Ga naar inhoud
bbh_blocked_dnftl

VW golf 7 - winterbanden zelf leggen

Shortlease
 Delen

Aanbevolen berichten

@Shortlease Op mijn Octavia heb ik zowel in de officiële Skoda-garage Peusens, waar ik zelf bij stond, als bij een gewone bandencentrale geen speciale handeling zien uitvoeren voor wat betreft de bandensensoren. Ze zitten dus blijkbaar niet op de velg. Dus denk ik dat dit bij de VW Golf identiek hetzelfde is. Wel moet ik na vervanging in de boordcomputer bevestigen dat alle vier de banden de juiste en gelijke druk hebben wanneer de BC daarom vraagt (meestal na een drietal kilometer rijden).

• Bedankt 1

Beheerder van CNG Tankstations in België

Cars & Wallpapersflickr-16px.png.a96cf194be2f1a65f743ed59d2d72c97.png | instagram-16px.png.ab5f56b217cfd76329ae67830bb7b958.png

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland !

Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

De bandenspanningssensor bij VAG is geen sensor in het wiel/band, maar eentje in de as, die de rolweerstand meet. Als je de band opgepompt hebt tot de gewenste druk, stel je dat in op de boordcomputer, en vanaf dan gaat de auto de rolweerstand van dat moment als ijkwaarde gebruiken. Vanaf dat die rolweerstand boven een bepaald percentage van die ijkwaarde uitkomt, komt er een melding.

• Bedankt 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Shortlease zei:

Iemand enig idee of ik de winterbanden op de VW GOLF 7 - 2016 zelf kan veranderen?

Heb zomer- en winterbanden op velg, maar heb geen idee hoe het zit met eventuele sensors.

ik doe het zelf al 3 winters,

ik had een set winterbanden liggen van onze vorige wagen-octavia combi die perfekt passen op de golf variant

goed is om je banden ook te verwisselen bvb LinksAchter zomerband 2018 wordt LinksVoor zomerband 2019 etc.

De bc instellen ook na het wisselen

• Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1

VW GOLF VARIANT 1.4 TGI  HIGHLINE LIMESTONE-GREY 7/2016

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik doe dit ondertussen ook al 2 jaar zelf. Aleen zijn mijn winterbanden met een lagere snelheidsindex dus moet je in het menu een max snelheid aangeven. maar dat is zo gefixt.

• Bedankt 1

BMW moto oldtimerfanaat  :D

Golf TGI Highline (2015)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eerlijk... ik vind van niet voor de afstanden die ik rij. 

Enkel wanneer er sneeuw is is het verschil uiteraard overduidelijk. Dit heb ik ooit ondervonden toen ik met een VW Polo reed.

De dag ervoor op zomerbanden, de dag nadien met winterbanden. Ik had totaal geen grip met zomerbanden, het was toen een vrij extreme winter..

De sneeuwdagen in België zijn ook vaak op 1 hand te tellen en aangezien velen dan tegen 20 per uur rondrijden hebben die banden weinig nut dan ?

De remafstand bij koud weer is korter bij winterbanden, dit merk ik wel 'iets' , maar als mijn huidige winterbanden versleten zijn ga ik 4-seizoensbanden leggen van goeie kwaliteit.

Dan ben ik af van het banden wisselen, want ik doe het telkens zelf in de garage. De banden nemen me iets te veel plaats in, zeker aangezien mijn vrouw ook nog een set heeft liggen voor de VW Touran.

Als je echt veel onderweg bent dan zou ik het overwegen, maar in mijn geval met 18000 km per jaar ga ik het in de toekomst niet meer doen, een 4S band dus, ook al zijn daar de meningen ook niet eensgezind...

• Vind ik leuk 2

Beheerder van Aardgasrijder.be
Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018)
VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021)

Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI

Link naar reactie
Delen op andere sites

18 000 km per jaar vind ik toch al wel de moeite om met 2 sets te rijden. Ik doe er 'maar' 10 000 per jaar ongeveer maar heb ook 2 sets (bij RWD is het wel nodig ?), uiteindelijk kost het je toch amper meer dan met 1 set rijden (buiten iets hoger verbruik gerekend), het kost vooral wat tijd om de sets te wisselen bij begin/einde seizoen.
Maar een goede, moderne 4 seizoensband kan in België vermoedelijk ook wel volstaan.

aangepast door Mylan1999
Link naar reactie
Delen op andere sites

eigenlijk maakt afstand niet uit. Je moet in theorie maar vertrekken bij winters weer en je kan ze gebruiken. Maar de winters in Belgie vallen idd zeer goed mee. Ik ben ondertussen al voor de 4seizoensband gegaan. En ik moet zeggen, ik ben er meer tevreden van dan de originele Pirelli band die er op lag, was een 'sport' band, maar ik heb nog nooit een band gehad die zo snel grip verloor. Nu met deze 4seizoensband ook al eens getest hoe snel deze zou 'lossen' van de weg. En ben aangenaam verrast. In echte winterse omstandigheden heb ik die wel nog niet kunnen testen.

autonomie van mijn Skoda Octavia berline (rio red) 350-400km

794532_5.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Dr Nick inderdaad mag het aantal kilometers niet doorslaggevend zijn, maar je veiligheid.

Ik kijk er een beetje tegen het wisselen op, het kost me maar een uurtje, maar dit uurtje wil ik liever anders besteden ?‍♂️

Beheerder van Aardgasrijder.be
Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018)
VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021)

Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, Aardgasrijder zei:

@Dr Nick inderdaad mag het aantal kilometers niet doorslaggevend zijn, maar je veiligheid.

Ik kijk er een beetje tegen het wisselen op, het kost me maar een uurtje, maar dit uurtje wil ik liever anders besteden ?‍♂️

begrijp ik zeker. 

Dat is ook net de reden dat ik ben overgeschakeld naar 4seizoens. 

Bij vorige auto's deed ik ook altijd de bandenwissel zelf. Heb hier zelfs (semi-)professioneel materiaal liggen om vrij vlot te kunnen wisselen. En tijd is voor mij niet zozeer het probleem, maar motivatie werd dat wel. En de 4seizoentjes doen het zo goed dat de tweede auto hier ook op 4seizoens gelegd gaan worden als deze banden op zijn.

794532_5.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Aardgasrijder zei:

Het is toch best om nog even te wachten voordat het goed koud is want als het overdag nog te warm is, verslijten je winterbanden veel te snel.

Cars & Wallpapersflickr-16px.png.a96cf194be2f1a65f743ed59d2d72c97.png | instagram-16px.png.ab5f56b217cfd76329ae67830bb7b958.png

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is het lastigste. Vanaf wanneer. Algemeen zegt men vanaf 7° of kouder. Wat als het in januari tot 15° wordt? Kortstondig wisselen naar zomerbanden?

Indien neen, dan is het nu al de moment want de laatste dagen +/- 5° en de volgende rond de 11°, of is dat dan weer te warm?

Vlaanderen en winterbanden: bullshit (mijn mening).

Ben je hier eigenlijk niet veel beter af met een regenband (alhoewel dit jaar...?).

We zijn de formule 1 niet.

Als het dan toch echt moet: all seasons en daardoor een einde aan de stomme discussie die hier voor Vlaanderen enkel ingegeven is door zuivere commerce.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Lange_666 zei:

Wat voor merk/type heb je liggen als 4 seizoensband (want eens mijn originele Dunlops op zijn moet er ook iets anders onder en dat worden al zeker geen Dunlops meer, toch zeker niet dezelfde)?

ik heb apollo 4 seizoensbanden. Ik kende het niet, maar is het huismerk van de garagist waar ik ga voor onderhoud. En ik moet zeggen, ben er echt wel tevreden van.

Ik had eigenlijk gevraagd voor de Michelin's, maar ik kreeg ineens telefoon van de garagist: dit gaan we niet doen....150€ per band.

Was ik even blij dat ze me gebeld hadden

794532_5.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, Lange_666 zei:

Dat is het lastigste. Vanaf wanneer. Algemeen zegt men vanaf 7° of kouder. Wat als het in januari tot 15° wordt? Kortstondig wisselen naar zomerbanden?

Indien neen, dan is het nu al de moment want de laatste dagen +/- 5° en de volgende rond de 11°, of is dat dan weer te warm?

Vlaanderen en winterbanden: bullshit (mijn mening).

Ben je hier eigenlijk niet veel beter af met een regenband (alhoewel dit jaar...?).

We zijn de formule 1 niet.

Als het dan toch echt moet: all seasons en daardoor een einde aan de stomme discussie die hier voor Vlaanderen enkel ingegeven is door zuivere commerce.

Ik ga ook all seasons-banden laten leggen. Ik neem er van Kleber en ik ben van plan die ergens in november te laten plaatsen.

Ik ben ook heel die zever van zomer- en winterbanden beu. Met die all seasons-banden van tegenwoordig ben je immers perfect in orde voor de winter in Oostenrijk en Duitsland.

• Vind ik leuk 1

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

• Nieuwe aanmaken...