JJR Geplaatst: 19 januari 2017 Delen Geplaatst: 19 januari 2017 (aangepast) Ik ben ooit (vanuit interesse voor een thuisinstallatie) op zoek gegaan naar de compressiesystemen voor CNG. Het grootste, professionele systeem (waarvan ik verwacht dat ze in tankstations gebruikt worden) zou een vijftal tanks hebben. Ik weet echter niet hoe het gas dan afgeleverd wordt. Wordt eerst tank 1 geledigd en dan de maximale druk bereikt met tank 2...? Worden ze alle 5 aangesproken...? Ik weet ook niet hoe groot die tanks zijn. Als die zo groot zijn als in je auto, dan kan je er in 1 keer inderdaad 2 personenauto's mee vullen, maar met mijn Caddy Maxi met 4 tanks bereik je dan al snel het maximum. Daar komt nog eens bij dat het opbouwen van de druk vanuit het netwerk (laag) ook zijn tijd zal nodig hebben. God weet hoe lang? Als het aantal gebruikers toeneemt, zullen we misschien wel wat vaker merken dat we niet kunnen voltanken. Of zie ik dit verkeerd? 19 januari 2017 aangepast door JJR type-fout VW Caddy Maxi 2016. 5,0 Kg/100Km volgens BC. 5,2 Kg/100KM volgens eigen bevindingen. (H-gas, snelwegen en dorpskernen) Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aardgasrijder Geplaatst: 19 januari 2017 Delen Geplaatst: 19 januari 2017 @JJR 5 tanks is wat weinig hoor, ligt aan de grootte per tank uiteraard Ik weet niet het exacte aantal kilo dat wordt gebufferd in een doorsnee-installatie, maar heb wel een foto gevonden van Pitpoint op Twitter (copyright Pitpoint) Zij maakten hier hun nieuwe installaties klaar voor in BE en NL. Ik kon me deze foto nog herinneren. Hier zie je een fotootje van een doorsnee-installatie (1 of 2 rekken, dus niet alle 5 op de foto is 1 pompstation) Dit is vermoedelijk een standaardbuffer voor 2 pistolen. Ik ga een gokje wagen, ik tel 7 (misschien ? X 4 flessen per buffer. Wederom een gokje, ik schat dat er zo'n 8 kilo per fles wordt opgeslagen. Dit zou willen zeggen dat er 7 X 4 X 10 kg wordt gebufferd, oftewel +/-280 kg... Ik heb ook al foto's gezien met bv. 4 grote(re) flessen, ipv alle kleintjes zoals hierboven. Het is pure speculatie, maar we gaan nog verder Even heel snel door de bocht gerekend... Stel dat de druk optimaal is wanneer de installatie compleet vol zit, dus 280 kg en er tanken per uur 4 wagens aan 15 kg per keer (jawel hoor, perfect mogelijk in ons toekomstig groene Belgenland). Dan verbruikt de installatie 60 kg per uur, oftewel na een kleine 5 uur is er geen druk meer. Ik heb totaal geen idee hoe lang het duurt om 1 kg aardgas om te zetten in die installatie... Vraagje voor DATS lijkt me dit Natuurlijk zou aardgasrijder zichzelf niet zijn als hij stiekem eens bij de buren ging kijken in Italië. Ik weet uit zeer goede en betrouwbare bron dat bv. Bruno Winterslag een Italiaanse installatie heeft staan Wanneer ik kijk bij de partner die deze installatie heeft neergezet kom ik uit bij een buffer van 263 kg (ongeveer zoals mijn berekening hierboven) en deze installatie zou 12m³ gas omzetten per uur, dit komt overeen met 8 kg/u (volgens deze online calculator) bij een gewone gasaansluiting zoals bij particulieren. Echter heeft een tankstation een net iets groter buisje liggen, dus kan ik niet inschatten hoe lang het daarbij zou duren. Dus wanneer 1 standaardwagen +/-15-17 kg tankt iedere 2 uur, heb je altijd optimale druk. Tankt er ondertussen een Caddy of Ducato dan heb je drukverlies (maar laten we dit even niet overdrijven). Op de vraag hoe werkt dat nu qua bijvullen, er zijn blijkbaar verschillende systemen: Bv. https://energy.gov/sites/prod/files/2014/03/f12/wkshp_storage_richards.pdf (pagina 3 en pagina 4) Ofwel 1 groot buffervat, ofwel een systeem voor grote (vrachtwagens) en kleine vragers (personenvoertuigen), dit is afhankelijk van de koppeling. DATS in de Antwerpse haven heeft een grote aansluiting voor vrachtwagens. Iets duidelijker? Of heb ik het ingewikkelder gemaakt? Linkjes naar een installatie: De thuisinstallatie welgekend als Phill: http://www.brcfuelmaker.com/phill-domestico-prodotto-brc-fuel-maker.aspx De professionele deftige installatie: http://www.brcfuelmaker.com/fmq-10-aziendale-prodotto-brc-fuel-maker.aspx Beheerder van Aardgasrijder.be Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018) VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021) Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI Citroën C4 Grand Picasso Exlusive 1.6 e-HDI (7pl) Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
David Geplaatst: 19 januari 2017 Delen Geplaatst: 19 januari 2017 8kg/uur vind ik echt wel heel weinig. ga eens alleen tanken. op het einde van je tankbeurt hoor je veelal de compressor aanslaan in het nabij gelegen kotteke. ik kan mij echt niet inbeelden dat die dan 2h staat te draaien. al zeker niet in wevelgem, daar wordt frequent cng getankt (ik ga er nu niet meer want moeskroen = goedkoper) verder zie ik niet die 5x (4x7) flessen allemaal in dat kotteke passen. een kleine bufferhoeveelheid en een relatief grote compressor met zware gasaansluiting (grote afnamecapaciteit van het net, thuis = 6m³norm/h) lijkt mij ook perfect mogelijk voor een snelvulinstallatie @Aardgasrijder, heb je een idee van het elektrisch vermogen van dergelijke compressor op uw foto? het ziet er mij al een redelijke motor uit. veronderstel even 15kW. dit aan 2h = 30kWh @0.30€/kWh .... zou gaan betekenen van die 15€ dat jij betaalt, de pompuitbater meer dan de helft aan elektriciteitsverbruik kwijt is. ?!? jammergenoeg blijft niemand na de tankbeurt staan om te kijken hoe lang de compressor voor jouw tankbeurt moet draaien. ... 1 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aardgasrijder Geplaatst: 19 januari 2017 Delen Geplaatst: 19 januari 2017 Totaal geen idee van. Die tijd van 2 uur is gerekend met een standaard gasaansluiting (dus dun buisje wat we thuis allen hebben), sorry vergeten te vermelden. Een professionele gasaansluiting is uiteraard een stukje sneller Beheerder van Aardgasrijder.be Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018) VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021) Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI Citroën C4 Grand Picasso Exlusive 1.6 e-HDI (7pl) Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Groengas Geplaatst: 19 januari 2017 Delen Geplaatst: 19 januari 2017 @aardgasrijder. Hoeveel er in een buffer past is afhankelijk van het aantal flessen en de druk. Een CNG station zit tussen de 250 en 300 bar. Een tankstation met een bufferrek zoals hierboven bevat al snel 200 kg netto tankbare kg. De flessen hierboven op de foto zijn denk ik 50liter flessen. Een Boylen en Doyen station heeft de flessen vaak onderin liggen en staat de compressor erboven op, op een verhoogde vloer. Zie in dit filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=-SL4o0yqu30 Qua compressor is 8 m3/h heel klein. Stations zitten vaak op een hogere druk gasleiding, veel hoger dan een huisaansluiting. Een station zit het liefst aan een 4-8 bar gasleiding, een huisaansluiting heeft mbar. Een compressor van een normaal doorsneestation heeft een capaciteit tussen de 100-400 m3/h. Bij bussen kan dit uiteraard nog verder stijgen. 1 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
David Geplaatst: 19 januari 2017 Delen Geplaatst: 19 januari 2017 zie eens welke joekel die compressormotor is... wel compact vergaard zo met die flessen eronder Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
stefanmiler Geplaatst: 19 januari 2017 Delen Geplaatst: 19 januari 2017 Aan de Dats in de haven heb ik al 3 auto's op dezelfde moment geweten, met 8 m³/h zou je daar niet ver geraken Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
pluxy Geplaatst: 7 oktober 2018 Delen Geplaatst: 7 oktober 2018 Hoe ziet er eigenlijk een cng installatie uit? Vw Caddy Dark 'n Cool DSG TGI 110 perdjes Black Nano : Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Populair bericht Aardgasrijder Geplaatst: 7 oktober 2018 Populair bericht Delen Geplaatst: 7 oktober 2018 Foto van de compressor: Copyright foto's Pitpoint 1 2 Beheerder van Aardgasrijder.be Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018) VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021) Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI Citroën C4 Grand Picasso Exlusive 1.6 e-HDI (7pl) Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
pluxy Geplaatst: 7 oktober 2018 Delen Geplaatst: 7 oktober 2018 Blijkbaar iets misgelopen, dacht te reageren op een topic en nu ineens nieuw topic. Maar goed, is toch interessant.? Vw Caddy Dark 'n Cool DSG TGI 110 perdjes Black Nano : Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
muscles Geplaatst: 7 oktober 2018 Delen Geplaatst: 7 oktober 2018 36 minuten geleden, pluxy zei: Blijkbaar iets misgelopen, dacht te reageren op een topic en nu ineens nieuw topic. Maar goed, is toch interessant.? Tja, Aardgasrijder zal hiervoor een nieuw topic aangemaakt hebben. 1 Beheerder van CNG Tankstations in België Cars & Wallpapers | | Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland ! Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aardgasrijder Geplaatst: 7 oktober 2018 Delen Geplaatst: 7 oktober 2018 Klopt omdat je reactie niet relevant was voor het onderwerp. Ik dacht dus even een nieuw onderwerp aan te maken in de hoop dat we daar dan verschillende foto's van kunnen tonen. Het is een goeie vraag ☺ Beheerder van Aardgasrijder.be Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018) VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021) Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI Citroën C4 Grand Picasso Exlusive 1.6 e-HDI (7pl) Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Mylan1999 Geplaatst: 7 oktober 2018 Delen Geplaatst: 7 oktober 2018 Hoe sterk zijn de motoren voor de compressor zo ongeveer? Zal wel wat vermogen achter zitten vermoed ik. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Sertitude Geplaatst: 8 oktober 2018 Delen Geplaatst: 8 oktober 2018 Iemand vertelde mij dat de lage CO2 uitstoot van CNG niet klopt door het hoge verbruik van deze compressoren. Bij verschillende tankstations zouden die compressoren op diesel draaien ---- - Volvo V60 Bi fuel 2.0 213pk BJ2014 - meestal L-gas Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
MrFingers Geplaatst: 8 oktober 2018 Delen Geplaatst: 8 oktober 2018 14 minuten geleden, Sertitude zei: Iemand vertelde mij dat de lage CO2 uitstoot van CNG niet klopt door het hoge verbruik van deze compressoren. Bij verschillende tankstations zouden die compressoren op diesel draaien Maar het komt wel “gewoon” uit de gasleiding, en wordt niet per vrachtwagen gebracht zoals diesel/benzine. Dan hebben die ook een veel hogere uitstoot als je dat mee in rekening brengt. 1 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Mylan1999 Geplaatst: 8 oktober 2018 Delen Geplaatst: 8 oktober 2018 1 uur geleden, Sertitude zei: Iemand vertelde mij dat de lage CO2 uitstoot van CNG niet klopt door het hoge verbruik van deze compressoren. Bij verschillende tankstations zouden die compressoren op diesel draaien Dat betwijfel ik eerder; anders zouden de groenen (lees elektrische auto predikers) dat al in het lang en breed uitgesmeerd hebben. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Lage Emissie Zone Geplaatst: 8 oktober 2018 Delen Geplaatst: 8 oktober 2018 10 uren geleden, Mylan1999 zei: Dat betwijfel ik eerder; anders zouden de groenen (lees elektrische auto predikers) dat al in het lang en breed uitgesmeerd hebben. Ze draaien niet op diesel maar op stookolie en dit is bij wet toegelaten, je mag mazout NOOIT gebruiken voor voertuigen ( tenzij landbouwvoertuigen ). VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (7 personen; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan) Gemiddeld verbruik op aardgas; seizoenen: winter / zomer via Total Kallo met H gas: 4,9kg / 100 km. VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (1 persoon; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan) Gemiddeld verbruik ( super 98 + ) zomer augustus: 7,5l / 100km; na 155 km te hebben gereden heb ik bijgetankt. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Lage Emissie Zone Geplaatst: 8 oktober 2018 Delen Geplaatst: 8 oktober 2018 Dieselvoertuigen zijn wel echt interessant t.o.v. aardgas als je op mazout gaat rijden: https://www.comfortenergy.be/nl/officiele-prijzen Bende struikrovers zijn het deze regering! VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (7 personen; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan) Gemiddeld verbruik op aardgas; seizoenen: winter / zomer via Total Kallo met H gas: 4,9kg / 100 km. VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (1 persoon; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan) Gemiddeld verbruik ( super 98 + ) zomer augustus: 7,5l / 100km; na 155 km te hebben gereden heb ik bijgetankt. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Mylan1999 Geplaatst: 8 oktober 2018 Delen Geplaatst: 8 oktober 2018 Dat weet ik ook wel dat rode (of groene met een zeer laag zwavelgehalte van 10 ppm zoals witte mazout voor moderne landbouwvoertuigen) niet voor auto's of vrachtwagens is ? Maar zijn er dus effectief compressoren die hiermee aangedreven worden? Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
muscles Geplaatst: 8 oktober 2018 Delen Geplaatst: 8 oktober 2018 3 uren geleden, Mylan1999 zei: Dat weet ik ook wel dat rode (of groene met een zeer laag zwavelgehalte van 10 ppm zoals witte mazout voor moderne landbouwvoertuigen) niet voor auto's of vrachtwagens is ? Maar zijn er dus effectief compressoren die hiermee aangedreven worden? Ja, bij het Belgisch leger ? Beheerder van CNG Tankstations in België Cars & Wallpapers | | Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland ! Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen