Ga naar inhoud
Aardgasrijder.be wordt gesponsord door Mefirst! Betaal jij ook te veel voor je autoverzekering? Vergelijk nu online de beste autoverzekering via Mefirst.be: de vergelijkingssite voor verzekeringen
Log in om dit te volgen  
Lage Emissie Zone

Getinte ruiten en verwarming van de zon

Recommended Posts

Af fabriek heb ik de optie: Ruiten achteraan (achter B stijl) getint (privacy) op 74% genomen.

De ruiten zijn dus gedeeltelijk verduisterd maar aangezien ik geen manuele schuifraampjes in het midden heb ( enkel 2 elektrische aan de voorkant) , noch schuifdak heb; en er een passagier even in de auto wacht kan het nog goed warm worden in de wagen als deze passagier de schuifdeur niet opent. In de Volkswagen configurator zie ik nog een andere optie: Verduisteringsfilm voor 4 zijruiten achteraan en achterruit 95%.

Wanneer deze film extra langs de binnenkant wordt geplakt, gaat dit dan iets tegenhouden van warmte? ( vermits een verduistering mag aanzien worden als een soort van schaduw ).

Of gaat volgens jullie de warmte dan alleen maar oplopen? En mag dit van de keuring?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Mijn vorige wagen had getinte ruiten vanaf passagiersdeuren achteraan tot en met achterklep, als ik me goed herinner ongeveer 70%. Dat was af fabriek zo. Wat ik me daar vooral van herinner is dat de wagen (ondanks dat de carrosseriekleur zwart was) in de zon veel minder snel warm werd langs de binnenzijde. Dat verschil was feitelijk echt enorm te noemen.

Waarschijnlijk komt de benaming van de "Caddy dark & cool" serie bij VW daarvan: omdat ze vermoedelijk iets koeler blijven dankzij de standaard ietwat getinte ruiten.

Ik weet met zekerheid dat je ruiten achteraf laten tinten bij een autoglashandel goedkoper is dan de optie bij VW te nemen. Al zal dat misschien niet bij elke autoglashandel zo zijn. Maar ik begin er niet meer mee.

Als de ramen af fabriek getint zijn, dan is daar een homologatie voor en dan zou dat ok moeten zijn voor de keuring. Ik weet niet hoe het tegenwoordig zit, maar als je vroeger "aanpassingen" deed dan kreeg je een "tuningrapport" bij de keuring en dat kostte extra. Dus als je een wagen kocht, daar later andere optionele velgen van je fabrikant op zette, dan kreeg je een tuningrapport want dat was niet standaard. Dat is mij letterlijk overkomen. Met dank aan Bert Anciaux.  Als dat nog altijd zo is, dan is er kans dat dat met getinte ruiten idem is. Maar concreet weet ik dus niet hoe het nu zit.

Ik ken zelfs iemand die vroeger met z'n oldtimer een tuningrapport kreeg wegens "niet originele autoradio". Die kerel zou anders wel dolgelukkig geweest zijn als hij nog een originele autoradio had kunnen vinden...

• Verward 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
3 uren geleden, Didierb zei:

Dus als je een wagen kocht, daar later andere optionele velgen van je fabrikant op zette, dan kreeg je een tuningrapport want dat was niet standaard. Dat is mij letterlijk overkomen.

Klopt.

Ik ken ook zo iemand met zijn (2e hands) Landrover Freelander die optionele velgen had (met kenteken Landrover erop !) -> tuning zei de keuring :(

De achterste ramen waren met folie bekleed -> tuning :(

3 uren geleden, Didierb zei:

z'n oldtimer een tuningrapport kreeg wegens "niet originele autoradio".

Yeah, hoe belachelijk kan het zijn >:(

Mijn broer had zo'n bas-woofer (in de vorm van een lange ronde buis) en een 6-CD wisselaar in de koffer : tuning.  Hij van zijn oren maken en uiteindelijk toch geen tuning.

• Verward 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Log in om dit te volgen