Ga naar inhoud
bbh_blocked_dnftl

gebruikerservaring seat leon TGI ST 2017


pinoamigo

Aanbevolen berichten

Top review Niels !


Wel even een kleine nuance maken, het normverbruik is 5.4 m³ gas en niet 5.4 kg gas per 100 km.
Ik heb dit cijfer destijds ook op de skoda website gezien voor de Octavia en was hierdoor helemaal in de war. Het is wel degelijk kuub gas dat verbruik wordt op 100 km, in de praktijk zou dit een normverbruik geven van 3.5-3.6 kg per 100 km.

 

Toen ik 3 jaar geleden een wagen ging kiezen ben ik met beide wagens gaan testrijden, de Seat leon en de Skoda Octavia. Omwille van het ruimtegevoel is mijn keuze toen gevallen op de Octavia, echter was ik zeker niet ontevreden over de Leon.
De ruimte op de achterbank, meer bepaald in de hoogte speelde een rol. Op de achterbank had ik een bekrompener gevoel, omdat het chassis van de Leon sportiever is, achteraan bij de passagiers is het dak enkele centimeters lager en dit gaf een ander gevoel.

Succes met je CNG-wagen.

 

  • Vind ik leuk 1

Beheerder van Aardgasrijder.be
Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018)
VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021)

Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI
Citroën C4 Grand Picasso Exlusive 1.6 e-HDI (7pl)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan het alleen maar bevestigen, een fijne wagen. Ik heb er sinds mei al 13.000 fijne km mee gereden. Ik zit voor mijn werk veel in Nederland en rij dus betrekkelijk veel op L-gas en haal daar afhankelijk van mijn rechtervoet ongeveer 320km a 350km met 15kg. Het enigste wat ik mis is een beetje meer koppel, maar dan ben ik wel een beetje aan het muggenziften. Want kan prima mee met in het verkeer en de dsg nodigt toch uit om rustig en comfortabel te rijden.

aangepast door sm4rty
  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Prijs/kwaliteit een uitstekende aankoop deze wagen. Nu meer dan 60.000km op de teller, nog geen enkel probleem gehad. Het normverbruik is niet gelogen, voor zijn grootte een zeer zuinige motor (identieke motor als de Golf en Octavia). Toen we begin 2015 deze wagen kochten kwam ik in de zomer (de airco uitgezet weliswaar) aan een dagelijks verbruik (H-gas) van 2.8 tot 3.2 kg/100 km voor woon-werkverkeer (ca. 35km, waarvan 25km snelweg, en zeer zuinig rijden).

 

We gaan hem binnenkort wel van de hand doen (wegens nakende gezinsuitbreiding vervangen we hem waarschijnlijk door een VW Caddy).

 

 

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

hey Niels,

leuke review.

ik had nog wel wat vragen hierover (iedereen mag mij daarop antwoorden natuurlijk)

mij diesel is stilaan aan vervanging toe, en ik ben dan ook sterk aan het overwegen om een cng wagen te kopen, al is het met de nodige argwaan.

 

je zegt dat je +- 4 kg gas verbruikt per 100 km.

wil dit dan zeggen dat 100 km je ook ongeveer 4 euro kosten?

hoe staat de prijs aan de pomp aangegeven? is dit per kg of per m³?

wat betreft de gassoorten, wat is het verschil tussen H en L gas?

waar tank je welk gas? hoe zie je dit?

iemand ervaring met cng in Frankrijk en Duitsland (aantal pompen)

 

alvast bedankt voor de reactie(s)

 

groeten

tony

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, y-noT zei:

je zegt dat je +- 4 kg gas verbruikt per 100 km.

wil dit dan zeggen dat 100 km je ook ongeveer 4 euro kosten?

Inderdaad.

 

1 uur geleden, y-noT zei:

hoe staat de prijs aan de pomp aangegeven? is dit per kg of per m³?

€/kg, omdat niet ieder pompstation evenveel hard pompt. Veel hangt immers af van de druk. 1m³ CNG op atmosferische druk weegt ongeveer 700/900 gram, maar op 200 bar is dat al 180 kg, en op 250 bar 215 kg. Daarom dat altijd voor €/kg wordt gegaan, je betaalt dus voor de effectieve hoeveelheid gasmoleculen.

 

1 uur geleden, y-noT zei:

wat betreft de gassoorten, wat is het verschil tussen H en L gas?

waar tank je welk gas? hoe zie je dit?

De hoeveelheid methaan (het eigenlijke product dat voor de verbranding en de voorstuwing zorgt) in je gasmengsel. L-gas heeft meer (inert) stikstof dan H-gas. In een ideale wereld tank je 100% zuiver methaan, maar dat is in België niet te vinden. De reikwijdte van je wagen hangt dus af van welk gas je tankt. 10 kg H-gas gaat je verder brengen dan 10 kg L-gas, omdat er meer L-gas verbruikt wordt om eenzelfde kinetische energie om te zetten. Maar 10 kg H-gas is ook duurder dan 10 kg L-gas, dus €/km gaat praktisch gelijk zijn. Het voordeel van H-gas is dat je iets minder vaak moet gaan tanken. In België is Oost- & West Vlaanderen, grote stukken van Wallonië en Limburg, en wat snippers Vlaams-Brabant H-gas. Antwerpen, het Brusselse & Leuvense zijn (nog) L-gas. Maar aangezien Nederland stopt met de uitvoer van Slochteren-gas (L-gas), gaat België volledig overschakelen op H-gas. Welk gas je pompt kun je zien op een kaart, maar staat ook aangegeven op de pomp (bij DATS toch). Er zijn een paar uitzonderingen, de befaamde Total in Hoboken levert H+ gas, ondanks dat die diep in L-gebied liggen.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

40 minuten geleden, MrFingers zei:

IWelk gas je pompt kun je zien op een kaart, maar staat ook aangegeven op de pomp (bij DATS toch). Er zijn een paar uitzonderingen, de befaamde Total in Hoboken levert H+ gas, ondanks dat die diep in L-gebied liggen.

@y-noT Ja, zo'n kaart met de CNG-tankstations van België en over welk soort gas het gaat, kan je vinden op

https://cng.muscleboykanan.com/

  • Bedankt 1

Beheerder van CNG Tankstations in België

Cars & Wallpapersflickr-16px.png.a96cf194be2f1a65f743ed59d2d72c97.png | instagram-16px.png.ab5f56b217cfd76329ae67830bb7b958.png

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland !

Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uren geleden, y-noT zei:

hey Niels,

leuke review.

ik had nog wel wat vragen hierover (iedereen mag mij daarop antwoorden natuurlijk)

mij diesel is stilaan aan vervanging toe, en ik ben dan ook sterk aan het overwegen om een cng wagen te kopen, al is het met de nodige argwaan.

 

je zegt dat je +- 4 kg gas verbruikt per 100 km.

wil dit dan zeggen dat 100 km je ook ongeveer 4 euro kosten?

hoe staat de prijs aan de pomp aangegeven? is dit per kg of per m³?

wat betreft de gassoorten, wat is het verschil tussen H en L gas?

waar tank je welk gas? hoe zie je dit?

iemand ervaring met cng in Frankrijk en Duitsland (aantal pompen)

 

alvast bedankt voor de reactie(s)

 

groeten

tony

 

Frankrijk vergt wat planning als je op reis gaat. Duitsland en oostenrijk zijn geen probleem. Slovenie en kroatie zijn een ramp. Italie is goed voorzien.

 

prijs schommelt nu rond de 1,07-1,13 voor H gas. Met 15kg komen wij ongeveer 400km ver. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...