Ga naar inhoud
Log in om dit te volgen  
Pitpoint_BE

Suzuki Vitara (2019) CNG

Recommended Posts

De Suzuki Vitara 1.4 (2019) komt er ook op CNG.

 

Het is een retrofit (AGS in Olen met Prins systemen) met twee composiet tanken van 46 liter elk. 

De range op CNG is +/- 400 km, waarborg (5 jaar/150K km) blijft behouden.

Het grote struikelblok? De retrofit kost € 6.890 + BTW.

Wie gaat dat betalen op een auto van +/- €25K?

Echt jammer, want in dat populaire segment is er zeker plaats voor een paar modellen op CNG.

 

Image result for suzuki vitara 2019

  • Bedankt 2

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
54 minuten geleden, Pitpoint_BE zei:

Het grote struikelblok? De retrofit kost € 6.890 + BTW.

Wie gaat dat betalen op een auto van +/- €25K?

Echt jammer, want in dat populaire segment is er zeker plaats voor een paar modellen op CNG.

Met BTW is dat € 8.337 + € 25.000 = € 33.337. Het is maar hoe je dat bekijkt. De meeste Skoda-modellen - SUVs en vanaf Octavia - kosten hetzelfde.

Een CNG-wagen blijft altijd interessanter dan een benzinewagen door de prijs aan de pomp, goedkopere verzekering, eventuele groene lening, fiscale voordelen (BIV en wegenbelasting).

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
45 minuten geleden, muscles zei:

Met BTW is dat € 8.337 + € 25.000 = € 33.337. Het is maar hoe je dat bekijkt. De meeste Skoda-modellen - SUVs en vanaf Octavia - kosten hetzelfde.

Een CNG-wagen blijft altijd interessanter dan een benzinewagen door de prijs aan de pomp, goedkopere verzekering, eventuele groene lening, fiscale voordelen (BIV en wegenbelasting).

De basis catalogusprijs is toch veel lager? €23K voor de Octavia?

 

Mijn Golf TGI was incl een berg opties maar €27K (al moet ik de korting wel even checken :))

aangepast door Pitpoint_BE

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
2 uren geleden, Pitpoint_BE zei:

De basis catalogusprijs is toch veel lager? €23K voor de Octavia?

 

Mijn Golf TGI was incl een berg opties maar €27K (al moet ik de korting wel even checken :))

Drie jaar geleden (einde juni 2015) was de basisprijs voor de Octavia 1.4 G-Tec 6 manuele versnellingen €26.560

 

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

Vergeet niet de vitara is een zeer kleine suv. Heb er ook mee test gaan rijden. En het grote nadeel was als je er nog cng tanks  moet inbouwen je bijna niks van kofferruimte over hebt. De verkoper was dan ook niet echt te vinden voor cng. Hij zei zelfs dat je beter lpg inbouwt, dat dit minder plaats pakt. 

  • Bedankt 1

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

De prijs is echt naar omhoog aan het gaan, lijkt me normaal in een markt die populair begint te worden en er 'slechts' een handvol inbouwers zijn .... .

 

CNG het zal een niche produkt worden en blijven. Wat me vooral stoort is dat bv er geen echte grotere auto's zijn met cng. Lpg lijkt het beter te doen ... .

 

gr,

Ive

 

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

Dit is omdat LPG het vermogen van een benzinemotor goed kan volgen, wat bij CNG minder is op zware motoren.

  • Bedankt 2

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
Op 10/10/2018 om 13:37, MaxAGS zei:

Dit is omdat LPG het vermogen van een benzinemotor goed kan volgen, wat bij CNG minder is op zware motoren.

Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Hoe verklaar je dan de prestaties van heavy duty trucks op CNG?

 

Bijvoorbeeld bij Scania:

 

OC13 101 motor

12.7 litres 6 cylinders

410 hp (302 kW) @ 1,900 rpm
2,000 Nm @ 1,100–1,400 rpm

  • Vind ik leuk 1

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
1 uur terug, Pitpoint_BE zei:

Bijvoorbeeld bij Scania:

 

OC13 101 motor

 

Maar is dat geen dieselmotor ?

Die hebben een andere "loopcultuur" dan benzinemotoren.

Wordt bij die dieselmotoren niet CNG / LNG toegevoegd bij de diesel in de verbrandingskamer ?  Dus een mix van brandstoffen.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
3 uren geleden, Koen C zei:

 

Maar is dat geen dieselmotor ?

Die hebben een andere "loopcultuur" dan benzinemotoren.

Wordt bij die dieselmotoren niet CNG / LNG toegevoegd bij de diesel in de verbrandingskamer ?  Dus een mix van brandstoffen.

Klopt,

Die Scania is wel een speciaal ontwikkelde motor zie ik. Er zijn dus wel vrachtwagenmotoren die 100% op gas kunnen rijden. Die Scania heeft wel verrassend veel koppel.

 

https://www.scania.com/be/nl/home/experience-scania/news-and-events/News/archive/2017/11/scanias-13-litermotor-een-doorbraak-voor-het-gebruik-van-gas-in-het-langeafstandsvervoer.html

 

Normaal gezien zijn de meeste vrachtwagens standaard dieselmotoren. De installaties die daarvoor gebruikt worden zijn diesel"mix"installaties.

Bij LPG kunnen wij 30% bij inspuiten, bij CNG is het meer, maar een vaste % bind ik me niet aan vast.

Het is wel zo dat bij zware benzinemotoren het verschil tussen benzine en CNG zeer hard voelbaar is. Het is zelfs al te voelen bij een 2.0 liter turbo.

Wij hebben een aftermarket CNG wagen lichtjes moeten tunen om terug vermogen bij te krijgen.

 

aangepast door MaxAGS
  • Bedankt 1

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik dacht dat de Scania OC 13 een echte Ottomotor is, met bougies dus. De andere Scania motoren (op diesel) hebben namelijk de DC code.

 

Wat is de oorzaak dat een zware benzinemotor slechter presteert op CNG t.o.v op benzine @MaxAGS?

aangepast door Mylan1999

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Log in om dit te volgen  

×