in de Renault garage zeggen ze dat dit aan de gasinstallatie moet liggen. De gasspecialist heeft het blijkbaar ook niet kunnen oplossen. De installateur is te ver weg om hier terug naar toe te rijden (in Limburg is er jammer genoeg geen erkende installateur). Intussen zijn we al €350 kwijt, weken aan het op en af bellen en rijden naar de tweedehands garage waar we kochten, Renault en de gasspecialist en zijn we een beetje ten einde raad!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Uit de info die ik je opvroeg via een persoonlijk bericht maak ik op dat je installateur gebruik maakt van een Omega Direct CNG-kit.

Deze zou geschikt moeten zijn voor een Clio 1.2 Tce, jij hebt deze motor in je wagen liggen?

https://www.vanmeenen.com/Files/CNG DIRECT INJECTION LIST.pdf

 

Kit:

https://landirenzo.com/sites/default/files/upload/impianti/omegas-direct-4cylinders-cng.pdf


Beheerder van Aardgasrijder.be
Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018)
VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021)

Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI
Citroën C4 Grand Picasso Exlusive 1.6 e-HDI (7pl)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welk type olie gebruik jij? Ik hoop dat je probleem snel wordt opgelost, wel moet ik er even bij vermelden dan mijn wagen op CNG steeds volledig synthetische olie krijgt.

De kans bestaat dat jij nog op de olie rijdt van voor je CNG installatie. Bij CNG is het belangrijk dat de kleppen goed gesmeerd worden want jij hebt volgens mij last van ( een ) ingebrande klep(pen).

 

Als dit het geval is: nieuwe kleppen ( versterkte kleppen voor gas voertuigen ) laten steken en volledig synthetische olie gebruiken.

aangepast door Lage Emissie Zone
  • Vind ik leuk 1

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (7 personen; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik op aardgas; seizoenen: winter / zomer via Total Kallo met H gas: 4,9kg / 100 km.

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (1 persoon; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik ( super 98 + ) zomer augustus: 7,5l / 100km; na 155 km te hebben gereden heb ik bijgetankt.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor je reactie.

Voorlopig hebben wij zelf geen olie gegeven dus ik weet niet wat voor olie erin zit. Er zou wel een kleppensmeersysteem voorzien moeten zijn toen we de ombouw gedaan hebben. 

De foutcodes die vorige keer uitgelezen werden hadden wel altijd te maken met de injectoren. Zouden er geen andere foutcodes zijn als het met de kleppen te maken heeft?

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, BioClio zei:

Bedankt voor je reactie.

Voorlopig hebben wij zelf geen olie gegeven dus ik weet niet wat voor olie erin zit. Er zou wel een kleppensmeersysteem voorzien moeten zijn toen we de ombouw gedaan hebben. 

De foutcodes die vorige keer uitgelezen werden hadden wel altijd te maken met de injectoren. Zouden er geen andere foutcodes zijn als het met de kleppen te maken heeft?

Die injectoren moet je controleren want die moeten eveneens specifiek ontworpen zijn voor CNG-auto's.


Beheerder van CNG Tankstations in België

Cars & Wallpapersflickr-16px.png.a96cf194be2f1a65f743ed59d2d72c97.png | instagram-16px.png.ab5f56b217cfd76329ae67830bb7b958.png

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland !

Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 2/11/2018 om 22:00, BioClio zei:

af en toe te trillen en de motor begon te sputteren met de nodige lampjes erbij (onderhoud, stop, motorblokje).

 

Lamba sonde (1 of 2) en katalysator kunnen er ook voor zorgen dat deze lampjes oplichten....

Maar bij mijn weten niet voor trillen en sputteren van de motor.

Lambda sonde(s) valt nog mee van prijs, katalysator is een smak geld :( .


Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14

Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas / 100 km   -  6.1 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Gemiddeld verbruik :  6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91

Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren)
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 4/11/2018 om 06:37, Lage Emissie Zone zei:

Welk type olie gebruik jij? Ik hoop dat je probleem snel wordt opgelost, wel moet ik er even bij vermelden dan mijn wagen op CNG steeds volledig synthetische olie krijgt.

De kans bestaat dat jij nog op de olie rijdt van voor je CNG installatie. Bij CNG is het belangrijk dat de kleppen goed gesmeerd worden want jij hebt volgens mij last van ( een ) ingebrande klep(pen).

 

Als dit het geval is: nieuwe kleppen ( versterkte kleppen voor gas voertuigen ) laten steken en volledig synthetische olie gebruiken.

1) De soort van olie is belangrijk voor een CNG wagen. Volledig synthetische olie is idd aangewezen, nog beter is een low SAPS olie te gebruiken volgens ACEA 'C' standaard (C1; C2; C3 of C4) ngl. voorschrift constructeur. Zowel beter voor de motor (verbrandingskamers en zuigers) als voor de catalysator en Lambda sondes.

2) Ingebrande klep is ook mogelijk, maar dit heeft m.i. niet direct verband met de gebruikte olie. Bij achteraf ombouw is het belangrijk dat de kleppen gesmeerd worden met systeem van vloeistofinjectie in de inlaat naar de motor dacht ik. Kan je navragen bij de betere LPG/CNG installateurs.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
4 uren geleden, BioClio zei:

Vergeten dat ik hier nog een update moest geven!

Uiteindelijk de wagen opnieuw binnen gebracht bij een gasspecialist (voor LPG wel) en die heeft uiteindelijk met een ander type computer het probleem kunnen vinden. Er zat een knik in een kabeltje en als hij aan het kabeltje kwam kreeg hij meteen dezelfde meldingen die wij ook kregen dus we hebben er goede hoop in dat het nu in orde zou moeten zijn! We hebben intussen ook alweer zo een 500km achter de rug zonder foutmelding. Hopelijk kunnen we nu eindelijk genieten van onze CNG installatie :)

Ja, veel succes, en veel rijplezier !

  • Vind ik leuk 1

Beheerder van CNG Tankstations in België

Cars & Wallpapersflickr-16px.png.a96cf194be2f1a65f743ed59d2d72c97.png | instagram-16px.png.ab5f56b217cfd76329ae67830bb7b958.png

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland !

Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...