Ga naar inhoud
Aardgasrijder.be wordt gesponsord door Mefirst! Betaal jij ook te veel voor je autoverzekering? Vergelijk nu online de beste autoverzekering via Mefirst.be: de vergelijkingssite voor verzekeringen
Man van het zuiden

Maximale rijbereik CNG-wagen

Recommended Posts

Ik woon in Luxemburg, waar CNG zeer interessant is qua prijs (0,80 cent). Vier van de zes CNG stations worden kortlings gesloten, maar de twee in de buurt van bij ons in Luxemburg stad blijven open en worden zelfs vernieuwd door Aral. Ik heb de laatse weken veel,over CNG gelezen. Belangrijk voor mij is dat ik niet te vaak naar de pomp moet rijden en dat de auto comfortabel is. Ik dacht aan een Audi A3 of de VW Golf. Kan iemand ervaringen delen over het echte aantal km dat je kan maken , zowel CNG als benzine met beide auto’s. Andere tips zijn welkom

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Voor de VW Golf zit je aan 360-380km met H-gas (zoals in Luxemburg verkrijbaar is) in normale rijomstandigheden.
De oudere modellen voor de nieuwe regelgeving (WLPT) hebben 50 liter benzine aan boord, met 50 liter benzine haal je zo'n 700-800 km schat ik.

De nieuwe modellen hebben minder benzine en meer CNG aan boord, waardoor het rijbereik hierdoor groter wordt op CNG, maar kleiner op benzine.

Iedereen die op CNG rijdt wil zo veel mogelijk op CNG rijden, want als je begint te rekenen dan zie je dat rijden op benzine meer dan dubbel zo duur is.

Koop je dus een nieuwe wagen dan heb je minder benzine aan boord (+/- 13 liter).

Voor de Audi A3 zit je mogelijks op hetzelfde rijbereik, maar zoals altijd is het rijbereik afhankelijk van je rechtervoet.

Ter info, mijn record is bijna 440 km op CNG, doorgaans haal ik gemiddeld 360-380 km op CNG, maar dan moet de vuldruk in het tankstation ook goed zijn.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Zafira 1600cc 150pk 25kgr cng 15L benzine = 500km + 200km =700km à 120km/u

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
1 uur terug, Bob zei:

Zafira 1600cc 150pk 25kgr cng 15L benzine = 500km + 200km =700km à 120km/u

Als je nu bijvoorbeeld in Tongeren moet zijn, ga eens langs bij Dats 24, gewoon om te zien hoeveel kilometer je dan kan afleggen.

Ik heb een drietal weken geleden immers 426 km afgelegd met 17 kg CNG van Tongeren !

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
14 uren geleden, Man van het zuiden zei:

Ik woon in Luxemburg, waar CNG zeer interessant is qua prijs (0,80 cent). Vier van de zes CNG stations worden kortlings gesloten, maar de twee in de buurt van bij ons in Luxemburg stad blijven open en worden zelfs vernieuwd door Aral. Ik heb de laatse weken veel,over CNG gelezen. Belangrijk voor mij is dat ik niet te vaak naar de pomp moet rijden en dat de auto comfortabel is. Ik dacht aan een Audi A3 of de VW Golf. Kan iemand ervaringen delen over het echte aantal km dat je kan maken , zowel CNG als benzine met beide auto’s. Andere tips zijn welkom

Deze zomer op vakantie gegaan met Golf Variant TGI DSG; in Merl beide tanks gevuld (15 kg gas + 55 liter E5 98 octaan). Na 1015 km (met dakkoffer, airco, files, ...) pas opnieuw getankt. Had nog 10 liter over in de benzinetank.

Ik tank gemiddeld elke 300 km laagcalorisch gas; dan geeft de wagen aan dat ik nog maximaal 30 à 40 km kan rijden. Zo rij ik zo veel mogelijk op CNG. Met hoogcalorisch gas, wat ik slechts zelden tank, verbruik ik waarschijnlijk ongeveer 10% à 15% minder.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
15 uren geleden, Man van het zuiden zei:

waarom sluiten ze nu al CNG-stations?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
11 minuten geleden, Sertitude zei:

waarom sluiten ze nu al CNG-stations?

Hoogstwaarschijnlijk omdat er te weinig CNG verkocht wordt in het Groothertogdom Luxemburg. Dat land is in feite slechts een provincie want groter is het niet.

CNG wordt er volgens mij ook niet fiscaal gestimuleerd. Ik denk overigens dat veel Luxemburgers eerder een hybride (elektrisch + benzine) en volledig elektrische voertuigen kopen.

Je hoeft trouwens maar eens naar de benzineprijzen (benzine en diesel) te kijken: hier dat van het tankstation van Cora in Foetz.

Benzineprijzen-Cora-Foetz-2018-10-09de.png

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Op 8/10/2018 om 23:50, Man van het zuiden zei:

De VW (ook al bij Seat en Skoda, nog niet bij Audi) CNG motorisatie is voor modeljaar 2019 van 1.4 naar 1.5 gewijzigd.

Ik rij met een A3 g-tron 1.4 DSG (2016); ik zit aan een gemiddelde van 4.2 kg/100km verbruik (H-gas) over 45.000km.  Met benzine zit ik rond de 5.7 l/100km (E95 - 130km/u), maar ik rij enkel op benzine als het niet anders kan.  Het verschil tussen oude en nieuwe motorisatie behalve de extra 20pk is vooral de inhoud van de tanken : 18kg CNG in nieuw model (ipv 14.4) en 12l benzine (ipv 50l).  Gemiddeld rij ik op één CNG tankbeurt 340km (met uitschieters tot 400+ km).  CNG rijbereik zal (naar schatting!) toegenomen zijn met zo'n 80km met een 18kg CNG tank, maar aan de andere kant verlies je meer dan 600km aan benzine rijbereik, iets wat niet onbelangrijk is in een land als Frankrijk met amper CNG tankpunten buiten de grote steden.  Rijbereik is afhankelijk van de gasdruk aan de pomp en ook van de kwaliteit van het gas (methaan gehalte).  Verbruik : in de winter merkelijk hoger (+20%).  Vreemd is dat de airco in de zomer geen meerverbruik betekent, althans niet op lange ritten en snelweg.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
10 uren geleden, tonton zei:

Verbruik : in de winter merkelijk hoger (+20%).  Vreemd is dat de airco in de zomer geen meerverbruik betekent, althans niet op lange ritten en snelweg.

20 % meer in de winter is wel heel veel ?

Over lange ritten - en minder verbruiken - is er al eens een discussie geweest  ^_^ met en zonder dakkoffer zelfs :D .

Ergens is het wel normaal (denk ik en heb ik ooit zelf geconstateerd) dat je minder verbruikt over lange afstand op de snelweg. 

Het file verkeer en de weginrichting in België is geen voordeel / niet favorabel om zuinig te rijden. 

Zacht uitgedrukt.

Anders uitgedrukt : het is hopeloos in Belgiê.  (vergeleken met een snelweg in Frankrijk en Nederland)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Het is huilen met de pet op.

Hier in de buurt zijn onlangs 2 kruispunten onderhanden genomen, deze zijn nu conflict vrij.

Zij zijn voorzien met "alles erop en eraan", dwz detectielussen voor wagens, zowel rechtdoor als voor die die op de linkse afslag staan, aanwezigheidsdrukknoppen voor fietsers en voetgangers.

Geweldig als dit allemaal zou werken maar neen... alles werkt maar zonder rekening te houden met detectielussen en drukknoppen.

Normaal:

Indien geen wagen voorhanden om links af te slaan moet deze linkse pijl niet groen worden en moet eveneens de overkant niet tegengehouden worden.

Indien geen voetganger of fietser moet het licht niet nodeloos op rood springen voor de auto's.

Nu (zonder gebruik te maken van de reeds betaalde poespas):

Het wordt groen voor voetgangers die er in de meeste gevallen niet zijn. Geen beweging van het andere verkeer.

Na de voetgangers  wordt het groen voor fietsers die er in de meeste gevallen niet zijn. Geen beweging van het andere verkeer.

Na de voetgangers is het de beurt aan de wagens die uit de zijstraten komen. Diskwijls zijn er geen want kleine straatjes.

Nadat het vor hen weer rood is is het de beurt aan hen die links moeten afslaan. De detectielussen hebben wel niks gedetecteerd en er staat effectief geen auto maar laten we alles maar even tegenhouden en toch het licht voor deze nietaanwezige auto's op groen zetten.

Na de linkse afslagers is het de beurt aan auto's die rechtdoor (of rechts willen afslaan). Snel snel want het duurt maar even voor het ook voor hen weer rood wordt.

Dan begint de hele afloop opnieuw. Aanwezig verkeer of niet.

En dan is daar plots Curieuze Neuzen met hun rode bollen... ik verschiet daar niet van.

Mijn reeds lang geopperde gedachte dat men niet anders doet dan moedwillig het verkeer afremmen wordt hierdoor weer eens kracht bijgezet.

Dat deze stilstaande draaiende motoren ook vervuilen is bijzaak. Als het maar geld opbrengt.

aangepast door Lange_666
  • Triest 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
2 uren geleden, Lange_666 zei:

Het is huilen met de pet op.

Hier in de buurt zijn onlangs 2 kruispunten onderhanden genomen, deze zijn nu conflict vrij.

Zij zijn voorzien met "alles erop en eraan", dwz detectielussen voor wagens, zowel rechtdoor als voor die die op de linkse afslag staan, aanwezigheidsdrukknoppen voor fietsers en voetgangers.

Geweldig als dit allemaal zou werken maar neen... alles werkt maar zonder rekening te houden met detectielussen en drukknoppen.

Normaal:

Indien geen wagen voorhanden om links af te slaan moet deze linkse pijl niet groen worden en moet eveneens de overkant niet tegengehouden worden.

Indien geen voetganger of fietser moet het licht niet nodeloos op rood springen voor de auto's.

Nu (zonder gebruik te maken van de reeds betaalde poespas):

Het wordt groen voor voetgangers die er in de meeste gevallen niet zijn. Geen beweging van het andere verkeer.

Na de voetgangers  wordt het groen voor fietsers die er in de meeste gevallen niet zijn. Geen beweging van het andere verkeer.

Na de voetgangers is het de beurt aan de wagens die uit de zijstraten komen. Diskwijls zijn er geen want kleine straatjes.

Nadat het vor hen weer rood is is het de beurt aan hen die links moeten afslaan. De detectielussen hebben wel niks gedetecteerd en er staat effectief geen auto maar laten we alles maar even tegenhouden en toch het licht voor deze nietaanwezige auto's op groen zetten.

Na de linkse afslagers is het de beurt aan auto's die rechtdoor (of rechts willen afslaan). Snel snel want het duurt maar even voor het ook voor hen weer rood wordt.

Dan begint de hele afloop opnieuw. Aanwezig verkeer of niet.

En dan is daar plots Curieuze Neuzen met hun rode bollen... ik verschiet daar niet van.

Mijn reeds lang geopperde gedachte dat men niet anders doet dan moedwillig het verkeer afremmen wordt hierdoor weer eens kracht bijgezet.

Dat deze stilstaande draaiende motoren ook vervuilen is bijzaak. Als het maar geld opbrengt.

Binnenkort krijg jij de kans in het stemhokje om iets recht te zetten dat de vorige keer verkeerd is gelopen, een stem voor CD&V, N-VA, Open-VLD geeft je terug deze miserie:

- Diesel prijs zeer hoog geworden zelfs duurder dan super95 ( pest accijnzen om ander voertuig te kopen ) =betalen om te gaan werken.
- oude wagens worden beboet in een lage lage emissie zone = nieuwe wagen kopen.
- duurdere rijbewijzen ( na het rijbewijs verplicht terugkomen en extra betalen ).
- waarde van oude woningen daalt wanneer geen goede epb score.
- oldtimers nu om de 2 jaar naar de keuring ipv levenslang keuringvrij.
- uitkeringsgerechtigden die ondanks alle pogingen geen werk vinden krijgen amper 20 eur per dag en dit tenkoste van hun pensioen.
- langer werken voor lager pensioen. 
- duurdere elektriciteit van 6% naar 21%.
- duurdere waterrekening.
- duurdere alcohol.
- bezoek naar tandarts wordt duurder indien 1 jaar overgeslagen.
- verplicht vingerafdruk voor identiteitskaart. ( = GDPR biometrische gegevens ).
- slimme stelende energiemeter.
- stijging taxen energie.

- et cetra...

Laat je niet langer bestelen en denk goed na op wie je gaat stemmen!

aangepast door Lage Emissie Zone
  • Bedankt 2

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
2 uren geleden, Lange_666 zei:

dan is daar plots Curieuze Neuzen met hun rode bollen.

Waar ik woon, valt het allemaal mee : meestal groene bollen.

Behalve enkel punten die geel of oranje zijn : rarara, waar zijn die gelegen ?  Aan de kruispunten en ronde punten die "slecht" zijn aangelegd....o.O

Dat Antwerpen zo donker kleurde, vond ik wel een (onaangename) verrassing. 

Hun LEZ helpt dus geen kl...en  !!! 

Gent daarentegen met een circulatieplan toonde wel een verbetering.

Ik blijf er bij : LEZ = schande  >:(

• Vind ik leuk 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
1 uur terug, Koen C zei:

Dat Antwerpen zo donker kleurde, vond ik wel een (onaangename) verrassing. 

Hun LEZ helpt dus geen kl...en  !!!

Ik verschiet daar niet van. Er zijn nog mensen die het gezegd hebben: de uitstoot van de auto's, camionettes en camions op de ring rond Antwerpen zowel in noordzuidelijke (en noord - zuid) als van oost naar west en omgekeerd veroorzaakt veel CO² en andere vuile uitstootstoffen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Op 9/10/2018 om 15:44, muscles zei:

CNG wordt er volgens mij ook niet fiscaal gestimuleerd. Ik denk overigens dat veel Luxemburgers eerder een hybride (elektrisch + benzine) en volledig elektrische voertuigen kopen.

Je hoeft trouwens maar eens naar de benzineprijzen (benzine en diesel) te kijken: hier dat van het tankstation van Cora in Foetz.

Benzineprijzen-Cora-Foetz-2018-10-09de.png

In Luxemburg zijn slechts 350 auto’s met CNG ingeschreven, niet veel dus. Het feit dat de benzine en diesel goedkoop zijn, is daar inderdaad niet vreemd aan zoals je aangeeft. Ik heb zelf momenteel ook een hybryde Lexus RX450h, waarop de jaarlijkse wegenbelasting maar zeer laag is, 50 of 60 euro als ik me goed herinner.  Ik rijd een paar keer per dag van het platteland van Luxemburg naar de stad en we gebruiken daarvoor een oude diesel Golf of onze Lexus of mijn sportauto. De Golf is versleten en de 9 jaar oude LEXUS is veel te groot voor de parkeergarages, ik heb veel te vaak blutsen in de Lexus en die auto verbruikt toch bijna 11 liter effektief.. En de sportauto is daar niet voor geschikt, daar rijd ik liever op mooiere momenten mee rond. Ben dus op zoek om ofwel de Lexus of de Golf te vervangen. Dus voornamelijk voor ritten binnen Luxemburg, maar ook voor langere ritten naar Belgie en Frankrijk. In Frankrijk is er vooralsnog weinig CNG aanbod dezer dagen, reden temeer om een grote actieradius te hebben

We hebben helemaal geen inschrijvingstaks in Luxemburg en de rijbelasting is echt wel laag, daarom zie je ook veel meer auto’s in Luxemburg per hoofd. Er is in Luxemburg dus enkel een rijtaks. Voor een auto let minder van 100 g/km co2 uitstoot is dat slechts 36 euro, echt wel interessant dus.

Daarnaast is elektrisch rijden volop “in de mode” in Luxemburg en is de focus van de regering m.i. hierop gericht. CNG (H-gas) kost zo’n 80 cent bij ARAL en dat is inderdaad maar zo’n plus minus 40 cent goedkoper dan benzine en diesel. Stroom voor een particulier kost zo,n 17 cent per kw, wat ook relatief goedkoop is, maar waarbij ik me vragen stel over de batterijen etc..

Wat me opvalt bij het CNG verhaal is dat men gaat richting iets krachtigere CNG motoren ( bij VW group van 1,4 naar 1,5) met meer vermogen, wat positief is. Verder wordt de tankinhoud verhoogd, wat zeker ook positief is. Echter, de benzine tank wordt tot complementair gedegredeerd (van zo’n 50 naar 15l), wat spijtig is, omdat het voor een Luxemburger zoals mij juist interessant is omwille van de goedkope energieprijzen om een zo grote actieradius te hebben, omdat ik af en toe naar de familie in Vlaanderen rijd. 

ik had ergens gehoopt dat de nieuwe SEAT SUV op CNG die uitkwam soelaas zou brengen ( grote CNG tank), maar het is onbegrijpelijk dat ze daar zo een kleine 1.0 motor in geplaatst hebben. Spijtig voor SEAT, gemiste kans.

ik zou zeer graag op CNG overschakelen, met wat ik ondertussen aan informatie verzameld heb lijken de Audi A3 of A5 of de VW Golf of Audi A4 het best geschikt, maar bij navraag blijken....deze momenteel niet leverbaar als nieuwe auto. Het is echt niet evident.

ik ben er nog niet uit....

aangepast door Man van het zuiden
Meer cijfers en typo
  • Vind ik leuk 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Op 8/10/2018 om 23:50, Man van het zuiden zei:

Ter info Er zijn dus 6 CNG stations in Luxemburg. Deze worden tot 2 herleid

Schifflange wordt gesloten, Bascharage werd in Juni 2018 gesloten en Remerschen en Lintgen worden in de lente van 2019 gesloten.

De volgende twee ARAL CNG stations blijven nog 5 jaar open en worden vernieuwd: Merl ( vlakbij autostrade in Luxemburg stad) en het station in Findel nabij de luchthaven

Dat is de situatie anno oktober 2018

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
12 uren geleden, muscles zei:

CO² en andere vuile uitstootstoffen

Een LEZ doet niets aan de CO2 : je mag met een RAM V8 5.7 van 2018 vlotjes de LEZ in.  Verbruik en bijhorende CO2 ?

5.7 V8 Hemi-motor met 401 pk die officieel 12,8 l/100 km nodig heeft, voor 298 g/km CO2. Tijdens onze test hadden we 15 l/100 km nodig

Met een 2Pk of Fiat 500 uit 1970 mag je niet binnen.  Verbruik : gemiddeld 4,5 liter en bijhorende CO2 die een pak lager ligt dan zo'n RAM.

Een LEZ focust alleen op de Euronorm en de bijhorende vervuilende stoffen.

De cruiseschepen die tot aan het Steen aanleggen en de vliegtuigen die opstijgen over het stad worden ook niet gehinderd door een LEZ....

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
2 uren geleden, Man van het zuiden zei:

ik zou zeer graag op CNG overschakelen, met wat ik ondertussen aan informatie verzameld heb lijken de Audi A3 of A5 of de VW Golf of Audi A4 het best geschikt, maar bij navraag blijken....deze momenteel niet leverbaar als nieuwe auto. Het is echt niet evident.

ik ben er nog niet uit....

De nieuwe VW Golf TGI gaat uitkomen met een CNG-tank van 18,5 kg wat dus interessant is want daar kan je 500 km mee afleggen (met H-gas). Dat de benzinetank veel kleiner is heeft te maken met Europese regelgeving die geldt voor alle hybride (bifuel) voertuigen gebouwd vanaf 1 september 2018. Ikzelf moet ook regelmatig benzine Super 98 tanken als reservebrandstof. Sommige Belgische tankstations doen soms een actie van 20 eurocent korting per liter en daar profiteer ik altijd van: Q8 is zo een voorbeeld (slechts 1 dag) en Dats 24 doet dit alleen bij de opening van een nieuw tankstation maar dan wel gedurende zeven dagen 20 eurocent korting per liter (in Sint-Truiden zal dit het geval zijn binnenkort ergens in december of januari volgend jaar op de Luikersteenweg 267).

Ik weet niet of de Audi A3 nog op CNG zal uitgebracht worden. Maar zowel de Audi als VW op CNG kunnen terug besteld worden vanaf de maand december 2018.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
49 minuten geleden, muscles zei:

De nieuwe VW Golf TGI gaat uitkomen met een CNG-tank van 18,5 kg wat dus interessant is want daar kan je 500 km mee afleggen (met H-gas). Dat de benzinetank veel kleiner is heeft te maken met Europese regelgeving die geldt voor alle hybride (bifuel) voertuigen gebouwd vanaf 1 september 2018. Ikzelf moet ook regelmatig benzine Super 98 tanken als reservebrandstof. Sommige Belgische tankstations doen soms een actie van 20 eurocent korting per liter en daar profiteer ik altijd van: Q8 is zo een voorbeeld (slechts 1 dag) en Dats 24 doet dit alleen bij de opening van een nieuw tankstation maar dan wel gedurende zeven dagen 20 eurocent korting per liter (in Sint-Truiden zal dit het geval zijn binnenkort ergens in december of januari volgend jaar op de Luikersteenweg 267).

Ik weet niet of de Audi A3 nog op CNG zal uitgebracht worden. Maar zowel de Audi als VW op CNG kunnen terug besteld worden vanaf de maand december 2018.

Inderdaad, zeer interessant : 500 km op H-gas en zo’n 280 km op benzine dus , dat is heel mooi. Waarom spreek je over Super 98 ? is dat nodig ?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
23 minuten geleden, Man van het zuiden zei:

Waarom spreek je over Super 98 ?

In België is bij de 98 maar maximum 5% ethanol toegevoegd (RON 98 E5).

De 95 is enkel nog als E10 te verkrijgen (RON 95 E10).

Het prijsverschil is er wel, maar je verbruikt meer met 95 E10 -> daar gaat al een deel van je "winst".

De 95 E10 wordt sneller "slecht" indien je weinig op benzine rijdt (sommigen spreken van 6 maanden houdbaar voor de 95 E10 en 1 jaar voor de 98 E5).

Sommige garagisten raden de 95 E10 af omdat zij al enkele wagens met problemen aan de motor hebben gehad.

Het is niet nodig voor een moderne motor om 98 te tanken.  Indien je nog 95 E5 vindt in het GHL, kan je die gerust tanken.

aangepast door Koen C

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen