Populair bericht G-007 Geplaatst: 31 oktober 2018 Populair bericht Delen Geplaatst: 31 oktober 2018 FLUXYS HIJST BELGISCHE VLAG BIJ LNG-TERMINAL IN DUINKERKE. Fluxys-groep verwerft een meerderheidsbelang in de LNG-terminal Duinkerke. EDF en Total verkopen 36% van hun totale belang van 75% aan LNG-terminal Duinkerke Fluxys. Deze laatste bezat al 25% en verwerft dus een meerderheidsbelang. Deze terminal werd in 2017 in gebruik genomen en is één van de grootste LNG-terminals op het Europese vasteland. Met een jaarlijkse hervergassingscapaciteit van 13 miljard kubieke meter aardgas kan de terminal voldoen aan 20% van de gasvraag in België en Frankrijk. De rechtstreekse vervoersleiding tussen de terminal en het Belgische net biedt terminalklanten ook eenvoudig en soepel toegang tot de Nederlandse en Duitse markten. Ooit begon de Franse gasinvoerterminal als een directe concurrent voor die van Zeebrugge, maar nu maakt Duinkerke deel uit van de Belgische groep. 1 2 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
muscles Geplaatst: 6 november 2022 Delen Geplaatst: 6 november 2022 Europa, het winterwonderland van de toekomst Vrijdag, 4 november 2022 Europa heeft geen eigen minerale grondstoffen en al helemaal geen gas of aardolie. En dat gaan we de komende tijd voelen. In een wereld waarin het zwaartepunt steeds meer verschuift naar tastbare assets, wordt het steeds moeilijker om toegevoegde waarde te creëren door het converteren van grondstoffen waartoe men nog nauwelijks toegang heeft. Niet alleen ontbreekt het ons aan toegang en beschikbaarheid, we betalen steeds hogere premium-prijzen voor die grondstoffen met geld dat nog nauwelijks is gedekt door real assets. Te midden van de 1ste industriële revolutie was Europa goed voor 60% van alle mijnbouw en gedolven mineralen. Vandaag bedraagt dat gewicht minder dan 8%. Amper 20 jaar geleden dienden Europese, Japanse of Amerikaanse bedrijven nog 95% van alle nieuwe patenten in. Europese bedrijven zijn vandaag verantwoordelijk voor minder dan 16% van alle nieuwe patenten. Irwin Schiff verwoordde het keurig in 2001: "Probeer maar eens naar de oorlog te trekken met een dienstensector..." Nu dreigt onze economie ook haar voornaamste leverancier van goedkope en betrouwbare energie te verliezen. Rusland is goed voor 40% van het aardgas en 25% van de ruwe olie die Europa dagelijks importeert en verbruikt. Maar belangrijker is dat Rusland ruim 60% van onze verbruikte diesel levert. Bondskanselier Scholz confisqueerde in april van dit jaar reeds de Duitse assets van Gazprom en nam in september ook nog de Rosneft-raffinaderijen in Karlsruhe en Schwedt in beslag. De Schwedt-site ligt pal op de 4000 km lange Druzhba-pijplijn die Russisch aardgas naar Duitsland stuurt. Toen Fluxis in 2020 haar investeringsplan voor de LNG-terminal in Zeebrugge bekendmaakte, stelde menig analist zich de vraag waar het verdienmodel voor zulke peperdure en overcomplexe energiebevoorrading vandaan moest komen. Sinds februari van dit jaar kennen we het antwoord op die vraag. Op korte termijn dreigt diesel een probleem te worden. Dat zien we vandaag reeds in de VS, die minder dan 25 dagen aan voorraad aanhoudt. Maar ook de wekenlange staking bij TotalEnergies Frankrijk bood een lelijk voorsmaakje van hoe de West-Europese economie eruitziet, wanneer die heel even zonder diesel dreigt te vallen. Onze hele maatschappij en economie draait op diesel. Onze voedselverwerkende industrie en logistieke keten is in diesel gedrenkt. Maar ook de bouwnijverheid, zware industrie en infrastructuren functioneren op aardgas en diesel. Men zou denken dat onze politieke elite alles in het werkt stelt om haar burgers te verzekeren van basisbehoeften als mobiliteit, voeding en verwarming. Niet dus. Hulp is onderweg. Voor onze kusten liggen ontelbare LNG-tankers voor anker. Ze staan in de wachtrij en schuiven aan om hun cargo te lossen, terwijl het onze havens ontbreekt aan opslag-, doorvoer- en hervergassingscapaciteit die LNG omzet van vloeibaar naar gas. Terwijl Europese burgers meer steenkool, houtpallets, kerosine en brandhout inslaan dan ooit tevoren, worden kerncentrales aan hoog tempo gesloten. Tegelijk plannen onze politieke leiders de invoering van een persoonlijk energetisch budget dat onze ecologische voetafdruk rantsoeneert. Auteur van dit artikel: Joachim Van Wing (Beurs Magazine) 2 1 Beheerder van CNG Tankstations in België Cars & Wallpapers | | Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland ! Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen