Jump to content
Aardgasrijder Forum - Rijden op aardgas
KerstKerst
BiFueler

Hoog benzineverbruik tijdens rijden op CNG

Recommended Posts

Hey iedereen,

 

Ik ben nieuw dus zal mezelf even kort voorstellen:

Wagen:

Volvo V60 Bifuel van 12/2016

Aangekocht: augustus 2018, bij Volvo Selekt

Ik rijd rond in het Antwerpse

Vragen? Shoot!

 

Nu de probleemstelling:

Al vanaf de aankoop viel het mij op dat mijn wagen veel benzine verbruikt.

Ik hou het nu een tijdje in de gaten en ben tot het volgende gekomen:

Na een 2000-2200km (1.5 maand) is er een volledige benzinetank (67l) doorgedraaid, terwijl ik constant op CNG heb gereden, behalve elke keer een 30-tal sec na het starten met koude motor.

Na wat opzoekwerk werd mijn vermoeden bevestigd dat dit ver boven het gemiddelde ligt.

 

Ik heb mijn opmerking/vraag neergelegd bij de Volvo garage waar ik hem kocht, maar tot op heden nog geen zinnig antwoord mogen ontvangen.

Daarom had ik graag jullie ervaringen gehad. Om de hoeveel tijd/kms moeten jullie benzine bijtanken, iemand die hetzelfde heeft voorgehad, misschien iemand die weet waaraan dit kan liggen, tips en advies, ...

Alles is welkom.

 

Alvast bedankt!


Volvo V60 Bifuel 2016

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zie een ander topic hier,ik rij er ook mee en moet ook af en toe benzine tanken, zie mijn spritmonitor. Op zich nog zuinig maar minder zuinig dan bij Skoda lijkt mij.

hij verbruikt dus ook benzine bij hoge toerentallen, vandaar.


----

884152_5.png- Volvo V60 Bi fuel 2.0 213pk BJ2014 - meestal L-gas

Share this post


Link to post
Share on other sites
47 minuten geleden, Sertitude zei:

Zie een ander topic hier,ik rij er ook mee en moet ook af en toe benzine tanken, zie mijn sritmonitor. Op zich nog zuinig maar minder zuinig dan bij Skoda lijkt mij.

hij verbruikt dus ook benzine bij hoge toerentallen, vandaar

Welk ander topic a.u.b.? Kan je hier misschien de link naar dat topic plaatsen?


Beheerder van CNG Tankstations in België

Besturingssysteem Bluestar Linux, fotobewerking Gimp

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland !

Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG

Share this post


Link to post
Share on other sites

Waar kan ik die spritmonitor vinden?

En bij Volvo konden ze mij geen antwoord geven waarom het benzineverbruik zo hoog ligt. Ik kreeg enkel dit antwoord:

"Zoals u reeds aanhaalt wordt de benzine enkel gebruikt om te starten.

Bij rijden op cng wordt er geen benzine gebruikt, tenzij de CNG tank leeg is."
 
Ik heb wel de 2017 versie (2.0 4 cil met 245 pk, niet de 5 cil), misschien dat dit al aangepast is bij mijn model?
Het is wel nog een inbouw van Westport.

 

 


Volvo V60 Bifuel 2016

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 minuten geleden, BiFueler zei:

Waar kan ik die spritmonitor vinden?

En bij Volvo konden ze mij geen antwoord geven waarom het benzineverbruik zo hoog ligt. Ik kreeg enkel dit antwoord:

"Zoals u reeds aanhaalt wordt de benzine enkel gebruikt om te starten.

Bij rijden op cng wordt er geen benzine gebruikt, tenzij de CNG tank leeg is."
 
Ik heb wel de 2017 versie (2.0 4 cil met 245 pk, niet de 5 cil), misschien dat dit al aangepast is bij mijn model?
Het is wel nog een inbouw van Westport.

misschien eens gaan luisteren bij Westport… normaal is dit niet. 

Zoals al gezegd, tijdens het rijden op CNG zou er geen benzineverbruik mogen zijn. 


autonomie van mijn Skoda Octavia berline (rio red) 350-400km

 

794532_5.png

Share this post


Link to post
Share on other sites
12 minuten geleden, BiFueler zei:

Waar kan ik die spritmonitor vinden?

Dit hier is bijvoorbeeld de Spritmonitor van Sertitude:

https://www.spritmonitor.de/en/detail/884152.html


Beheerder van CNG Tankstations in België

Besturingssysteem Bluestar Linux, fotobewerking Gimp

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland !

Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 minuten geleden, Dr Nick zei:

 

misschien eens gaan luisteren bij Westport… normaal is dit niet. 

Zoals al gezegd, tijdens het rijden op CNG zou er geen benzineverbruik mogen zijn. 

Dat is inderdaad de volgende stap, maar ik hoop op enkele reacties van eigenaars van dezelfde wagen, met hun verbruiksgegevens.

Ik zie ook mijn benzinemeter dalen terwijl ik aan het rijden ben op CNG (elke +/-200km verdwijnt er een blokje), dus hij verbruikt wel degelijk benzine tijdens het rijden op CNG en niet enkel tijdens de start.

(of de benzine moet op of één of andere manier uit mijn tank lekken tijdens het rijden)

 


Volvo V60 Bifuel 2016

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 uur terug, muscles zei:

Dit hier is bijvoorbeeld de Spritmonitor van Sertitude:

https://www.spritmonitor.de/en/detail/884152.html

Sertitude zijn bak geeft toch ook een héél hoog benzineverbruik weer tenzij er afstanden bij zijn die uitsluitend op benzine gereden worden.

KM stand: 39.727 tot 41.097 = 1370 km = 25,77 Liter benzine

KM stand: 41.097 tot 43.205 = 2108 km = 20,37 Liter benzine

KM stand: 43.205 tot 44.140 = 935 km = 20,20 Liter benzine

KM stand: 44.140 tot 45.957 = 1817 km = 30,29 Liter benzine

KM stand: 45.957 tot 47.686 = 1729 km = 20,34 Liter benzine

KM stand: 47.686 tot 48717 = 1031 km = 30,24 Liter benzine

enz... :S

 

Ter vergelijk de mijne:

4541 km voor 7,50 Liter benzine

3440 km voor 5 Liter benzine

4958 km voor 10 Liter benzine (en hier stond ik te dromen bij het tanken want ander had ik er maar 5L in gedaan).

 

Edited by Lange_666
  • Vind ik leuk 1

Spritmonitor Skoda Octavia Combi (L en H+ gas gecombineerd): 745990_5.png

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb officieel antwoord van iemand bij westport die aangeeft dat er niet alleen bij het starten benzine gebruikt wordt maar ook bij hoge toerentallen.

ik denk dat m’n Spritmonitor correct is, ik rij bijna nooit op benzine.

ik schrok eerst ook van het benzinevebruik, maar het is dus normaal.

op zich valt het wel mee, ook niet vergeten dat het 2.0 cilinderinhoud is en 213 of 245 pk, dus het is wel een krachtpatser en dan mogen we niet klagen over het verbruik


----

884152_5.png- Volvo V60 Bi fuel 2.0 213pk BJ2014 - meestal L-gas

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meen ergens gelezen te hebben dat deze bij grote vermogensvraag benzine bij inspuit, omdat anders de motor te heet word. Benzine om te koelen dus.


Vw Caddy Dark 'n Cool DSG TGI 110 perdjes  Black Nano  :  922073_5.png

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dit was het antwoord van westport:

Your vehicle is designed to use a small amount of petrol in cng mode during “heavy load” of the engine. This is a safety feature to cool down the petrol injectors that otherwise would overheat and clog, leading eventually to a breakdown of the petrol injectors.
Since running the engine with a gaseous fuel does not cool down the injectors like a fluent fuel would this measure is necessary.
  • Bedankt 1

----

884152_5.png- Volvo V60 Bi fuel 2.0 213pk BJ2014 - meestal L-gas

Share this post


Link to post
Share on other sites
20 uren geleden, Sertitude zei:

Ik heb officieel antwoord van iemand bij westport die aangeeft dat er niet alleen bij het starten benzine gebruikt wordt maar ook bij hoge toerentallen.

ik denk dat m’n Spritmonitor correct is, ik rij bijna nooit op benzine.

ik schrok eerst ook van het benzinevebruik, maar het is dus normaal.

op zich valt het wel mee, ook niet vergeten dat het 2.0 cilinderinhoud is en 213 of 245 pk, dus het is wel een krachtpatser en dan mogen we niet klagen over het verbruik

Hiervoor had ik een benzinewagen van hetzelfde kaliber (ook 2.0l en 265pk) en die verbruikte inderdaad een pak meer, 12l/100km.

Als ik nu alles samentel dan zit ik op 6kg CNG + 3l benzine / 100km, wat uiteraard nog steeds goedkoper is, maar waar het mij vooral omgaat is dat ze bij Volvo beweren dat er absoluut geen benzine wordt bij ingespoten tijdens het rijden op CNG.

Zo verkopen ze hem ook en dat vind ik niet echt correct.

19 uren geleden, Sertitude zei:

Dit was het antwoord van westport:

Your vehicle is designed to use a small amount of petrol in cng mode during “heavy load” of the engine. This is a safety feature to cool down the petrol injectors that otherwise would overheat and clog, leading eventually to a breakdown of the petrol injectors.
Since running the engine with a gaseous fuel does not cool down the injectors like a fluent fuel would this measure is necessary.

Bedankt voor de info, ik ga hier mee naar Volvo en eens kijken wat ze hierover te zeggen hebben (al verwacht ik niet veel degelijks van antwoord).

 


Volvo V60 Bifuel 2016

Share this post


Link to post
Share on other sites

die 3L lijkt me wel veel, als ik het zie na een jaar kom ik op volgende cijfers:

5,5 kg CNG en 1,6 L 98-benzine per 100 km voor in totaal 22.000 km waarvan misschien 250 op benzine.

 


----

884152_5.png- Volvo V60 Bi fuel 2.0 213pk BJ2014 - meestal L-gas

Share this post


Link to post
Share on other sites
Zojuist, Sertitude zei:

die 3L lijkt me wel veel, als ik het zie na een jaar kom ik op volgende cijfers:

5,5 kg CNG en 1,6 L 98-benzine per 100 km voor in totaal 22.000 km waarvan misschien 250 op benzine.

 

Dat bedoel ik dus.

Zoals ik zei in mijn eerste bericht: "Na een 2000-2200km (1.5 maand) is er een volledige benzinetank (67l) doorgedraaid, terwijl ik constant op CNG heb gereden, behalve elke keer een 30-tal sec na het starten met koude motor."

Als je dat uitrekent dan komt het op 3l/100km (67l/2200km * 100) en dit terwijl de wagen enkel op CNG zou rijden volgens Volvo.

Toen ben ik beginnen opzoeken wat andere CNG-rijders verbruiken en dit ligt allemaal vele malen lager.

Ik heb 2 kennissen die ook CNG rijden, 1 met een Skoda Octavia en 1 met een Audi A3 en die doen allebei makkelijk een jaar (+/- 18000km) met een volle benzinetank.

 

Ik snap dat elke wagen verschillend is, zeker aangezien ik met een krachtigere motor rijdt als hen, maar dit is toch alles behalve normaal naar mijn inzien.


Volvo V60 Bifuel 2016

Share this post


Link to post
Share on other sites
38 minuten geleden, BiFueler zei:

Ik heb 2 kennissen die ook CNG rijden, 1 met een Skoda Octavia en 1 met een Audi A3 en die doen allebei makkelijk een jaar (+/- 18000km) met een volle benzinetank.

Ik heb op dit moment zo'n 63 liter bezine getankt (de laatste 10 zitten er nog maar pas in en zijn echter nog bijlange niet opgereden dus reken 53 liter) voor 47500 km. En dan kom ik enkel aan dit cijfer omdat ik soms te tam ben (lees: de tijd niet wil verdoen) om om te rijden om al te gaan tanken zodat er bijna enkel op CNG kan gereden worden. Anders zou het benzine verbruik nog lager zijn voor die 47500km.

(Ik reken een 17L benzine en de gereden kms hiermee er even niet bij omdat deze gebruikt werden voor het meten van het zuivere benzine verbruik).

 

Jij draait er meer benzine door voor 2000-2200 gereden km dan ik voor 47.500 km...:S

Reken uit het verschil...

Edited by Lange_666

Spritmonitor Skoda Octavia Combi (L en H+ gas gecombineerd): 745990_5.png

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 uren geleden, BiFueler zei:

Dat bedoel ik dus.

Zoals ik zei in mijn eerste bericht: "Na een 2000-2200km (1.5 maand) is er een volledige benzinetank (67l) doorgedraaid, terwijl ik constant op CNG heb gereden, behalve elke keer een 30-tal sec na het starten met koude motor."

Als je dat uitrekent dan komt het op 3l/100km (67l/2200km * 100) en dit terwijl de wagen enkel op CNG zou rijden volgens Volvo.

Toen ben ik beginnen opzoeken wat andere CNG-rijders verbruiken en dit ligt allemaal vele malen lager.

Ik heb 2 kennissen die ook CNG rijden, 1 met een Skoda Octavia en 1 met een Audi A3 en die doen allebei makkelijk een jaar (+/- 18000km) met een volle benzinetank.

 

Ik snap dat elke wagen verschillend is, zeker aangezien ik met een krachtigere motor rijdt als hen, maar dit is toch alles behalve normaal naar mijn inzien.

 

Ik heb zo het idee dat uwe benzinetoevoer niet of slecht wordt afgesloten als je op gas rijd.

Volgens mij moet dat toch via een diagnose via de computer kunnen uitgelezen worden. Natuurlijk als de klep gesloten is maar de dichtingen zijn lek dan zal het wat moeilijker te achterhalen zijn.


BMW moto oldtimerfanaat  :D

Golf TGI Highline (2015)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Naar wat ik hoor bij Volvo vermant moet je voor CNG bij Volvo-garage in Halle zijn. Ik ga daar ook eens polsen.


----

884152_5.png- Volvo V60 Bi fuel 2.0 213pk BJ2014 - meestal L-gas

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 uren geleden, Sertitude zei:

Naar wat ik hoor bij Volvo vermant moet je voor CNG bij Volvo-garage in Halle zijn. Ik ga daar ook eens polsen.

Zou super zijn, ik ben benieuwd.

Deze is afkomstig van Volvo De Smet in Zellik, al vanaf het begin problemen met de wagen (rijdt super, maar papieren bleken alles behalve in orde ...), maar daar ga ik niet verder over uitwijken (daar dient dit forum niet voor) ?.

13 uren geleden, Bij zei:

 

Ik heb zo het idee dat uwe benzinetoevoer niet of slecht wordt afgesloten als je op gas rijd.

Volgens mij moet dat toch via een diagnose via de computer kunnen uitgelezen worden. Natuurlijk als de klep gesloten is maar de dichtingen zijn lek dan zal het wat moeilijker te achterhalen zijn.

Ik dacht zelf eerst aan een lek. Ik ben dan beginnen letten op plassen benzine onder de wagen, maar niets te zien.

En het feit dat de benzinemeter daalt tijdens het rijden op CNG is volgens mij toch bewijs genoeg dat er effectief benzine wordt verbruikt tijdens het rijden, ongeacht wat ze bij De Smet ook beweren.

Ik ga vandaag nog eens bellen met hen om te horen of ze al iets meer weten.

 

Alvast bedankt voor alle reacties tot nu toe!


Volvo V60 Bifuel 2016

Share this post


Link to post
Share on other sites
Op 31/10/2018 om 09:37, BiFueler zei:

Zou super zijn, ik ben benieuwd.

Deze is afkomstig van Volvo De Smet in Zellik, al vanaf het begin problemen met de wagen (rijdt super, maar papieren bleken alles behalve in orde ...), maar daar ga ik niet verder over uitwijken (daar dient dit forum niet voor) ?.

Ik dacht zelf eerst aan een lek. Ik ben dan beginnen letten op plassen benzine onder de wagen, maar niets te zien.

En het feit dat de benzinemeter daalt tijdens het rijden op CNG is volgens mij toch bewijs genoeg dat er effectief benzine wordt verbruikt tijdens het rijden, ongeacht wat ze bij De Smet ook beweren.

Ik ga vandaag nog eens bellen met hen om te horen of ze al iets meer weten.

 

Alvast bedankt voor alle reacties tot nu toe!

Nog nieuws hierover?


----

884152_5.png- Volvo V60 Bi fuel 2.0 213pk BJ2014 - meestal L-gas

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...