Ga naar inhoud
bbh_blocked_dnftl

[TIJDELIJK] Geen CNG wagens meer bij Audi


déRahier

Aanbevolen berichten

Het was al een tijdje uit hun configurator weggehaald, maar gisteren bevestigde de Audi-importeur me telefonisch : Audi stopt tot nader order met het aanbieden van hun g-tron wagens.

Dus geen A3, A4 of A5 meer op CNG. 

Reden : ze zouden momenteel op andere technologieën focussen.

 

Het is me niet duidelijk of deze bocht door de hele VW-groep zal genomen worden. De VW Golf Variant TGI is momenteel ook niet meer beschikbaar in hun configurator. Nagevraagd bij VW.

Gelukkig zijn de Skoda Octavia Combi G-TEC en de Seat Leon ST 1.4 TGI wel nog beschikbaar in hun respectievelijke configuratoren. 

(Misschien eens de lijst updaten op https://www.aardgasrijder.be/aanbieders-cng-wagens/#)

 

 

  • Bedankt 2
  • Triest 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Metalinc zei:

Mijn Duits is niet te best, maar betekenen die data in je screenshot "leverbaar vanaf midden 2019"? Of "bestelbaar vanaf midden 2019"?

Ab Mj 2019: Ab Modeljahr 2019. Dat wil zeggen vanaf modeljaar 2019. Dat begint eigenlijk al vanaf 1 september 2018.


Beheerder van CNG Tankstations in België

Cars & Wallpapersflickr-16px.png.a96cf194be2f1a65f743ed59d2d72c97.png | instagram-16px.png.ab5f56b217cfd76329ae67830bb7b958.png

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland !

Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...
  • 3 maanden later...

Constructeurs werken momenteel aan het in aanpassing van hun modellen met nieuwe WLTP-normen. VAG group waren momenteel bezig met de meest populair benzine en diesel motoren, en nu ik denk dat ze zijn bezig met electrisch-hybride wagen (GTE, e-tron, etc), een echt groot markt voor VAG.

 

Ik ben bang dat g-tron als laatste wordt bediend. Gekke beslissing, wanneer de CNG wagen een zeer alternatief is voor kleine elektrische hybriden

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je zoekt naar Audi op cng krijg je in google een pagina waarop audi gtron staat, maar als je er dan op klikt, is er geen enkele verwijzing meer naar gtron, enkel e en zelf htron (waterstof)

dat lijkt mij toch meer op een stopzetting dan een tijdelijk gebrek

 

https://www.nl.audi.be/be/web/nl/audi-experience/innovatie/hybride-technologie.html


----

884152_5.png- Volvo V60 Bi fuel 2.0 213pk BJ2014 - meestal L-gas

Link naar reactie
Delen op andere sites

17 minuten geleden, Sertitude zei:

dat lijkt mij toch meer op een stopzetting dan een tijdelijk gebrek

 

Nee, denk ik niet.

Eerder wat Victor schreef : CNG komt als laatste aan de beurt voor de WLTP test.

 

Fiat doet hetzelfde : daar is het wachten tot najaar 2019 voordat de (nieuwe) motor met CNG leverbaar is (bij de personenwagens). 

De lichte vracht (Fiorino, Doblo, Iveco) blijven bestelbaar : deze moeten nog niet aan de WLTP norm voldoen.


Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14

Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas / 100 km   -  6.1 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Gemiddeld verbruik :  6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91

Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren)
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi iedereen,

 

wees gerust er komen nog auto's op cng .. het gamma zal eerder bestaan uit kleine modellen en een paar slechts per merk ( en nog maar paar merken )  ...  weet uit gesprekken met diverse garages dat men echt aan het inzetten is op de hybride markt ... zolang er genoeg batterijcellen blijven komen uiteraard ;) ... dus opnieuw grotere cc inhoud ( propere verbranding ) gecombineerd met deel EV rijden ... .

 

gr,

Ive

 

 

 

 

  • Hahaha 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

15 minuten geleden, Ivivke zei:

Hoi iedereen,

 

wees gerust er komen nog auto's op cng .. het gamma zal eerder bestaan uit kleine modellen en een paar slechts per merk ( en nog maar paar merken )  ...  weet uit gesprekken met diverse garages dat men echt aan het inzetten is op de hybride markt ... zolang er genoeg batterijcellen blijven komen uiteraard ;) ... dus opnieuw grotere cc inhoud ( propere verbranding ) gecombineerd met deel EV rijden ... .

 

gr,

Ive

 

 

 

 

Flauwe kul

  • Hahaha 1
  • Verward 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens de garagisten die ik sprak geen flauwe kul ... deze zinnen waren een korte samenvatting.

 

En voor zolang ik mee bij de politiek zat: CNG is en blijft een overgangsbrandstof ... de toekomst is een mengelmoes al naargelang de verplaatsing en waar.

 

De voorbeelden van upsizing die wij tegenkwamen op het laatste half jaar bij voertuigen die wij wilden kopen/overwogen :

Kodiaq van 1400 naar 1500 ...

Outlander van 2.0 naar 2.4 ...

 

( Wij mogen zelf als ervaringsdeskundigen vertellen dat die kleine motoren met turbo's bij de vleet echt niet goed bezig zijn ... zie maar onze eerdere ervaringen de afgelopen 4 jaar ... . )

Die ontwikkeling kwam er door de fiscale regels die ondertussen vervangen zijn door iets complexere berekeningen. ( van cc gehalte naar 'vervuiling' al geef ik grif toe dat het ook niet helemaal klopt .. ) De fiscaliteit van landen bepaald veel rond een ontwikkeling, tot vrij recent was de diesel voordelig he .... .

 

De garages waar wij kwamen waren duidelijk ... : een hybride (of een EV) is zwaarder dan een traditionele auto en dient voorzien te worden van deftigere motoren ... de 'cijfers' die men omlaag moet krijgen kan men ook bekomen door een iets grotere motor gecombineerd met elektro motor verkrijgen ... . De kleinste motoren gingen langzaam minderen.

 

Ook zijn er de diverse 'wetenschappelijke' en 'glamour' artikels die duidelijk stellen dat die kleinere motoren meer vervuilen/minder goed zijn dan een deftige 'grotere' ... tja. Ik doelde daar ook niet op 4000cc he zoals in de VS ed.  .... ( effe duidelijk zijn )

 

https://www.autointernationaal.nl/2016/10/de-dood-van-downsizing/

( en wij zijn een van die klanten met klachten over die twin air motor in een grotere auto ;) sorry als ik daarmee op je voeten trap maar voor ons waren die woorden geen flauwe kul. Er zijn mensen die ook duurzaamheid in hun vaandel hebben en ik mag duidelijk zijn: de vorige auto was een atmosferische diesel van 1900cc ... meer dan 300.000kmp gereden zonder noemenswaardige problemen en.. nu .. van garage moment naar garage moment ... en als ik dit forum zo wat lees zijn we echt niet alleen ;) ) lange kilometers

 

http://www.dochyizegem.be/skyactiv-technologie.html

https://www.autobahn.eu/9773/video-efficientie-kleine-turbomotor-grote-leugen/

https://www.carblogger.nl/downsizing-is-grotere-motoren/

https://www.egear.be/fijnstof-benzinemotor/

https://autofans.be/nieuws/overheid/39572-nieuwe-studie-maakt-brandhout-van-euro-6-diesels

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2016/01/18/vijf_vragen_overuitstootenautostestenopeenrij-1-2549610/

https://www.autogids.be/autonieuws/ecologie/einde-downsizing-bij-vw.html

http://aig.ugent.be/wp-content/uploads/2018/09/Artikel_Verdere-ontwikkelingen-in-benzine_NVDB.pdf

 

Mocht je het nog steeds kwats vinden .. laten we binnen een paar jaar effe terugkijken op deze post ;) ... .

 

 

  • Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan de stelling van Ivivke bevestigen. CNG is een overgangsbrandstof (zie ook mijn post in een andere rubriek op dit forum). Ook mijn garagist is die mening toegedaan en heeft reeds meerdere signalen gekregen van de hoofdzetel en vanuit Italië dat bijvoorbeeld FIAT bezig is met serieuze investeringen in elektrische en waterstofauto's.

Doch voegde hij hij er ook direct aan toe dat wij (=België) op dit moment helemaal niet klaar zijn met onze infrastructuur om dit te ondersteunen en we nog een tijdje andere technologieën nodig hebben. Natuurlijk gaan de constructeurs daarbij kijken naar de toekomst en hun hybride wagens zullen dan meer neigen naar elektrische of waterstofversies. En mijn bescheiden mening is dat waterstof meer kans maakt dan elektriciteit.

 

Ik heb reeds 83000 km op de teller van mijn 500L en geen problemen met de twinair motor. Enig moment dat ik de garage zie is voor het periodiek onderhoud.

  • Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi,

 

ja onze ervaring is die twin air motor ... superklein dus fiscaal enorm aantrekkelijk maar met die turbo's dus een beetje krachtiger maar we hebben levensgevaarlijke situaties meegemaakt die ons angst geeft voor die kleine motoren. Als ik de forums van andere merken erop nalees is dat bij nog kleine motoren in hun gamma ook het geval, we zijn dus niet alleen en ik doel daarop dat het niet onze rijstijl is/was. Ik doel evengoed niet op de dikke 3 liters van vroeger he .. maar een deftige 1600 a 1800 of zelfs 2 liter motor kan op zichzelf krachtig zijn en toch nog zuinig in gebruik. ( zeker als die ondersteund word door een elektro motor ) het zijn zulke combo's die heden bij sommigen hun cijfers omlaag houden ... . ( Met uitzondering van mazda die een andere motor tracht te ontwikkelen op benzine .. )

 

De cijfers van die kleine motoren waren duidelijk gemanipuleerd, de werkelijke verbruikscijfers (en bijhorende vervuilingsgraad ) lagen dikwijls in het echt hoger en benaderden zelfs onze vroegere 'grotere' motor.

 

Rond after market kan ik niet meespreken, alleen lezen ... . met mijn eerste reactie wilde ik duidelijk maken dat de toekomst 'anders' zal zijn en dat de fabrikanten deels de politiek volgen qua fiscaliteit. We hebben de afgelopen maanden niets anders gedaan dan garages afgelopen op zoek naar een oplossing voor ons ... spijtig genoeg zal dat niet direct in de cng lijn liggen. Fabrikanten willen blijkbaar geen cng in hun top segment.. . Daar komen die hybrides op termijn aan. ( Ook diesels in hybride )

Tja, dus vergeef me als ik hun woorden iets minder flauwe kul vond.

gr,

Ive

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...