Populair bericht pinoamigo Geplaatst: 22 augustus 2018 Populair bericht Delen Geplaatst: 22 augustus 2018 Inmiddels hebben wij 4000 km op de teller van onze Seat Leon ST TGI 2017 gezet, de wagen werd aangekocht toen hij 11 maand oud was en 14000 km op de klok had staan. Tijd dus om mijn ervaring te delen. Ik pretendeer hier niet een ervaren autocolumnist te zijn maar gewoon iemand die de wagen langer dan 1 dagje kan lenen om te testen. Tevens ben ik in een vorig leven zelf werkzaam geweest in de autobranche en heb ik wel wat vergelijking. Here it goes...Aan de buitenkant... De Seat is een nette wagen en vult het rijtje met de Skoda Octavia Combi en de Volkswagen Golf Variant netjes aan. De Seat oogt een stuk speelser en sportiever zoals we van het merk wel gewoon zijn. De achterkant van de wagen knipoogt ook stiekem naar het premiumsegment, aan de voorkant is de typische seat lichtsignatuur terug te vinden. Qua afmetingen kan deze wagen zich meten met de Golf Variant of zeg maar met een Ford Focus Clipper. De Octavia is dan weer een stuk groter wat zich vooral kenbaar maakt door de langere koffer. De spiegels van de Seat zijn aan de kleine kant maar passen perfect binnen het sportieve karakter van de wagen. Qua velgen is voor deze wagen gekozen voor 16 duims aluminium velgen. Groter is optioneel maar wij gingen resoluut voor comfort. En met een vrouw die heel graag de stoepranden ziet is een dikker bandje altijd mooi mee genomen. Aan de achterzijde van de wagen is onderaan een diffuser terug te vinden, vergelijkbaar met deze op de Golf Variant. Behalve de onderkant wat verhullen heeft deze echter geen enkele functie. Een uitlaat lijkt te ontbreken aan de achterzijde; liever zo dan uitlaatsierstukken zonder uitlaat zoals bij andere merken een trend geworden is. Onder de motorkap Onder de motorkap huist, de intussen afgeschreven, 1.4 TGI van Volkswagen met 110 pk aan boord. De motor hoor je in vrijloop nauwelijks in het interieur en ook tijdens het rijden lijkt het alsof je in een wagen uit het duurdere segment bent gestapt. Wanneer je het rechterpedaal vloert, laat de motor van zich horen. Het geluid is niet anders dan dat van een gewone benzinemotor. Als de wagen op benzine rijdt, dan hoor je wel het verschil. Het motorgeluid is iets sterker dan op gas. Qua vermogen is de motor zeker voldoende om het gewicht van de wagen inclusief inzittenden vlotjes uit de startblokken te krijgen. Uiteraard zonder hierbij de pretentie te koesteren om een volbloed racewagen te zijn. Vlot genoeg voor het dagelijks verkeer. Genoeg vermogen en een voelbaar vlakke koppelcurve zorgen voor een aangename rijervaring. Kwestie van dit even te kaderen, onze andere wagen heeft 215 pk op de wielen en weegt slechts 1060 kg. De Seat is gevoelig trager (hoe kan het ook anders met een 0-100 tijd van bijna het dubbele) doch besef ik dat dit een heel ander type wagen is en heb ik nog niet het gevoel gehad dat het vermogen van de Seat tekort schiet. Qua versnellingsbak viel onze keuze op de 7-traps DSG bak. Ondanks dat er op het internet veel horrorverhalen circuleren is het een erg fijne bak om mee te rijden. Schakelen gaat nagenoeg naadloos en altijd op het juiste moment. De bak verdoezelt als het ware het gegeven dat de motor slechts 110 pk heeft. De hernemingen gaan heel vlot, ook inhalen op de snelweg verloopt zonder aarzelen. Er is voor mij slechts 1 twijfelpunt in verband met de DSG. Hij lijkt heel snel op te schakelen naar zijn tweede versnelling. Hierdoor krijg je het gevoel dat de wagen in zijn twee vertrekt. In de praktijk denk ik dat dit voor onnodige slijtage zorgt aan de koppeling. De bak zorgt er immers voor dat de koppeling slipt om niet stil te vallen in de tweede versnelling. Wellicht is dit softwarematig aan te passen wat volgens mij enkel de levensduur van de koppelingsplaten ten goede kan komen. Het 'probleem' is te omzeilen door in de sportmodus te rijden, helaas schiet dan het verbruik omhoog doordat de versnellingen langer worden aangehouden. Manueel schakelen kan ook maar ik laat graag de DSG zijn werk doen en dat doet hij, afgezien van dat ene minpuntje, voortreffelijk. Interieur Ons exemplaar is voorzien van een stoffen interieur. Hier is niets bijzonders aan, het is gewoon een net interieur en aangenaam om in te vertoeven. De gebruikte materialen zijn prima al zijn hier en daar duidelijk keuzes gemaakt om de kostprijs van de wagen te drukken. Het plastic op de middenconsole voelt wat goedkoop en lijkt makkelijk te krassen, de draaiknoppen om de verwarming/airco te bedienen voelen zeker niet 'premium' aan. Ze gaan er niet zomaar afvallen maar zijn gewoon van mindere kwaliteit dan die van een volkswagen golf of audi. Het stuurwiel en versnellingspook zijn dan wel weer met leder bekleed. Het dashboard en tellerpartij is overzichtelijk, alles lijkt op de juiste plaats te zitten. Daarenboven is alles goed verlicht, tot zelfs de voeten toe. In de dakhemel zitten leeslampjes voor bestuurder en bijrijder, ook achteraan is verlichting voorzien. Alle verlichting in het interieur is LED, waardoor dit nogal 'koel' overkomt. Juist om deze reden werden in de dakhemel, in de module met de leeslampjes rode/oranje LEDs aangebracht die voor een warmer klimaat zorgen binnenin de wagen. Technologie/infotainment/snufjes De auto is helemaal mee met zijn tijd. Airco is voorzien, in optie een volautomatische dualzone. Zetelverwarming is beschikbaar doch helaas niet aanwezig op ons exemplaar. Het infotainmentsysteem is mee met zijn tijd en laat zich ook vlot bedienen. Er zijn twee fysieke knoppen aanwezig die fungeren als een soort van 'home button'. De rest is allemaal vlot te bedienen via het touchscreen. In het hoofdmenu zijn verschillende submenu's terug te vinden zoals media, radio, wagengegevens, instellingen, navigatie, enz... Het systeem werkt snel genoeg en heeft weinig tijd nodig om na te denken. De navigatie kan echter eens blijven haperen bij het ingeven van de bestemming, eens het navigeren gestart is verloopt dit ook zonder problemen. De wagen heeft tussen beide tellers een tweede display waarop heel veel terug te zien is. Scrollen door de verschillende menu's gaat makkelijk met de bediening op het stuur. De tellerpartij doet terugdenken aan die van audi. Spierwitte letters, rode wijzers. Ik vind het alleen spijtig dat de gas/benzinemeter digitaal is. Ik heb liever een analoge meter maar dit is persoonlijke voorkeur. Hoewel meer en meer merken op de LED-kar springen, blijf ik de LED-koplampen van de Seat bijzonder vinden. Ze bieden een uitstekende zichtbaarheid op de weg in verschillende omstandigheden. Ook de achterkant van de wagen is voorzien van LED-verlichting. Binnenruimte en zicht De binnenruimte vooraan is goed, niet anders dan een andere wagen binnen dit segment. Achteraan is voldoende ruimte voor passagiers, als de personen op de eerste rij niet te groot zijn. Ikzelf ben 1m78 en kan prima achter mijzelf zitten met meer dan voldoende vrije ruimte aan de knieën. Ik denk dat de problemen beginnen als de chauffeur 1m85 en meer begint te worden, dan is de beenruimte achteraan krap. Ruimte boven het hoofd is voldoende, afhankelijk van de stand van de stoelen. Deze zijn vooraan namelijk in de hoogte regelbaar. Achteraan lijkt het dak niet bijzonder af te lopen waardoor de hoofdruimte constant blijft over de hele lengte van de wagen. De achterruit van de koffer loopt relatief vlak, hierdoor verlies je wel wat ruimte in de koffer en is deze niet de ruimste binnen zijn segment. Door de gastank in de dubbele bodem van de koffer verlies je ook hier wat ruimte. Voor de gemiddelde mens is de koffer ruim genoeg, doch toch de kleinste binnen het VW-Skoda-Seat trio. Om de koffer af te sluiten is een oprolbare hoedenplank voorzien die zich vlot laat bedienen. De koffer kan je eenvoudig vergroten door aan de hendeltjes te trekken aan de zijkant, dan vouwen de stoelen zichzelf netjes neer. De laadvloer is hierbij nagenoeg vlak. Zichtbaarheid naar voor en naar de zijkanten is prima, achteraan is er wel een joekel van een C-stijl die wat roet in het eten gooit. Daarbij komt dat de binnenspiegel klein en sportief is waardoor het zicht diagonaal naar achteren eerder beperkt is. Comfort Het comfort in de wagen is goed. Hij ligt iets sportiever op de weg dan de octavia en de golf maar vlakt nog steeds netjes de oneffenheden uit het wegdek. In de bochten heeft de wagen de neiging om licht te rollen en voel je ook het extra gewicht van de CNG-tanks. Storend is het echter niet. De stoelen zijn comfortabel en bieden voldoende verstelmogelijkheid. De bestuurdersstoel heeft een verstelbare lendensteun. Verbruik Het verbruik van de wagen is volledig naar onze verwachtingen. Seat geeft zelf een normverbruik van 5.4 kg/100 km gemiddeld. Ik kan zeggen dat wij hier in de verste verte niet aan komen. Ik teken cijfers op die, volgens de boordcomputer schommelen tussen 2.7 en 3.2. Mijn partner rijdt meestal tussen de 3.5 en 3.8. In de praktijk halen wij een verbruik van ruim onder de 4 kg/100 km. Ikzelf haal ongeveer 440 km uit een aardgastank van 15 kg. Mijn vriendin moet het doen met 380 à 400 km... Ik moet er wel bij vermelden dat wij doorgaans zuinige chauffeurs zijn en ons netjes aan de snelheidslimieten houden. Wij tanken trouwens steeds H-gas. Accessoires Wij zijn sportieve buitenmensen. Bij de keuze van onze wagen was het dus uitermate belangrijk dat naast een vervoermiddel, onze wagen tevens een trouwe metgezel zou zijn bij fietstochten, reizen en campingtrips. De wagen is uitgerust met gesloten dakrails waarop de meeste systemen probleemloos passen. Seat biedt een eigen set (prijzige) thule dakdragers aan. Een trekhaak behoort ook tot de mogelijkheden, het maximaal sleepgewicht van de wagen bedraagt 1600 kg bij een kogeldruk van maximaal 80 kg. Goeie cijfers dus voor een 'groene' wagen. Verdict De wagen voldoet volledig aan onze verwachtingen. Hij is ruim genoeg voor ons kleine gezinnetje, is zuinig en ziet er gewoon goed uit. Het is een no nonsens wagen waar weinig overbodige luxe op terug te vinden is en hij is helemaal mee met zijn tijd op technologisch en motorisch vlak. Daarbij komt dat een nieuwe Seat zijn waarde sneller lijkt te verliezen dan zeg maar een volkswagen, wat de wagen zeer interessant maakt om als jonge tweedehands te kopen. Mvg Niels Seynaeve 5 2 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aardgasrijder Geplaatst: 22 augustus 2018 Delen Geplaatst: 22 augustus 2018 Top review Niels ! Wel even een kleine nuance maken, het normverbruik is 5.4 m³ gas en niet 5.4 kg gas per 100 km. Ik heb dit cijfer destijds ook op de skoda website gezien voor de Octavia en was hierdoor helemaal in de war. Het is wel degelijk kuub gas dat verbruik wordt op 100 km, in de praktijk zou dit een normverbruik geven van 3.5-3.6 kg per 100 km. Toen ik 3 jaar geleden een wagen ging kiezen ben ik met beide wagens gaan testrijden, de Seat leon en de Skoda Octavia. Omwille van het ruimtegevoel is mijn keuze toen gevallen op de Octavia, echter was ik zeker niet ontevreden over de Leon. De ruimte op de achterbank, meer bepaald in de hoogte speelde een rol. Op de achterbank had ik een bekrompener gevoel, omdat het chassis van de Leon sportiever is, achteraan bij de passagiers is het dak enkele centimeters lager en dit gaf een ander gevoel. Succes met je CNG-wagen. 1 Beheerder van Aardgasrijder.be Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018) VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021) Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI Citroën C4 Grand Picasso Exlusive 1.6 e-HDI (7pl) Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
sm4rty Geplaatst: 26 augustus 2018 Delen Geplaatst: 26 augustus 2018 (aangepast) Ik kan het alleen maar bevestigen, een fijne wagen. Ik heb er sinds mei al 13.000 fijne km mee gereden. Ik zit voor mijn werk veel in Nederland en rij dus betrekkelijk veel op L-gas en haal daar afhankelijk van mijn rechtervoet ongeveer 320km a 350km met 15kg. Het enigste wat ik mis is een beetje meer koppel, maar dan ben ik wel een beetje aan het muggenziften. Want kan prima mee met in het verkeer en de dsg nodigt toch uit om rustig en comfortabel te rijden. 26 augustus 2018 aangepast door sm4rty 1 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Ivo17 Geplaatst: 27 augustus 2018 Delen Geplaatst: 27 augustus 2018 Prijs/kwaliteit een uitstekende aankoop deze wagen. Nu meer dan 60.000km op de teller, nog geen enkel probleem gehad. Het normverbruik is niet gelogen, voor zijn grootte een zeer zuinige motor (identieke motor als de Golf en Octavia). Toen we begin 2015 deze wagen kochten kwam ik in de zomer (de airco uitgezet weliswaar) aan een dagelijks verbruik (H-gas) van 2.8 tot 3.2 kg/100 km voor woon-werkverkeer (ca. 35km, waarvan 25km snelweg, en zeer zuinig rijden). We gaan hem binnenkort wel van de hand doen (wegens nakende gezinsuitbreiding vervangen we hem waarschijnlijk door een VW Caddy). 1 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
y-noT Geplaatst: 5 september 2018 Delen Geplaatst: 5 september 2018 hey Niels, leuke review. ik had nog wel wat vragen hierover (iedereen mag mij daarop antwoorden natuurlijk) mij diesel is stilaan aan vervanging toe, en ik ben dan ook sterk aan het overwegen om een cng wagen te kopen, al is het met de nodige argwaan. je zegt dat je +- 4 kg gas verbruikt per 100 km. wil dit dan zeggen dat 100 km je ook ongeveer 4 euro kosten? hoe staat de prijs aan de pomp aangegeven? is dit per kg of per m³? wat betreft de gassoorten, wat is het verschil tussen H en L gas? waar tank je welk gas? hoe zie je dit? iemand ervaring met cng in Frankrijk en Duitsland (aantal pompen) alvast bedankt voor de reactie(s) groeten tony Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
MrFingers Geplaatst: 5 september 2018 Delen Geplaatst: 5 september 2018 1 uur geleden, y-noT zei: je zegt dat je +- 4 kg gas verbruikt per 100 km. wil dit dan zeggen dat 100 km je ook ongeveer 4 euro kosten? Inderdaad. 1 uur geleden, y-noT zei: hoe staat de prijs aan de pomp aangegeven? is dit per kg of per m³? €/kg, omdat niet ieder pompstation evenveel hard pompt. Veel hangt immers af van de druk. 1m³ CNG op atmosferische druk weegt ongeveer 700/900 gram, maar op 200 bar is dat al 180 kg, en op 250 bar 215 kg. Daarom dat altijd voor €/kg wordt gegaan, je betaalt dus voor de effectieve hoeveelheid gasmoleculen. 1 uur geleden, y-noT zei: wat betreft de gassoorten, wat is het verschil tussen H en L gas? waar tank je welk gas? hoe zie je dit? De hoeveelheid methaan (het eigenlijke product dat voor de verbranding en de voorstuwing zorgt) in je gasmengsel. L-gas heeft meer (inert) stikstof dan H-gas. In een ideale wereld tank je 100% zuiver methaan, maar dat is in België niet te vinden. De reikwijdte van je wagen hangt dus af van welk gas je tankt. 10 kg H-gas gaat je verder brengen dan 10 kg L-gas, omdat er meer L-gas verbruikt wordt om eenzelfde kinetische energie om te zetten. Maar 10 kg H-gas is ook duurder dan 10 kg L-gas, dus €/km gaat praktisch gelijk zijn. Het voordeel van H-gas is dat je iets minder vaak moet gaan tanken. In België is Oost- & West Vlaanderen, grote stukken van Wallonië en Limburg, en wat snippers Vlaams-Brabant H-gas. Antwerpen, het Brusselse & Leuvense zijn (nog) L-gas. Maar aangezien Nederland stopt met de uitvoer van Slochteren-gas (L-gas), gaat België volledig overschakelen op H-gas. Welk gas je pompt kun je zien op een kaart, maar staat ook aangegeven op de pomp (bij DATS toch). Er zijn een paar uitzonderingen, de befaamde Total in Hoboken levert H+ gas, ondanks dat die diep in L-gebied liggen. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
muscles Geplaatst: 5 september 2018 Delen Geplaatst: 5 september 2018 40 minuten geleden, MrFingers zei: IWelk gas je pompt kun je zien op een kaart, maar staat ook aangegeven op de pomp (bij DATS toch). Er zijn een paar uitzonderingen, de befaamde Total in Hoboken levert H+ gas, ondanks dat die diep in L-gebied liggen. @y-noT Ja, zo'n kaart met de CNG-tankstations van België en over welk soort gas het gaat, kan je vinden op https://cng.muscleboykanan.com/ 1 Beheerder van CNG Tankstations in België Cars & Wallpapers | | Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland ! Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Pieter V Geplaatst: 5 september 2018 Delen Geplaatst: 5 september 2018 Ik heb ook een Seat Leon ST TGI 1.4. Ik heb die dit jaar aangekocht en heb een gemiddeld verbruik van 3,9 kg/100 km. De kostprijs is iets meer dan 4€ per 100 km. 1 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
pinoamigo Geplaatst: 5 september 2018 Auteur Delen Geplaatst: 5 september 2018 8 uren geleden, y-noT zei: hey Niels, leuke review. ik had nog wel wat vragen hierover (iedereen mag mij daarop antwoorden natuurlijk) mij diesel is stilaan aan vervanging toe, en ik ben dan ook sterk aan het overwegen om een cng wagen te kopen, al is het met de nodige argwaan. je zegt dat je +- 4 kg gas verbruikt per 100 km. wil dit dan zeggen dat 100 km je ook ongeveer 4 euro kosten? hoe staat de prijs aan de pomp aangegeven? is dit per kg of per m³? wat betreft de gassoorten, wat is het verschil tussen H en L gas? waar tank je welk gas? hoe zie je dit? iemand ervaring met cng in Frankrijk en Duitsland (aantal pompen) alvast bedankt voor de reactie(s) groeten tony Frankrijk vergt wat planning als je op reis gaat. Duitsland en oostenrijk zijn geen probleem. Slovenie en kroatie zijn een ramp. Italie is goed voorzien. prijs schommelt nu rond de 1,07-1,13 voor H gas. Met 15kg komen wij ongeveer 400km ver. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen