Ga naar inhoud
Aardgasrijder Forum - Rijden op aardgas
G-007

GESCHIEDENIS

Recommended Posts

De magische Astin Martin DB 5 is terug u weet wel van de James Bond film. Vanaf 2020 komt hij terug in productie en voor een slordige 3 miljoen euro is hij van u.

Aston Martin bouwt 28 stuks van beruchte James Bond-wagen DB5

image.png.f82b938f22ede81a45625a8348918631.png

Door de straten scheuren alsof je James Bond bent: die droom wil de Britse  autoconstructeur Aston Martin waarmaken. Het bedrijf kondigde aan in totaal weer 28 voertuigen van het type DB5 te bouwen. Mét bijkomende Bond-accessoires. 

De Aston Martin DB5 kwam voor het eerst (letterlijk) in beeld in ‘Goldfinger’, de derde film over MI-5-spion James Bond met Sean Connery als 007. De DB5 geldt als de bekendste van alle Bond-auto’s.

De eerste Goldfinger-remakes zullen in 2020 van de band rollen.
Van de 28 Aston Martins zullen er 25 verkocht worden. Kostprijs: 2,75 miljoen pond (of drie miljoen euro) per stuk.

REUTERS Sean Connery bij de Aston Martin tijdens de opnames van Goldfinger in 1964.

Onder de Bond-snufjes van de nieuwe DB5 is onder andere een roterend nummerbord. Alle technische snufjes zijn ontwikkeld in samenwerking met experts van de special effects-afdeling van de James Bond-filmfabriek. De in de wagen verscholen machinegeweren uit ‘Goldfinger’ zullen vermoedelijk geen deel uitmaken van het nieuwe DB5-pakket.

image.png.0c89f9ab7a149174060397472920b0c0.png

• Vind ik leuk 2

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
19 minuten geleden, G-007 zei:

De in de wagen verscholen machinegeweren uit ‘Goldfinger’ zullen vermoedelijk geen deel uitmaken van het nieuwe DB5-pakket.

En de schietstoel ?  ?

• Hahaha 1

Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14

Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas / 100 km   -  5.7 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Gemiddeld verbruik :  6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91

Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Volkswagen stopt in 2019 met productie van Beetle

image.png.b890e905cdb6d9f96f3ca3b6de3f047b.png

Volkswagen stopt in 2019 definitief met het maken van de VW Beetle, de nieuwe versie van de Kever. Om het rijke erfgoed van de legendarische wagen te vieren, komen er nog twee ‘ultieme modellen’. Dat heeft de Duitse autoconstructeur donderdag bekendgemaakt.

‘Het verlies van de Lady Beetle na drie generaties zal waarschijnlijk een resem aan emoties teweegbrengen bij de vele fans’, zei Hinrich Woebcken, CEO van Volkswagen Noord-Amerika. Hij benadrukte dat VW zich later zal toeleggen op grotere gezinsauto’s en elektrische wagens.

Wagen voor het volk

image.png.eefa8ec1d9f6ea7e46f1305cd566c252.png

Hitler inspecteert de eerste kever.

Ontwerper Ferdinand Porsche kreeg in juni 1934 de opdracht van Adolf Hitler om een ‘wagen voor het volk’ uit te denken: een auto die betaalbaar was voor de gewone werkman. Hij kreeg van de automobielindustrie 20.000 rijksmark voor zijn opdracht. Een jaar later, in juli 1935, volgde de onthulling. Het was onmiddellijk een sensatie: in een tijd dat de meeste wagens groot en vierkant waren, kwam Porsche op de proppen met een compact wagentje. Het leek op een insect, en algauw werd Porsches model een Käfer (kever) genoemd.

De laatste Kever oude stijl rolde in juli 2003 van de band. Van de Volkswagen Kever werden sinds de jaren 30 wereldwijd 21,5 miljoen stuks verkocht. Eind jaren 90 kwam er dan de New Beetle, die qua vorm sterk lijkt op zijn voorganger maar nooit de nostalgie kon evenaren, en vanaf 2011 de Volkswagen Beetle A5.

image.png.35ebeaa4a4722d97dc554eef87d82501.png

Hitler bekijkt een kever bij zijn bezoek aan de VW-fabriek in 1938.

image.png.6646fb6bec50c11afdfc6e0b4188a57d.png

Een van de bekendste kevers: Herbie, uit de film ‘Herbie Fully Loaded’.

image.png.27c946227d59224f10e15daecc1b7781.png

De ‘New Beetle’ werd in de late jaren 90 gelanceerd.

image.png.6f426c7af04efdf42c0b4401eafec5b7.png

Een update van de nieuwe Beetle kwam er vanaf 2011, met de A5.

aangepast door G-007
  • Vind ik leuk 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

In België al niet meer te configureren sinds eind januari, begin februari 2018.

Spritmonitor Skoda Octavia Combi (L en H+ gas gecombineerd): 745990_5.png

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Het gaat hier niet over België of Europa. Het was de CEO van Noord-Amerika die het nieuws bekendmaakte.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Waarom schrijven veel mensen hitler met een hoofdletter ( ik niet dus ); hij heeft toch iets teveel bloed aan zijn vingers.

Het was beter dat hij de auto op gas inspecteerde dan de vergassingen in concentratie kampen.

• Vind ik leuk 1
  • Verward 1

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (7 personen; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik op aardgas; seizoenen: winter / zomer via Total Kallo met H+ gas: 4,9kg / 100 km.

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (1 persoon; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik ( super 98 + ) zomer augustus: 7,5l / 100km; na 155 km te hebben gereden heb ik bijgetankt.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
3 uren geleden, Lage Emissie Zone zei:

Waarom schrijven veel mensen hitler met een hoofdletter ( ik niet dus ); hij heeft toch iets teveel bloed aan zijn vingers.

Het was beter dat hij de auto op gas inspecteerde dan de vergassingen in concentratie kampen.

Het is en blijft een naam, en die schrijven we met hoofdletter. Ongeacht wat die mens gedaan heeft. Als we emotioneel gaan reageren op zo'n regels zou het nogal wat zijn met onze taal, of het verkeer. Stel u voor, overal waar ooit een ongeval is geweest met een dode als gevolg blijven we een minuutje stilstaan....

• Vind ik leuk 1

autonomie van mijn Skoda Octavia berline (rio red) 350-400km

794532_5.png

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Op 15/9/2018 om 08:46, Dr Nick zei:

Het is en blijft een naam, en die schrijven we met hoofdletter. Ongeacht wat die mens gedaan heeft. Als we emotioneel gaan reageren op zo'n regels zou het nogal wat zijn met onze taal, of het verkeer. Stel u voor, overal waar ooit een ongeval is geweest met een dode als gevolg blijven we een minuutje stilstaan....

Een uitzondering van 1 naam gaat niets aan onze taal veranderen, en het was geen mens maar een beest want wat hij heeft gedaan zijn praktijken die je kan vergelijken met die van IS. Een ongeval is iets anders dan deportatie naar de gaskamers.

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (7 personen; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik op aardgas; seizoenen: winter / zomer via Total Kallo met H+ gas: 4,9kg / 100 km.

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (1 persoon; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik ( super 98 + ) zomer augustus: 7,5l / 100km; na 155 km te hebben gereden heb ik bijgetankt.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
40 minuten geleden, Lage Emissie Zone zei:

Een uitzondering van 1 naam gaat niets aan onze taal veranderen, en het was geen mens maar een beest want wat hij heeft gedaan zijn praktijken die je kan vergelijken met die van IS. Een ongeval is iets anders dan deportatie naar de gaskamers.

maar IS schrijf je wel met hoofdletters? raar

• Hahaha 1

794532_5.png

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
51 minuten geleden, Dr Nick zei:

maar IS schrijf je wel met hoofdletters? raar

Als ik dat niet deed dan kon je de link niet leggen met de media die het zo schrijft. isis dan..

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
2 minuten geleden, Lage Emissie Zone zei:

Als ik dat niet deed dan kon je de link niet leggen met de media die het zo schrijft. isis dan..

isis, daesh, …. zijn zoveel namen voor. maar we gaan hier serieus off topic

794532_5.png

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Volkswagen Transporter

Volgend jaar op 8 maart 2020 bestaat de VW Transporter 70 jaar.

Transporter is de naam voor een bestelwagen van de Duitse autofabrikant Volkswagen, die intern bekendstaat als Typ 2 (de Volkswagen Kever heette intern Typ 1). Sinds 1990, met de komst van de T4 variant, is Transporter ook als naam geregistreerd. Voor de diverse modellen zijn door de jaren heen diverse bijnamen gebruikt, waarbij VW-Bus de algemeen gebruikte is.

Onder de naam Typ 2 zijn inmiddels zes generaties op de markt gebracht, van T1 tot en met T6. Typ 2 is dus, in tegenstelling tot wat nog weleens wordt gedacht, niet synoniem met een T2-bus.

De Typ 2 is het tweede model dat door het naoorlogse Volkswagen geproduceerd werd; eerder fabriceerde het bedrijf alleen de Volkswagen Kever. De Typ 2 is in de volksmond bekend als de spijlbus. Dit door het stijltje dat de voorruit in twee delen scheidde. De productie begon in 1950. In de jaren zestig en zeventig werd de Typ 2 een populair hippiebusje, voornamelijk omdat het veel ruimte bood aan personen en levensmiddelen.

Het idee voor de Typ 2 is afkomstig van de Nederlandse Volkswagen-importeur Ben Pon. Toen hij op 23 april 1947 bij de Volkswagenfabriek in Wolfsburg op bezoek was zag hij daar een transportwagen op een Volkswagen Kever bodemplaat, die werd gebruikt voor intern transport. Met deze Plattenwagen als uitgangspunt schetste hij een busje. In 1948 besloot Heinrich Nordhoff dat Volkswagen de schets zou uitwerken. Al snel bleek dat de bodemplaat van de Kever te zwak was om een vol beladen bestelwagen te dragen. In plaats daarvan kwam een ladderchassis met een zelfdragende carrosserie. Het resultaat werd beproefd in de windtunnel van de Technische Universiteit van Braunschweig. Toen de luchtweerstand nogal hoog bleek werd door de universiteit een afgeronde vorm voorgesteld. Daarmee werd de luchtweerstand lager dan die van de Kever. De serieproductie van het nieuwe model begon op 8 maart 1950.

De Typ 2 was naast de Citroën TUB (later HY) een van de eerste auto's waarin de bestuurder recht boven de vooras van het voertuig zat. Deze bouwwijze werd overgenomen door de concurrentie, in de Verenigde Staten door Chevrolet in de Chevrolet Greenbrier, in Europa bijvoorbeeld door de Fiat 238. Tegenwoordig is het in Europa en Oost-Azië veruit de meest gebruikte configuratie voor lichte bestelwagens. Van het model verschenen talloze uitvoeringen, niet alleen van Volkswagen zelf, maar ook van Westfalia (camper). Tot de komst van de vierde generatie (T4) in 1990 zat de motor achterin, waardoor een vlakke laadvloer niet mogelijk was. Dit was een erfenis van de Volkswagen Kever waarop het model was gebaseerd.

De Volkswagen Transporter heeft een grote reputatie als camper. Begin jaren 60 verscheen de eerste Camper die Volkswagen in samenwerking met Westfalia gebouwd had. Ook van de T2, de T3 en de T4 werd een camperversie gebouwd in samenwerking met Westfalia. De T5 en T6 camper (California) heeft Volkswagen zelf ontwikkeld en geproduceerd.

Het allereerste Type 1-model, met de voorruit met een metalen spijltje in het midden, de ‘spijlbus’ of de Microbus / Transporter, werd geproduceerd tussen 8 maart 1950 en het eind van 1967. Eerst werd de bus nog in Wolfsburg geproduceerd; vanaf 8 maart 1956 werd een gloednieuwe autofabriek in Hannover gebruikt voor de productie. De Microbus / Transporter heeft als interne benaming bij Volkswagen de Type 2 (de cijfers achter de 2 geven aan om welk model het gaat).

In februari 1955 kwam het vernieuwde model op de markt. Volkswagen had de carrosserie ingrijpend gewijzigd. Het dak kreeg een luifel boven de voorruiten, waarin roosters kwamen voor aanvoer van verse lucht, en de motorklep en motorruimte werden aanzienlijk lager uitgevoerd. Daardoor ontstond ruimte voor een achterklep, zodat bouwvakkers, loodgieters en timmerlieden materialen van grotere lengte konden vervoeren die via de achterklep geladen konden worden. Evenals dit bij de Volkswagen Kever het geval was werd in de Transporter een viercilinder boxermotor met een cilinderinhoud van 1131cc toegepast, die 25 pk leverde. Ook bij de Transporter lag deze motor achterin en was hij luchtgekoeld. In 1953 werd dit een 1192cc 30 pk motor. Een versie van 36 pk was ook verkrijgbaar. Deze had dezelfde cilinderinhoud maar kon dankzij een hogere compressie wat meer vermogen leveren. Deze versie werd in 1955 de standaardmotor. Een 40 pk motor kwam vanaf 1959 op de markt, maar bleek dusdanig storingsgevoelig dat VW alle wagens terugriep naar de garage en de motoren verving.

1952_VW_Barndoor_brown_back.jpg

VW_Bus_T2c_Silberfisch2.jpg

VW_T2b_camper.jpg

VW_T1_Mini-Me_1.jpg

VW_T1_Mini-Me_2.jpg

Vw_t3_s_sst.jpg

• Vind ik leuk 1

Beheerder van CNG Tankstations in België

Besturingssysteem Bluestar Linux, fotobewerking Gimp

Škoda Octavia Combi G-Tec | Op dit ogenblik een verbruik van 4,14 kg/100 km | 222.000 km and counting...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
13 uren geleden, muscles zei:

Volgend jaar op 8 maart 2020 bestaat de VW Transporter 70 jaar.

Dus is deze bijdrage meer dan een jaar te vroeg verschenen -> MOD : deleten, aub  ?

aangepast door Koen C

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
2 uren geleden, Koen C zei:

Dus is deze bijdrage meer dan een jaar te vroeg verschenen -> MOD : deleten, aub  ?

Ik ben zelf MOD. Ik zou deze bijdrage echter wel kunnen verbergen tot 8 maart 2020. Zou ik dat doen? Zullen we daarvoor een poll organiseren?

• Hahaha 1

Beheerder van CNG Tankstations in België

Besturingssysteem Bluestar Linux, fotobewerking Gimp

Škoda Octavia Combi G-Tec | Op dit ogenblik een verbruik van 4,14 kg/100 km | 222.000 km and counting...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
4 uren geleden, muscles zei:

Ik ben zelf MOD

Dat wist ik wel... daarom :P

• Hahaha 1

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites