Ga naar inhoud
bbh_blocked_dnftl

Boordcomputer en motormanagement even van slag...


Lange_666

Aanbevolen berichten

Toestand: CNG tanks 1/3 gevuld, +/- nog 10L benzine.

Buitentemp: 11,5° (volgens BC).

 

Bij deze buitentemperatuur heb ik nooit een verhoogd stationair toerental na het starten van een koude motor, eens bovens 12° wel, onder de 5° ook.

Waarom niet ertussen is me al langer een raadsel. Ik zie dit trouwens ook aan de verbruiksmeter zodra deze weergegeven wordt.

Maar dit terzijde.

Starten, geen verhoogd stationair toerental wegens temp tussen 5° en 12°C.

Motor draait op CNG.

800m verder, verkeerslicht, het was net rood dus ik laat de start/stop de motor uitvallen (anders hou ik mijn voet even op de koppeling om de motor toch te laten draaien).

Groen, motor start weer... CNG... 500m verder bestemming, parkeerplaats, motor uit (normaal rij ik altijd met de fiets maar nu moest er iets mee wat veel te groot was om met de fiets te vervoeren vandaar....).

Na de boodschap...

Starten, motor draait op CNG.

50m verder is echter een spooroverweg en deze gaat net dicht.

Voet van de koppeling om de start/stop zijn werk te laten doen, wetende dat het hier een tijdje kan duren.

Motor stopt echter niet (nog iets waar ik maar gedeeltelijk aan uit kan, is temp afhankelijk heb ik al ondervonden maar er spelen ook nog andere parameters, motortemp is hoger dan bij de eerste stop dus dat is het al niet...)

Omdat het soms lang kan duren leg ik de motor handmatig stil.

Kleine 2 minuten gewacht, trein voorbij, ik start de motor en vertrek.

Beetje verder vallen mij enkele dingen op...het verbruik sinds de start (aan de overweg dus) is 0.0 wat héél héél zuinig is maar dat geloof ik dus niet).

Beetje gescrolled, actueel verbruik is ook 0.0 ondanks gas geven.

Verbruik na tanken werkt wel. Verbruik na tanken zakt zelfs (logisch met maar 0.0 actueel verbruik).

Het verbruik na tanken is echter nogal hoog en het zakt nogal snel.

Ik denk even dat de boordcomputer denkt dat ik net getankt heb.

Dan valt mij op dat motor niet op CNG draait maar wel op benzine...!!! Huh?

Verbruik blijft echter 0.0...

Weg van het verkeer stop ik even, leg de motor stil, wachten een 10-tal seconden en start weer... direct starten op CNG, nadien alles normaal.

 

Iedereen heeft al eens een moeilijke dag, ook boordcomputers en motormanagmentsystemen blijkbaar...

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook verhoogd stationair toerental bij starten. Na een 30-60s zakt deze naar stationair. De gemiddelde verbruiksteller op 1 is tijdsgericht. Is deze te lang dan reset hij deze, korter dan telt hij verder.

gemiddelde is niet het gemiddelde van alles maar met andere parameters. Maar die weet ik niet meer.

aangepast door pluxy

Vw Caddy Dark 'n Cool DSG TGI 110 perdjes  Black Nano  :  922073_5.png

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, pluxy zei:

Ik heb ook verhoogd stationair toerental bij starten. Na een 30-60s zakt deze naar stationair.

Dat is 100% normaal, wat ik niet normaal vind is dat er geen verhoogd stationair toerental is tussen 5°C en 12°C.

 

 

3 uren geleden, pluxy zei:

De gemiddelde verbruiksteller op 1 is tijdsgericht. Is deze te lang dan reset hij deze, korter dan telt hij verder.

gemiddelde is niet het gemiddelde van alles maar met andere parameters. Maar die weet ik niet meer.

You lost me there...o.O

Alhoewel...... de tijdsgerichte verbruiksteller is de lange tijds verbruiksteller, deze telt tot ofwel 9999km ofwel 99 uur 59 min 59 sec. Wat het eerst bereikt wordt doet de teller resetten.

En het is teller 2, niet 1. Teller 1 is een gewone teller die reset na 2 uur stilstand.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Uw start stop system houd rekening met de motor temperatuur maar ook met het vermogen dat uw batterij moet leveren.

Hoe meer verbuikers zijn ingeschakeld hoe sneller uw motor terug automatisch gaat starten tijden een stop aan vb verkeerslichten. Deze zomer heb ik dit ook mogen ondervinden. Stoppen aan de lichten en de st/stop werkte niet.

Airco uitschakelen was voldoende om het systeem wel te laten werken. Ik denk dat hoe ouder uw batterij en hoe minder deze geladen wordt door het rijden van kortere afstanden hoe minder uw st/Stop systeem gaat werken.

Die bewaking van het afgenomen vermogen is nodig omdat als je lange tijd zou stil staan je de batterij zo ver leeg trekt dat starten niet meer mogelijk is.?

  • Vind ik leuk 1

BMW moto oldtimerfanaat  :D

Golf TGI Highline (2015)

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uren geleden, Bij zei:

Uw start stop system houd rekening met de motor temperatuur maar ook met het vermogen dat uw batterij moet leveren.

Zover was ik ook al enkel kan je daan geen lijn in trekken. Zelfs de ventilator een streepje minder zetten heeft mijn motor al doen uitvallen. Zet je er weer een streepje bij dan blijft hij toch uitgeschakeld.

Het beslissingspunt heeft dus ook speling...

Maar het uitvallen is bijzaak in dit geval. Het is rijden op benzine als er nog meer dan genoeg gas aanwezig is en 0.0 verbruik.

aangepast door Lange_666
Link naar reactie
Delen op andere sites

12 uren geleden, Lange_666 zei:

Zover was ik ook al enkel kan je daan geen lijn in trekken. Zelfs de ventilator een streepje minder zetten heeft mijn motor al doen uitvallen. Zet je er weer een streepje bij dan blijft hij toch uitgeschakeld.

Het beslissingspunt heeft dus ook speling...

Maar het uitvallen is bijzaak in dit geval. Het is rijden op benzine als er nog meer dan genoeg gas aanwezig is en 0.0 verbruik.

Ik heb al ondervonden dat wanneer ik op benzine rij, het start/stopsysteem dan beter werkt: dan schakelt ie de motor altijd uit als ik 'm uit vitesse zet. Als ik dan bvb na 2 km opnieuwe rode lichten heb, dan kan ik datzelfde ook doen.


Beheerder van CNG Tankstations in België

Cars & Wallpapersflickr-16px.png.a96cf194be2f1a65f743ed59d2d72c97.png | instagram-16px.png.ab5f56b217cfd76329ae67830bb7b958.png

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland !

Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...