Organicmatti Geplaatst: 31 augustus 2018 Delen Geplaatst: 31 augustus 2018 Goedemiddag iedereen, Ik ben deze voormiddag naar een VW garage gegaan om eens te horen achter een VW polo eventueel op aardgas. Ik heb nu dat ik alles even heb laten bezinken en wat meer informatie heb opgezocht, heel wat vragen gekregen. Ik zou de wagen kopen op het bedrijf waardoor de fiscale aftrekbaarheid financieel belangrijk is. Omdat ik hem ook dit jaar nog zou willen inschrijven moet ik gaan voor een stockwagen. Ik heb een offerte ontvangen voor New Polo comfortline 1.0 TGI 66kw (90pk). Deze heeft een een CO2 uitstoot van 85 g/km. Hierdoor is deze zuinig en voor 90% aftrekbaar tot 2020: https://www.autogids.be/auto-advies/fiscale-aftrekbaarheid/fiscale-aftrekbaarheid-van-autokosten-vanaf-2020.html Hierna zou deze volgens de volgende formule worden berekend: 120% - (0,5% x brandstofcoëfficiënt x CO2/km) en voor aardgas is de brandstofcoëfficiënt 0,9. Wat beter is dan bij diesel (1) of bij benzine (0,95). En met een verbruik van 85g/km komt de aftrekbaarheid vanaf 2020 op 81.75%. Echter liet de verkoper weten dat er vanaf volgende week een nieuwe wetgeving was waardoor de CO2 uitstoot van de wagens op een andere manier berekend/getest moest worden en dus een andere uitstoot ging meekrijgen. Ik vroeg me af hoe ik te weten kom wat de nieuwe (correctere) uitstoot is van die wagen? Ook vond ik het vreemd dat de wagen dus niet meer geproduceerd ging worden en dat ze bij de nieuwe polo's op aardgas slechts een tank van 9L benzine gaan steken. Waarom doen ze dit? Want nu met de 40L tank heb je nog een groot back-up bereik. Heeft dit iets te maken met de fiscaliteit/aftrekbaarheid? De wagen waar ik het over heb heeft een tankinhoud van 11,6 kg aardgas, de verkoper liet weten dat we hier een 320km mee gingen kunnen rijden, klopt dit? De nieuwe polo zou maar een lichtjes grotere aardgas tank krijgen, maar wel een veel kleinere benzine tank. Om welke reden doen ze dit? Op websites kan ik het gemiddelde gebruik vinden van deze wagen: 3,1 l/100km. Echter is dit het verbruik van de aardgastank + benzine? Weet iemand hoeveel de benzinemotor verbruikt als de aardgastank op is? Hopelijk kan iemand mij vrij snel helpen met mijn vragen zodat ik mijn beslissing ook zo snel mogelijk kan nemen. P.S. Ik zou met heel veel plezier met een groenere wagen rijden! Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Organicmatti Geplaatst: 31 augustus 2018 Auteur Delen Geplaatst: 31 augustus 2018 (aangepast) Ik wou nog een aanvulling doen. Ik lees op websites dat je 15 km/kg aardgas kunt rijden. Dus dan zou het rijbereik maar 174 km zijn op aardgas. Maar ik vind eigenlijk nergens terug wat de aardgastank precies is van de auto? De verkoper had me 11,6 kg doorgegeven, echter is het toch niet normaal dat dit nergens in de boekjes of offerte terug te vinden is, wel? 31 augustus 2018 aangepast door Organicmatti Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Populair bericht MrFingers Geplaatst: 31 augustus 2018 Populair bericht Delen Geplaatst: 31 augustus 2018 (aangepast) Ik rij (mee) met een Polo TGI, dus ik ga je in de mate van het mogelijke proberen te helpen. Ben echter geen fiscalist, dus... 1 uur geleden, Organicmatti zei: Echter liet de verkoper weten dat er vanaf volgende week een nieuwe wetgeving was waardoor de CO2 uitstoot van de wagens op een andere manier berekend/getest moest worden en dus een andere uitstoot ging meekrijgen. Ik vroeg me af hoe ik te weten kom wat de nieuwe (correctere) uitstoot is van die wagen? Ja, de befaamde "WLTP"-procedure, waardoor de meting voor uitstoot "meer realistisch" gaat zijn vergeleken met dagelijks gebruik. Een geheel nieuwe & uitgebreidere testprocedure die de huidige NEDC-cyclus gaat vervangen. Wat de nieuwe uitstootnorm gaat zijn weet ik niet, moet je eens bij Volkswagen gaan horen, of vanaf morgen kijken op de website (ik denk dat vanaf 1/9/18 het verplicht is de WLTP-resultaten te geven ipv de NEDC). Om snel even te rekenen: reken op een verhoging van de CO² uitstoot met 10 à 20%. Aangezien een aardgaswagen een erg propere verbranding heeft, mag je guesstimaten dat het eerder 10% dan 20% zal zijn. 1 uur geleden, Organicmatti zei: Ook vond ik het vreemd dat de wagen dus niet meer geproduceerd ging worden en dat ze bij de nieuwe polo's op aardgas slechts een tank van 9L benzine gaan steken. Waarom doen ze dit? Want nu met de 40L tank heb je nog een groot back-up bereik. Heeft dit iets te maken met de fiscaliteit/aftrekbaarheid? 1 uur geleden, Organicmatti zei: De nieuwe polo zou maar een lichtjes grotere aardgas tank krijgen, maar wel een veel kleinere benzine tank. Om welke reden doen ze dit? Nog niet, en ik hoop dat dat ook niet zo gaat worden, anders ben ik, met mijn 40L-tank, "gechareld". De vorige TGI-versie met 11.8kg tanks en 40L benzinetank is eigenlijk een echte bi-fuel auto. Maar dat mag van de overheden eigenlijk niet meer, "als je op aardgas gaat rijden, rij je op aardgas, en dus niet op benzine, dus aardgaswagens moeten ook mono-fuel worden", en het maakt voor hen blijkbaar niet uit dat CNG sowieso de primaire brandstof is in deze wagens. Dus aardgastanks worden groter, en de benzinetank zit daar puur als noodvoorraad om tot aan het tankstation te geraken. Tot hiertoe heeft dit geen invloed op de fiscaliteit, maar de overheid zou de overheid niet zijn als ze over een paar jaar gaan liggen morrelen met de voorwaarden, en er dus wel een schisma komt tussen bi-fuel CNG auto's en mono-fuel CNG auto's, waarbij de bi-fuel zwaarder belast zal worden, ook al gebruik je de benzinefunctionaliteit niet. Ze hebben de dieselrijders al lelijk bij hun pietje gehad met hun verhoogde verkeersbelasting, BIV & brandstofprijs, niets belet hen om de aardgasrijder ook een poot uit te draaien. 1 uur geleden, Organicmatti zei: De wagen waar ik het over heb heeft een tankinhoud van 11,6 kg aardgas, de verkoper liet weten dat we hier een 320km mee gingen kunnen rijden, klopt dit? Veel hangt af van hoe je rijdt, welk gas je tankt (H+ gas, H-gas, L-gas), en hoeveel pompdruk het tankstation geeft. Ik heb al eens 12.8kg in mijn tanks gekregen, maar evenzeer slechts 9.5kg. En dat vreet aan het rijbereik. Idem voor L-gas (wat meer inert stikstof bevat, en dus een hoger verbruik geeft, al is prijs/km tussen L&H gas wel grotendeels gelijk door de band genomen). 320km op H-gas met 11.8kg in de tank is zeker niet onmogelijk, en je dient er niet voor als een oude sok mee te rijden. Ik heb afgelopen zomer 350+km gehaald op 12.8kg H-gas, met behoorlijk sportief rijden, stadsverkeer en de airco op standje Spitsbergen (het was 35°C buiten). Als je een beetje zuinig rijdt, is dat zeker een haalbare kaart. 1 uur geleden, Organicmatti zei: Op websites kan ik het gemiddelde gebruik vinden van deze wagen: 3,1 l/100km. Echter is dit het verbruik van de aardgastank + benzine? Weet iemand hoeveel de benzinemotor verbruikt als de aardgastank op is? Hetzelfde als de 1.0 TSI van 95pk. Ik moet straks eens in de boordcomputer kijken, maar wij klokken af op 5.8l/100km. 1 uur geleden, Organicmatti zei: Ik lees op websites dat je 15 km/kg aardgas kunt rijden. Dus dan zou het rijbereik maar 174 km zijn op aardgas. Hangt af van auto tot auto. De Polo is een relatief lichte auto, dus die gaat niet zo veel brandstof verbruiken om te accelereren en snelheid aan te houden. Da's een heel ander verhaal als je echt een zware auto hebt. 1 uur geleden, Organicmatti zei: Maar ik vind eigenlijk nergens terug wat de aardgastank precies is van de auto? De verkoper had me 11,6 kg doorgegeven, echter is het toch niet normaal dat dit nergens in de boekjes of offerte terug te vinden is, wel? Toen wij de auto bestelden, stond dit effectief op de offerte en in de technische brochure. Staat ook zo op de bestelbon en de factuur. Als ik me niet vergis was dit ook zichtbaar op de website. Maar aangezien de 11.8kg/40L versie niet meer gemaakt wordt, is die informatie online inderdaad niet/moeilijk terug te vinden. Hou er rekening mee dat de eerste TGI-versie (11.8/40L) een manuele 5-bak heeft, en de tweede versie (14/9) een manuele 6-bak. Achteraf gezien had ik liever de 6-bak gehad, want de versnellingen in de 5-bak zijn laaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaang, en de auto trekt niet echt vinnig op als je een oprit op de snelweg moet nemen, zeker niet als die bergop is en je 2 passagiers bij hebt. Niet dat het gevaarlijk is en je niet op snelheid kunt komen, maar... vinnig is anders. 31 augustus 2018 aangepast door MrFingers 3 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Pieter V Geplaatst: 31 augustus 2018 Delen Geplaatst: 31 augustus 2018 Ik heb zo de indruk dat door de nieuwe WLTP-procedure er bijna geen CNG-wagens meer zullen geproduceerd worden. De ene na de andere constructeur stopt met zijn CNG-modellen. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Lange_666 Geplaatst: 31 augustus 2018 Delen Geplaatst: 31 augustus 2018 3 uren geleden, Organicmatti zei: De nieuwe polo zou maar een lichtjes grotere aardgas tank krijgen, maar wel een veel kleinere benzine tank. Om welke reden doen ze dit? Nieuwe regelgeving rond hybride's (Europa). Er rijden Ferrari's rond op CNG (met een 2kg tankje) waardoor ze ook geen wegenbelasting en inschrijvingstaks betalen. 3 uren geleden, Organicmatti zei: Ik wou nog een aanvulling doen. Ik lees op websites dat je 15 km/kg aardgas kunt rijden. Dus dan zou het rijbereik maar 174 km zijn op aardgas. Hier heb je al een overzicht op de Spritmonitor van het verbruik met een Polo CNG (verschillende motoruitvoeringen): https://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/50-Volkswagen/451-Polo.html?fueltype=4&powerunit=2 1 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gazze Geplaatst: 1 september 2018 Delen Geplaatst: 1 september 2018 Door de nieuwe WLTP-norm moeten alle nieuw verkochte modellen/motoren opnieuw naar "de keuring" voor WLTP-testen. Daardoor zijn constructeurs (tijdelijk) gestopt met het aanbieden van bepaalde motoren. Soms omdat een model fin de carrière is en het de moeite niet meer loont om aanpassingen te doen of omdat de grote volumeproducten voorang krijgen om eerder de nieuwe WLTP-testen te ondergaan. Niche-motoren als CNG moeten dan wat langer wachten waardoor de leveringstermijn ook opschuift. https://autofans.be/zoeken?s=WLTP Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Mylan1999 Geplaatst: 1 september 2018 Delen Geplaatst: 1 september 2018 Ik wist niet dat er al een tweede versie van de Polo TGI bestond, sinds wanneer is die in productie? Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Organicmatti Geplaatst: 1 september 2018 Auteur Delen Geplaatst: 1 september 2018 Bedankt MrFingers! Op 31/8/2018 om 15:31, MrFingers zei: Veel hangt af van hoe je rijdt, welk gas je tankt (H+ gas, H-gas, L-gas), en hoeveel pompdruk het tankstation geeft. Ik heb al eens 12.8 kg in mijn tanks gekregen, maar evenzeer slechts 9.5 kg. En dat vreet aan het rijbereik. Idem voor L-gas (wat meer inert stikstof bevat, en dus een hoger verbruik geeft, al is prijs/km tussen L&H gas wel grotendeels gelijk door de band genomen). Wat tank je bij de DATS stations? Wij tanken momenteel bij DATS, dus dit dachten we ook bij een eventuele aardgaswagen te doen. Heeft er iemand ervaring met de vullingsgraad bij DATS? Specifiek DATS Leuven Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
MrFingers Geplaatst: 1 september 2018 Delen Geplaatst: 1 september 2018 Ah, u bent van in de buurt, ik tank ook in Leuven/Heverlee (Dats, maar dat zal nu wel even minder worden met hun prijsstijging). Leuven is L-land, maar in Tielt-Winge heb je H-gas. Wat je tankt bij DATS hangt af van de regio, aangezien het gas direct uit de aardgasleiding komt. Oost- & West-Vlaanderen en stukken van Limburg & Vlaams Brabant zijn H-gas, Antwerpen & de rest van Vlaams Brabant zijn L-gas. In Antwerpen zijn er wel een paar uitzonderingen die H+ gas aanbieden, maar die halen dat niet uit de aardgasleiding, maar uit tanks. Bvb de Total in Hoboken. Vuldruk in Leuven is perfect aanvaardbaar, er kan 11.8 kg in de tank, en ik krijg er (overdag) 11.7 kg in. Als je 's morgens vroeg gaat tanken, als het nog koud is, moet 12 kg zeker lukken. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
nonzerosumgame Geplaatst: 4 september 2018 Delen Geplaatst: 4 september 2018 Op 1/9/2018 om 16:47, MrFingers zei: Ah, u bent van in de buurt, ik tank ook in Leuven/Heverlee (Dats, maar dat zal nu wel even minder worden met hun prijsstijging). Leuven is L-land, maar in Tielt-Winge heb je H-gas. Wat je tankt bij DATS hangt af van de regio, aangezien het gas direct uit de aardgasleiding komt. Oost- & West-Vlaanderen en stukken van Limburg & Vlaams Brabant zijn H-gas, Antwerpen & de rest van Vlaams Brabant zijn L-gas. In Antwerpen zijn er wel een paar uitzonderingen die H+ gas aanbieden, maar die halen dat niet uit de aardgasleiding, maar uit tanks. Bvb de Total in Hoboken. Vuldruk in Leuven is perfect aanvaardbaar, er kan 11.8 kg in de tank, en ik krijg er (overdag) 11.7 kg in. Als je 's morgens vroeg gaat tanken, als het nog koud is, moet 12 kg zeker lukken. Kleine aanvulling: Aangezien dat Nederland stopt met de uitvoer van zijn aardgas in 2030 wordt de komende 11 jaar ook de L-gas regio omgezet naar H-gas. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
j-p Geplaatst: 5 maart 2019 Delen Geplaatst: 5 maart 2019 ik heb een vw polo besteld bij vw....begin juni van 2018. normaal gezien zou ik deze auto mogen ophalen op 28/02/2019...maar is verplaatst naar 08/04/2019...deze polo heeft in totaal een vulling van 45 kg aardgas. 3 tanks met inhoud van elk 15 kg officieel.....de verkoper wist me echter laatst....vandaag op 05/03/2019. te vertellen dat er makkelijk 50 kg in de tanks kan getankt worden....volgens hem heb ik een perfect rijbereik van 1200 km..met deze auto.....op h+ gas.wel te verstaan.....welnu ik woon in hoboken en achter m'n hoek is zo'n gasstaton waar ik kan tanken...op dit moment rijd ik nog met m'n oude dieselwagen rond die een slordige 8.5 liter verbruikt...euro 4 nog. ik rijd niet meer zo veel rond als vroeger, de kinderen hebben ondertussen al zelf kinderen. en op reis ga ik met het vliegtuig of met de trein of autocar...da's relaxter .(lees goedkoper qua verbruik + peage en overnachting onderweg). ik blijf ook in een straal van ongeveer 250 à 300 km van huis steeds.. 20% van het jaar en de andere 80% rond de kerktoren zoals het spreekwoord zegt.....ik ben eens benieuwd wat dit geeft tegenover m'n nieuwe auto... 't zal aanpassen worden qua vermogen maar ik heb het er voor over ...hahahaha ...maar ik ga wel weer al lachend tanken. in ieder geval volgende maand...hahahaha 1 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
muscles Geplaatst: 5 maart 2019 Delen Geplaatst: 5 maart 2019 @j-p Welkom op het forum. 45 kg aardgas in de nieuwste VW Polo? Eerst zien, en daarna geloven, zing ik dan. Ik kan het in alle geval moeilijk geloven. Als ik binnen een straal van 250 tot 300 km blijf, dan zit ik aan de kust in westelijke richting. Van aan de kust tot aan de grens van Riemst met Maastricht is slechts 300 km. Moeten die nullekes daar niet van af zodat het 25 à 30 km wordt? Beheerder van CNG Tankstations in België Cars & Wallpapers | | Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland ! Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Brembos Geplaatst: 5 maart 2019 Delen Geplaatst: 5 maart 2019 (aangepast) Waarschijnlijk weer een verkoper getroffen die totaal geen kennis heeft van het product dat hij verkoopt. Een Polo met 3 cng tanks van 15 kg elk ? Een vroege 1 april grap neem ik aan ? 5 maart 2019 aangepast door Brembos 1 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Dr Nick Geplaatst: 5 maart 2019 Delen Geplaatst: 5 maart 2019 lijken me eerder liters dan kg's te zijn. 45kg zou ik onmiddellijk in mijn octavia willen, maar waar steek ik 3x zoveel tanks? En dat in een polo? hoogst onwaarschijnlijk. Gecombineerd met benzine geraak ik wel aan 1200km. En dat is 45l benzine + 15kg aardgas. Misschien ergens iets verward... autonomie van mijn Skoda Octavia berline (rio red) 350-400km Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
DeNbEiRe_84 Geplaatst: 5 maart 2019 Delen Geplaatst: 5 maart 2019 Dag j-p, welkom op het forum en gefeliciteerd met je aankoop. Maar ik denk dat we hier te maken hebben met een verkoper die verkeerd geïnformeerd is. De “update” van de VW Polo (modeljaar 2019) omvat inderdaad een derde CNG tank. Maar alles samen zeker geen 45 kg. Hoogstens 14 kg voor de drie tanks tesamen... Volkswagen geeft gas met een CNG uitvoering van de nieuwe Polo en Golf. In navolging van Skoda en Seat voorziet Volkswagen nu ook een update van haar aardgas (CNG) gamma dat je kan herkennen aan de TGI noemer. Rijden op CNG is in vele opzichten (iets) milieuvriendelijker, goedkoper, zuiniger én aangenamer, in België groeit (eindelijk!) ook het aanbod van CNG tankstations. Voornamelijk bij DATS24 zien we meer en meer CNG laadstations opduiken. De nieuwe Polo TGI doet het – net zoals de Arona TGI – met een aangepaste 1.0-liter benzinemotor (90 pk) en krijgt een extra gasreservoir mee waarmee de CNG capaciteit nu oploopt tot 91,5 liter (ongeveer 14 kg). Daarmee stijgt de actieradius op aardgas tot 368 kilometer (+ 60 km als voordien) terwijl de benzinetank kan bijspringen indien het gas op is! De Volkswagen Polo TGI heeft een CO2 uitstoot van slechts 88 gram. Volkswagen Golf 7 "IQ Drive" 1.0 TSI (2020) - Petrol Blue Volkswagen Golf 8 "Active" 1.0 TSI (2021) - Kings Red Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Shortlease Geplaatst: 6 maart 2019 Delen Geplaatst: 6 maart 2019 Zou me toch een zware teleurstelling zijn als de verkopers u gelukkig maken met een tank van 45kg om in realiteit te vernemen dat het 14kg is.. 1 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Pitpoint_BE Geplaatst: 6 maart 2019 Delen Geplaatst: 6 maart 2019 Jammer genoeg zijn niet alle verkopers helemaal op de hoogte van de details ... Het begint al met de site van de VW groep zelf, waar verbruik wordt aangegeven in m3/100km. Welke verkoper, laat staan koper, weet welke formule nodig is om daar kilo's van te maken? 1 1 --- PitPoint clean fuels Driven by nature, human nature. www.pitpoint.be --- Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Jan Robert Geplaatst: 6 maart 2019 Delen Geplaatst: 6 maart 2019 Een verkoper moet altijd op de hoogte zijn van alle details. Jammer genoeg niet altijd zo. Ik heb er al flink wat km's opzitten met mijn VW Passat 1.4tsi cng (import uit Zweden). Tavernier Zedelgem heeft mij wel goed op weg gezet. Ook heb ik ondertussen heel wat forums afgegaan mbt tot eventuele problemen met CNG. Een aspect is me daarbij toch opgevallen (alhoewel het probleem een beetje verscholen blijft): rij voldoende ook eens op benzine (houd het ganse benzinesysteem proper) en tank oct98 (octaangehalte is het eerste dat wegzakt indien benzine te lang niet wordt gebruikt). Verder zijn er voldoende CNG stations om hiermee om te gaan. 2 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Pitpoint_BE Geplaatst: 7 maart 2019 Delen Geplaatst: 7 maart 2019 18 uren geleden, Jan Robert zei: Een verkoper moet altijd op de hoogte zijn van alle details. In theorie wel, in praktijk is dat amper haalbaar door de constante productupdates, en het grote verloop in salesfuncties. --- PitPoint clean fuels Driven by nature, human nature. www.pitpoint.be --- Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Brembos Geplaatst: 7 maart 2019 Delen Geplaatst: 7 maart 2019 Beweren dat een Polo 45 kg cng tanks heeft kan je moeilijk een detail noemen. Een verkoper die zijn vak serieus neemt moet zulke zaken zeker weten. 2 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen