Ga naar inhoud

Verlies vloeistof en snelle daling CNG meter

Recommended Posts

Als newbee met CNG (2 weken geleden 2de hands VW Passat Variant 2013 gekocht) heb ik een vraag: gisteren (24 °C) merkte ik na het tanken van hCNG (Sint-Joris-Winge; €1.100) dat mijn CNG meter na 20 km 1/5 was gezakt. Direct na het tanken was hij 100% vol. Eveneens was er een plas te zien onder de auto (middelpunt) van een geurloze doorzichtige vloeistof. Kan het zijn dat dit condens is van na het tanken? En wat kan een reden zijn dat de meter ineens met 20% zakt?

Link naar bericht
Delen op andere sites

Dat is wel heel veel 1/5. Doorgaans rij ik 50 km vooraleer ik de meter zie zakken. 

Hoeveel kg heb je getankt?

100 procent vol was misschien maar 90 procent waardoor de meter wel bovenstond maar in feite was de tank niet helemaal gevuld.

De vloeistof waarover je spreekt kan gewoon condens van de airco zijn. Maar die zit ter hoogte van de motor aan de voorzijde...

Beheerder van Aardgasrijder.be
Verbruik van onze VW Touran 7-zit gezinswagen 1.4 TSI EcoFuel 150 Pk met trekhaak (voornamelijk H-gas) Verbruik VW Touran 1.4 TSI Eco Fuel 180.000 km  and counting :D

Link naar bericht
Delen op andere sites

Hey alvast welkom.

Die plas onder je auto, zou die van de airco kunnen komen? onze kids lachen daar ook altijd mee ... de auto lekt ;) ...  .

Als je cng zou verliezen ruik je dit en vervliegt het snel in de open lucht. Hoeveel is je inhoud van de tank? Weet ook dat er veiligheden ingebouwd zijn waardoor je soms niet weet hoeveel je net vol bent. En als bv de sensor eerst op 95 staat geeft ie in blokjes 100 aan en als je dan rijdt en hij zakt net onder het volgende blokje kan dat zo lijken ... een "goed' werkende cng installatie 'lekt' normaal niets ;) ... Alvast veel plezier en hou het in het oog. De ene installatie krijgt er net iets meer in dan de andere. Daarom spreken we over benaderende verbruiken ... .

gr,

Ive

ps: sorry voor de herhaling, iemand drukte sneller af dan mezelf ;) ... komt ervan in stukjes te werken :)

aangepast door Ivivke
  • Hahaha 1
Link naar bericht
Delen op andere sites

Bedankt voor de replies. Tank is 21 L groot en heb gisteren voor 14-15 kg getankt als ik me niet vergis. Condens van A/C zou inderdaad kunnen, was enkel wat veel naar het midden van de auto toe maar zou eventueel van motor naar midden kunnen lopen natuurlijk door een kleine helling. Aan de andere kant meen ik ook al een gasgeur waargenomen te hebben tijdens het rijden in de auto maar dat kan ook psychosomatisch zijn door in een CNG auto te rijden ... Ik houd het alvast in het oog/neus. 

Groet,

Bram

aangepast door BramB
typo
  • Vind ik leuk 1
Link naar bericht
Delen op andere sites

Als je een gasgeur zou ruiken tijdens het rijden (dus in het interieur), zou er misschien een lek aan de ontspanner kunnen zijn, waarna het ontsnappende gas via de ventilatie het bestuurderscompartiment binnendringt. Decomprimerend gas koelt af, wat ook condensvorming van het vocht in de lucht teweeg brengt. Je zou eens, als je gas getankt hebt, het contact eens moeten omzetten zodat het systeem onder druk staat, maar de motor niet aanslaat, en dan eens met een kwastje met zeepwater (gewoon water met wat afwasmiddel in) eens de aansluitingen van de gasdarmen rond de ontspanner en de aansluiting aan het motorblok moeten aanstippen. Als je bellen ziet ontstaan, is er een lek, en is een interventie bij een CNG-gecertifieerd garagist noodzakelijk.

gasinstallatie.png

• Bedankt 1
Link naar bericht
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Nieuwe aanmaken...