Ga naar inhoud

Langer wachten op nieuwe auto's door uitstootregels


DeNbEiRe_84
 Delen

Aanbevolen berichten

Langer wachten op nieuwe auto’s door uitstootregels

Langer wachten op nieuwe auto’s door uitstootregels

 

Meerdere autoconstructeurs voeren voor bepaalde modellen een verkoopstop in omdat ze nog niet gehomologeerd zijn volgens de uitstoottest WLTP. Die norm, voluit de Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure, gaat volgende maand in. Dat schrijft De Tijd dinsdag.

 

Fabrikanten schrappen vooral automodellen met zware motoren. Nieuwe bestellingen worden tijdelijk niet opgenomen. Bij BMW gaat het onder meer om enkele varianten van de populaire terreinwagens X1, X2 en X5. Mercedes-Benz (Daimler) voert een verkoopstop in voor de GLE. Wie toch een gepersonaliseerde bestelling wil plaatsen, zal meerdere maanden moeten wachten. Stockwagens blijven dankzij een overgangsmaatregel doorgaans wel nog beschikbaar.

 

“We zitten in een typische transitiefase”, zegt de autofederatie Febiac. “De constructeurs willen af van hun stockwagens, trekken de modellen terug die commercieel niet meer interessant zijn en willen daarnaast dat alle modellen die ze in de toekomst verkopen, gehomologeerd raken. Maar die procedures lopen forse vertraging op.”

 

Bron: Nieuwsblad.be

aangepast door DeNbEiRe_84

vw.JPG.99935966a9adfdabcab25ba3ac73b8e2.JPG

 

Volkswagen Golf 7 "IQ Drive" 1.0 TSI (2020) - Petrol Blue

Volkswagen Golf 8 "Active" 1.0 TSI (2021) - Kings Red

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sommige modellen van merken als BMW, VW en Mercedes zijn tijdelijk niet bestelbaar. Ze worden uit de verkoop gehaald omdat ze niet voldoen aan de strengere uitstootregels die volgende maand van kracht worden.

Wie op het punt staat een nieuwe auto te kopen, zal in sommige gevallen meerdere maanden moeten wachten om zelfs maar de bestelling te plaatsen. Meerdere autobouwers, met de Duitse premiummerken op kop, voeren voor bepaalde modellen een verkoopstop in, ook in ons land. Een verstrenging van de meetprocedure voor de uitstoot ligt aan de basis van hun beslissing.

Na het geknoei met emissiewaarden in Dieselgate werd de WLTP-test ingevoerd. Vanaf september wordt die Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure verder verstrengd. Maar bij meerdere merken hebben een heleboel modellen niet de nodige papieren voor verkoop, zoals benzinewagens die voortaan over een gehomologeerde roetfilter moeten beschikken.

Onder meer BMW en de VW-groep hebben de voorbije maanden de productie van sommige modellen al teruggeschroefd omdat ze de deadline van september als onhaalbaar inschatten. Die productiestop mondt nu uit in een verkoopstop.

Langer wachten op levering

Bij BMW geldt de verkoopstop onder meer voor enkele varianten van de terreinwagens X1, X2 en X5. ‘Die modellen zullen tijdelijk, mogelijk meerdere maanden, niet te bestellen zijn. Het gaat vooral om zwaardere benzinemodellen’, zegt Pieter De Wit, woordvoerder van BMW België-Luxemburg.

 

Ook de iconische sportauto M3 verdwijnt uit de catalogus, al zullen de stockmodellen nog enkele maanden te krijgen zijn dankzij een overgangsmaatregel. ‘De M3 zit in zijn uitloopfase, net als de X5. We hebben ervoor gekozen de opvolger van de M3 WLTP-geschikt te maken.’ 

Mercedes-Benz (Daimler) voert onder meer voor de GLE een verkoopstop in, maar zegt net als BMW dat er voor de courantste modellen geen problemen zijn. ‘Bepaalde nichemotorisaties waren een korte periode niet bestelbaar, maar inmiddels zijn alle modellen weer beschikbaar’, zegt woordvoerster Helen Van Nuffelen. ‘De enige uitzonderingen zijn bepaalde modellen die aan het einde van hun levenscyclus zijn en waarvan binnenkort een nieuwe versie uitkomt, zoals de GLE.’

 

Herbert Diess, de grote baas bij de VW-groep (onder meer Volkswagen, Audi, Porsche) waarschuwde begin deze maand voor bottlenecks in augustus-oktober. In België is op dit moment voor nichemodellen inderdaad sprake van een langere levertijd, bevestigt Jean-Marc Ponteville van de VW-verdeler D’Ieteren. ‘We volgen het van week tot week op. De bottlenecks hebben te maken met de homologatie die de auto’s nog moeten krijgen. De courante modellen hebben die wel al. Voor die auto’s verloopt alles normaal.’ 

Modellen verdwijnen

Vorige maand raakte bekend dat Volkswagen zijn legendarische model Golf GTI niet meer aanpast aan de nieuwe regels en dus uit de verkoop haalt. ‘Het gaat evenwel alleen om de 230 pk-versie’, preciseert Ponteville. ‘De Performance-variant van 245 pk, sowieso de meest gevraagde, blijft wel beschikbaar. Het verdwijnen van sommige modellen heeft dus ook te maken met het einde van hun levenscyclus of hun vervanging door hogere motorisaties.’ 

Eerder dit jaar speculeerde de Britse pers over een verkoopstop voor de Audi SQ5 en raakte bekend dat Peugeot de productie van zijn model 308 GTI van juni tot oktober opschort.

 

Sommige stemmen in de autosector spreken over ‘WLTP-chaos’ en noemen de opeenvolgende uitstootnormen ingewikkeld en onoverzichtelijk. ‘We zitten in een typische transitiefase’, zegt Joost Kaesemans, de woordvoerder van de autofederatie Febiac. ‘De situatie is vergelijkbaar met een overgang van emissienormen, bijvoorbeeld van Euronorm 5 naar 6. 

De constructeurs willen af van hun stockwagens, trekken de modellen terug die commercieel niet meer interessant zijn en willen daarnaast dat alle modellen die ze in de toekomst verkopen, gehomologeerd raken. Maar elke versie moet door verscheidene homologatie-instanties worden getest en daar zit soms enkele weken vertraging op. Dat alles leidt soms tot een ‘rupture de stock’, maar dat is slechts tijdelijk.’

 

 

Bron: https://www.tijd.be/ondernemen/auto/automodellen-onbestelbaar-door-uitstootregels/10039687.html

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, Koen C zei:

Goede mop ?

Ja, zeg niet zomaar terreinwagen tegen een SUV (Sports Utility Vehicle) !!!


Beheerder van CNG Tankstations in België

Cars & Wallpapersflickr-16px.png.a96cf194be2f1a65f743ed59d2d72c97.png | instagram-16px.png.ab5f56b217cfd76329ae67830bb7b958.png

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland !

Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wagens waar ze niet meer vanaf geraken kunnen voorzien worden van CNG tanks waardoor de homologatie probleemloos gaat verlopen.

Mercedes heeft de boot afgehouden, binnenkort kunnen ze wel eens op de boot springen, echter te laat want VW is al koploper.


VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (7 personen; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik op aardgas; seizoenen: winter / zomer via Total Kallo met H gas: 4,9kg / 100 km.

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (1 persoon; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik ( super 98 + ) zomer augustus: 7,5l / 100km; na 155 km te hebben gereden heb ik bijgetankt.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 uren geleden, Lange_666 zei:

Zo simpel is het spijtig genoeg niet.

Inderdaad, het kan niet meer verborgen ( in de bodem ) ingewerkt worden waardoor kofferruimte verloren gaat.


VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (7 personen; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik op aardgas; seizoenen: winter / zomer via Total Kallo met H gas: 4,9kg / 100 km.

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (1 persoon; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik ( super 98 + ) zomer augustus: 7,5l / 100km; na 155 km te hebben gereden heb ik bijgetankt.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Indien geen enkele diesel nog in de stadscentra toegelaten gaat worden in Duitsland zou dat wel eens kunnen veranderen voor SUV's, want benzine als hoofdbrandstof voor een SUV à la BMW Xx/Audi Qx/Mercedes-Benz GLx is een kostelijke zaak. Of men moest hiervoor puur op elektriciteit overschakelen, maar daar staat het SUV publiek niet voor te springen denk ik. Misschien worden de constructeurs van SUV's nog wel genoodzaakt om op CNG over te schakelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is de vraag die je je ook moet stellen: "waarom moet je in hemelsnaam met een SUV in de stad rijden". Okee, gezien de kwaliteit van het "wegdek" (weg-dek?) in de meeste Belgische steden is iets met rupsbanden vaak geen overbodige luxe, maar dan nog. Ze zijn groot, ze zijn lomp en ze nemen dus veel te veel plaats in op de weg (vooral in de breedte).

 

@Lage Emissie Zone ook niet als de plaat die normaal het reservewiel huist vervangen wordt door een plaat waar de tanks onder passen, en de uitlaat naar de zijkant af te leiden? Lijkt mij een relatief eenvoudige aanpassing (natuurlijk alleen maar voor voorwiel-aangedreven auto's)

aangepast door MrFingers
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, Lange_666 zei:

Zet er maar gerust "buiten de Belgische steden" ook bij.

En in sommige centra van steden hebben ze meer werk en tijd verricht aan de wegen dan erbuiten zoals onder andere in Sint-Truiden.

Allee, door het feit dat ik hier in een gehucht woon van Sint-Truiden en er een gescheiden rioleringsstelsel aangelegd moest worden, is de weg hier ook vernieuwd, mijn huis en inrit inbegrepen, maar dan vanaf daar tot de Luikersteenweg hebben ze een asfaltlaag over de bestaande betonweg aangebracht. Maar dat is in alle geval beter dan in Borgloon. Die hebben geen geld. In de gemeente Wellen zijn alle wegen ook niet in orde, de gemeentewegen dus. Toeval dat die twee gemeenten een burgemeester hebben van s.pa?

  • Vind ik leuk 1

Beheerder van CNG Tankstations in België

Cars & Wallpapersflickr-16px.png.a96cf194be2f1a65f743ed59d2d72c97.png | instagram-16px.png.ab5f56b217cfd76329ae67830bb7b958.png

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland !

Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vlak voor de verkiezingen worden in onze gemeente steeds de voetpaden gerenoveerd, wij hebben hier een CD&V burgemeester ( hoelang nog ).


VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (7 personen; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik op aardgas; seizoenen: winter / zomer via Total Kallo met H gas: 4,9kg / 100 km.

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (1 persoon; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik ( super 98 + ) zomer augustus: 7,5l / 100km; na 155 km te hebben gereden heb ik bijgetankt.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uren geleden, muscles zei:

En in sommige centra van steden hebben ze meer werk en tijd verricht aan de wegen dan erbuiten zoals onder andere in Sint-Truiden.

Allee, door het feit dat ik hier in een gehucht woon van Sint-Truiden en er een gescheiden rioleringsstelsel aangelegd moest worden, is de weg hier ook vernieuwd, mijn huis en inrit inbegrepen, maar dan vanaf daar tot de Luikersteenweg hebben ze een asfaltlaag over de bestaande betonweg aangebracht. Maar dat is in alle geval beter dan in Borgloon. Die hebben geen geld. In de gemeente Wellen zijn alle wegen ook niet in orde, de gemeentewegen dus. Toeval dat die twee gemeenten een burgemeester hebben van s.pa?

Amai ja wat hebben ze in de Stationsstraat in Sint-Truiden uitgespookt, een fietspad dat zo breed is als de rijweg (ik ben ook van de streek ?)...

59 minuten geleden, Lage Emissie Zone zei:

Vlak voor de verkiezingen worden in onze gemeente steeds de voetpaden gerenoveerd, wij hebben hier een CD&V burgemeester ( hoelang nog ).

Dat gebeurt in mijn gemeente momenteel ook (ook CD&V burgervader), net als een weg heraanleggen waar helemaal niets mis mee was en hoogstens eens een nieuw toplaagje asfalt nodig had (maar waarschijnlijk wordt er ook ineens een hoop snelheidsremmende zever geplaatst).

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Mylan1999 zei:

Amai ja wat hebben ze in de Stationsstraat in Sint-Truiden uitgespookt, een fietspad dat zo breed is als de rijweg (ik ben ook van de streek ?)...

Ah ja, daar heb ik al enkele keren gebruik van gemaakt, met mijn koersfiets, als ik naar mijn ziekenkas toe rij (neutraal ziekenfonds) dat in die straat ligt.

Ik vind het eigenlijk wel fijn dat het fietspad zo breed als één rijstrook. Het is zo precies dat ze hun licht zijn gaan opsteken in Hasselt. Daar ligt het dan wel in het midden van de weg, op de kleine ring. Plus in Hasselt is het meer een soort grind wat ik niet zo goed vind.

 

CD&V burgervader? Bedoel je niet burgermoeder? Die van Sint-Truiden is toch een vrouw.


Beheerder van CNG Tankstations in België

Cars & Wallpapersflickr-16px.png.a96cf194be2f1a65f743ed59d2d72c97.png | instagram-16px.png.ab5f56b217cfd76329ae67830bb7b958.png

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland !

Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Meer dan twee derde van de motorvarianten bij Audi zijn vandaag niet leverbaar, omdat ze nog niet zijn gecontroleerd door de nieuwe emissietest WLTP. Pas tegen eind dit jaar zal Audi opnieuw een volledig gamma kunnen aanbieden.

De Duitse autoconstucteur Audi kampt met een forse terugval van zijn verkoopcijfers in Europa, omdat het zijn wagens niet kan leveren.

Meer dan twee derde van de motorvarianten zijn vandaag niet beschikbaar, omdat ze... (verder lezen via de link)

 

https://www.tijd.be/ondernemen/auto/audi-kampt-met-vertraging-door-nieuwe-emissietest/10055928.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wel, we hadden dit verhaal ook al opgepikt toen we onze Caddy Maxi bestelden. Maar ik denk dat het wel zal meevallen in ons geval. We hebben onze wagen besteld op 3/8/18 en de vooropgestelde leverdatum was oorspronkelijk 21/12/18.

 

Ik keek vandaag eens op MyVolkswagen, en wat zag ik:

 

Schermafbeelding 2018-10-09 om 19.37.34.png

 

Helaas staat bij de verwachte leverdatum momenteel nog dit:

 

Schermafbeelding 2018-10-09 om 19.37.40.png

 

Nog even geduld dus, maar ik ben er redelijk gerust op dat we niet tot 21/12 zullen moeten wachten...

 

aangepast door Didierb
  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...
  • 3 weken later...

Hoi Kito,

 

sorry voor de late reply, even niet op het forum geweest. Wij hebben onze wagen op 6/12 in ontvangst mogen nemen. Uiteindelijk dus zo'n 4 maand moeten wachten, en minder lang dus dan oorspronkelijk opgegeven. De garage waar we'm kochten vertelde er nog bij dat ze momenteel gemiddeld 2 caddy's op CNG afleveren per week.

 

Groeten,

Didier

  • Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...