Ga naar inhoud
Man van het zuiden

Maximale rijbereik CNG-wagen

Recommended Posts

21 minuten geleden, Mylan1999 zei:

Bij downsized motoren kan het wel lonen voor het verbruik om 98 te tanken ipv 95, als ik de uitleg in deze video volg: https://www.youtube.com/watch?v=9aO2vC_iMTI

Voor zover ik begrijp wordt er bij downsized motoren extra brandstof ingespoten om het pingelen dat kan optreden door de turbodrukvoeding tegen te gaan.

Bedankt - dat maakt zin. Het prijsverschil tussen 95/98 is bij ons nog redelijk

Prix du litre de diesel

• 1,184 euro

Prix du litre de l'essence

• Sans-plomb 95: 1,292 euro
  • Sans-plomb 98: 1,350 euro

http://www.lessentiel.lu/fr/services/essence/

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
1 uur geleden, Man van het zuiden zei:
  • Sans-plomb 95: 1,292 euro
  • Sans-plomb 98: 1,350 euro

95 E10 zou een meerverbruik hebben van 10 % t.o.v. 98 E5 (test ADAC).

Dan kom je eigenliijk duurder uit met de 95 E10.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Met onze seat leon halen wij altijd minsten 400km op 1 tank gas (15kg). Als wij bij total tanken, die er 17 kg in krijgt, halen we zeker de 460-480km. (Tenminste, als ik aan het stuur zit. De vrouw moet het met een meerverbruik van bijna 1 kg/100km doen... als ik echt zuinig rij, haal ik 2.8kg/100km op de boordcomputer. Mn vrouw zit meestal tussen de 3.5-3.9. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Op 10/10/2018 om 11:42, Koen C zei:

20 % meer in de winter is wel heel veel ?

Over lange ritten - en minder verbruiken - is er al eens een discussie geweest  ^_^ met en zonder dakkoffer zelfs :D .

Ergens is het wel normaal (denk ik en heb ik ooit zelf geconstateerd) dat je minder verbruikt over lange afstand op de snelweg. 

Het file verkeer en de weginrichting in België is geen voordeel / niet favorabel om zuinig te rijden. 

Zacht uitgedrukt.

Anders uitgedrukt : het is hopeloos in Belgiê.  (vergeleken met een snelweg in Frankrijk en Nederland)

Om juister te zijn : tot +17,5% (jul vs dec / twee winters).  Je hebt de winterbanden ; het duurt wat langer eer de motor op bedrijfstemperatuur is (de mijne slaapt buiten). Ik merk ook een verschil in verbruik bij nat of droog weer en je hebt nu eenmaal meer nat weer in de winter.  Alles opgeteld is een meerverbruik door de winter niet abnormaal.

Off-topic: ja, er zijn ook die 😡 files die zorgen voor extra verbruik (die kosten zouden aftrekbaar moeten worden gemaakt van je inkomsten om de regeringen te dwingen om dit aan te pakken 😂).

Ik pas mij aan door andere tijdstippen te nemen voor dezelfde trajecten en vóór vertrek de Google maps erbij te nemen. Da's geen garantie tegen files, maar het helpt wel en da's wat minder stress en wat extra quality time thuis 😎. Er is steeds meer verkeer, daar kan je niet omheen. Iedereen klaagt steen en been (én terecht) maar structureel verandert er weinig. Chris Rea's "Road to Hell" had het er al over in ... 1989: in de intro hoor je op de achtergrond de VRT presentator speaker met "file op de E40 in Bertem", nu staat die file in Aarschot...  De politieke versnippering van de bevoegdheden is niet meteen bevordelijk, elkeen doet zijn ding zonder veel overleg met povere resultaten. Spijtig maar dat gaat hier nu eenmaal zo, ik heb mij daar al lang bij neergelegd. Of dat het in NL of F zo veel beter gaat? Over NL kan ik niet veel zeggen, in Frankrijk alvast niet. Geloof mij gerust, het gras is niet altijd groener aan de overkant 😉   Je kan tal van oplossingen bedenken, alleen moet de politeke moed er zijn en moet iedereen bereid zijn (of verplicht worden) tot toegevingen. Zolang blijven we zitten met de files en bijhorende vervuiling.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
25 minuten geleden, pinoamigo zei:

Met onze seat leon halen wij altijd minsten 400km op 1 tank gas (15kg). Als wij bij total tanken, die er 17 kg in krijgt, halen we zeker de 460-480km. (Tenminste, als ik aan het stuur zit. De vrouw moet het met een meerverbruik van bijna 1 kg/100km doen... als ik echt zuinig rij, haal ik 2.8kg/100km op de boordcomputer. Mn vrouw zit meestal tussen de 3.5-3.9. 

Is dat de Total van Kallo of die van Kruishoutem?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Op 11/10/2018 om 15:59, Koen C zei:

95 E10 zou een meerverbruik hebben van 10 % t.o.v. 98 E5 (test ADAC).

Dan kom je eigenliijk duurder uit met de 95 E10.

Dat hangt ervan af of je met een atmosferische of een drukgevoede motor test vermoed ik. Met welke motor heeft ADAC getest?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
20 uren geleden, Mylan1999 zei:

Dat hangt ervan af of je met een atmosferische of een drukgevoede motor test vermoed ik. Met welke motor heeft ADAC getest?

Het enige resultaat dat ik (snel gezocht) terugvind van ADAC gaat over een Opel Agila 1.2.

En daar komen ze tot een meerverbruik van ... 1,5 %  (anderhalve procent) ?

Misschien heb ik me vergist met de test van Autobild ? :$

Een andere test (van What Car uit 2014) met 4 auto's, gaf een gemiddeld meerverbruik van 8,4 %.

(5,9 % voor de Mini Paceman (4 cilinder 1.6) en tot 11,5 % voor de Dacia Sandero (3 cilinder 0.9)

https://www.whatcar.com/news/what-car-e10-fuel-tests/n11430

Tja, wat is het nu ?

Ik gok dat ADAC het heel officieel doet (zoals de verbruikscijfers die de fabrikanten opgeven...) en de autobladen op een normale manier van rijden ?

Dan kies ik toch voor de resultaten van de autobladen. 

De "officiële" verbruikscijfers van de fabrikanten haal je toch nooit  (en in de loop der jaren werd het erger en erger).

aangepast door Koen C

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Opel Zafira 1600cc 150pk 4 composiet tanks 25kgr cng + 15L naft ; 500km + 200km . voor nen oto van 1600kgr vind ik dat niet slecht , dankzij de kick-down vertrek je ook nog als een pijl uit een boog.

aangepast door Bob

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
14 uren geleden, pinoamigo zei:

Overlaatst nieuw recordje gezet: 480km gereden op H gas van total kortrijk. Normaal perst deze 17kg in de tank. 480 km gereden met nog goed anderhalve kg restgas. Wel 90% autosnelweg. Boordcomputer gaf een verbruik aan van 3.0.

Welke auto ?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
10 uren geleden, Man van het zuiden zei:

Welke auto ?

constant 110-115 met de ACC op. dit met een seat leon st tgi van 2017. ik moet wel zeggen dat ik zeer bewust zuinig en anticiperend gereden heb toen. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Boordcomputer is nog wel wat afwijkend met de realiteit. 3.0 op de BC zal zo'n 3.3 in 't echt zijn. Aan 110-115 km/u is dat best OK. Heb ik ook al gehaald.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
17 uren geleden, Lange_666 zei:

Boordcomputer is nog wel wat afwijkend met de realiteit. 3.0 op de BC zal zo'n 3.3 in 't echt zijn. Aan 110-115 km/u is dat best OK. Heb ik ook al gehaald.

Als ik het rekensommetje maak kom ik op 3,2 kg/100 km. Voor autosnelweg vind ik dat helemaal niet slecht. Als ik met de wagen onze dagelijkse trajecten doe (70-90 wegen zonder lichten en nauwelijks kruispunten) krijg ik de boordcomputer op 2.7. Maar dan rij ik echt wel met blote voeten en punaises op mijn gaspedaal. Bij normaal rijden haal ik op deze trajecten 3.0 kg op de BC. Gezien mijn vrouw 95% van de tijd met de wagen rijdt, komt zij op een gemengd verbruik van 3.4-3.6 op de boordcomputer. 

In mei zit m'n vrouw 3 weken in het buitenland. Eens zien of ik dan de 500 km ga halen op 1 vulbeurt :)

• Hahaha 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Op 10/10/2018 om 01:04, tonton zei:

De VW (ook al bij Seat en Skoda, nog niet bij Audi) CNG motorisatie is voor modeljaar 2019 van 1.4 naar 1.5 gewijzigd.

Ik rij met een A3 g-tron 1.4 DSG (2016); ik zit aan een gemiddelde van 4.2 kg/100km verbruik (H-gas) over 45.000km.  Met benzine zit ik rond de 5.7 l/100km (E95 - 130km/u), maar ik rij enkel op benzine als het niet anders kan.  Het verschil tussen oude en nieuwe motorisatie behalve de extra 20pk is vooral de inhoud van de tanken : 18kg CNG in nieuw model (ipv 14.4) en 12l benzine (ipv 50l).  Gemiddeld rij ik op één CNG tankbeurt 340km (met uitschieters tot 400+ km).  CNG rijbereik zal (naar schatting!) toegenomen zijn met zo'n 80km met een 18kg CNG tank, maar aan de andere kant verlies je meer dan 600km aan benzine rijbereik, iets wat niet onbelangrijk is in een land als Frankrijk met amper CNG tankpunten buiten de grote steden.  Rijbereik is afhankelijk van de gasdruk aan de pomp en ook van de kwaliteit van het gas (methaan gehalte).  Verbruik : in de winter merkelijk hoger (+20%).  Vreemd is dat de airco in de zomer geen meerverbruik betekent, althans niet op lange ritten en snelweg.

Heel degelijke analyze ! Bedankt

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Op 11/10/2018 om 13:06, Koen C zei:

In België is bij de 98 maar maximum 5% ethanol toegevoegd (RON 98 E5).

De 95 is enkel nog als E10 te verkrijgen (RON 95 E10).

Het prijsverschil is er wel, maar je verbruikt meer met 95 E10 -> daar gaat al een deel van je "winst".

De 95 E10 wordt sneller "slecht" indien je weinig op benzine rijdt (sommigen spreken van 6 maanden houdbaar voor de 95 E10 en 1 jaar voor de 98 E5).

Sommige garagisten raden de 95 E10 af omdat zij al enkele wagens met problemen aan de motor hebben gehad.

Het is niet nodig voor een moderne motor om 98 te tanken.  Indien je nog 95 E5 vindt in het GHL, kan je die gerust tanken.

Je hoor, 95 E5 is gewoon overal verkrijgbaar in GHL, het prijsverschil met 98 E5 is minimaal

ik ben er nog niet uit wat ik ga doen. Ik zou eens een auto op CNG willen huren voor een tijdje, alvorens er eentje te kopen

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen