Jump to content
Aardgasrijder Forum - Rijden op aardgas
Aardgasrijder wordt gesponsord door Bol.com
Bij iedere aankoop op bol.com via deze link krijgt aardgasrijder een (pro)centje dankzij jouw bestelling, zodat we de website kunnen draaiende houden.
AutoAuto
Sign in to follow this  
Pitpoint_BE

Suzuki Vitara (2019) CNG

Recommended Posts

De Suzuki Vitara 1.4 (2019) komt er ook op CNG.

 

Het is een retrofit (AGS in Olen met Prins systemen) met twee composiet tanken van 46 liter elk. 

De range op CNG is +/- 400 km, waarborg (5 jaar/150K km) blijft behouden.

Het grote struikelblok? De retrofit kost € 6.890 + BTW.

Wie gaat dat betalen op een auto van +/- €25K?

Echt jammer, want in dat populaire segment is er zeker plaats voor een paar modellen op CNG.

 

Image result for suzuki vitara 2019

  • Bedankt 2

---

PitPoint clean fuels

Driven by nature, human nature.

 

www.pitpoint.be

---

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
54 minuten geleden, Pitpoint_BE zei:

Het grote struikelblok? De retrofit kost € 6.890 + BTW.

Wie gaat dat betalen op een auto van +/- €25K?

Echt jammer, want in dat populaire segment is er zeker plaats voor een paar modellen op CNG.

Met BTW is dat € 8.337 + € 25.000 = € 33.337. Het is maar hoe je dat bekijkt. De meeste Skoda-modellen - SUVs en vanaf Octavia - kosten hetzelfde.

Een CNG-wagen blijft altijd interessanter dan een benzinewagen door de prijs aan de pomp, goedkopere verzekering, eventuele groene lening, fiscale voordelen (BIV en wegenbelasting).


Beheerder van CNG Tankstations in België

Besturingssysteem Bluestar Linux, fotobewerking Gimp

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec sinds 2 september 2015 | Op dit ogenblik een verbruik van 4,30 kg/100 km | 256.000 km and counting...

Share this post


Link to post
Share on other sites
45 minuten geleden, muscles zei:

Met BTW is dat € 8.337 + € 25.000 = € 33.337. Het is maar hoe je dat bekijkt. De meeste Skoda-modellen - SUVs en vanaf Octavia - kosten hetzelfde.

Een CNG-wagen blijft altijd interessanter dan een benzinewagen door de prijs aan de pomp, goedkopere verzekering, eventuele groene lening, fiscale voordelen (BIV en wegenbelasting).

De basis catalogusprijs is toch veel lager? €23K voor de Octavia?

 

Mijn Golf TGI was incl een berg opties maar €27K (al moet ik de korting wel even checken :))

Edited by Pitpoint_BE

---

PitPoint clean fuels

Driven by nature, human nature.

 

www.pitpoint.be

---

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 uren geleden, Pitpoint_BE zei:

De basis catalogusprijs is toch veel lager? €23K voor de Octavia?

 

Mijn Golf TGI was incl een berg opties maar €27K (al moet ik de korting wel even checken :))

Drie jaar geleden (einde juni 2015) was de basisprijs voor de Octavia 1.4 G-Tec 6 manuele versnellingen €26.560

 


Beheerder van CNG Tankstations in België

Besturingssysteem Bluestar Linux, fotobewerking Gimp

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec sinds 2 september 2015 | Op dit ogenblik een verbruik van 4,30 kg/100 km | 256.000 km and counting...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vergeet niet de vitara is een zeer kleine suv. Heb er ook mee test gaan rijden. En het grote nadeel was als je er nog cng tanks  moet inbouwen je bijna niks van kofferruimte over hebt. De verkoper was dan ook niet echt te vinden voor cng. Hij zei zelfs dat je beter lpg inbouwt, dat dit minder plaats pakt. 

  • Bedankt 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

De prijs is echt naar omhoog aan het gaan, lijkt me normaal in een markt die populair begint te worden en er 'slechts' een handvol inbouwers zijn .... .

 

CNG het zal een niche produkt worden en blijven. Wat me vooral stoort is dat bv er geen echte grotere auto's zijn met cng. Lpg lijkt het beter te doen ... .

 

gr,

Ive

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dit is omdat LPG het vermogen van een benzinemotor goed kan volgen, wat bij CNG minder is op zware motoren.

  • Bedankt 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
Op 10/10/2018 om 13:37, MaxAGS zei:

Dit is omdat LPG het vermogen van een benzinemotor goed kan volgen, wat bij CNG minder is op zware motoren.

Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Hoe verklaar je dan de prestaties van heavy duty trucks op CNG?

 

Bijvoorbeeld bij Scania:

 

OC13 101 motor

12.7 litres 6 cylinders

410 hp (302 kW) @ 1,900 rpm
2,000 Nm @ 1,100–1,400 rpm

  • Vind ik leuk 1

---

PitPoint clean fuels

Driven by nature, human nature.

 

www.pitpoint.be

---

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 uur terug, Pitpoint_BE zei:

Bijvoorbeeld bij Scania:

 

OC13 101 motor

 

Maar is dat geen dieselmotor ?

Die hebben een andere "loopcultuur" dan benzinemotoren.

Wordt bij die dieselmotoren niet CNG / LNG toegevoegd bij de diesel in de verbrandingskamer ?  Dus een mix van brandstoffen.


Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14

Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas / 100 km   -  5.7 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Gemiddeld verbruik :  6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91

Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren)
 

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 uren geleden, Koen C zei:

 

Maar is dat geen dieselmotor ?

Die hebben een andere "loopcultuur" dan benzinemotoren.

Wordt bij die dieselmotoren niet CNG / LNG toegevoegd bij de diesel in de verbrandingskamer ?  Dus een mix van brandstoffen.

Klopt,

Die Scania is wel een speciaal ontwikkelde motor zie ik. Er zijn dus wel vrachtwagenmotoren die 100% op gas kunnen rijden. Die Scania heeft wel verrassend veel koppel.

 

https://www.scania.com/be/nl/home/experience-scania/news-and-events/News/archive/2017/11/scanias-13-litermotor-een-doorbraak-voor-het-gebruik-van-gas-in-het-langeafstandsvervoer.html

 

Normaal gezien zijn de meeste vrachtwagens standaard dieselmotoren. De installaties die daarvoor gebruikt worden zijn diesel"mix"installaties.

Bij LPG kunnen wij 30% bij inspuiten, bij CNG is het meer, maar een vaste % bind ik me niet aan vast.

Het is wel zo dat bij zware benzinemotoren het verschil tussen benzine en CNG zeer hard voelbaar is. Het is zelfs al te voelen bij een 2.0 liter turbo.

Wij hebben een aftermarket CNG wagen lichtjes moeten tunen om terug vermogen bij te krijgen.

 

Edited by MaxAGS
  • Bedankt 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik dacht dat de Scania OC 13 een echte Ottomotor is, met bougies dus. De andere Scania motoren (op diesel) hebben namelijk de DC code.

 

Wat is de oorzaak dat een zware benzinemotor slechter presteert op CNG t.o.v op benzine @MaxAGS?

Edited by Mylan1999

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vandaag eens een bezoekje gebracht aan de lokale Suzukidealer. Die Vitara eens gaan voelen.... Moet zeggen dat hij best wel kans maakt als opvolger van de diesel sandero. Alleen inderdaad het CNG verhaal is een flinke kost en met maar een goei 10000 km per jaar ga ik daar dus bijna 20 jaar mee moeten bollen om die investering terug te verdienen. LPG is dan precies wel interessanter. Inbouw is rond de 3500€.

De dealer was ook niet echt voor ombouw naar gas. Weer stof om over na te denken.....


BMW moto oldtimerfanaat  :D

Golf TGI Highline (2015)

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 uur geleden, Bij zei:

lokale Suzukidealer.

 

En de Jimny :D

Komt die niet aanmerking ?

Ziet er mij een guitig bakje uit - als je toch naar de "jeeps" neigt...

 


Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14

Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas / 100 km   -  5.7 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Gemiddeld verbruik :  6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91

Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren)
 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oldskool, als je hem in het echt ziet, kijk hoe gedateerd deze toch wel is.

  • Verward 1

Vw Caddy Dark 'n Cool DSG TGI 110 perdjes  Black Nano  :  922073_5.png

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat is gemaakt voor kleine chinezekes ?. Ik pas daar ni echt goe in en koffer heeft dat al helemaal niet....

Het ziet er wel leuk uit maar daarmee is voor mij de kous af? Het is wel de tweede auto in het gezin maar die moet dan ook genoeg kofferruimte bieden?

Ben ook nog wel naar de "echte" jeep gaan kijken zo ne Renegade is ok, ne Compass zou super zijn meer die kost dan weer wat te veel

Edited by Bij
  • Vind ik leuk 1
  • Hahaha 1

BMW moto oldtimerfanaat  :D

Golf TGI Highline (2015)

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Bij Dan is misschien de Volkswagen T-Cross iets voor jou. De prijs van de gewone benzineversie bedraagt in Duitsland € 18.000, en in het artikel staat dat er eventueel een CNG-versie van zou uitkomen, maar dat wordt afwachten: https://autohub.de/news/vw-t-cross-dieses-suv-wird-sogar-dem-golf-gefaehrlich

Ik heb gezien dat de T-Cross op het Autosalon in Brussel staat (virtueel gezien).

VW-T-Cross-02.jpg

VW-T-Cross-04.jpg

VW-T-Cross-op-autosalon-2019.jpg

  • Vind ik leuk 1

Beheerder van CNG Tankstations in België

Besturingssysteem Bluestar Linux, fotobewerking Gimp

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec sinds 2 september 2015 | Op dit ogenblik een verbruik van 4,30 kg/100 km | 256.000 km and counting...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...