Aardgasrijder Geplaatst: 31 oktober 2018 Geplaatst: 31 oktober 2018 In maart/april heb ik deze kleine storing al eens gehad. De wagen reed toen op CNG, maar ik kreeg te weinig vermogen, gisteren ook toen ik richting mijn werk reed. Het leek alsof hij in veiligheid gesprongen was, maar de exacte situatie kan ik me niet meer voor de geest halen wegens te lang geleden. Situatieschets van gisterenochtend: Wagen heeft 0,0 CNG aan boord, benzineniveau stond al enige tijd op reserve, nog +/-50 km te rijden op benzine. Mijn vrouw had niet door dat de gas al zo lang op was en was vergeten dat in de Touran maar 10 liter benzine kon. Dit even ter zijde ? De wagen schakelt plots toch over op CNG, ik reed toen 40 km/u en was aan het uitbollen. Normaal gesproken wanneer je dan plankgas geeft, dan schakelt de wagen terug op benzine, maar gisteren gebeurde dit niet... Gevolg was dat ik 200-300 meter tegen een snelheid tussen 40 en 50 per uur heb gereden. Ik kreeg een heel klein beetje extra vermogen, maar plankgas resulteerde dus slechts in een geringe snelheidsopbouw. Geen paniek, ik had geen volk achter me rijden en schakelde de wagen uit en startte terug (al rijdend ?), hierna sprong de wagen terug in benzinemodus en reed ik snel verder aan normale snelheden en vermogen. Ik wilde dit vooral even melden voor het geval iemand dit ook ooit zou meemaken of al eens heeft meegemaakt. Hoe dit kon gebeuren? Geen idee, normaal werkt schakelen tussen CNG en benzine feilloos, gisteren echter niet. Probleem was verholpen door contact af te zetten en terug op te zetten. Geen storingen uitgelezen uit de boordcomputer. 1 Beheerder van Aardgasrijder.be Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018) VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021) Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI Citroën C4 Grand Picasso Exclusive 1.6 e-HDI (7pl)
Dr Nick Geplaatst: 31 oktober 2018 Geplaatst: 31 oktober 2018 1 minuut geleden, Aardgasrijder zei: In maart/april heb ik deze kleine storing al eens gehad. De wagen reed toen op CNG, maar ik kreeg te weinig vermogen, gisteren ook toen ik richting mijn werk reed. Het leek alsof hij in veiligheid gesprongen was, maar de exacte situatie kan ik me niet meer voor de geest halen wegens te lang geleden. Situatieschets van gisterenochtend: Wagen heeft 0,0 CNG aan boord, benzineniveau stond al enige tijd op reserve, nog +/-50 km te rijden op benzine. Mijn vrouw had niet door dat de gas al zo lang op was en was vergeten dat in de Touran maar 10 liter benzine kon. Dit even ter zijde ? De wagen schakelt plots toch over op CNG, ik reed toen 40 km/u en was aan het uitbollen. Normaal gesproken wanneer je dan plankgas geeft, dan schakelt de wagen terug op benzine, maar gisteren gebeurde dit niet... Gevolg was dat ik 200-300 meter tegen een snelheid tussen 40 en 50 per uur heb gereden. Ik kreeg een heel klein beetje extra vermogen, maar plankgas resulteerde dus slechts in een geringe snelheidsopbouw. Geen paniek, ik had geen volk achter me rijden en schakelde de wagen uit en startte terug (al rijdend ?), hierna sprong de wagen terug in benzinemodus en reed ik snel verder aan normale snelheden en vermogen. Ik wilde dit vooral even melden voor het geval iemand dit ook ooit zou meemaken of al eens heeft meegemaakt. Hoe dit kon gebeuren? Geen idee, normaal werkt schakelen tussen CNG en benzine feilloos, gisteren echter niet. Probleem was verholpen door contact af te zetten en terug op te zetten. Geen storingen uitgelezen uit de boordcomputer. bizarre situatie. Lijkt alsof er iets blijft hangen, maar als BC geen fout aangeeft lijkt me dat raar.... autonomie van mijn Skoda Octavia berline (rio red) 350-400km
Aardgasrijder Geplaatst: 31 oktober 2018 Auteur Geplaatst: 31 oktober 2018 Ja ik denk dit inderdaad ook, ik schenk er niet te veel aandacht aan zolang het maar niet te vaak voorvalt. Het was geen gevaarlijke situatie op de baan. Ik 'vermoed' dat de regeling tussen CNG en benzine even tilt sloeg of vasthing. In het weekend ga ik er nog eens mee rijden, de Touran start met dit koude weer altijd op benzine dus dan kan ik zelf kijken hoe de wagen reageert als hij terug op CNG springt. 1 Beheerder van Aardgasrijder.be Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018) VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021) Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI Citroën C4 Grand Picasso Exclusive 1.6 e-HDI (7pl)
JoBé Geplaatst: 15 november 2018 Geplaatst: 15 november 2018 Wij hebben het tot nu toe niet voorgehad. (Hout vasthouden ?) 1 2016 Audi A3 g-tron S-line S-tronic 2013 Opel Meriva 1.4 Turbo (140 Pk) Cosmo (2de wagen) 2019 NIU NGT ( E-scooter )
paulDS Geplaatst: 15 november 2018 Geplaatst: 15 november 2018 Ook nog niet meegemaakt, maar ook nog niet de benzinetank zo leeg laten komen
Aardgasrijder Geplaatst: 17 september 2019 Auteur Geplaatst: 17 september 2019 Ondertussen heb ik dit probleem niet meer voorgehad. We zijn 10.000 km verder, dus ik beschouw het euvel als een akkefietje zonder oorzaak. We rijden nu terug volop met onze Touran. Beheerder van Aardgasrijder.be Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018) VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021) Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI Citroën C4 Grand Picasso Exclusive 1.6 e-HDI (7pl)
Aardgasrijder Geplaatst: 10 december 2019 Auteur Geplaatst: 10 december 2019 Even terug inpikken op dit bericht. Het is meer dan een jaar oud, vandaag exact hetzelfde probleem als in mijn openingspost. Ik reed gisterenavond naar huis, ik moest CNG tanken, want de tanks waren leeg, maar besloot toch om mijn benzinebak leeg te rijden door naar huis te rijden, +/- 10 km. Het was immers al weer 4 maanden geleden dat ik nog benzine getankt had. Deze ochtend reed ik naar mijn werk met zowat 1/4 benzine aan boord. Aangezien de benzinebak van de Touran zo'n 12 liter is, wil dit zeggen dat er maar +/- 3 liter benzine aanwezig is. Ik was wat laat vertrokken thuis en ik zag de benzinemeter iedere kilometer zakken, ik had niet de tijd om te tanken dus reed ik rechtstreeks naar mijn werk. Diep in reserve kwam ik aan op mijn werk en ik wilde deze middag CNG gaan tanken in Bree bij Dats. Nu komt het probleem, ik vertrek en merk dat mijn wagen weinig vermogen heeft, ik haalde met moeite 50 km/u. Ik zie dat mijn CNG-lampje nu wel groen is, in tegenstelling tot mijn ochtendrit. Ik stop aan een kruispunt om het verkeer door te laten en wil de brug oprijden, uit veiligheidsoverwegingen zet ik mijn wagen op de pechstrook, want ik haal nu maximaal 35 km/u. Het aankomende verkeer rijdt daar 90 per uur. Bij de vorige 'storing' zette ik de motor stil, contact af en kon ik zonder problemen verder rijden, nu echter niet. Ik herstart enkele keren en besluit toch naar Dats te rijden, 1 km verderop. De wagen heeft hierna maximaal 20km/u gehaald. Het was een gevaarlijke onderneming, ik ben op die kleine kilometer 4 keer de pechstrook opgereden met de knipperlichten aan. Ik ben bij Dats geraakt en na het tanken was het probleem opgelost. Ik analyseer het probleem alsvolgt. Door de lage druk in de CNG-tanks kan de ontspanner niet voldoende druk leveren aan de injectoren en de motor. Hierdoor haal je je vermogen niet zoals het zou moeten. Op de een of andere manier wil het systeem niet omschakelen op benzine. Deze oorzaak ken ik niet, maar in het huidige geval kan ik dit helemaal begrijpen, zie de wijzers van de benzinebak Er was echter wel voldoende benzine om over te schakelen, de wijzer stond niet helemaal tegen de 0. Na het tanken was het probleem opgelost, doordat er voldoende CNG-druk was en de benzinebak vol was. 1 Beheerder van Aardgasrijder.be Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018) VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021) Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI Citroën C4 Grand Picasso Exclusive 1.6 e-HDI (7pl)
wannes Geplaatst: 11 december 2019 Geplaatst: 11 december 2019 Volgende keer eerst benzine tanken en toerke doen, zou zich dan al niet meer mogen voordoen.(En dan gas tanken natuurlijk) 1
Bij Geplaatst: 12 december 2019 Geplaatst: 12 december 2019 't ja als je het lot begint uit te dagen ...... je zou voor minder beginnen protesteren als ze u zo droog zetten. 1 BMW moto oldtimerfanaat Golf TGI Highline (2015)
Aardgasrijder Geplaatst: 28 juli 2020 Auteur Geplaatst: 28 juli 2020 Afgelopen maand heb ik hetzelfde weer eens aan de hand gehad. CNG nagenoeg volledig op.... en benzine ook op dampen... De wagen had hetzelfde probleem, weinig vermogen. Ik ben gestopt om te tanken en na herstarten was het probleem weer weg. Dit probleem heb ik dus niet als mijn benzinetank vol is, het is dus 3-4 keer voorgevallen als ik al echt diep in reserve sta. En weer komt het doordat mijn vrouw niet was gaan tanken en ik noodgedwongen de Touran heb genomen om 40 km naar mijn werk te rijden Beheerder van Aardgasrijder.be Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018) VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021) Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI Citroën C4 Grand Picasso Exclusive 1.6 e-HDI (7pl)
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen