Jump to content
Aardgasrijder Forum - Rijden op aardgas
Aardgasrijder wordt gesponsord door Bol.com
Bij iedere aankoop op bol.com via deze link krijgt aardgasrijder een (pro)centje dankzij jouw bestelling, zodat we de website kunnen draaiende houden.
AutoAuto
déRahier

[TIJDELIJK] Geen CNG wagens meer bij Audi

Recommended Posts

2 uren geleden, Yves618 zei:

toelichting :standaarden WLTP...geduld

Ja, dat klopt. Ik heb gelezen dat de G-Tron-modellen opnieuw besteld kunnen worden op het einde van dit jaar 2019.

Beheerder van CNG Tankstations in België

Besturingssysteem Bluestar Linux, fotobewerking Gimp

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec sinds 2 september 2015 | Op dit ogenblik een verbruik van 4,30 kg/100 km | 256.000 km and counting...

18 uren geleden, Yves618 zei:

toelichting :standaarden WLTP...geduld

Mij lijkt het eerder dat CNG binnen de VW familie geen prioriteit is... eerst al de rest dan als we tijd hebben kijken we wel eens naar die gasvoertuigjes, en de uitleg dat de WLTP normen de oorzaak zijn van de vertragingen geloof ik niet. Had VW (zoals elk ander merk ook natuurlijk) op tijd begonnen met de aanpassingen dan was er op 1 september 2018 geen probleem geweest. Nu kun je dus wachten op de "WLTP-Keuring" en dan kunnen ze hun achterstand beginnen wegwerken (want er staan waarschijnlijk nog zoveel voertuigen te wachten op productie dat ze geen nieuwe bestellingen meer te moeten toevoegen tot dat modeljaar 2020 (medio 2019) in productie gaat...). 

• Vind ik leuk 2

1 uur geleden, Golf Variant zei:

Mij lijkt het eerder dat CNG binnen de VW familie geen prioriteit is... eerst al de rest dan als we tijd hebben kijken we wel eens naar die gasvoertuigjes,

Beter: eerst die modellen die we het meest verkopen en dan de rest. CNG is en blijft een niche binnen het geheel. Als je op 100.000 wagens er 5.000 op CNG verkoopt welke gaan dan eerst door de WLTP test, die 5.000 op CNG of de 95.000 andere?

• Vind ik leuk 2

Spritmonitor Skoda Octavia Combi (L en H+ gas gecombineerd): 745990_5.png

2 uren geleden, Golf Variant zei:

Mij lijkt het eerder dat CNG binnen de VW familie geen prioriteit is... 

En bij welk ander merk wel?

VAG doet tenminste nog iets

• Vind ik leuk 2

----

884152_5.png- Volvo V60 Bi fuel 2.0 213pk BJ2014 - meestal L-gas

5 uren geleden, Lange_666 zei:

Beter: eerst die modellen die we het meest verkopen en dan de rest. CNG is en blijft een niche binnen het geheel. Als je op 100.000 wagens er 5.000 op CNG verkoopt welke gaan dan eerst door de WLTP test, die 5.000 op CNG of de 95.000 andere? 

Anderzijds kun je ook stellen dat die visie de toekomst van CNG wel aardig onder druk zet, als er een nieuw product moet gepromoot worden zeg je toch niet tegen de potentiële klanten "ja maar je moet wel nog een jaar wachten want voor ons is dit geen prioriteit". En volgens mij is er niet echt sprake geweest van een breuk in de bestellingen van de diesel en benzinemodellen binnen de VW familie (ik kan mis zijn natuurlijk) dus waarom het dan nog meerdere maanden moet duren alvorens de productie van de CNG terug kan opgestart worden blijft voor mij een raadsel (benzine en diesel waren vanaf september wel leverbaar).

• Vind ik leuk 1

15 uren geleden, Sertitude zei:

En bij welk ander merk wel?

VAG doet tenminste nog iets

10 uren geleden, Golf Variant zei:

Fiat bijvoorbeeld

Bij Fiat staat CNG op het ogenblik ook op een (zeer) laag pitje.

Hun 2-cilinder trekt op niets met de nieuwe normen. 

Ah nee : die was ontwikkeld om perfect te scoren met de oude NEDC normen. 

Maar valt door de mand met de WLTP normen.

En nog veel harder door het reëel verbruik / gebruik.

Zij (of wij ?) "wachten" nu op aanpassing aan CNG van de 3- en 4- cilinder Firefly motoren (ontwikkeld door de Braziliaanse tak van Fiat).

• Bedankt 1

Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14

Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas / 100 km   -  5.7 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Gemiddeld verbruik :  6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91

Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren)

Zit / zat in verschillende VW's etc op CNG de 1.4 motor in ?

En wordt die vervangen door de 1.5 ?

Dan is het volgende interessant om lezen / weten :

Volkswagen kan de vraag naar de 1.5 TSI motorversies amper aan.

Daardoor kennen deze modellen langere levertijden.

Het probleem doet zich niet alleen bij Volkswagen voor, maar ook bij Audi, Seat en Skoda.

Op dit moment is de productiecapaciteit voor de 1.5 TSI motor onvoldoende, maar Volkswagen verwacht dat men over enkele maanden wel snel kan leveren.

Volkswagen introduceerde de 1,5 liter unit in 2016 als vervanger voor de bekende, meervoudig Engine of the Year klassewinnaar 1.4 TSI.

De intern als EA211 TSI Evo aangeduide krachtbron is de eerste van een nieuwe motorengeneratie.

Volkswagen bouwt het benzineblok in 2 configuraties: 130 pk en 150 pk. Beide direct ingespoten versies beschikken over een turbo met variabele turbinegeometrie.

Door een aangepast verbrandingsproces met cilinderuitschakeling en een common rail inspuitsysteem met een druk van maximaal 350 bar daalde het verbruikscijfer met 10 % ten opzichte van de 125 pk sterke 1.4 TSI die hij verving.

(voorlaatste artikel helemaal onderaan : https://www.autointernationaal.nl/2019/01/nieuwstelex-510/  )

• Bedankt 1

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

2 uren geleden, Koen C zei:

Volkswagen kan de vraag naar de 1.5 TSI motorversies amper aan.

Daardoor kennen deze modellen langere levertijden.

...

(voorlaatste artikel helemaal onderaan : https://www.autointernationaal.nl/2019/01/nieuwstelex-510/  )

VAG heeft de verschuiving van diesel naar benzine onderschat. Ik ben ook van mening dat CNG voor VAG geen prioriteit is.  Wellicht vandaar de vertraagde WLTP-keuring voor 1.5 TGIs, idem met de 2.0's . 

Er is ook een sterke wijziging in het investeringsbeleid van VAG dat plots enkel aandacht heeft voor de mediagenieke "groene" elektrische aandrijving.  Hoe schijnheilig kan je zijn als je weet dat elektriciteit geproduceerd wordt door Duitse supervervuildende bruinkoolcentrales [ontginning én verbranding] met heel, heel veel CO2 productie en andere vervuiling : https://nl.wikipedia.org/wiki/Bruinkool#Gebruik

• Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1
  • Triest 1

Audi A3 g-tron 2016  760540_5.png760540_35.png

51.000km - Max. CNG vulling: 16.78kg (Total Kallo) - Max. rijbereik CNG: 437km (Total Kallo)

De WLTP is erg laat, maar aan de andere kant komt er over een jaar (of nog sneller) een nieuwe Golf en Seat en even daarna een nieuwe Octavia. Voor dat ene jaar zijn de voertuigen nog getest en aangepast middels een extra tank etc om ze geschikt te maken voor WLTP. Ze doen wel vee moeite voor een product wat nog maar een kort leven beschoren is. Dat vind ik dan wel weer heel positief!

57 minuten geleden, Groengas zei:

De WLTP is erg laat, maar aan de andere kant komt er over een jaar (of nog sneller) een nieuwe Golf en Seat en even daarna een nieuwe Octavia. Voor dat ene jaar zijn de voertuigen nog getest en aangepast middels een extra tank etc om ze geschikt te maken voor WLTP. Ze doen wel veel moeite voor een product wat nog maar een kort leven beschoren is. Dat vind ik dan wel weer heel positief!

De opvolger van de huidige Octavia wordt voorgesteld op het komende IAA in Frankfurt volgens Autobild. De IAA gaat dit jaar door van 12 tot 22 september 2019. Nog 222 dagen te gaan !

• Vind ik leuk 2

Beheerder van CNG Tankstations in België

Besturingssysteem Bluestar Linux, fotobewerking Gimp

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec sinds 2 september 2015 | Op dit ogenblik een verbruik van 4,30 kg/100 km | 256.000 km and counting...

Blijkbaar was er recent een staking bij een toeleverancier van Audi in Hongarije ?

Zij hebben eind januari een week gestaakt, geen idee of het opgelost is.

Getroffen auto's : Audi A3, A4, A5 en Q2 .

Die auto's zijn (minstens) een drietal dagen niet kunnen geproduceerd / afgewerkt worden door tekort aan bepaalde onderdelen.  (eindproductie gebeurt in Ingolstadt, Duitsland)

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Was bij Audi Gyor zelf, een hele week hobbeles... oa voor 18% (!!) opslag.

Wat is een Tesla : een Porsche met een aanhangwagen die 600 kg batterijen vervoert, met de bedoeling om dit gedrocht  in minder dan 3 seconden naar 100 km/hr te brengen ! Dat soort wagens zijn bovendien 120 % aftrekbaar, dus wel heel leuk speelgoed voor de "groene(?)" kapitaalkrachtige sportwagenfanaten, maar gaan we hiermee het klimaat redden ?  En voor wie gelooft dat  batterijen morgen een pak lichter zullen zijn : vergeet het : in 100 jaar is de prestatie/gewicht verhouding er maar een factor 3 op vooruit gegaan (da's heel wat anders als de wet Moore in de computer sector ). De toekomst zal sowieso waterstof zijn, dus waarom al die snellaadpunten voor elektrische wagens gaan uitrollen ? Dat Tesla zelf zijn oplaadpunten maar blijft installeren op eigen kosten, maar niet op kosten van de gemeenschap ! En dan hebben we het nog niet over de problematiek van de productie en recyclage van Li-Ion batterijen (en de massa CO2 en vervuiling die daarmee gepaard gaat) , en vooral het feit dat als we allemaal in België elektrisch zouden rijden, dat dit alleen al het dubbele van de huidige groene energieproductie vraagt. Dit is één van de redenen waarom de zogenaamde klimaatrealisten de  kernenergie-uitstap willen verlaten (of opgeven) - want dan gaat het licht gegarandeerd uit !

Dan zijn CNG - of beter het CO2 neutrale e-gas dat men in Duitsland produceert - en LNG een veel logischere overgangsoplossing naar de uiteindelijke waterstofvoertuigen dan heel die batterijzwendel. Maar het is duidelijk :  Tesla en de andere autofabrikanten zijn massaal aan het lobbyen voor de elektrische wagens, en CNG is van de radar aan het verdwijnen. Eén van de redenen is ook het "beperkte" vermogen dat CNG-wagens hebben: een 2 liter CNG motor heeft maar(?) 170 pk, dus hoe gaan we daarmee in godsnaam binnen de 3 seconden aan 100 km/hr geraken ? Als we iets aan het klimaat willen doen dan is het de hoogste  tijd om alle motor"sporten" af te schaffen, want dank zij Formule -1, Rally  en andere pk opbod wedstrijden blijft de 0-100 saga alsmaar verder escaleren, en blijft de politiek gewoon verder doen met het subsidiëren van de verkeerde oplossingen met vooral aandacht voor de rijke sportwagenfanaat...

14 uren geleden, e-bike zei:

Tesla en de andere autofabrikanten zijn massaal aan het lobbyen voor de elektrische wagens, en CNG is van de radar aan het verdwijnen.

Ik vermoed dat het eerder de roverheid is (en dan meer gestuurd vanuit de klimaatconferenties en Europa) die een gemiddelde CO2 norm opleggen aan de autoindustrie dan dat de autolobby lobbiet om naar elektrische auto te gaan. De problemen die ze hiermee hebben zijn enorm. Het enige voordeel dat ze eruit halen is dat ze geen (plaatselijke) uitstoot hebben en dat is win/win voor zowel de constructeurs als de politiek. Ze halen er hun doelstellingen mee. Daarom wordt het ook gesubsidieerd. De rest is bijzaak. Ik ben er zeker van dat als er geen CO2 norm opgelegd zou zijn er geen electrische wagens zouden zijn.

14 uren geleden, e-bike zei:

Eén van de redenen is ook het "beperkte" vermogen dat CNG-wagens hebben: een 2 liter CNG motor heeft maar(?) 170 pk, dus hoe gaan we daarmee in godsnaam binnen de 3 seconden aan 100 km/hr geraken ?

Europa heeft een voorstel gelanceerd waarbij het niet meer mogelijk zal zijn om sneller te rijden dan wettelijk toegelaten, maw de automatische snelheidsbegrenzer.

Je bent hier in België nu al niks met al dat vermogen. Hier in de wijk...30 km/u (en wil liefst nog trager), buiten de wijk op weg naar de steenweg...30 km/u, op die steenweg 50 km/u, eens vandaar op de provincieweg 70km/u, anders weer de gemeente in...30km/u langs een aantal fietsstraten waar je max 30 km/u mag en fietsers niet mag inhalen (rijdt die maar 10 km/u, jij ook). Men zou beter het publiceren van max snelheid en optrekvemogen verbieden ipv van het laten gebruiken als verkoopsargument dat in 99,9% nooit zal gehaald of gebruikt worden.

De autoindustrie blijft heeft in de elektrische auto een alternatief gevonden om het pk-opbod te blijven volhouden, en de politiekers menen dat dit tot CO2-reductie zal leiden - wat een onzin ! De modale belastingbetaler is daar de pineut van, terwijl de CO2-uitstoot er geen gram mee vermindert - integendeel. Het heilige huisje van de sportwagen moet dringend gesloopt worden - maar zelfs een automatische beperking van de snelheid op basis van gps en/of verkeersbordenherkeniing zie ik niet gebeuren, om dezelfde reden: 0-100 in zo weinig mogelijk seconden...