Ga naar inhoud

Hoog benzineverbruik tijdens rijden op CNG

Recommended Posts

Hallo,

Ik rij ook met een Volvo Bifuel van 2015.Het is geweten dat de Volvo benzine verbruikt wanneer je op CNG rijdt.
Dit komt voornamelijk omdat je start op benzine. Wanneer je stevig op het gas drukt wordt er ook benzine verneveld om de kleppen beter te laten smeren.

Ook de standkachel werkt op benzine. Een verbruik van 67 liter op 2000 km is wel veel. Omgerekend zal dit bij mij ongeveer 40 liter benzine zijn.

Ben heel tevreden van de Volvo, behalve bij koud weer ( onder 10°C) maakt de motor enorm veel geluid. Dit komt door het uitzetten van de gasinjectoren, wanneer de motor warm is, is het geluid weg.

Een enorm vervelend, krakend geluid.

Heeft u dit ook?

Mvg.

Brat

Link naar bericht
Delen op andere sites
16 uren geleden, Brat zei:

Hallo,

Ik rij ook met een Volvo Bifuel van 2015.Het is geweten dat de Volvo benzine verbruikt wanneer je op CNG rijdt.
Dit komt voornamelijk omdat je start op benzine. Wanneer je stevig op het gas drukt wordt er ook benzine verneveld om de kleppen beter te laten smeren.

Ook de standkachel werkt op benzine. Een verbruik van 67 liter op 2000 km is wel veel. Omgerekend zal dit bij mij ongeveer 40 liter benzine zijn.

Ben heel tevreden van de Volvo, behalve bij koud weer ( onder 10°C) maakt de motor enorm veel geluid. Dit komt door het uitzetten van de gasinjectoren, wanneer de motor warm is, is het geluid weg.

Een enorm vervelend, krakend geluid.

Heeft u dit ook?

Mvg.

Brat

Hallo,

Van dat rare geluid heb ik geen last, zelfs niet met dit vriesweer.

En ik weet ondertussen dat er wel degelijk benzine wordt bij-ingespoten tijdens zwaardere belasting van de motor, maar ik heb van de garage waar ik hem heb gekocht tot op heden nog steeds geen bevestiging daarvan gekregen. Zij zeggen "Tijdens het rijden op CNG, wordt er GEEN benzine ingespoten" en daar is het mij vooral om te doen nu.

Verder ben ik zeer tevreden van de Volvo.

Mvg

Volvo V60 Bifuel 2016

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 2 weken later...

Volvo V60 bi-fuel maakt inderdaad gebruik van benzine op de moment dat er op CNG wordt gereden. Zie voor meer informatie: http://www.gronabilister.se/tester/biltester-2015/volvo-v60-bi-fuel-gas-

Bij mijn wagen heb ik elke 3000km een tank benzine nodig.

Vraag aan de V60 Bi-Fuel rijders: heeft iemand van jullie het gevoel dat de wagen schokt op CNG, bijvoorbeeld aan een snelheid van 70km/h?

Link naar bericht
Delen op andere sites
1 uur terug, amesk zei:

Volvo V60 bi-fuel maakt inderdaad gebruik van benzine op de moment dat er op CNG wordt gereden. Zie voor meer informatie: http://www.gronabilister.se/tester/biltester-2015/volvo-v60-bi-fuel-gas-

Vraag aan de V60 Bi-Fuel rijders: heeft iemand van jullie het gevoel dat de wagen schokt op CNG, bijvoorbeeld aan een snelheid van 70km/h?

Ik had toch beter verwacht van een premium-merk.

• Vind ik leuk 1

Beheerder van CNG Tankstations in België

Cars & Wallpapersflickr-16px.png.a96cf194be2f1a65f743ed59d2d72c97.png | instagram-16px.png.ab5f56b217cfd76329ae67830bb7b958.png

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland !

Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik eerlijk gezegd ook. Ik heb met mijn Skoda 83L benzine voor 44.500km en dan zijn er nog stukken bij waarbij ik bewust op benzine gereden heb terwijl ik net zo goed CNG had kunnen gaan tanken (maar er te tam voor was) en er zit nog een benzine verbruikstest mee in ook. Volvo op CNG ruikt al half naar sjoemel.?

aangepast door Lange_666
typo

Spritmonitor Skoda Octavia Combi (L en H+ gas gecombineerd): 745990_5.png

Link naar bericht
Delen op andere sites
4 uren geleden, amesk zei:

heeft iemand van jullie het gevoel dat de wagen schokt op CNG, bijvoorbeeld aan een snelheid van 70km/h?

bij mij schokt hij niet. Een klein klikje achteraan in de wagen bij overgang van benzine naar cng.

3 uren geleden, muscles zei:

Ik had toch beter verwacht van een premium-merk.

ik begrijp de opmerkingen, maar ik heb er vrede mee omdat ik toch over 213 pk beschik en begrijp dat de motor dan misschien 'beschermd' moet worden met smeersel van benzine.

En ja, ik gebruik die pk soms wel om op te trekken op oprit v autostrade bvb om om voorbij te steken op een gewestweg.

Versta me niet verkeerd, ik vind het lage vebruik van de octavia wel indrukwekkend. Misschien kies ik volgende keer toch voor de octavia (vorig jaar had ik 'm bijna gekocht tot ik de volvo zag) maar hopelijk ben ik niet te veel gewoon geworden aan de pk.

aangepast door Sertitude

----

884152_5.png- Volvo V60 Bi fuel 2.0 213pk BJ2014 - meestal L-gas

Link naar bericht
Delen op andere sites

884152_5.png- Volvo V60 Bi fuel 2.0 213pk BJ2014 - meestal L-gas

5.6 kg met L-gas is toch OK voor zo'n auto (en zoals je zegt af en toe eens doortrekken) ?

Zolang het benzineverbruik redelijk blijft.

• Vind ik leuk 1

Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14

Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas / 100 km   -  5.7 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Gemiddeld verbruik :  6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91

Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren)

Link naar bericht
Delen op andere sites

M’n vader heeft een Volvo op Diesel, ook een automaat. Hij schokt ook af en toe. Vooral als hij bij koud weer het gaspedaal kort loslaat en daarna terug gas geeft.

Hiervoor is hij naar een Volvo-garage gegaan, maar ze konden het probleem niet oplossen.

Misschien heeft het niet meteen iets te maken met de CNG, maar gewoon met het koude weer in combinatie met een automaat, alhoewel het in Zweden een pak kouder kan zijn en ze daar ook wel rekening mee gehouden zullen hebben bij het ontwerp van de automaat ?

Link naar bericht
Delen op andere sites

Hallo,

Ik heb een T5 5 cylinder met 6 traps automaat. Wel bovengenoemd benzineverbruik maar verder geen problemen met motorlawaai of schokkende automaat.

De 6 traps is wel een klassieke automaat, geen DSG (of Powershift bij Volvo).

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 1 jaar later...
Op 2/2/2019 om 11:58, amesk zei:

Hier een gebruiker uit NL. Een V70, MY2016, B4204T11 motor, 2.0 - 4 Cyl. - 245Pk/180Kw

Volgens mij is dat de zelfde motor als in de V60

Ook ik heb het gehad dat de auto schokt, inhoudt bij optrekken of constante cruis-control snelheid van 70km/u lichte schokken, alsof de auto steeds over een drempel rijdt.

Na veel zelfonderzoek (ben een fervente technisch auto liefhebber) zijn er 3 belangrijke oorzaken hiervoor:

1.  De 'balansas' module van de motor.

Er is hier in NL een gemodificeerde module hiervoor vanuit Volvo voor deze motoren. 

Na verloop van tijd (vaak al vanaf zo'n 30.000 km stand) begint de motor (zeker bij koude/vriesweer start) bij een toerental bereik tussen de 1.000 - 2.500 rpm een 'hoog fluitend, schrapend, zoemend geluid' af te geven. Elke keer een tikje gas geven en loslaten bij stationair draaien en je hoort het geluid gelijk. Zeker als de rechtervoorkant van de auto naast een muurtje ofzo staat welke het motor geluid terug kaatst. 

Met name de CNG versies zijn erg gevoelig hiervoor voor deze slijtage van de balansassen bij een constante snelheid van 70km/h.  Als je op benzine gaat rijden heb je er minder last van tijdens het rijden, de auto schokt dan veel minder, nagenoeg niet merkbaar.

2.  CNG - hoofd / hogedrukverdeler (verlager)

De drukverdeler raakt vervuild en geeft niet meer de juiste druk af en gaat in ergste geval een hoog fluitend signaal geluid afgeven. 

3. Bougies (deze dienen veel eerder vervangen te worden, gaan max 20.000km mee)

• Vind ik leuk 1
Link naar bericht
Delen op andere sites

Ps. de balansas wordt vrijwel altijd onder coulance regeling vervangen. De dealer zal proberen een factuur uit te schrijven, maar weet dat Volvo dit probleem heeft erkend en er een coulance regeling voor heeft. Ik dacht sowieso tot 150.000km stand 100% vergoeding voor vervanging van balans-as module. Alleen de motor-olie dient men zelf te betalen. 

• Vind ik leuk 1
Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 1 maand later...

Beste,

Ben nieuw hier op het Forum en sinds kort in het bezit van een V 70 2.0 bifuel 213 pk

ik ondervind eveneens een nogal hoog benzineverbruik zoals hier vermeld op dit topic ( volle benzinetank erdoor op ongeveer 2200 km)

Meen ergens gelezen te hebben dat dit model toch een 9500 km zou moeten kunnen doen met één benzinetank ?

Iemand die dit kan bevestigen?

alvast bedankt !

Link naar bericht
Delen op andere sites
Op 16/1/2021 om 18:54, Gottlieb zei:

Beste,

Ben nieuw hier op het Forum en sinds kort in het bezit van een V 70 2.0 bifuel 213 pk

ik ondervind eveneens een nogal hoog benzineverbruik zoals hier vermeld op dit topic ( volle benzinetank erdoor op ongeveer 2200 km)

Meen ergens gelezen te hebben dat dit model toch een 9500 km zou moeten kunnen doen met één benzinetank ?

Iemand die dit kan bevestigen?

alvast bedankt !

Ik tank met mijn v90 bi-fuel ongeveer 45l benzine op 2500km. Je kunt het benzine verbruik serieus verminderen door niet hard op te trekken maar 9000km lukt volgens mij nooit.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Dat is toch iets zuiniger dan het verbruik van mijn V 70 

Ik heb donderdag afspraak met Van Meenen in Eeklo i.v.m. hoog benzineverbruik en gasgeur in en rond de auto bij koudstart.

Ik houd je hier op de hoogte alhoewel ik niet veel goeds verwacht van het hoge benzineverbruik, zou toch niet mogen voor een bijna premium merk, enfin we zullen zien ...

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 1 maand later...
Op 21/1/2021 om 21:06, Gottlieb zei:

Dat is toch iets zuiniger dan het verbruik van mijn V 70 

Ik heb donderdag afspraak met Van Meenen in Eeklo i.v.m. hoog benzineverbruik en gasgeur in en rond de auto bij koudstart.

Ik houd je hier op de hoogte alhoewel ik niet veel goeds verwacht van het hoge benzineverbruik, zou toch niet mogen voor een bijna premium merk, enfin we zullen zien ...

Houd ons eens op de hoogte :-)

Link naar bericht
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Nieuwe aanmaken...