Ga naar inhoud
Aardgasrijder.be wordt gesponsord door Mefirst! Betaal jij ook te veel voor je autoverzekering? Vergelijk nu online de beste autoverzekering via Mefirst.be: de vergelijkingssite voor verzekeringen
jonas h

CNG kg naar liter

Recommended Posts

hey allemaal, even een vraag.

hoeveel kg CNG kan er in een tankinhoud van 30liter? ik tank momenteel rond de 15kg Kan dit kloppen?

ik heb nu 1 maand mijn ssangyong xlv met CNG, ik merk als ik de boordcomputer volg waneer ik moet schakelen en net onder de 2000 toeren zit de wagen begint te schokken, ook merk ik dat ik precies prestatieverlies heb bij het optrekken vb 30km/h in 3de gaat dit vrij moeizaam.  is dit normaal of slecht afgeregeld?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Hangt af van de druk. Aan atmosferische druk is dat een zielige 0.027kg, oftewel 27 gram. 

De boordcomputer is zo geprogrammeerd dat hij zegt te schakelen wanneer het het meest economisch is (dus meeste km/tank), en dat wil dus zeggen: altijd zo laag mogelijke toeren. Echter is niet iedere motor gelijk qua koppel ifv rpm. Je zou dus eens moeten kijken rond welk toerental het koppel het hoogst ligt. Mijn kar zegt ook om op te schakelen rond 2000rpm, maar om op te trekken kom je dan ook "punch" te kort, en dien je eigenlijk hoger in de toeren te gaan. Die schakel-indicator dient meer om aan te geven in welke versnelling je best rijdt als je een constante snelheid aan het aanhouden bent, niet bij het versnellen.

• Vind ik leuk 2

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Het s.g. van aardgas is 0,833 kgr/m³of 1000L .Dat is 0,000833kgr/L

Ik heb vier carbon-tanks van 300bar waar gezamelijk 25kgr in kan bij 200bar, dat maak een inhoud van de tanks : 25kgr/4/0,000833kgr=7503L/Tank.

De getankte Kgr hangt af van de druk op de pomp en de capaciteit van je tank in Lieter.Bij warm weer gaat er minder kgr gas in je tank omdat gas evenredig uitzet met de T°.

een tank van 30L heeft dus een capaciteit van 30x0.000833x200=

Maar volgens mij kloppen de gegevens van het net van geen kanten.

aangepast door Bob
  • Vind ik leuk 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

en de spelling ook niet;)... sorry, maar dat moest ik even zeggen (zonder kwade bedoelingen)

aangepast door Dr Nick

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Op 5/9/2018 om 23:43, jonas h zei:

hey allemaal, even een vraag.

hoeveel kg CNG kan er in een tankinhoud van 30liter? ik tank momenteel rond de 15kg Kan dit kloppen?

ik heb nu 1 maand mijn ssangyong xlv met CNG, ik merk als ik de boordcomputer volg waneer ik moet schakelen en net onder de 2000 toeren zit de wagen begint te schokken, ook merk ik dat ik precies prestatieverlies heb bij het optrekken vb 30km/h in 3de gaat dit vrij moeizaam.  is dit normaal of slecht afgeregeld?

Volgens de post hierboven kom je aan 5kg per 30 liter. Maar is het niet zo dat er 3 tanks zijn van elk 30 liter? Dan klopt het wel.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
4 uren geleden, Pieter V zei:

Volgens de post hierboven kom je aan 5kg per 30 liter. Maar is het niet zo dat er 3 tanks zijn van elk 30 liter? Dan klopt het wel.

Ik heb maar twee CNG-tanks en ik kan 15 kg tanken. Dan klopt dit niet. Of het moet zijn dat elke CNG-tank er één is van 40 of 45 liter.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

(TGI :Hangt af van de druk. Aan atmosferische druk is dat een zielige 0.027kg, oftewel 27 gram. )

De atmospherische druk word dan wel genomen op zee-niveau en is in samenspraak aangenomen als 1 atmospheer hoe hoger hoe minder druk , hoe lager hoe meer druk. Zo zit je op 20meter onder zee-niveau op 3 Kgr druk , maar dit terzijde.

Want dat was de vraag niet,😋

Bij mij gaat er 25kgr in , in 4 tanks. eenmalig 28kgr.

Hoeveel dit is in liter weet ik niet zeker , maar als ik in mijn geval een vergelijk moet maken zou mijn verbruik in benzine , 2.5L/100km zijn .

Ik heb ooit de vraag gesteld aan de gas leverancier eandis of ze me een prijs konden geven voor aardgas , in kgr uitgedrukt , maar ik kreeg een bot antwoord dat ze daar niet aan meededen omdat hun gas voor huishoudelijk gebruik bestemd was en niet om de cng wagen mee te vullen????

In bijlage mijn 4 tanks gemeten tijdens de privé controle bij Scania Ninove.

20160723 zafira scania 002.jpg

• Vind ik leuk 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Op ‎5‎/‎09‎/‎2018 om 23:43, jonas h zei:

ook merk ik dat ik precies prestatieverlies heb bij het optrekken vb 30km/h in 3de gaat dit vrij moeizaam.  

Euh, het is geen diesel hé !  :)

Bij een benzine motor zal je soms iets meer moeten schakelen. 

In 3e terug optrekken vanaf 30 km per uur...  dat zal bij veel benzinemotoren niet echt vlot gaan.

Tenzij bij een V8 van 5-liter inhoud ?

(ik ga het straks eens proberen) (met mijn 1243 cc benzine van 1000 kg)

aangepast door Koen C

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik zou eerder in 2de optrekken tot 30km/uur , eens aan de 30 kun je verder rijden in 3de , krijg ik een helling , dan moet ik ofwel terugschakelen of naar 45km/u gaan anders krijgt hij het moeilijk , op ccontrol rij ik in 5de aan 55km/u of 6de aan 65km/u maar dan volledig plat , dit zijn minima.

Oha rij ik in elke versnelling bij optrekken uit stilstand tot 2500t/min en schakel ik op , Ik heb een opel 150pk , ik kan schakelen zonder dat de ccontrol uit het geheugen gaat . Dit heeft me al veel pv voorkomen.

Zoals hierboven aangehaald , rij je met cng , dan moet je vergelijken met een benzine wat rijden betreft en met diesel wat verbruik betreft.

Op de snelweg 4,5kgr/100km , rond de kerk 6-7kgr/100km. Mijn auto weegt 1650kgr. En is zowat mijn beste ooit (10 auto's)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Met mijn Golf TGI kan ik net zo laag in de toeren gaan als met mijn vorige diesel. Volgens mij is de (turboloze?) motor van die Sanjung niet echt de modernste in zijn soort en heeft hij geen hoog koppel bij een laag toerental zoals de 1.4 tgi motor van VW.

• Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Om terug te komen op de tittel van dit onderwerp : hoeveel liter in mijn tank:

15 kg in een tank van 30 liter/200 bar kan niet,🤔

Ik tank 25 kg in 150 litertank/200 bar (4x37.5 L) of 0,166666 kg/litertank/200 bar, 😑

In jouw geval heb je een 30 litertank en zou daar dan 4,999 kg/200 bar ingaan .👍

Dit is eerder een tank van een porsche cayenne of iets dergelijks, om die auto's groen te maken en om de fiscus om de tuin te leiden op het gebied van wegenbelasting, cadeautje van Mister Weyts 💆‍♂️ voor de monseigneurs onder ons.😱.

Ik veronderstel dat je niet tot deze kliek behoort en dat je CNG-inhoud wat groter is 🤗 .

Volgens mij heb jij 3 tanks van 30 liter en dan klopt de rekening wel. (3x4,9999=15 kg).👨‍🎓

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
21 minuten geleden, Bob zei:

Om terug te komen op de tittel van dit onderwerp : hoeveel liter in mijn tank:

15 kg in een tank van 30 liter/200 bar kan niet,🤔

Ik tank 25 kg in 150 litertank/200 bar (4x37.5 L) of 0,166666 kg/litertank/200 bar, 😑

In jouw geval heb je een 30 litertank en zou daar dan 4,999 kg/200 bar ingaan .👍

Dit is eerder een tank van een porsche cayenne of iets dergelijks, om die auto's groen te maken en om de fiscus om de tuin te leiden op het gebied van wegenbelasting, cadeautje van Mister Weyts 💆‍♂️ voor de monseigneurs onder ons.😱.

Ik veronderstel dat je niet tot deze kliek behoort en dat je CNG-inhoud wat groter is 🤗 .

Volgens mij heb jij 3 tanks van 30 liter en dan klopt de rekening wel. (3x4,9999=15 kg).👨‍🎓

Nee, dat is niet waar want het is algemeen geweten dat de huidige Skoda Octavia Combi en die van mij dus ook slechts 2 aardgastanks heeft. Elke aardgastank moet dus ongeveer een 45- of een 50 litertank zijn.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
8 minuten geleden, Gastanker zei:

De Skoda Octavia heeft twee tanks van 48L of 48,5L (afhankelijk van het merk).

Zoals ik al zei :15 kg in een tank van 30 liter/200 bar kan niet,🤔

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Op 9/9/2018 om 09:05, Dr Nick zei:

en de spelling ook niet;)... sorry, maar dat moest ik even zeggen (zonder kwade bedoelingen)

Ach ja, iedereen maakt fouten en dat wordt vergeven. Frank Deboosere zegt ook altijd: KANS OP en zegt nooit HET GAAT...

( voorbeeld: kans op regen en niet: het GAAT regenen ). dus hij is wel zo slim om zichzelf op voorhand in te dekken.

• Hahaha 2

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Op 12/9/2018 om 10:21, Bob zei:

(TGI :Hangt af van de druk. Aan atmosferische druk is dat een zielige 0.027kg, oftewel 27 gram. )

De atmospherische druk word dan wel genomen op zee-niveau en is in samenspraak aangenomen als 1 atmospheer hoe hoger hoe minder druk , hoe lager hoe meer druk. Zo zit je op 20meter onder zee-niveau op 3 Kgr druk , maar dit terzijde.

Want dat was de vraag niet,😋

Bij mij gaat er 25kgr in , in 4 tanks. eenmalig 28kgr.

Hoeveel dit is in liter weet ik niet zeker , maar als ik in mijn geval een vergelijk moet maken zou mijn verbruik in benzine , 2.5L/100km zijn .

Ik heb ooit de vraag gesteld aan de gas leverancier eandis of ze me een prijs konden geven voor aardgas , in kgr uitgedrukt , maar ik kreeg een bot antwoord dat ze daar niet aan meededen omdat hun gas voor huishoudelijk gebruik bestemd was en niet om de cng wagen mee te vullen????

In bijlage mijn 4 tanks gemeten tijdens de privé controle bij Scania Ninove.

20160723 zafira scania 002.jpg

Bedankt voor deze waardevolle informatie !

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
1 uur terug, Bob zei:

Zoals ik al zei :15 kg in een tank van 30 liter/200 bar kan niet,🤔

Ik bekijk het eenvoudiger: benzine tank en gastanks in een Caddy Maxi zijn mogelijk identieke cilinder ( tanks ).

37 kg aardgas aan boord hebben ( zelfs 38 kg ) betekent +- 9 kg per tank ( 9 maal 4 is 36 ).

Vermits 1 kg aardgas overeenkomt met 1,5liter benzine doe je 9 maal 1,5 per tank; dan kom je uit op +- 13 liter per tank.

En laat het nu toevallig 13 liter zijn die ze geven voor de benzinetank.

Totaal: 4 maal 13 ( aardgas ) + 13 ( benzine ) = +- 65 liter tankinhoud ( 5 tanks ).

aangepast door Lage Emissie Zone

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Je vergelijking klopt niet , Een benzinetank heeft 1 atmospherische ( van Atmosphere in het frans ) druk . Ik heb nameljk mijn opleiding ( soms met lange ij ), genoten in het frans .Sorry voor de spelfouten maar je zult het er moeten mee doen .

Je benzinetank heeft dus 1 atmospherische druk , je cngtank heeft 200bar druk( testdruk 300kgr , die zal dus wel een dikkere wand hebben dan je benzinetank en bijgevolg een kleinere inhoud hebben of een grotere buitenmaat .

In hoever is 1kgr gas = 1,5L benzine ?

In volume ? 1kgr gas = > 1000Lieter = > 1m³ ??

In gewicht ? 1L gas = 0,000833kgr = 0,001m³ ??

Go for it , we kunnen nog bijleren .👨‍🎓

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen